Gå til innhold

«Unormal» sengeveting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Gutt på 7 år som nesten aldri har hatt ei tørr natt. Vet at dette er ganske vanlig.

Det jeg mener er uvanlig er at han kam tisse seg ut opp til tre ganger pr.natt. I kveld sovna han ca 2030, nå klokken 2130 er bleien allerede full av tiss, en time etter!! Han tissa før han la seg og han drakk kun ett lite glass vann til kveldsmaten. I morgen vil bleien også være full. Dette må da være noe mer en «normal» sengeveting? 

Minirin og alarm er prøvd, men det funker ikke. Fatslege har prøvd og henvist til barnelege, men det bli ikke aktuelt tidligst før han er 9. 

Dette sliter psykisk på han, da han ikke kan ligge over hos venner og jeg ser at dette tærer veldig. Til våren skal klassen på overnattingstur, og han vet ikke sin arme råd. 

Anonymkode: 3b29c...9da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke ganske vanlig at en 7 åring nesten aldri har hatt en tørr natt?!? 

Jeg skjønner at dette må være vanskelig, og det er tydelig at det er noe som ikke stemmer her. Dette går jo også utover livskvaliteten til gutten mtp denne turen osv. 

Jeg hadde satt hardt mot hardt og krevd bedre hjelp av barnelege og evt en henvisning til urolog, evt hadde jeg gått privat til en barnelege. Han kan ikke tisse på seg hver enesre natt og bruke bleier i to år til, og jeg fatter ikke at noe helsepersonell vil kreve det heller, det er jo en uholdbar situasjon for gutten. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, ser at jeg har formulert meg litt uklart. Det jeg mente var at jeg vet at det et vanlig at barn tisser seg ut om natta, men at dette er uvanlig.

ja, det begynner å tære på gutten. Jeg har forsøkt å finne privat barnelege, men det virker som man må ha henvisning? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Gutt på 7 år som nesten aldri har hatt ei tørr natt. Vet at dette er ganske vanlig.

Det jeg mener er uvanlig er at han kam tisse seg ut opp til tre ganger pr.natt. I kveld sovna han ca 2030, nå klokken 2130 er bleien allerede full av tiss, en time etter!! Han tissa før han la seg og han drakk kun ett lite glass vann til kveldsmaten. I morgen vil bleien også være full. Dette må da være noe mer en «normal» sengeveting? 

Minirin og alarm er prøvd, men det funker ikke. Fatslege har prøvd og henvist til barnelege, men det bli ikke aktuelt tidligst før han er 9. 

Dette sliter psykisk på han, da han ikke kan ligge over hos venner og jeg ser at dette tærer veldig. Til våren skal klassen på overnattingstur, og han vet ikke sin arme råd. 

Vi har en gutt på 5,5 år som har det nokså likt. Har desverre ingen trylleformel å dele med deg.

Vi pleier å ta han opp på do etter at han har sovnet + at han går på Minirin. Er likevel våt hver morgen.

Anonymkode: c8999...41c

Skrevet

Og hva gjør man når man har en snart 10-åring som tisser og bæsjer på seg hver dag, opptil flere ganger for dag? :( er så fortvila... Fastlegen sier han bare må finne ut av det selv.

Anonymkode: 80c3c...cae

Skrevet

Ville først byttet fastlege. 

Ville og kontaktet hs og legen der, har opplevd her at fastlegen og henvisninger har tatt lang tid, (fastlegen er av typen som sier at ting går over med litt frisk luft og tran, venter på at en annen lege blir ledig..) mens hs og legen der har fått fortgang i ting, og overkjørt fastlegen. Kom mye lengre i systemet med hjelp av hs og legen der enn med egen fastlege. Vi ventet for eksempel på time på sykehuset, og fikk en 3mnd frem i tid, men så ringte legen og hs, fikk ny time, 2 uker etter at de ringte.. Så ville prøvd det. 

Anonymkode: 8d497...ee9

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen er veldig forståelsesfull, men det er sykehuset som ikke vil ha han inn før fylte 9. Prøvd flere ganger...

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva gjør man når man har en snart 10-åring som tisser og bæsjer på seg hver dag, opptil flere ganger for dag? :( er så fortvila... Fastlegen sier han bare må finne ut av det selv.

Anonymkode: 80c3c...cae

Bytt fastlege eller dra til privatpraktiserende

Anonymkode: 4486a...dec

• Liker 2
Skrevet

Spesielt at de vil vente så lenge med å ta han inn. 

Har dere prøvd å trene blæra hans? At han går på do til samme tid hver dag, for eksempel hver andre eller tredje time gjennom hele dagen, for så å øke litt og litt lenger tid mellom. 

Anonymkode: 39173...74d

Skrevet

Det er faktisk langt flere slike tilfeller enn man tror, men dette er noe det aldri prates om. 

Min eldste sønn tisset på seg en masse hver natt til han vokste det av seg da han var vel inne i puberteten (16-17 år). Vi prøvde alt mulig, men da det ikke hjalp fikk vi beskjed om at vi bare måtte vente fordi han aller mest sannsynlig ville vokse det av seg til slutt. Det gjorde han da også.

Anonymkode: 93179...758

Skrevet

Hva med å vekke ham når dere legger dere slik at han får tisset da? 

Vet dette hjalp med min søster :) 

Anonymkode: a478d...b61

Skrevet

Huff, såpass lege som 16-17 år? Stakkars. Jeg krysser alt jeg har for at det ikke gjelder min sønn. Nå ble jeg oppriktig lei meg på min sønnen min sin vegne...

Skrevet

Her ville ikke sykehuset ta han inn før fylte 10 år... 

han her har på alarm kl 2 på natta. Står opp og tisser masse. Har allikevel tisset seg ut en gang til i løpet av natta.. Før tisset han på seg idet han sovnet..  nå har det endret seg litt, men det er fortsatt mengder.. han våkner ikke av det heller, slik mange gjør hvis de tisser på seg. 

Anonymkode: aaacd...998

Skrevet

Samme her. Gutt 6,5. Vått i sengs flere g i uka i perioder. Men lege sier det fortsatt er HELT normalt. Noe med "egenreguleringen" av urin som ikke modnes så tidlig alder. 

Men veldig kjedelig for han, og slitsomt for oss som må opp på natta, vaske dyner hver dag etc. 

Skrevet

Jeg vet ikke hva som regnes som "normal" sengevæting og ikke, men skjønner jo at dette er et stort problem. Det jeg lurer på er dette med alarmmatte. Da min sønn slet med dette, sa legen at de helst ikke anbefalte alarmmatte for tidlig, at barnet burde være minst 7 år eller eldre, fordi det krever så mye av barnet. At det må være psykisk klar for det og veldig motivert. Kan det være det ikke funket fordi timingen ikke var riktig? 

Ellers vil jeg nevne at vi hadde veldig god effekt av kiropraktor hos mitt barn. Det funker ikke for alle, og kiropraktoren sa det gjerne funket for de som har stivhet/skjevhet i rygg/bekken (usikker på hvilke ord som er riktig å bruke). Og at bedre blærekontroll kommer som en slags bieffekt av at rygg/bekken løses opp i.

Skrevet

Hei,

jeg har ei jente på 6 som går i 1 klasse som sliter med det samme. Var hos fastlegen og prøvede minerin en kort periode uten resultat.  Han henviste oss til en barnelege spesialist  hvor vi fikk time raskt.  Hun sa at dette var ikke unormalt, men nå skal vi prøve minerin i 3 mnd- helt opp til et år.  Etterheve prøve å fjerne bleien på natten.    Selv om hun var under 8 år fikk vi dette på blå resept .   Be om en henvisning😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...