AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Er det ok å drikke kaffe når man er gravid? Jeg er 1-2 uker på vei i følge clearblue gravidtest. Jeg er veldig glad i kaffe og energy drikke. Bør jeg kutte ut dette? Anonymkode: 9d075...93a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 Det går fint Anonymkode: 1dc95...19f 1
kisskissbangbang Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kostrad/kostrad-til-gravide/?page=4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 Jeg drakk kaffe som vanlig. Hadde kutta ut energidrikker om jeg var deg Anonymkode: c03b2...a70 3
Frostrose Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 Husk å legge til 2 uker på clearblue son test. Da er du 3-4 uker på vei. Gratulerer 😊
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 Jeg drakk maks 1-2 kopper om dagen, dom anbefalt og fikk en bitteliten baby. Vet ikke om det hadde sammenheng. Anonymkode: df90e...b5e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg drakk maks 1-2 kopper om dagen, dom anbefalt og fikk en bitteliten baby. Vet ikke om det hadde sammenheng. Anonymkode: df90e...b5e Hadde ingen sammenheng, det. Anonymkode: 654d9...386 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #8 Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ok å drikke kaffe når man er gravid? Jeg er 1-2 uker på vei i følge clearblue gravidtest. Jeg er veldig glad i kaffe og energy drikke. Bør jeg kutte ut dette? Anonymkode: 9d075...93a Her er informasjon så får du vurdere selv:– Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig "Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet." Anonymkode: ea239...11e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #9 Skrevet 15. januar 2019 Her er kurve over mengde koffein i tingene:Mye koffein kan gi helseproblemer "Gravide og ammende anbefales å ikke innta mer enn 100 - 200 mg koffein/dag. Ved daglig inntak av større mengder koffein vil det være risiko for negative helseeffekter for både mor og barn." Anonymkode: ea239...11e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #10 Skrevet 15. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ingen sammenheng, det. Anonymkode: 654d9...386 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er informasjon så får du vurdere selv:– Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig "Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet." Anonymkode: ea239...11e Anonymkode: df90e...b5e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #11 Skrevet 16. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Er det ok å drikke kaffe når man er gravid? Jeg er 1-2 uker på vei i følge clearblue gravidtest. Jeg er veldig glad i kaffe og energy drikke. Bør jeg kutte ut dette? Anonymkode: 9d075...93a Som andre har sagt: litt koffein er greit, men pass på mengden/sjekk innholdsfortegnelsen. Under 200 mg dagen er anbefalt. Om du er vant til å drikke både kaffe og energidrikker til daglig må du sannsynligvis redusere en del, men ingen grunn til å gå helt cold turkey. Anonymkode: af0c1...a66
Gjest nicecar Skrevet 16. januar 2019 #12 Skrevet 16. januar 2019 Jeg måtte velge mellom cola zero og kaffe, droppet kaffen og drakk cola i veldig små mengder. Så lenge du holder deg til anbefalt mengde så går det fint.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #13 Skrevet 16. januar 2019 Kaffe var min greie som jeg "sleit" litt med å kutte ned på. Rett og slett fordi 5 kopper for dagen var så innarbeidet at jeg glemte det en del. Litt sånn at jeg drakk uten at jeg tenkte på at jeg drakk når jeg var på jobb. I helgene kunne jeg fint klare meg helt uten. Jeg tok det opp med jordmor (istedenfor å ta det på et forum og bli halshugd, men here we go 😂). Jeg hadde perioder helt uten kaffe pga kvalme, men også perioder hvor jeg plutselig innså at jeg i snitt lå på 3 kommer kaffe om dagen, pluss litt cola i helgen🙈🙈 Det var da jeg tok en prat med jordmor, som avfeide hele bekymringen min, og sa "alle har sin ting, så lenge det ikke er enorme mengder". Anbefalingene er jo også laget med en viss slingring. Kan være det også minsket bekymringen til jordmor at jeg hadde vært nesten helt kaffefri de første 3 månedene. Sååå.... mitt råd er: Prøv å kutt ned, tror energidrikk er verst (masse sukker og), men ikke få panikk om du sliter litt med det, og sist men ikke minst, snakk med din egen lege/jordmor for å få råd 😊😊 Anonymkode: 16e6d...bb6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #14 Skrevet 16. januar 2019 Jeg er veldig glad i kaffe, men drikker ikke mer enn 1 - 2 kopper om dagen nå. Er vel den mengden som er anbefalt å holde seg innenfor. Anonymkode: 994e1...038 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #15 Skrevet 16. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: df90e...b5e 1-2 kopper kaffe om dagen er ikke et høyt inntak. Anonymkode: 654d9...386 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #16 Skrevet 16. januar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad i kaffe, men drikker ikke mer enn 1 - 2 kopper om dagen nå. Er vel den mengden som er anbefalt å holde seg innenfor. Anonymkode: 994e1...038 En annen ting er at det er ganske vanlig å miste lysten på kaffe under graviditeten; det gjorde jeg, og har hørt mange andre si det samme. Kaffe (og sjokolade!) bød meg rett og slett i mot store deler av svangerskapet, så det var null problem å begrense seg. Anonymkode: 59b8c...c21
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #17 Skrevet 16. januar 2019 Det er jo anbefalt å drikke så lite som mulig, og ikke mer koffein enn tilsvarende et par kopper kaffe. Mitt mål er "så lite som mulig". Jeg prioriterer Cola zero, da det hjelper mot kvalme på ettermiddagen/kvelden, så jeg drikker maks en kvart kopp kaffe på jobb, også et par glass cola på kvelden (så kommer så klart diskusjonen om hvorvidt søtningstoffer er bra for gravide..?) Energidrikk ville jeg holdt meg unna. ------------------ -Josefine Anonymkode: aa5be...496
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #18 Skrevet 16. januar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er at det er ganske vanlig å miste lysten på kaffe under graviditeten; det gjorde jeg, og har hørt mange andre si det samme. Kaffe (og sjokolade!) bød meg rett og slett i mot store deler av svangerskapet, så det var null problem å begrense seg. Anonymkode: 59b8c...c21 De ukene jeg spydde var kaffe helt utenkelig, men etter uke 20 kom kaffetørsten snikende igjen.. sjokolade har jeg hatt lyst på hele veien 😛 Anonymkode: 994e1...038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå