Gå til innhold

Fireåring som står opp selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har en jente på fire år som har begynt å ikke vekke meg på morningen. Hun står opp, tisser og finner frem iPaden og ser på den til vekkerklokken min ringer. Noen ganger henter hun seg en liten yoghurt i kjøleskapet. Hun kan være våken alt fra 15 minutter til en time pluss. 

Hva skal jeg gjøre med det? Skal jeg la hun gjøre det, når det tydeligvis er det hun vil? Hun sier selv at hun liker å stå opp alene om morgenen og har spurt om jeg kan gjøre klar brødskiver i helgene (hun spiser normalt frokost i barnehagen). Eller skal jeg be hun vekke meg (er kun den siste tiden hun har begynt sånn og er jo ikke sånn at jeg ligger til klokken 13 i helgene liksom? Er ikke helt komfortabel med at hun er våken alene, selv om hun aldri har gjort noe som ikke er greit.

Anonymkode: 2954f...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur du har en veldig fin jente! :) Viser bare at hun er trygg på seg selv, og har kanskje begynt med å klare seg litt selvstendig. Det er bra. jeg ville fortsette.

Her braser 4-åringen inn på rommet og bombarderer oss til vi har stått opp :) Vekkerklokka vår lyder litt sånn: "ROMPEBOMBEEEEE!" før han hopper opp på oss.... 

Anonymkode: 2672f...00b

• Liker 27
Skrevet

Tenk den mestringsfølelsen hun får med å kunne stå opp selv og ordne seg selv litt på morgenen. Om hun ønsker det selv så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke skal la hun gjøre det. 

Jentungen her står stadig vekk opp selv, og kommer å vekker oss etter en liten stund. Er litt opp og ned på hvor lang tid hun bruker på å vekke oss. Noen ganger så lager hun brødskive selv, og er suerstolt av det, andre ganger så ordner vi det til hun etter vi har stått opp. Men etter at hun begynte å stå opp selv så har vi merket at hun har fått en veldig mestringsfølelse, og hun virker veldig stolt av å få lov til å være selvstendig.

Anonymkode: 4ef12...6e8

• Liker 7
Skrevet

Våre barn på 2,5 og 5,5 år også gjer dette, og har gjort det eit års tid..Dei leitar fram tegnesaker, leiker eller ser litt på barnetv. Eldste lagar til litt frukostblanding og yoghurt til dei, dersom dei vert svoltne, ellers kjem dei å spør om hjelp. Dette gir pappaen og meg litt tid til litt morgenkos i helgene.. Har ingen problem med dette :)

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Emas skrev:

Våre barn på 2,5 og 5,5 år også gjer dette, og har gjort det eit års tid..Dei leitar fram tegnesaker, leiker eller ser litt på barnetv. Eldste lagar til litt frukostblanding og yoghurt til dei, dersom dei vert svoltne, ellers kjem dei å spør om hjelp. Dette gir pappaen og meg litt tid til litt morgenkos i helgene.. Har ingen problem med dette :)

Jeg innser at jeg har feilet.. her vekker (snart)2,5 åringen meg mens 5,5 åringen sover lenge... 😒

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Jeg innser at jeg har feilet.. her vekker (snart)2,5 åringen meg mens 5,5 åringen sover lenge... 😒

Hadde eg visst kva vi har gjort rett, så skulle du fått vite det, men eg anar ikkje ☺️ I dag måtte eg vekke minstemann kl 8 :P

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville skjært opp brød kvelden før slik at det ligger klart om hun blir sulten. Så ville jeg sagt ifra at hun må bare vekke meg om det skulle være noe. Men jeg hadde nok satt på vekkerklokka til ikke så lenge etter hun pleier å stå opp...

Anonymkode: 97c09...f4d

Skrevet
Akkurat nå, Emas skrev:

Hadde eg visst kva vi har gjort rett, så skulle du fått vite det, men eg anar ikkje ☺️ I dag måtte eg vekke minstemann kl 8 :P

Takk for det 🙂

Vurderer å legge eldstemann kl 5 sånn at hun føler seg opplagt når minstemann vil stå opp.. 😂

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk den mestringsfølelsen hun får med å kunne stå opp selv og ordne seg selv litt på morgenen. Om hun ønsker det selv så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke skal la hun gjøre det. 

Jentungen her står stadig vekk opp selv, og kommer å vekker oss etter en liten stund. Er litt opp og ned på hvor lang tid hun bruker på å vekke oss. Noen ganger så lager hun brødskive selv, og er suerstolt av det, andre ganger så ordner vi det til hun etter vi har stått opp. Men etter at hun begynte å stå opp selv så har vi merket at hun har fått en veldig mestringsfølelse, og hun virker veldig stolt av å få lov til å være selvstendig.

Anonymkode: 4ef12...6e8

Takk for svar! Da kan jeg la hun fortsette med det. Virker som hun synes det er veldig deilig å ta med seg iPaden i sengen og kose seg der litt før alt «jaget» med påkledning osv begynner på morningen. Når hun spør om jeg kan gjøre klar litt mat - ville du gjort det? :)

TS

• Liker 2
Skrevet

Det begynte min og med i den alderen, spurte om jeg kunne lage matpakke og om han kunne få se på tv om morgenen. Så kunne jeg ligge å slumre en stund.😏 Ser ikke noe problem med det så lenge barnet selv synes det er greit.

Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Det begynte min og med i den alderen, spurte om jeg kunne lage matpakke og om han kunne få se på tv om morgenen. Så kunne jeg ligge å slumre en stund.😏 Ser ikke noe problem med det så lenge barnet selv synes det er greit.

Hehe, ja, jeg bør vel egentlig være fornøyd med det🙈 Tenkte å kanskje be hun om å komme å si ifra at hun er våken, så jeg ihvertfall er klar over det, selvom jeg slumrer videre😋

Skrevet

Det begynte min eldste med da han var på ca samme alder som din, han elsket den lille timen på morran som var bare hans. :) Hadde absolutt laga ferdig litt frokost på forhånd til henne. 

Nå er gutta mine 4 og 7, og de står opp aleine i helgene og vekker oss når de synes det er på tide. De tar med dyna i sofaen, lager seg brødskiver, og koser seg veldig sammen med netflix på TVen. 

• Liker 3
Skrevet

Min eldste begynte å stå opp alene når hun var gjerne rundt 3, kanskje 4 år. Da var det barne-tv, mens vi foreldrene sov litt til. Jeg stod opp og lagde litt frokost til henne da.

Anonymkode: 5f9ab...e02

Skrevet

Mine er tvillinger, så de var jo to, men jeg våknet ofte av at de pratet og lo, og hadde vært våken en stund, fra de var rundt 2 1/2- 3 år. 

Av og til kunne jeg høre at de tiskende og viskende snek seg forbi soverommet mitt. Det var tydelig at morgenstund alene var noe de likte så godt at de ikke ville vekke meg. Kun en gang fant de på noe fanteri, som ikke var så kjekt å stå opp til. Som regel fant de seg bare noe mat og slo på tv. 

Ganske ofte ble jeg liggende litt selv om jeg var våken, rett og slett fordi jeg visste at de satte pris på den stunden. Det var ofte krangling når jeg var oppe, og nesten litt konkurranse om min oppmerksomhet, men tiden alene på morgenen var de så fint samstemte og samarbeidende. Var koselig å høre på dem. :)

Anonymkode: b3e7c...351

• Liker 3
Skrevet

Vær obs på den iPaden. Ville ikke hatt en 4 åring på intenett uten tilsyn...

Ungene kan ofte mer enn vi tror, og kan klikke seg inn på det utroligste...

Anonymkode: 231a2...c07

• Liker 3
Skrevet

Vi har en på 4 og en på 2. De gangene 4-åring våkner først, går han i stua, slår på tv (nrk3) og ser på tv. Av og til våkner de sammen. Hvis minste våkner først, går hun til oss og vekker oss. :) Det er veldig deilig å kunne endelig sove litt ekstra i helgene. 

Anonymkode: 188e6...c16

• Liker 2
Skrevet

Hun er virker veldig selvstendig. Det viktigste er at hun vet å vekke deg om det skulle være noe

• Liker 2
Skrevet

Lucky you! Det samme gjorde min eldste på samme alder. Min yngste nå på snart 5, vekker meg i helgene før hun går ut av senga. I ukedager sliter jeg få henne opp.

Anonymkode: e2406...9c1

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg har en jente på fire år som har begynt å ikke vekke meg på morningen. Hun står opp, tisser og finner frem iPaden og ser på den til vekkerklokken min ringer. Noen ganger henter hun seg en liten yoghurt i kjøleskapet. Hun kan være våken alt fra 15 minutter til en time pluss. 

Hva skal jeg gjøre med det? Skal jeg la hun gjøre det, når det tydeligvis er det hun vil? Hun sier selv at hun liker å stå opp alene om morgenen og har spurt om jeg kan gjøre klar brødskiver i helgene (hun spiser normalt frokost i barnehagen). Eller skal jeg be hun vekke meg (er kun den siste tiden hun har begynt sånn og er jo ikke sånn at jeg ligger til klokken 13 i helgene liksom? Er ikke helt komfortabel med at hun er våken alene, selv om hun aldri har gjort noe som ikke er greit.

Tror ikke jeg ville latt en fireåring være våken en time alene. Gjør avtale om at hun skal komme inn til deg. Ha iPaden inne hos deg også, så kommer hun ihvertfall;-)

Synes egentlig at så små barn er for små til å skulle måtte forsyne seg selv med mat. Andre ser på det som «selvstendighet», mens jeg mener at det å stå opp og gi mat er en naturlig del av omsorgen man må gi førskolebarn. De må selvsagt få prøve seg, men det kan de fint gjøre når voksne er våkne. 

Anonymkode: 697d5...997

Skrevet

Samme gjorde min. Var helt i orden for meg, for hun gjorde ikke annet galt enn å se barne TV under et pledd til jeg sto opp. Null problem! 

Vi har selvstendige barn, finnes bare positive ting med det:) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...