AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 De bodde sammen i fire måneder, men han flyttet ut. Får ikke sagt opp leieforholdet før etter tidligst 12 måneder og han betaler fortsatt halve husleien og kommer til å fortsette med dette ut hele oppsigelsestiden. Hun har hele tiden vært registrert som enslig forsørger for sitt barn. At hun kan motta utvidet barnetrygd i inntil et år som samboer er jo greit nok, men hun har skattelette som enslig forsørger i tillegg til at hun mottar stønad til barnetilsyn, overgangsstønad og også bostøtte grunnet lav inntekt. Hun har ikke meldt inn samboerskap til NAV og ser heller ingen grunn til dette nå som han likevel ikke er tilstede i hverdagen til tross for at han betaler halve husleien. Synes det virker rart dersom dette er lovlig? Tenker det rette burde være at hun enten: A. får dekket halve husleien av han som flyttet ut eller: B. får stønadene fra NAV, men da ikke samtidig mottar økonomisk støtte privat uten å oppgi dette. Da er hun jo i realiteten samboer siden han betaler kun fordi han må det som leietaker sammen med henne i leiekontrakten. Noen som kjenner til hva som er juridisk riktig i denne situasjonen? Anonymkode: 5477a...e01
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 Hvem som helst kan jo hjelpe en alenemor økonomisk med en fast sum i mnd uten at det påvirker hennes status som alenemor. Far til barna kan også f.eks betale et skyhøyt bidrag uten at hun slutter å være alenemor. Hvordan mener du det skulle være regulert i loven i det tilfellet du nevner? Om hun hadde halvparten så høy husleie og dermed vært i samme økonomiske situasjon som nå, skulle hun da ikke regnes som alenemor? Reglene har ingenting med reell økonomisk situasjon å gjøre, kun om man har en fysisk samboer. Selv bodde jeg en periode med en samboer, mens eksen av praktiske årsaker hadde barna mest og eksen var da den som hadde de økonomiske fordelene i form av skattefradrag og ekstra barnetrygd. Da vi så gjorde om slik at barna var mest hos meg fikk jeg ingen slike fordeler fordi jeg hadde hatt samboer i et år allerede, selv om jeg aldri hadde fått noe ekstra fra staten og selv om jeg dekket alt av utgifter selv uten at samboeren min betalte husleie en gang siden han hadde sin egen leilighet han måtte betale på i en periode. Anonymkode: 2a2ce...862 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem som helst kan jo hjelpe en alenemor økonomisk med en fast sum i mnd uten at det påvirker hennes status som alenemor. Far til barna kan også f.eks betale et skyhøyt bidrag uten at hun slutter å være alenemor. Hvordan mener du det skulle være regulert i loven i det tilfellet du nevner? Om hun hadde halvparten så høy husleie og dermed vært i samme økonomiske situasjon som nå, skulle hun da ikke regnes som alenemor? Reglene har ingenting med reell økonomisk situasjon å gjøre, kun om man har en fysisk samboer. Selv bodde jeg en periode med en samboer, mens eksen av praktiske årsaker hadde barna mest og eksen var da den som hadde de økonomiske fordelene i form av skattefradrag og ekstra barnetrygd. Da vi så gjorde om slik at barna var mest hos meg fikk jeg ingen slike fordeler fordi jeg hadde hatt samboer i et år allerede, selv om jeg aldri hadde fått noe ekstra fra staten og selv om jeg dekket alt av utgifter selv uten at samboeren min betalte husleie en gang siden han hadde sin egen leilighet han måtte betale på i en periode. Anonymkode: 2a2ce...862 Det er disse tingene jeg lurer på rent juridisk. Det er jo ikke sånn at han ønsker å betale halve leia i over et år etter at han flytta ut. Og da er jeg usikker på om det er å anse som en gave eller hva? Synes jo det er spesielt om man kan kreve halve leien dekket fra en privatperson og samtidig motta bostøtte for deler av hele leiebeløpet fra staten. Anonymkode: 5477a...e01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå