AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Hei. Faren min har en ny kone fra utlandet, som han møtte for bare et halvt år siden og de er allerede gift og hun er kommet til Norge. Hun er bare 24 år, mens pappa er nå snart 45. Jeg er selvsagt ganske sjokkert, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har jo mest lyst til å bare kutte han ut og ikke dra på samvær, men jeg kan ikke det fordi jeg vil ikke at småsøskene mine på 6 og 9 år skal måtte være der alene. Hun snakker ikke norsk eller engelsk (Hun kan noen få ord, men ikke nok til å gjøre seg forstått eller føre en samtale) og han kan jo ihvertfall ikke hennes språk. Vi ble ikke fortalt om bryllupet eller, men visste han hadde møtt noen. Jeg er litt over midten av tenårene selv og synes det egentlig er ganske pinlig hele greia 😰 Småsøskene mine synes hun er litt skummel, hun er veldig mye med snakker høyt, mye kroppspråk, kan virke irritert når vi/pappa ikke skjønner hva hun vil og blir mye oppgitt og kan "smelle" litt med ting da, men hun har aldri gjort oss noe eller noe slikt men vi er vandt med veldig rolig stemning fra mamma så de blir nok litt skremt. Jeg vet ikke helt hva jeg vil, men jeg synes hele greia er skikkelig ekkel situasjon og veldig lei meg nå. Gruer meg så innmari til når vi skal være med pappa, som gjerne jobber deler av helgen også. Vi gikk fra å ha hvert vårt rom, til å nå dele rom da hun har et eget rom for statuene sine og en eget rom som er hennes, og nå kan jeg aldri ha besøk der eller. Mamma er ganske avslappet til hele greia, og mener vi må prøve å være positive og at det blir bedre når hun lærer seg norskt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, selv om jeg skjønner jeg ikke kan gjøre noe. Jeg kan ikke snakke med mamma om det eller da hun prøver å være bare positiv med alt om pappa, Jeg er bare så lei meg om dagen og går ofte med en klump i magen med tanken på han og nye konen hans. Anonymkode: 30251...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 Kanskje du skulle tatt en forsiktig prat med din far .. Anonymkode: 74992...853 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 Er moren din virkelig avslappa til at dere er alene og passes av en nyankommet 24-åring som ikke kan norsk? Snakk med din mor, si du ikke ønsker være der, men syns du må for å passe på dine søsken. Du behøver ikke fokusere og spekulere i din fars forhold til henne, bare vær konkret: seksåringen og niåringen bør ikke være der alene, og de er egentlig ikke ditt ansvar. Anonymkode: f43b3...9a6 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er moren din virkelig avslappa til at dere er alene og passes av en nyankommet 24-åring som ikke kan norsk? Snakk med din mor, si du ikke ønsker være der, men syns du må for å passe på dine søsken. Du behøver ikke fokusere og spekulere i din fars forhold til henne, bare vær konkret: seksåringen og niåringen bør ikke være der alene, og de er egentlig ikke ditt ansvar. Anonymkode: f43b3...9a6 Enig. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun har et eget rom for statuene sine og en eget rom som er hennes Hvor mange soverom er det i din fars bolig? 1 rom til kakaduestatuer? Merkelig. Anonymkode: 85ab2...6cd 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 Jeg veit mamma har vært på familievernkontoret om dette, og jeg har blitt spurt om jeg ville ditt å snakke men da var alt så nytt at jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Nå har vi jo gjort dette i noen uker og jeg føler det blir bare verre og verre. Pappa jobber hjemme altså, så han er rundt oss hele tiden men han er "borte" da han gjør jobben isteden. Han har skrevet under på at han ikke skal la småsøskene mine være alene med henne, og hvis han er borte på noe så er han flink til å ordne så både jeg og søskene mine er hos farmor eller tanten vår isteden. Men stemningen er så rar der borte, og det er så ekkelt å se han og den nye konen hans sammen. Han presenterer henne også overalt vi er med som "stemoren til oss barna" og det føles ihvertfall ikke sånn ut. Jeg har prøvd å snakke litt med han, men han ble veldig sur på meg, og spurte om han også ikke kunne være lykkelig og sa han var veldig aleine når vi var hos mamma men nå hadde han også en kjæreste hos seg. Vet ikke helt hvordan jeg skal si dette så han forstår hvordan jeg har det. Føler meg også slem som ikke bare kan like henne siden han er så glad nå. Anonymkode: 30251...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Hvor mange soverom er det i din fars bolig? 1 rom til kakaduestatuer? Merkelig. Anonymkode: 85ab2...6cd 5. Hun har sitt rom der hun pleier ofte å sitte på kveldene mens vi spiller eller ser på tv og sånt. Også har hun statuetrommet med masse statuer og pynt der hun tenner røkelse, pappa og henne sitt soverom, også et soverom pappa bruker som kontor og nå soverommet jeg og småsøskene mine har. Det er et stort soverom altså, så det er ikke skikkelig synd på oss eller noe men jeg merker at det er kjipt å ikke kunne lese på sengen eller se en serie fordi jeg legger meg så mye senere enn småsøskene mine og må passe på å ikke vekke dem, også at jeg nå aldri kan ha besøk hos pappa fordi vi ikke har noe sted å være aleine. Anonymkode: 30251...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veit mamma har vært på familievernkontoret om dette, og jeg har blitt spurt om jeg ville ditt å snakke men da var alt så nytt at jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Nå har vi jo gjort dette i noen uker og jeg føler det blir bare verre og verre. Pappa jobber hjemme altså, så han er rundt oss hele tiden men han er "borte" da han gjør jobben isteden. Han har skrevet under på at han ikke skal la småsøskene mine være alene med henne, og hvis han er borte på noe så er han flink til å ordne så både jeg og søskene mine er hos farmor eller tanten vår isteden. Men stemningen er så rar der borte, og det er så ekkelt å se han og den nye konen hans sammen. Han presenterer henne også overalt vi er med som "stemoren til oss barna" og det føles ihvertfall ikke sånn ut. Jeg har prøvd å snakke litt med han, men han ble veldig sur på meg, og spurte om han også ikke kunne være lykkelig og sa han var veldig aleine når vi var hos mamma men nå hadde han også en kjæreste hos seg. Vet ikke helt hvordan jeg skal si dette så han forstår hvordan jeg har det. Føler meg også slem som ikke bare kan like henne siden han er så glad nå. Anonymkode: 30251...f7a Kan din far ha samværet med dere barna hos farmor eller tante (altså at dere barna og din far er hos farmor eller tante hele helgen eller eventuelt at dere er hos farmor eller tante sammen med far hele lørdagen eller søndagen og kutter ut overnatting dersom farmor/tante ikke har nok soverom)? Jeg tror at det er veldig lurt om du blir med på samtaler hos familierådgivningskontoret. Anonymkode: 85ab2...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #8 Skrevet 15. januar 2019 Jeg tror at det er veldig lurt om du blir med på samtaler hos familierådgivningskontoret, fordi det er viktig at det blir en løsning som blir god for dere barna. Anonymkode: 85ab2...6cd 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 15. januar 2019 #9 Skrevet 15. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at det er veldig lurt om du blir med på samtaler hos familierådgivningskontoret, fordi det er viktig at det blir en løsning som blir god for dere barna. Anonymkode: 85ab2...6cd Støtter dette. Det høres ut som en vanskelig situasjon, så det kan være greit med noen råd utenfra. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #10 Skrevet 15. januar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veit mamma har vært på familievernkontoret om dette, og jeg har blitt spurt om jeg ville ditt å snakke men da var alt så nytt at jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Nå har vi jo gjort dette i noen uker og jeg føler det blir bare verre og verre. Pappa jobber hjemme altså, så han er rundt oss hele tiden men han er "borte" da han gjør jobben isteden. Han har skrevet under på at han ikke skal la småsøskene mine være alene med henne, og hvis han er borte på noe så er han flink til å ordne så både jeg og søskene mine er hos farmor eller tanten vår isteden. Men stemningen er så rar der borte, og det er så ekkelt å se han og den nye konen hans sammen. Han presenterer henne også overalt vi er med som "stemoren til oss barna" og det føles ihvertfall ikke sånn ut. Jeg har prøvd å snakke litt med han, men han ble veldig sur på meg, og spurte om han også ikke kunne være lykkelig og sa han var veldig aleine når vi var hos mamma men nå hadde han også en kjæreste hos seg. Vet ikke helt hvordan jeg skal si dette så han forstår hvordan jeg har det. Føler meg også slem som ikke bare kan like henne siden han er så glad nå. Anonymkode: 30251...f7a Bli med på de neste møtene. Fortell på møtene hos familievernkontoret om hvordan det er for deg og dine søsken, og kom med forslag til løsninger hvis du ønsker å komme med forslag. Fortell også om at din far blir sur på deg, da det er galt av han. Det er svært galt av din far å bli sur på deg når du prøver å snakke med han. Du er ikke slem. Anonymkode: 85ab2...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #11 Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Faren min har en ny kone fra utlandet, som han møtte for bare et halvt år siden og de er allerede gift og hun er kommet til Norge. Hun er bare 24 år, mens pappa er nå snart 45. Jeg er selvsagt ganske sjokkert, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har jo mest lyst til å bare kutte han ut og ikke dra på samvær, men jeg kan ikke det fordi jeg vil ikke at småsøskene mine på 6 og 9 år skal måtte være der alene. Hun snakker ikke norsk eller engelsk (Hun kan noen få ord, men ikke nok til å gjøre seg forstått eller føre en samtale) og han kan jo ihvertfall ikke hennes språk. Vi ble ikke fortalt om bryllupet eller, men visste han hadde møtt noen. Jeg er litt over midten av tenårene selv og synes det egentlig er ganske pinlig hele greia 😰 Småsøskene mine synes hun er litt skummel, hun er veldig mye med snakker høyt, mye kroppspråk, kan virke irritert når vi/pappa ikke skjønner hva hun vil og blir mye oppgitt og kan "smelle" litt med ting da, men hun har aldri gjort oss noe eller noe slikt men vi er vandt med veldig rolig stemning fra mamma så de blir nok litt skremt. Jeg vet ikke helt hva jeg vil, men jeg synes hele greia er skikkelig ekkel situasjon og veldig lei meg nå. Gruer meg så innmari til når vi skal være med pappa, som gjerne jobber deler av helgen også. Vi gikk fra å ha hvert vårt rom, til å nå dele rom da hun har et eget rom for statuene sine og en eget rom som er hennes, og nå kan jeg aldri ha besøk der eller. Mamma er ganske avslappet til hele greia, og mener vi må prøve å være positive og at det blir bedre når hun lærer seg norskt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, selv om jeg skjønner jeg ikke kan gjøre noe. Jeg kan ikke snakke med mamma om det eller da hun prøver å være bare positiv med alt om pappa, Jeg er bare så lei meg om dagen og går ofte med en klump i magen med tanken på han og nye konen hans. Anonymkode: 30251...f7a Det er ikke bra at din fars kone oppfører seg på en slik måte at dine småsøsken blir skremt. Nevn også dette på familievernkontoret, i tillegg til det andre og det at du ikke kan ha venner på besøk der. Samværet med far skal være til barnas beste. Far skal innrette seg slik at det samværet er og blir bra for dere barna. Anonymkode: 85ab2...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #13 Skrevet 15. januar 2019 La meg gjette, hun er fra Thailand? Anonymkode: 47b98...97f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå