Gå til innhold

Har katten min det bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to stk maine coons hjemme - husets 2 midtpunkt. De er 2 og 3 år gamle. Kattene våre går veldig godt overens og er sterkt knyttet til hverandre. De gjør så og si alt sammen, både inne og ute. Begge er kastrerte.

Ene katten er veldig avslappet. Han tar livet som det faller seg og virker generelt glad og fornøyd. Den andre katten er mer stresset. Han har en sterk personlighet og er en skikkelig maine coon. Han er en pussig og artig katt som elsker kos, prater masse, er sta som et esel og prater enormt mye.

Som kattunger brukte de å sove på soverommet vårt. Etterhvert fikk de være andre plasser i huset og kunne sove hvor de ville om natten. Dette fungerte bra ganske lenge, men plutselig begynte ene katten å bråke så fælt. Uansett hva vi prøvde så fant han ikke roen. løsningen ble  å la dem være på et eget rom, noe som fungerer bra for dem begge. Der slo han seg til ro.

Etterhvert begynte han å bråke på dagtid også. Han har alltid pratet masse, men nå begynte han med høylytt mjauing - så høyt at ungene begynte å våkne av han etter leggetid 😂 Dette er fortsatt et problem. Han kan gå fra å sove i armkroken vår til å bli rastløs og bråkete. Vi har virkelig prøvd å finne ut hva det er som plager han, men som regel er alle hans behov dekt. Han har både mat og vann tilgjengelig og han kan gå ut og inn som han vil. Han responderer ikke på lek når han er rastløs. Om vi følger etter han så legger han seg ned. Innimellom vil han inn i både det ene og andre rommet men vil like fort ut igjen. Det er for oss en gåte hva som plager han. 

I det siste har han begynt å "jakte" på ting. Han ser opp i taket og prøver å komme seg dit. Han hopper opp på steder han ellers ikke bryr seg om og ser etter ting som ikke er der.

Det eneste som hjelper er å legge kattene på rommet sitt. Da spiser han og sover resten av natten. 

Er det noen som har vært borti lignende? Vi er erfarne kattefolk men jeg har aldri opplevd denne problematikken før. Mest av alt lurer jeg på om han har det bra. Det føles ikke så greit å stenge dem inne på et rom, men samtidig er jeg glad for at vi har funnet en løsning der begge kattene føler seg trygge.

Tips mottas med takk!

Anonymkode: 452b5...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere konferert med dyrlege?

Anonymkode: 4abb1...c67

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har dere konferert med dyrlege?

Anonymkode: 4abb1...c67

Ja, vi kontaktet dem i forrige mnd. Vi skal se det litt an og komme tilbake om det eskalerer

Anonymkode: 452b5...198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...