AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Hva synes dere om dette? Jeg leier en leilighet og har bodd her i 2 år.alltid betalt husleia i tide osv.fikk bedskjed om at hun nå skal selge leiligheten forrige uke. Ok. 3 måneder oppsigelse. Hun gav bedskjed en uke før at en megler skulle komme og at de skulle ta bilder av leiligheten. Så jeg brukte hele dagen igår på å vaske dusjen,gulvet og støvsuge. Men så ringte hun og klagde på at det var dårlig rengjort og spurte om jeg i det hele tatt hadde rengjort. Hun klagde på at ovnen var skitten. Det vet jeg godt og skal såklart rengjøre den før jeg flytter ut men hun klagde på den nå.. Har hun rett til det? Hun kunne vel ha solgt leiligheten etter jeg har flyttet ut? Hun klagde på at det var brød og ulike ting på kjøkkenet. Hallo jeg bor jo der. Formeninger om dette? Anonymkode: cd3df...021
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 Leier plikter å gjøre leiligheten klar til visning fra. Å ta bilder osv for å presentere leiligheten går under dette. Det er jo de som skal skape interesse rundt leiligheten så du må gjøre den strøken til megleren kommer. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en normal til god fullstendig husvask og foreslått hvis hun enda ikke var fornøyd at dere kunne spleise på vaskehjelp fordi du ikke klarte å vaske bedre, men å vaske ovnen er ikke så vanskelig. Brød og lignende som sko, jakker osv kan du putte i skap og skuffer den lille halvtimen det skal tas bilder. Er litt styr men pleier å være sånn at man plikter å gjøre leiligheten presentabel for visning ved salg eller videre utleie osv Anonymkode: 544cb...1a6 2
Illuminatum Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leier plikter å gjøre leiligheten klar til visning fra. Å ta bilder osv for å presentere leiligheten går under dette. Det er jo de som skal skape interesse rundt leiligheten så du må gjøre den strøken til megleren kommer. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en normal til god fullstendig husvask og foreslått hvis hun enda ikke var fornøyd at dere kunne spleise på vaskehjelp fordi du ikke klarte å vaske bedre, men å vaske ovnen er ikke så vanskelig. Brød og lignende som sko, jakker osv kan du putte i skap og skuffer den lille halvtimen det skal tas bilder. Er litt styr men pleier å være sånn at man plikter å gjøre leiligheten presentabel for visning ved salg eller videre utleie osv Anonymkode: 544cb...1a6 Leier plikter vel kun å la leiligheten være tilgjengelig for visning? Det er vel ingen plikt til å rydde eller vaske. Dette må være en konkret avtale mellom utleier og leietaker. 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 Helt enig. Hvorfor skal leietakeren rydde og vaske fordi huseieren skal selge leiligheten? Huseieren er i leiligheten mens jeg er på jobb. Mitt ansvar er vel bare at det skal være ryddig og fint før jeg flytter ut. Ikke at det skal være strøkent for at HAN velger å selge leiligheten i min oppsigelsestid?? Anonymkode: cd3df...021 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 2 timer siden, Illuminatum skrev: Leier plikter vel kun å la leiligheten være tilgjengelig for visning? Det er vel ingen plikt til å rydde eller vaske. Dette må være en konkret avtale mellom utleier og leietaker. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Hvorfor skal leietakeren rydde og vaske fordi huseieren skal selge leiligheten? Huseieren er i leiligheten mens jeg er på jobb. Mitt ansvar er vel bare at det skal være ryddig og fint før jeg flytter ut. Ikke at det skal være strøkent for at HAN velger å selge leiligheten i min oppsigelsestid?? Anonymkode: cd3df...021 Det sier seg selv. Ikke vær en douche bare fordi du ikke gidder å vaske ordentlig på trass Anonymkode: 544cb...1a6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 På meg virker du litt vrang. Jeg hadde iallefall vasket skikkelig, ryddet vekk alt unødvendig saker. Anonymkode: b37a8...c33 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om dette? Jeg leier en leilighet og har bodd her i 2 år.alltid betalt husleia i tide osv.fikk bedskjed om at hun nå skal selge leiligheten forrige uke. Ok. 3 måneder oppsigelse. Hun gav bedskjed en uke før at en megler skulle komme og at de skulle ta bilder av leiligheten. Så jeg brukte hele dagen igår på å vaske dusjen,gulvet og støvsuge. Men så ringte hun og klagde på at det var dårlig rengjort og spurte om jeg i det hele tatt hadde rengjort. Hun klagde på at ovnen var skitten. Det vet jeg godt og skal såklart rengjøre den før jeg flytter ut men hun klagde på den nå.. Har hun rett til det? Hun kunne vel ha solgt leiligheten etter jeg har flyttet ut? Hun klagde på at det var brød og ulike ting på kjøkkenet. Hallo jeg bor jo der. Formeninger om dette? Anonymkode: cd3df...021 Hadde ryddet og vasket så det hadde sett helt ok ut. Er ikke huseier fornøyd, får hun betale for vaskehjelp. Vil også legge til at du har ingen plikt til å vaske eller rydde, du kan til og med være så vrang at du nekter visning. Det synes jeg kanskje er litt ufint, men du har altså ingen plikt til å gjøre leiligheten din vakker for visning. Endret 15. januar 2019 av Dævendøtte
Traktor Skrevet 15. januar 2019 #8 Skrevet 15. januar 2019 Leietaker plikter ikke annet enn å gjøre husrommet TILGJENGELIG for visning etter å ha blitt varslet rimelig tid på forhånd, med andre ord la utleier og eventuelle interessenter komme inn i leiligheten, det er det. Men jeg synes likevel at dersom du har hatt et greit forhold med utleier bør du gjøre leiligheten rimelig presentabel. Personlig ville jeg også vært flau over å ha fremmede folk inne hos meg dersom det så helt bomba ut, men det høres ikke ut som om det var det hos deg TS. Boligsalg kan ta flere måneder, med mange visninger, da er det urimelig at leietaker skal holde leiligheten helt strøken i hele denne perioden. Om utleier ønsker å vise frem en strøken leilighet får vedkommende vente til leietaker har flyttet ut. Eventuelt tilbydd å vaske selv eller betale for vask før hver visning. 1
Christina82 Skrevet 16. januar 2019 #9 Skrevet 16. januar 2019 Hei, trådstarter Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Mvh Ninab82, mod
Anbefalte innlegg