Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå søkt uføretrygd. Arbeidsevnevurdering konkluderer med at min helsetilstand ikke lenger er forenelig med kravene som stilles i ordinært arbeid. Fikk også et vedtak, som jeg antar er "godkjenning" av arbeidsevnevurderinga av andre på samme kontor. Der står det at de har vurdert av aev at jeg har liten mulighet til å være i arbeid på full tid. 

Hva betyr den formuleringen? Noen som har erfaring? Mener de at jeg har en restarbeidsevne som ikke er presisert andre steder? Det er ordene "på full tid" jeg lurer på.. Trodde det vanlige var "du har liten mulighet til å stå i ordinært arbeid"??

Står heller ingen steder ordrett noe om varig tilpasset innsats, til tross for at selve aev er rimelig tydelig.

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 0ad5f...107

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at de mener du kanskje kan klare gradert arbeid og at du ikke er 100% arbeidsufør. Dette blir bare antakelser da...

Det stod det samme i min arbeidsevnevurdering og jeg fikk innvilget 50 % uføretrygd... 

Anonymkode: 1401e...676

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at de mener du kanskje kan klare gradert arbeid og at du ikke er 100% arbeidsufør. Dette blir bare antakelser da...

Det stod det samme i min arbeidsevnevurdering og jeg fikk innvilget 50 % uføretrygd... 

Takk, var det jeg lurte på. Sto det noe om noe mer hjelp eller tiltak fra nav hos deg? Og sto det noe om gradert i selve arbeidsevnevurderinga? Hos meg har tiltakene jeg har vært på konkludert med at jeg ikke er arbeidsfør, så forstår ikke hvordan forvaltninga evt skal regne ut en annen restarbeidsevne...??

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, var det jeg lurte på. Sto det noe om noe mer hjelp eller tiltak fra nav hos deg? Og sto det noe om gradert i selve arbeidsevnevurderinga? Hos meg har tiltakene jeg har vært på konkludert med at jeg ikke er arbeidsfør, så forstår ikke hvordan forvaltninga evt skal regne ut en annen restarbeidsevne...??

Dvs at de anser det ikke som 100% ute av stand til å ta en eller annen form for jobb, mulig med omskolering.

Altså at du er ikke regnet som totalt arbeidsufør 100%

Anonymkode: f61bd...c5f

Skrevet

Synes bare det er litt merkelig at min veileder har skrevet i aev at min helsetilstand ikke er forenlig med kravene i arbeidslivet, og så at noen ved samme kontor gir meg et vedtak på at jeg bare ikke kan jobbe fulltid. Hvordan skal i så fall forvaltningen beregne det?

Skrevet

Ts her. For de som skulle komme til å lure, så fikk jeg vite fra saksbehandler nå at det bare er en standardformulering, og at de anser meg som 100 prosent arbeidsufør.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som de har konkludert men ikke avgjort, at du ikke er i stand til ordinært fulltidsarbeide. Da er alternativene tilpasset og tilrettelagt fulltidsarbeide, eller deltidsarbeide. Det høres ikke ut som at du får innvilget en uførehet grad på 100%

Anonymkode: 28bef...6e4

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes bare det er litt merkelig at min veileder har skrevet i aev at min helsetilstand ikke er forenlig med kravene i arbeidslivet, og så at noen ved samme kontor gir meg et vedtak på at jeg bare ikke kan jobbe fulltid. Hvordan skal i så fall forvaltningen beregne det?

Hva syns du isf selv? Vurderer du deg som 100% ute av stand til å ta noe som helst slags jobb?

Skrevet

Med mindre du er lam fra nakken og ned, er du vel ikke 100% arbeidsufør? Alle kan gjøre noe. Men det er vel mer behagelig å gå hjemme uten å gjøre noe som helst?

Anonymkode: 253bd...0e9

Skrevet

I min sto det «liten mulighet for å komme i full jobb» fikk godkjent 100% uføretrygd. 

Anonymkode: 5c500...31e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du er lam fra nakken og ned, er du vel ikke 100% arbeidsufør? Alle kan gjøre noe. Men det er vel mer behagelig å gå hjemme uten å gjøre noe som helst?

Anonymkode: 253bd...0e9

Hvorfor går slike om deg inn i tråder som dette? Nesten alle kan gjøre noe ja, men fortell gjerne hvordan man får disse jobbene og hva de består av, samt hvilke arbeidsgivere som vil ansette folk som er er såpass syke.

Anonymkode: 4aaf3...48c

• Liker 7
Skrevet

Jeg startet ikke denne tråden for å diskutere min uførhet. De samtalene har jeg allerede hatt med nav og behandlere. 

Tusen takk for de saklige svarene jeg har fått!

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går slike om deg inn i tråder som dette? Nesten alle kan gjøre noe ja, men fortell gjerne hvordan man får disse jobbene og hva de består av, samt hvilke arbeidsgivere som vil ansette folk som er er såpass syke.

Bare slutt. Med sånne idiotiske og dumme svar som du kommer med så er du med på å lage fordommer om at de på uføretrygd er late som faen. Vær så snill, ikke svar mer. Dette går utover meg og mange andre som må leve med disse fordommer og å bli sett ned på fordi at sykdommen rammet. 

Anonymkode: e73a0...371

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare slutt. Med sånne idiotiske og dumme svar som du kommer med så er du med på å lage fordommer om at de på uføretrygd er late som faen. Vær så snill, ikke svar mer. Dette går utover meg og mange andre som må leve med disse fordommer og å bli sett ned på fordi at sykdommen rammet. 

Anonymkode: e73a0...371

Om du hadde hatt et fnugg av leseforståelse så hadde du sett at jeg forsvarte uføretrygdede. 

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde hatt et fnugg av leseforståelse så hadde du sett at jeg forsvarte uføretrygdede. 

Hvordan forsvarte du uføre?🤔  Og hvorfor vil du ikke svare på hvor de jobbene er hen? 

• Liker 1
Skrevet
På 15. januar 2562 BE den 17.52, AnonymBruker skrev:

Hadde du da en annen jobb fra før, da du fikk innvilget 50 prosent? Jeg har hatt en arbeidsevnevurdering som konkluderte med at jeg var i stand til å jobbe 30-40 prosent. MIn saksbehandler vil da ha meg i full ufør, da jeg også må kunne forsørge meg, og det mener hun jeg ikke kan gjøre om jeg bare får femti prosent.

Anonymkode: 9bff4...c6e

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du da en annen jobb fra før, da du fikk innvilget 50 prosent? Jeg har hatt en arbeidsevnevurdering som konkluderte med at jeg var i stand til å jobbe 30-40 prosent. MIn saksbehandler vil da ha meg i full ufør, da jeg også må kunne forsørge meg, og det mener hun jeg ikke kan gjøre om jeg bare får femti prosent.

Anonymkode: 9bff4...c6e

Din saksbehandler vil ikke ha deg i full ufør, med mindre du insisterer på dette og mener selv at du er 100% ufør. Din saksbehandler umyndiggjør deg ikke ved å si hva som er best for deg. Din saksbehandler vet heller ikke om du lyver eller snakker sant når du sier du kan jobbe 40% eller må ha 100% ufør.

Du vet selv best hva du er i stand til. Uansett hva du enn måtte si til saksbehandler og lege.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre må i mye større grad ta ansvar for seg selv en det de gjør nå. De har fått et papir der det står at de er 100% ute av stand til å jobbe. Da er ikke neste skritt å begynne å syte om at ingen vil ansette de.

Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Hvordan forsvarte du uføre?🤔  Og hvorfor vil du ikke svare på hvor de jobbene er hen? 

Kan ikke du heller lese? Det er jeg som SPØR hvor disse jobbene er! 

Personen jeg siterte rakker ned på uføre som bare "sitter hjemme og gjør ingenting", jeg spør hvilke jobber vedkommende mener alvorlige syke mennesker kan utføre, hvem som vil ansette disse osv. Så hvorfor skal JEG svare på det jeg selv spør om?

Helt vanvittig dårlig leseforståelse på dette forumet.

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du heller lese? Det er jeg som SPØR hvor disse jobbene er! 

Personen jeg siterte rakker ned på uføre som bare "sitter hjemme og gjør ingenting", jeg spør hvilke jobber vedkommende mener alvorlige syke mennesker kan utføre, hvem som vil ansette disse osv. Så hvorfor skal JEG svare på det jeg selv spør om?

Helt vanvittig dårlig leseforståelse på dette forumet.

Leseforståelsen er helt fin, men noen ganger går innleggene og ab-koder i surr i hodet mitt 😜 Beklager!

Endret av Brimi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...