AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Vi leier ut med fastpris på strøm, 500 kr/mnd. gjennom hele året i tillegg til månedsleie. Nå vil vi gjerne gå over til en ordning der leietakeren betaler i forhold til forbruket sitt. Er det innafor å advare nå om at endringene trer i kraft om 6 mnd? Altså hva er reglene rndt dette? Vil ikke sjokkere leietakeren og samtidig blir det vel mildere overgang for ham med sommerens forbruk. Velger han å flytte, så tar vi dette med i kontrakten med den nye beboeren. Anonymkode: 5c9a2...884
Million Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 Det må være egen måler i utleie-enheten for at dere skal kunne ta eksakt beløp for brukt strøm. Men har dere det, er det vel ingenting i veien for at leietager får strømabonnementet i sitt eget navn og heretter betaler det faktiske forbruket han/hun har hatt. Et SKRIFTLIG forvarsel på 6 måneder må vel være godt innafor, mener jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 3 minutter siden, Million skrev: Det må være egen måler i utleie-enheten for at dere skal kunne ta eksakt beløp for brukt strøm. Men har dere det, er det vel ingenting i veien for at leietager får strømabonnementet i sitt eget navn og heretter betaler det faktiske forbruket han/hun har hatt. Et SKRIFTLIG forvarsel på 6 måneder må vel være godt innafor, mener jeg. Det er en egen sikringsskap og en under,måler/seriemåler. Så selv om vi har en faktura, så er det ikke noe problem og regne ut hans andel av fakturaen. TS Anonymkode: 5c9a2...884
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 Så han kan ikke ha egen strømabonement, med det er mulig å se hans forbruk. Hans måler viser hans forbruk, mens vår måler viser totalt felles forbruk. Vi får en felles faktura. Så det teknise er på plass. Tenker på regler rundt advarsel om endring i leieavtalen. TS Anonymkode: 5c9a2...884
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så han kan ikke ha egen strømabonement, med det er mulig å se hans forbruk. Hans måler viser hans forbruk, mens vår måler viser totalt felles forbruk. Vi får en felles faktura. Så det teknise er på plass. Tenker på regler rundt advarsel om endring i leieavtalen. TS Anonymkode: 5c9a2...884 Hvorfor mener du at du har hjemmel for å endre avtalen slik? Anonymkode: 2db56...796
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du at du har hjemmel for å endre avtalen slik? Anonymkode: 2db56...796 Er det ikke det hun spør om da? Om noen kan noe om reglene rundt endring? Jeez... Anonymkode: 028ea...fa4 10
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 Din leietaker har skrevet under på at strømmen er på 500,-. Det vil si at du har bundet deg til denne avtalen, og kan ikke bare varsle at dette skal gjøres på et annet vis fra nå av. Anonymkode: a7d36...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #8 Skrevet 15. januar 2019 Du må følge avtalen på samme måte som du forventer at leietaker skal holde avtale Anonymkode: 326fa...dca 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #9 Skrevet 15. januar 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du at du har hjemmel for å endre avtalen slik? Anonymkode: 2db56...796 Hvorfor tror du Ts spør egentlig? Makan Anonymkode: 052be...c37 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #10 Skrevet 15. januar 2019 500 i måneden er det jeg betaler i snitt for strømmen i en leilighet på 70 kvm med egen varmtvannsbereder. Om leietakeren i en hybelleilighet bruker mer enn det, er det rett og rimelig at hen betaler strømmen separat. Anonymkode: b21fd...106 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #11 Skrevet 15. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 500 i måneden er det jeg betaler i snitt for strømmen i en leilighet på 70 kvm med egen varmtvannsbereder. Om leietakeren i en hybelleilighet bruker mer enn det, er det rett og rimelig at hen betaler strømmen separat. Anonymkode: b21fd...106 Hvorfor? Når kontrakten sier at han har fastpris på strøm? Det å følge kontrakten er det som er rett og rimelig. Anonymkode: 052be...c37 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #12 Skrevet 15. januar 2019 Det er jo derfor jeg spør folk som har erfaring. Er det ikke lo, så venter jeg bare til leietakerbytte. Ellers skal jeg også regne ut fra nå av hvor mye hans andel egentlig er fra måned til måned. Det kan hende det er mer økonomisk for meg å fortsette med den avtalen som er her nå. TS Anonymkode: 5c9a2...884
Ny Bruker Skrevet 15. januar 2019 #13 Skrevet 15. januar 2019 Relevant lesing? https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139804100-noen-som-vet-når-kan-utleier-endre-en-leiekontrakt-ups-ble-langt/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå