Gå til innhold

Kattungen får være ute

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste katter som blir borte fra hjemmene sine er unge ukastrerte katter. Bare fordi det har gått bra for dine betyr ikke det at du sitter på en fasit å du skal absolutt ikke anbefale folk at de skal slippe ut katten så tidlig som mulig! Makan. 

...............

Anonymkode: 3ffdd...69e

Jeg foreslår at du leser innlegget mitt en gang til.  Hvor står det at de skal "bare slippes ut"?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste katter som blir borte fra hjemmene sine er unge ukastrerte katter. Bare fordi det har gått bra for dine betyr ikke det at du sitter på en fasit å du skal absolutt ikke anbefale folk at de skal slippe ut katten så tidlig som mulig! Makan. 

Man kan hjelpe opptreningen av stedssans ved å gå ut med katten i bånd slik at den blir kjent i nærområdet på en trygg måte. Det å bare slippe ut kattunger å satse på det beste er jo helt bak mål! 

Du kan jo lese hva eksperten sier: http://norskhuskattforening.net/atferd.htm

Helt i tråd med det Whistler skrev.

Anonymkode: 4c912...5bc

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, kittkatt skrev:

Altså nå er det på tide å ta en ordentlig dose chillpills her. Jeg sa ikke at jeg ikke har råd, bare at det ikke var noe jeg hadde planlagt å få gjort akkurat nå. Kattungen lider ingen nød, så det er ingenting å si at jeg ikke burde ha katt for. 

Om hun får kattunger så er det ikke verdens ende, det er bare ikke helt heldig heller. Men da får jeg bare bestilt time til henne, siden ekspertene på KG bannlyser meg 💁🏼‍♀️

(Neida, seriøst takk for svar på hvor fort det kan skje. Det var det svaret jeg var ute etter, så skal jeg bare passe på å holde henne inne igjen ♥️)

Bestiller du time nå og hun allerede er drektig aborterer dylegen fosterene.

Skrevet
4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Bestiller du time nå og hun allerede er drektig aborterer dylegen fosterene.

Sterilisering av katt innebærer oftest fjerning av både eggstokker og livmor. (Så egentlig blir den kastrert)

Skrevet

TS....velkommen til kjæledyrpolitiet.

Her er de verre enn gribber og det er null hjelp å få med mindre du behandler dyret ditt som en baby og følger alle kg’s urealistiske og syke kattelover og regler. 

Kom deg vekk og spør heller om hjelp et annet sted hvor det finnes normale mennesker med realistiske forventninger til folk. 

Anonymkode: 52bbd...850

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS....velkommen til kjæledyrpolitiet.

Her er de verre enn gribber og det er null hjelp å få med mindre du behandler dyret ditt som en baby og følger alle kg’s urealistiske og syke kattelover og regler. 

Kom deg vekk og spør heller om hjelp et annet sted hvor det finnes normale mennesker med realistiske forventninger til folk. 

Anonymkode: 52bbd...850

Så å ta ansvar for dyrene sine er å behandle den som en baby? 🤔 tror du burde lese deg litt opp på hva katter trenger. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hun kan bli drektig, uten tvil. Det er ikke klokt å slippe henne ut før hun er kastrert. I tillegg er det verdt å nevne at katten ikke nødvendigvis har fdrdig utviklet retningssans før nærmere hun er nærmere ett år. Det kan derfor være risikabelt på flere måter å slippe henne ut på nåværende tidspunkt. 

Endret: Glemte å nevne at et svangerskap i så ung alder heller ikke er heldig for kattens kropp. Blir hun drektig nå, er det langt mer risikofylt enn om hun blir det om noen måneder. 

Endret av Monica1968
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde en hunnkatt en gang i tiden, og da jeg flyttet til et sted hun kunne gå fritt ute, brukte jeg flere måneder på å gå med henne i kattesele ute først. Streifet rundt i nabolaget og lot henne få snuse seg vei, og bli kjent med alle luktene i nabolaget, slik at hun skulle finne veien hjem igjen. Den var 8 mnd før jeg slapp den ut på egenhånd.

Har du chippet katten din? Altså id-merket den? Hvis ikke, må du/bør du gjøre det samtidig med at den kastreres før du slipper den ut. IKKE slipp den ut før den er id-merket. 

Folk er seriøst dårlige til å merke kattene sine altså. Så derfor jeg sier det. 

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet
23 hours ago, Whistler said:

Hvis katten er inne til den er ett år kommer stedsansen den utvikler til å bli mangelfull.  Katter bør ut så fort som mulig hvis de skal være utekatter, men den første tiden bør mennesket som eier katten være ute sammen med den slik at den kan lære hvor den bor.  Alle mine katter har vært utekatter fra de var noen få måneder gamle.

Det er litt spesielt. Men det er mange meninger om det temaet. Selv skal jeg ikke slippe mine katter ut før de er mellom 9 og 12 mndr gamle hvis jeg noen gang får meg en kattunge. Så langt har jeg en katt som ble omplassert da de forrige eierne ikke kunne ha henne selv lenger. Hun var sterilisert da jeg fikk henne, og jeg fikk henne id-merket før jeg slapp henne ut for første gang. Jeg skal bare ha en katt om gangen, men de skal både kastreres/steriliseres, id-merkes, samt være minst 9 mndr gamle før jeg slipper dem ut

23 hours ago, Whistler said:

Sterilisering av katt innebærer oftest fjerning av både eggstokker og livmor. (Så egentlig blir den kastrert)

Ja. Men dyrlegen aborterer uansett fostrene som evt. ligger i livmoren

Skrevet
På 15.1.2019 den 21.29, Whistler skrev:

Hvis katten er inne til den er ett år kommer stedsansen den utvikler til å bli mangelfull.  Katter bør ut så fort som mulig hvis de skal være utekatter, men den første tiden bør mennesket som eier katten være ute sammen med den slik at den kan lære hvor den bor.  Alle mine katter har vært utekatter fra de var noen få måneder gamle.

Da burde du virkelig ha lest deg opp! Hjelper ikke hvor mange katter du har hatt eller hvor gamle de har blitt....uansvarlig dyrehold kalles det.

Anonymkode: a4c47...f9c

• Liker 3
Gjest Lily_88
Skrevet

Hei trådstarter, her er ett råd fra meg:

snakk med dyrlegen om du kan ta det på avbetaling, det gjorde vi :) når vi kastrerte vår katt (8 år siden), kostet det bare 2000,- men vi fikk det på avbetaling siden bilen fikk mange småskader på en gang, og vi var avhengig av bil til jobb.

noe du bør tenke på; steriliserer du katten din FØR den blir kjønnsmoden, så kan katta leve lenge. Steriliserer man kattene etter at de blir kjønnsmodne, så øker risikoen for å få svulster. Pappa sin katt ble avlivet ved 12 års alder, full av svulster. Hun hadde ingen måte å si ifra på, før dyrlegen kjente etter på magen. Ett tegn var bare at hun ikke spiste lengre.

Skrevet

Folk har en tendens til å overdrive. 

Kattungen vår ble født på en gård og har ute i skog og mark med kattemor til han ble 5 mnd gammel, da kom han til oss. Vi klarte holde ham inne 1 mnd, men etter det fant han veien til glassdøra vår og tok en snartur på verandaen, og maste etter dette i 10 timer i døgnet om å bli sluppet ut. 

Nå er han chippet, 8 mnd gammel og ute hele dagen på eget initiativ, kommer inn på kveldstid :) nesten mer dyremishandling å ha katter (med jaktinstinkt og behov for å å aktivisere seg) inne i ett år?!?!? 

Hvordan overlevde egentlig kattene før i tiden 🤔

Anonymkode: 6ecb0...d6d

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kattungen vår ble født på en gård og har ute i skog og mark med kattemor til han ble 5 mnd gammel, da kom han til oss. Vi klarte holde ham inne 1 mnd, men etter det fant han veien til glassdøra vår og tok en snartur på verandaen, og maste etter dette i 10 timer i døgnet om å bli sluppet ut. 

Nå er han chippet, 8 mnd gammel og ute hele dagen på eget initiativ, kommer inn på kveldstid :) nesten mer dyremishandling å ha katter (med jaktinstinkt og behov for å å aktivisere seg) inne i ett år?!?!? 

Jeg syns også det er ekstremt å holde en katt inne i 1 år.  Jeg klarte ikke det, og min katt ble drektig.  Fødte 4 kattunger, steriliserte henne samme dagen siste kattungen ble hentet.  Den siste var da 13-14 uker gammel.  Har mistanke om hun allerede da var gravid igjen. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter før i tiden levde kortere, hadde flere sykdommer, fikk masse kull som vi får svi for i dag, å enda har ikke folk vett på å faktisk ta ansvar. Så det var jo faktisk ikke bedre før, selv om kattene overlevde da også. Det å bruke «sånn var det før» som et slags argument holder ikke mål. Man klarer å aktivisere en katt inne, det krever bare litt av tiden din. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Jeg syns også det er ekstremt å holde en katt inne i 1 år.  Jeg klarte ikke det, og min katt ble drektig.  Fødte 4 kattunger, steriliserte henne samme dagen siste kattungen ble hentet.  Den siste var da 13-14 uker gammel.  Har mistanke om hun allerede da var gravid igjen. 

«Klarte ikke» nei. Lærte den å låse opp dører? Smart katt 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Klarte ikke» nei. Lærte den å låse opp dører? Smart katt 

Jeg klarte ikke å høre og se på desperasjonen.  Hun ble uansett sterilisert etter å kun ha fått et kull så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg klarte ikke å høre og se på desperasjonen.  Hun ble uansett sterilisert etter å kun ha fått et kull så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet.

Deg om det :) 

• Liker 1
Gjest kittkatt
Skrevet
28 minutter siden, Lily_88 skrev:

Hei trådstarter, her er ett råd fra meg:

snakk med dyrlegen om du kan ta det på avbetaling, det gjorde vi :) når vi kastrerte vår katt (8 år siden), kostet det bare 2000,- men vi fikk det på avbetaling siden bilen fikk mange småskader på en gang, og vi var avhengig av bil til jobb.

noe du bør tenke på; steriliserer du katten din FØR den blir kjønnsmoden, så kan katta leve lenge. Steriliserer man kattene etter at de blir kjønnsmodne, så øker risikoen for å få svulster. Pappa sin katt ble avlivet ved 12 års alder, full av svulster. Hun hadde ingen måte å si ifra på, før dyrlegen kjente etter på magen. Ett tegn var bare at hun ikke spiste lengre.

Takk! 🙌🏻 Det skal jeg gjøre! 

Greia er ikke at jeg ikke hadde planlagt å sterilisere henne, det hadde jeg. Men som med mange andre så skjer livet (typ måtte ha nytt kjøleskap og vaskemaskin, også måtte jeg flytte leilighet og da måtte jeg kjøpe seng og styr). 

Jeg skjønner så godt hva Peonjenta mener med at hun ikke klarte å høre på desperasjonen. Katten min er også helt desperat og hopper opp etter vinduene og vil ut. Det er hjerteskjærende 💔 

Det er også helt sykt å lese alle de dømmende kommentarene. Dette er faktisk ikke verdens største greie. Ett enkelt spørsmål, som jeg vet at jeg ikke er alene om. Og så mange som mener at man «ikke burde ha kjæledyr»? Og at jeg burde lese meg opp? Jo takk. Jeg har vokst opp med katter, men var dessverre litt usikker på akkurat dette. Men jeg skal huske å alltid lese meg opp på ting og aldri spør på KG 🙃

Skrevet

HVA F !?!?!

Anonymkode: b3a6e...a72

• Liker 1
Skrevet

Åndssvakt og ondskapsfullt!

Skjerp deg TS! 

Anonymkode: b3a6e...a72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...