Gå til innhold

Faren til barna har blitt veldig religiøs, og påvirker barna alt for mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min har fått en slags religiøs oppvåkning etter at det ble slutt mellom oss. Han har alltid vært kristen men det har begrenset seg til at vi pleide å synge en og annen kristen barnesang når barna la seg, og barna gikk i barnekor i kirken. Jeg selv er slik at jeg tenker at det er en del av vår tradisjon, er absolutt ikke halleluja-kristen (og det var ikke han heller), men jeg tror kanskje at det finnes en slags gud. Har ikke noe problem med kristen barnedåp, bryllup, skolegudstjenester og slikt. Men er opptatt av at barna skal kunne tro som de vil, og vil at de skal være kritiske. 

Eksen har nå tatt helt av med religionen. En ting er det han sier til meg og hvordan han lever sitt eget liv. Men han har begynt med ordentlig hjernevasking på barna. Han krever at de leser i bibelen, forteller dem at jeg kommer til å havne i helvete pga de tingene jeg gjør (At jeg gikk fra ham blant annet). Han har et opplegg hvor de må skrive av bibelvers og svare på spørsmål om ting de har lest om i bibelen. 

Han påvirker dem i tillegg med meninger som jeg mener er rasistiske. De har utviklet et slags hat mot mennesker som har en annen tro. Det har kommet noen kommentarer fra barna som jeg ikke støtter i det hele tatt. 

Jeg prøver så godt jeg kan å stille spørsmål og ha diskusjoner med dem for at de skal lære å være kritiske, og samtidig tolerante. Men det funker ikke! Jeg vil ikke drive med "hjernevasking" slik som han gjør men jeg blir fortvilet over den påvirkningen de får. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: d29f9...16d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan motarbeide rasismen ihvertfall, og lære barna om forskjellige religioner, og om hvordan det er at man tror på forkjellige ting og at det er greit. Se hva som finner av opplæring i området..Om dere bor i oslo så er det sikkert mye

Det er ikke dumt å ha en gudstro som barn. Men man trenger ikke være fanatiker.

Anonymkode: f7a2b...e7d

Skrevet

At han ønsker å gi barna sine en religiøs innføring er for så vidt greit. Det må han få lov til.

Men når han drar det til så ekstreme nivåer, så mener jeg det er ren barnemisshandling. Psykisk mishandling. Å satanisere deg som forlot han, at du kommer til å brenne i helvette, å satanisere andre religioner som noe ondt eller at han har rasistiske holdninger, som barna tar etter kan umulig være sunt. Det er kanskje ikke så ille enda, men du merker at det skjer endring i holdninger hos barna. Tro meg på dette: Om du ikke gjør noe nå, så vil det eskalere til det ekstreme og da er det ingne vei tilbake.

Om dette var meg, så ville jeg ikke ventet med å reagere. Jeg ville faktisk tatt kontakt med familieværnkontoret og til og med barnevernet om nødvendig. Jeg hadde akseptert at noen lærer barna mine så onde og ekstreme holdninger.

Anonymkode: 18227...8c2

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Jeg ville faktisk tatt kontakt med familieværnkontoret og til og med barnevernet om nødvendig.

Har kontaktet begge. På familievernkontoret hadde vi en samtale med ham, men han sa bare at han var uenig med meg. Hos barnevernet var jeg alene, og hun jeg snakket med sa bare at de har fast bosted hos meg og dermed er jeg ansvarlig for dem. Og at jeg må snakke med dem og lære dem gode ting. Og at dette ikke var så alvorlig at de eller jeg kunne gjøre noe mer. 

Er det noen som har hatt det slik? Hva gjør dere?

Hilsen ts

Anonymkode: d29f9...16d

Skrevet

Nå er ikke jeg kristen, så jeg vet ikke hvor mulig dette er, men er det mulig å «fight fire with fire»? Ta kontakt med en menighet der nestekjærlighet, medmenneskelighet og toleranse er i fokus og ta en prat med en prest sammen med barna, du kan til og med bli med i gudstjenester. Hvis de har blitt veldig religiøse så vil de kanskje høre mer på andre kristne enn deg akkurat nå. Det er greit nok å ha en tro, men eksen din høres ekstrem ut.

Anonymkode: ecddf...5ab

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en eks som er en religiøs fanatiker og også en som tror på at jorda er flat/såkalt flat earth movement.. 

Han var ikke slik i starten av forholdet vårt, men ble mer og mer slik de siste par årene før vi gikk ifra hverandre. Han krevde også at barna skulle lese bibelen, synge bordvers, og hver gang jeg gjorde eller sa noe han var uenig i sa han b.la at "Gud vil ikke engang ha deg nå" "Du er en slange i paradiset" osv. Senest sist konflikt vi hadde ifht barna så sa han b.la at jeg kom få et grusomt liv og havne i helvete fordi jeg ikke putter Guds vilje først (dvs hans vilje...)

Heldigvis er eldstedatteren ganske reflektert og klok for alderen, og nå som vi har flyttet fra hverandre har jeg ofte satt meg ned å pratet med henne om alt hun får høre fra faren. Jeg har sagt det ganske enkelt at er det noe hun stusser over, eller føler ikke kan stemme så burde hun sjekke det opp med fakta. B.la da faren prøvde å innprente i hodet hennes at jorda er flat feks. 

Jeg kan ikke hindre han i å preke (han mener han er en profet valgt av Gud), og samvær med barna har han krav på, men fast bosted er hos meg, og jeg lærer barna så godt jeg kan til å være kritiske og ikke tro alt de hører.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...