Gå til innhold

Når bør voksne barn betale for ferien selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var i gang med å bestille ferien uten eldste sønn  (18 år) denne gangen. Ikke fordi han har blitt myndig, men fordi han hadde fått tilbud om to  uker syden ferie med sin mor og skal på to gutteturer ila. våren/sommeren..  Siden vi bare ble fem stk dette året, så valgte vi ett litt dyrere og mer barnevennlig hotell denne gangen. 

Men så kommer gutten og sier at han har takket nei til sin mor og vil heller bli med oss.. Siden han har råd til to gutteturer og takket nei til sin mor, så mener vi at han kanskje bør betale sin del selv og lære seg at ferie ikke er gratis. Nå må vi plutselig ut med tusenvis av kroner ekstra også, og vi må nedgradere ferien vi allerede har bestilt... 

Så spørsmålet mitt er. når begynner voksne barn å betale for ferie selv? 

Anonymkode: 422ff...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje denne guttungen bør lære seg i 2019 at hvis han skal på tur så må han betale selv og at gutteturer holder. 

Skrevet

Når dere foreldre bestemmer det :) enkelt og greit. 

Anonymkode: 0b44c...159

• Liker 3
Skrevet

Sålenge han går på skole mener jeg at dere bør betale hvertfall 80% av beløpet på han. Fordi da er skole "jobben" hans på fulltid, og at han har to hjem bør ikke gå utover hans tilhørighet i deres "kjernefamilie".  Jeg var 18 åringen en gang, lite kult..  Dere vet aldri hva som egentlig foregår i hans mor sitt hus. 

Anonymkode: 30494...f11

• Liker 19
Skrevet

Så lenge de går på videregående tenker jeg.

Anonymkode: e0d17...9e3

Skrevet

Kommer an på situasjon. Er han i jobb og tjener egne penger kan han betale selv, men går han på skole syns jeg dere er litt urimelig.

Anonymkode: 32dc2...667

• Liker 12
Skrevet

Så lenge personen går på skole/studerer/er lærling og ikke har allverdens med penger :) 

Anonymkode: 40993...f6a

• Liker 16
Skrevet

Aldri? Har to barn på 27 og 32år, og om de vil være med min mann og meg på familieferie så betaler da selvsagt vi. 

Anonymkode: cab7c...64d

• Liker 26
Skrevet

Synes godt man kan invitere med 18-åringen uten at h*n må betale, ja. Så lenge man går på videregående, er man fremdeles et av "barna" i familien, selv om det er naturlig at man begynner å betale mer selv. Han har vel en sommer- eller deltidsjobb, og kan bruke av sine egne penger som lommepenger på turen. Men fly og hotell synes jeg foreldre legger ut for, om det først skal være en familieferie. 

Er det forresten tilfeldig at det er akkurat stesønnen som skal utelukkes? Vil du kreve at det eldste av dine biologiske barn også skal måtte betale helt selv, når h*n fyller 18, går andre året på videregående og de yngre søsknene blir tatt med på familieferie?

Anonymkode: 0336f...e72

• Liker 24
Skrevet

Han fikk tilbud om to ukers ferie med mor. Han får i tillegg massevis av ferie i form av to andre turer. At han ombestemmer seg får han stå for selv. 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sålenge han går på skole mener jeg at dere bør betale hvertfall 80% av beløpet på han. Fordi da er skole "jobben" hans på fulltid, og at han har to hjem bør ikke gå utover hans tilhørighet i deres "kjernefamilie".  Jeg var 18 åringen en gang, lite kult..  Dere vet aldri hva som egentlig foregår i hans mor sitt hus. 

Anonymkode: 30494...f11

Han takker nei til å bli med på ferie fordi han skulle på gutteturer og tur med mora. 

Han ombestemmer seg ihht tur med mora og han visste nok at ferien til faren og hans familie var bestilt og betalt.

Det her er en pose og sekk situasjon og jeg synes TS og mannen bør sette foten ned, han hadde anledning til å bli med i utgangspunktet, men takket nei. Ergo, gutten må stå for avgjørelsen han tok. 

Skrevet

Så lenge det voksne barnet går på videregående og ikke har full jobb syntes jeg dere bør betale. 

Ble 18-åringen invitert med på turen til å begynne med? Eller har dere bare bestemt at han er så gammel at dere ikke behøver å inkludere han lenger? 

Anonymkode: be53d...c68

• Liker 6
Skrevet

1 minutt siden, nordlending skrev:

Han fikk tilbud om to ukers ferie med mor. Han får i tillegg massevis av ferie i form av to andre turer. At han ombestemmer seg får han stå for selv. 

Hva han fikk tilbud om hos mor er egentlig ikke relevant her - spørsmålet er om han ble inkludert i deres planer før dere bestilte. Det handler ikke om mengden ferie, men å bli ansett for å være en del av familien, noe han tydeligvis ønsker.

(Forøvrig er jeg 38, med ordnet økonomi og var på ferie med faren min i fjor. Jeg måtte insistere ganske hardt for få å betale hvertfall deler av utgiftene selv...)

• Liker 35
Skrevet
Akkurat nå, nordlending skrev:

Men kanskje han ikke har så lyst til å feriere med mor i år? Kanskje de ikke går så godt overens om dagen, eller kanskje han vil være med pappa og søskenflokken sin på tur. Er ikke sikkert dette handler om syden i seg selv, men om å få være med "resten av gjengen"/pappa. 

Selv synes jeg dette er rart av foreldre å spare inn på. Man sitter vel ikke og regner kroner og øre på en tenåringssønn som vil være med på familieferie.. Min tenåringsdatter er 17, og jeg synes jeg aldri ser henne lenger nå som hun er fullt opptatt med venner og kjærester - om hun frivillig ville blitt med meg, mannen og minstemann på 10 til Gran Canaria i sommer, hadde jeg jublet og kjøpt en ekstra billett med en gang. Det er snakk om noen få år før tenåringen er flydd fullstendig fra redet, og man kanskje aldri drar på ferie som en hel familie sammen igjen.

Anonymkode: 0336f...e72

• Liker 18
Skrevet

Jeg fikk selv være med foreldrene mine i den alderen. Fikk selve oppholdet og mat dekket men måtte betale flybiletten selv :) 

Anonymkode: 63152...3eb

Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Han takker nei til å bli med på ferie fordi han skulle på gutteturer og tur med mora. 

Han ombestemmer seg ihht tur med mora og han visste nok at ferien til faren og hans familie var bestilt og betalt.

Det her er en pose og sekk situasjon og jeg synes TS og mannen bør sette foten ned, han hadde anledning til å bli med i utgangspunktet, men takket nei. Ergo, gutten må stå for avgjørelsen han tok. 

Altså...

TS skriver i HI at "de var i gang med" å bestille ferie. Usikker på om det betyr at det var kjøpt, betalt og umulig å endre.

Og har han virkelig takket nei til noe? TS skriver at han hadde tilbud om å bli med sin mor. Hun har ikke svart bekreftende på at han hadde fått tilbud om å bli med dem. Slik jeg leser det (med forbehold om at jeg tar feil), har TS og mannen tenkt seg at siden han kan bli med sin mor og skal på to gutteturer, så trenger de ikke ta med gutten i sine ferieplaner og begynner planleggingen uten å ta høyde for at han kan tenke seg å bli med.

Det er ingen som kan nekte TS å kreve at han dekker sine egne utgifter. Men som mor til ungdommer på samme alderen selv (blant annet en datter på 20 som har studielån og ekstrajobb som eneste inntekt, og naturligvis dekkes av oss når vi skal på ferie) synes jeg det er innmari smålig. Spesielt når det er stesønn. At han bruker sine egne penger til å reise på egne turer bør ikke brukes som et argument for at han ikke trenger å være med på familieferie. I hvert fall ikke hvis man ønsker at tenåringene skal være med på familieferie...?

Anonymkode: b522c...b27

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså...

TS skriver i HI at "de var i gang med" å bestille ferie. Usikker på om det betyr at det var kjøpt, betalt og umulig å endre.

Og har han virkelig takket nei til noe? TS skriver at han hadde tilbud om å bli med sin mor. Hun har ikke svart bekreftende på at han hadde fått tilbud om å bli med dem. Slik jeg leser det (med forbehold om at jeg tar feil), har TS og mannen tenkt seg at siden han kan bli med sin mor og skal på to gutteturer, så trenger de ikke ta med gutten i sine ferieplaner og begynner planleggingen uten å ta høyde for at han kan tenke seg å bli med.

Det er ingen som kan nekte TS å kreve at han dekker sine egne utgifter. Men som mor til ungdommer på samme alderen selv (blant annet en datter på 20 som har studielån og ekstrajobb som eneste inntekt, og naturligvis dekkes av oss når vi skal på ferie) synes jeg det er innmari smålig. Spesielt når det er stesønn. At han bruker sine egne penger til å reise på egne turer bør ikke brukes som et argument for at han ikke trenger å være med på familieferie. I hvert fall ikke hvis man ønsker at tenåringene skal være med på familieferie...?

Anonymkode: b522c...b27

Bør du drive og spandere ferier på n dame som nå er en voksen? 

Bør du legge opp til at jentungen blir godt vant i studieperioden`?

Skrevet

Kommer vel an på hvor mye inntekt de har og hvor lyst foreldrene har til å ha dem med på ferie. Men hvis han først har takket nei, og ferien nå er bestilt, så bør han ta konsekvensene selv: Betale selv eller gå glipp av turen denne gangen. Hvis han aldri fikk tilbud om å være med er det derimot fryktelig dårlig gjort.

Anonymkode: 06317...207

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...