Gå til innhold

Føler jeg gjorde noe veldig dumt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle. Jeg vet ikke hva jeg vil frem til med dette innlegget. Men jeg føler jeg gjorde noe veldig dumt mot barnet mitt(2,5) i går. 

Det startet med litt tulling ved legging i går, startet 18:45 sovnet 19:15. Det gjør ikke noe. 

Problemet var da han våknet kl 21. Han våknet som han pleier, i gråt. Jeg gikk inn, og da jeg satte meg på stolen stoppet han ikke å gråte, og det gikk over til skriking/roping «vil ikke». Prøver å snakke med han, men får ikke kontakt. Han fortsetter, og jeg prøver å få kontakt. Etter noen minutter blir jeg lei og går ut i stua til minstemann på 3 uker. Sitter i sofaen ganske lenge, og toåringen hyler fortsatt på rommet sitt. Jeg ble så lei at jeg etterhvert vurderte å bare legge meg, så jeg slukket av lys i andre etasjen.

Etter kanskje 10 minutter så kommer hanner fra rommet sitt, fortsatt gråtende og sint, da han ikke ser meg sitte i sofaen, får han panikk, leter på badet, går inn igjen på rommet sitt og henter bamse, og begynner å si «hvor er mamma hen» «hvor er mamma» da han ikke kom så langt ut i stua at han så meg i sofaen. Han ble helt fra seg, og gikk frem og tilbake i noe som jeg føler var panikk. Jeg måtte rope for at han skulle både høre og se meg i sofaen(4/5meter unna gangen) 

Da han tilslutt så meg og kom bort så ville han ha kos, jeg begynte å gråte, og ga selvfølgelig masse kos.  Han sa jeg skulle bli med på rommet. På veien inn på rommet sier han «babyen skal bli med» «du må holde babyen» 

vi har slitt med oppvåkninger hele livet hans, men aldri at det har vært noe trass/tull på den tiden av døgnet. 

Føler jeg gjorde noe ekstremt dumt mot han ved å gå ut å sette meg i stua hvor han ikke så meg når han kom ut. Føler meg som verdens verste, og satt og gren mens jeg la han igjen går. 

Tror der disse «anfallene» er på grunn av den nye babyen? Vi ser ingen sjalusi på dagtid, hanhjelper til, gir smokk og koser ekstremt mye med babyen. Eller er det flere som har 2/3 åringer som trasser og hyler og er sinte etter leggetid? Roper bare «vil ikke». Går såvidt an å snakke til/med han. 

Anonymkode: 2549a...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har lyst til å ødelegge barnet ditt, så har du i hvertfall funnet oppskriften på hvordan du skal gjøre det. Jeg har ikke ord. Noen skulle ikke hatt barn!

Anonymkode: 01346...190

• Liker 2
Skrevet

Har du hørt om nattskrekk? Kan det være det? 

Anonymkode: ef6c6...d0b

• Liker 4
Skrevet

Men hvorfor valgte du å ignorere barnet ditt? Han trengte deg som mest i denne situasjonen. Du kunne ha blitt værende på rommet hans til han roet seg. Hvor var pappaen? (Er det noen far inne i bildet?). 

Du får lære av dine feil. 

Skrevet

Kan være nattskrekk, at han er fortumlet av å våkne, en slags reaksjon på å ha blitt storebror, uvane, trass eller en kombinasjon av flere ting. 

Det du gjorde i går var ikke helt bra, men han tar neppe større skade av at det skjer én gang. 

Om du en annen gang føler behov for å gå en tur ut av rommet (kan være lurt om det koker innvendig) så si fra hvor du går og sett deg så han lett ser deg. Og gå tilbake etter et par minutter, ikke vent i 10. 

Anonymkode: 72f96...436

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være nattskrekk, at han er fortumlet av å våkne, en slags reaksjon på å ha blitt storebror, uvane, trass eller en kombinasjon av flere ting. 

Det du gjorde i går var ikke helt bra, men han tar neppe større skade av at det skjer én gang. 

Om du en annen gang føler behov for å gå en tur ut av rommet (kan være lurt om det koker innvendig) så si fra hvor du går og sett deg så han lett ser deg. Og gå tilbake etter et par minutter, ikke vent i 10. 

Jeg sier alltid i fra at «nå går mamma ut» og når han holder på sånn og jeg har en nyfødt som også trenger meg, så må jeg bare gå ut. Så sier jeg gjerne også på vei ut at han kan komme når han er «ferdig» som vi kaller det. Men i går tok det veldig lang tid før han kom ut. 

Hele seansen fra han kom ut fra rommet til han så meg varte i Max 2 minutter. Men jeg ville se om han gikk inn igjen på rommet sitt for å legge seg. Dette kommer til å hjemsøke meg resten av livet og jeg er livredd for at jeg har gjort han kjempe utrygg nå. 

Har hørt om natteskrekk, men det går an å få kontakt med han, han bare overser/vil ikke høre etter 😞

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier alltid i fra at «nå går mamma ut» og når han holder på sånn og jeg har en nyfødt som også trenger meg, så må jeg bare gå ut. Så sier jeg gjerne også på vei ut at han kan komme når han er «ferdig» som vi kaller det. Men i går tok det veldig lang tid før han kom ut. 

Hele seansen fra han kom ut fra rommet til han så meg varte i Max 2 minutter. Men jeg ville se om han gikk inn igjen på rommet sitt for å legge seg. Dette kommer til å hjemsøke meg resten av livet og jeg er livredd for at jeg har gjort han kjempe utrygg nå. 

Har hørt om natteskrekk, men det går an å få kontakt med han, han bare overser/vil ikke høre etter 😞

ts

Denne ene seansen har ikke gjort noe som helst skade. Pust med magen, vi har alle våre svin på skogen som foreldre, og likevel går det som regel helt fint med ungene.

• Liker 9
Skrevet

Pappaen er i bildet ja. Han har vært hjemme fra jobb i over en måned og i går var første dag tilbake på jobb. Han jobber skift, så der er det ingen hjelp å få på ca en uke. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne ene seansen har ikke gjort noe som helst skade. Pust med magen, vi har alle våre svin på skogen som foreldre, og likevel går det som regel helt fint med ungene.

Takk for at du er saklig. Satt med en følelse i går som jeg ikke unner noen foreldre å få. Det var så vondt. Vi er i en tøff periode aldersmessig(2årsalderen) i tillegg til dette kveldsstyret, men jeg håper og tror at andre med flere barn har gått igjennom det samme. 

Ts

Skrevet

Jeg vil ikke tro at denne hendelsen vi skade han i det store og det hele. Jeg synes reaksjonen din etter hendelsen viser at du er en veldig god mamma for dine barn og at du angrer på hva du gjorde. Du er jo i en presset situasjon med to små barn, så det er helt naturlig å gjøre feil som man vil angre på. Prøv å ikke tenk altfor mye på dette, men heller vit at neste gang en sånn situasjon oppstår så vet du hva du ikke vil gjøre igjen. 

Anonymkode: 69e63...a83

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du er saklig. Satt med en følelse i går som jeg ikke unner noen foreldre å få. Det var så vondt. Vi er i en tøff periode aldersmessig(2årsalderen) i tillegg til dette kveldsstyret, men jeg håper og tror at andre med flere barn har gått igjennom det samme. 

Ts

Det er den følelsen som stopper oss fra å gjøre det flere ganger 😉

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lyst til å ødelegge barnet ditt, så har du i hvertfall funnet oppskriften på hvordan du skal gjøre det. Jeg har ikke ord. Noen skulle ikke hatt barn!

Herregud. Det hun gjorde var kanskje ikke helt rett, men hvem kan skryte på seg å være en perfekt forelder i enhver situasjon? Hun er åpenbart lei seg for hvordan hun reagerte, og kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre det igjen.

Ts, jeg hadde nok lest meg opp litt på nattskrekk, som noen andre nevner, høres veldig ut som det. 

• Liker 7
Skrevet

Det var dumt av meg å spørre om hvorfor. Vi har alle gjort feil som foreldre ja, og en engangshendelse som dette gjør ikke noen skade. Vi lærer av våre feil. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke tro at denne hendelsen vi skade han i det store og det hele. Jeg synes reaksjonen din etter hendelsen viser at du er en veldig god mamma for dine barn og at du angrer på hva du gjorde. Du er jo i en presset situasjon med to små barn, så det er helt naturlig å gjøre feil som man vil angre på. Prøv å ikke tenk altfor mye på dette, men heller vit at neste gang en sånn situasjon oppstår så vet du hva du ikke vil gjøre igjen. 

Anonymkode: 69e63...a83

Tusen takk for kloke ord. Uten tvil at dette ikke skjer igjen. Merker at etter nummer to kom har jeg mindre tålmodighet og temperament med toåringen. Og det fortjener han selvfølgelig ikke. Jeg prøver å time legging og tiden mellom barnehagen og legging at han får masse tid med meg alene. Vi leker på rommet, dusjer sammen eller lar babyen ligge i stua mens jeg legger så han skal få litt alenetid med meg. Man lærer vel å «dele» seg mer etterhvert. 

Ts

Skrevet

Det med oppvåkning noen timer etter innsovning er helt normalt. Jeg har en sønn som gikk k søvne til han var 8-9 år. Det er verken en diagnose eller en feil. Og den episoden, du den har fint lite å si i den store sammenhengen! Begynn å bruke en sang, samme sangen hver kveld. Når han blir urolig, legger du hånda di på kinnet hans, eller holder han i hånda og synger den samme sangen. Bruk den gjerne i forbindelse med legging også, og kos på sofaen. Virkningen er formidabel 

Anonymkode: 37aa0...12a

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være mer spesifikk enn dette om noen skal lære noe av tilbakemeldingen din.... 

Anonymkode: 07020...98b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med oppvåkning noen timer etter innsovning er helt normalt. Jeg har en sønn som gikk k søvne til han var 8-9 år. Det er verken en diagnose eller en feil. Og den episoden, du den har fint lite å si i den store sammenhengen! Begynn å bruke en sang, samme sangen hver kveld. Når han blir urolig, legger du hånda di på kinnet hans, eller holder han i hånda og synger den samme sangen. Bruk den gjerne i forbindelse med legging også, og kos på sofaen. Virkningen er formidabel 

Anonymkode: 37aa0...12a

Dette gjør vi faktisk! Han ba meg om å synge da vi gikk inn igjen på rommet, men jeg klarte ikke for jeg bare gråt :( han pleier å våkne på minuttet en time etter han er lagt.. vi har prøvd absolutt alt for at han skal slutte å våkne. Men ingenting virker. Han sover med oss resten av natta etter oppvåkning nr 2 eller 3. Samsov til han var 18mnd. 

Ts

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke ord...? Skal det så lite til for å sjokkere deg? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...