Gå til innhold

Kattungen får være ute

Anbefalte innlegg

Gjest kittkatt
Skrevet

Katten min er rundt 6 måneder gammel, og den er helt desperat etter å få gå ut. Men hun er ikke kastrert/sterilisert enda. Jeg lar henne bare være ute mens jeg er hjemme, og døra står åpen sånn at hun kan gå inn og ut så mye hun vil (vi trenger ikke snakke om hvor varmt/kalt det er i leiligheta mi 🙈). 

Men det jeg lurer på er hva dere tror er sjansen for at hun blir gravid? Det hadde passet så ekstremt dårlig, også er hun så ung. Men det er dyrt å sterilisere - jeg hadde tenkt å vente noen måneder til med å gjøre det. 🤷🏼‍♀️ 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE ha katten ute før den er kastrert. Den er kjønnsmoden allerede ved 4 mnd. Svopp så er hun drektig. Da får du holde henne inne og aktivisere henne. 

Anonymkode: 0e621...7ce

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, kittkatt skrev:

Katten min er rundt 6 måneder gammel, og den er helt desperat etter å få gå ut. Men hun er ikke kastrert/sterilisert enda. Jeg lar henne bare være ute mens jeg er hjemme, og døra står åpen sånn at hun kan gå inn og ut så mye hun vil (vi trenger ikke snakke om hvor varmt/kalt det er i leiligheta mi 🙈). 

Men det jeg lurer på er hva dere tror er sjansen for at hun blir gravid? Det hadde passet så ekstremt dårlig, også er hun så ung. Men det er dyrt å sterilisere - jeg hadde tenkt å vente noen måneder til med å gjøre det. 🤷🏼‍♀️ 

Hun kan bli drektig tidlig.  Hvis du venter noen måneder og lar henne fortsette å gå inn og ut kan jeg garantere at hun blir gravid snart.

• Liker 4
Skrevet

Min katt ble født i september og leveres ferdig sterilisert i februar, så er nå bare å bestille time. 

Anonymkode: 80f6f...1df

• Liker 3
Skrevet

Er du seriøs? Hele tråden din stinker som at du ikke skulle hatt kjæledyr. Please vær troll. 

Anonymkode: 76c6f...c51

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor i helsike skaffer du deg katt når du ikke har råd til å sterilisere... Start kronerulling og hold henne INNENDØRS.

Anonymkode: d0403...fa0

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde henne også ute litt før hun ble sterilisert. Ring og skaff time med en gang. 

Anonymkode: 8617d...61d

• Liker 1
Skrevet

Kastrer katten din! Ferdi snakka. Så får du være flinkere til å aktivisere innendørs. Jeg har en katt som skal kastreres i februar, hu får kun være med meg ut i bånd og skal ikke ut før tidligst i mars, da er hu 10 mnd, så jeg ser an temperaturen. Ellers er det mitt ansvar å sørge for nok aktivisering og nye inntrykk innendørs. 

Anonymkode: 3ffdd...69e

• Liker 6
Gjest kittkatt
Skrevet

Altså nå er det på tide å ta en ordentlig dose chillpills her. Jeg sa ikke at jeg ikke har råd, bare at det ikke var noe jeg hadde planlagt å få gjort akkurat nå. Kattungen lider ingen nød, så det er ingenting å si at jeg ikke burde ha katt for. 

Om hun får kattunger så er det ikke verdens ende, det er bare ikke helt heldig heller. Men da får jeg bare bestilt time til henne, siden ekspertene på KG bannlyser meg 💁🏼‍♀️

(Neida, seriøst takk for svar på hvor fort det kan skje. Det var det svaret jeg var ute etter, så skal jeg bare passe på å holde henne inne igjen ♥️)

Skrevet
9 minutter siden, kittkatt said:

Det kan vel være dyrt med kattunger også :P Hvorfor vente med å sterilisere? Det blir ikke billigere av den grunn. Hvis du finner en dyreklinikk som ikke er del av en kjede så er de ofte billigere enn kjedene, selv om de også vet å ta seg betalt. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, kittkatt skrev:

Altså nå er det på tide å ta en ordentlig dose chillpills her. Jeg sa ikke at jeg ikke har råd, bare at det ikke var noe jeg hadde planlagt å få gjort akkurat nå. Kattungen lider ingen nød, så det er ingenting å si at jeg ikke burde ha katt for. 

Om hun får kattunger så er det ikke verdens ende, det er bare ikke helt heldig heller. Men da får jeg bare bestilt time til henne, siden ekspertene på KG bannlyser meg 💁🏼‍♀️

(Neida, seriøst takk for svar på hvor fort det kan skje. Det var det svaret jeg var ute etter, så skal jeg bare passe på å holde henne inne igjen ♥️)

Når du ikke tar ansvar så får du tåle å høre det å. Ellers er ikke Internett et sted for deg. Ta ansvar for katten din! 

• Liker 6
Skrevet

Om du synes det er dyrt kastrere, så får du se hvor dyrt det er å følge opp en drektig katt og etterhvert ett kull kattunger. 
Og ikke glem all ekstra oppfølging hun bør få fordi hun er alt for ung til å få unger, og risikoen du utsetter henne for, for å spare noen kroner. 

For øvrig er hun for ung til å være ute alene uansett. 

Anonymkode: 41dbe...976

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du synes det er dyrt kastrere, så får du se hvor dyrt det er å følge opp en drektig katt og etterhvert ett kull kattunger. 
Og ikke glem all ekstra oppfølging hun bør få fordi hun er alt for ung til å få unger, og risikoen du utsetter henne for, for å spare noen kroner. 

Å tenk om katten må ha keisersnitt midt på natta, det er ikke rimelig gitt. 

• Liker 5
Skrevet

Den er da alt for liten til å være ute alene!!! Da får du gå til innkjøp av sele og bånd, og gå tur med katten til den er ett år og få den sterilisert pronte!! 

Anonymkode: a4c47...f9c

• Liker 3
Skrevet

Katter skal ikke være ute før de er rundt 1 år, da de ikke har stedsans enda. Plutselig er hun så tøff å gå litt unna huset. Da er det fort gjort at hun ikke kommer hjem igjen.

lei alle dere som får katter uten at dere er interessert i kattens beste.

Anonymkode: e778e...609

• Liker 3
Skrevet

Chillpill.. Kanskje det er du som bør ta en pille for ansvar. Lære om katt før man får seg en er en del av det ansvaret. Har du tenkt hva du skulle gjort med kattungene? Det er ikke bare bare å finne gode hjem til alle sammen. Steriliserer du nå kan hun få abort om hun er gravid allerede.

Anonymkode: d0403...fa0

• Liker 1
Skrevet

Kattunger skal uansett ikke ut, før de er 1 år. De har ikke fått full stedsans før de har rundet året, så hvis du slipper de ut før så er det stor sjanse for at de forsvinner!

Så hold kattungen inne, og aktiviser den inne. 

Anonymkode: d1d17...50b

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, kittkatt skrev:

..................🙈

Sjansen er omtrent hundre prosent.  Hvis du ikke har råd til sterilisering nå går du til dyrlegen/klinikken og kjøper p-piller til katta.  En pille i uka,  Knuses og blandes i foret om du ikke er i stand til å putte den langt nok bak i svelget på katta og etterpå holde den til den svelger.  Katt på fang, venstre hånds pekefinger på hodet, lang og tommel på hver kjeveside, åpne munn med høyre hånd og dytt tabletten så lang bak det går.  Hold igjen munnen med høyre og stryk med venstre tommel på hals til den svelger.  Du kan godt koseprate med den underveis.  Ikke slipp den før tabletten er svelget.
Alternativt hold katta inne til du har råd til å sterilisere den.

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er da alt for liten til å være ute alene!!! Da får du gå til innkjøp av sele og bånd, og gå tur med katten til den er ett år .................

Anonymkode: a4c47...f9c

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal ikke være ute før de er rundt 1 år, da de ikke har stedsans enda. ..............

Anonymkode: e778e...609

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattunger skal uansett ikke ut, før de er 1 år. De har ikke fått full stedsans før de har rundet året, .............

Anonymkode: d1d17...50b

Hvis katten er inne til den er ett år kommer stedsansen den utvikler til å bli mangelfull.  Katter bør ut så fort som mulig hvis de skal være utekatter, men den første tiden bør mennesket som eier katten være ute sammen med den slik at den kan lære hvor den bor.  Alle mine katter har vært utekatter fra de var noen få måneder gamle.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Whistler skrev:

Hvis katten er inne til den er ett år kommer stedsansen den utvikler til å bli mangelfull.  Katter bør ut så fort som mulig hvis de skal være utekatter, men den første tiden bør mennesket som eier katten være ute sammen med den slik at den kan lære hvor den bor.  Alle mine katter har vært utekatter fra de var noen få måneder gamle.

De fleste katter som blir borte fra hjemmene sine er unge ukastrerte katter. Bare fordi det har gått bra for dine betyr ikke det at du sitter på en fasit å du skal absolutt ikke anbefale folk at de skal slippe ut katten så tidlig som mulig! Makan. 

Man kan hjelpe opptreningen av stedssans ved å gå ut med katten i bånd slik at den blir kjent i nærområdet på en trygg måte. Det å bare slippe ut kattunger å satse på det beste er jo helt bak mål! 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...