AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Barna våkner kl 6 hver morgen, men det er for tidlig. De legger seg 19.30. Mannen pleier å sitte på rommet og be dem om å legge seg ned igjen for å sove mer. De gråter litt, men roer seg etter en halvtime. Barna er 2 og 4. Hva tenker dere? Anonymkode: f41e7...cb5
Gjest BearMama Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 (endret) Ville du likt å bli tvunget til å sove lenger? Barna har fått søvnen de trenger. Og små barn våkner mellom 06-07. Sånn er det bare. Barn skal ikke tilpasses voksenes sovevaner. Det er vi voksne som må tilpasse oss barna. Om min 3 åring våkner usedvanlig tidlig eller jeg desperat trenger litt mer søvn så gir jeg han faktisk iPaden så tidlig. Han koser seg i sengen og slapper av og jeg får litt mer søvn. Men de siste 3 1/2 årene så har jeg fulgt ungen sin døgnrytme. Sånn det burde og skal gjøres med mindre ungen våkner før 05.00. Da er det lov å prøve å få barnet til å sove litt lenger. Endret 15. januar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 Hvis det er for tidlig fordi de faktisk trenger mer søvn, og de sovner igjen, så er det helt greit. Hvis det er for tidlig fordi dere ikke har lyst til å starte dagen da, så synes jeg ikke det er greit. Anonymkode: 4f180...813 9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 Jeg tenker at det ikke er unormalt at små barn våkner og står opp 06.00. (Noen 05.00 også.) Dere må faktisk bare leve med det i noen år, til de blir større og sover lenger på morgenen av seg selv. Når står dere opp på hverdager siden dere synes 06.00 er så tidlig at dere må bruke ekstra innsats for å få ungene til å sovne igjen? (Hilsen "vekker de store barna så vi kan komme oss på jobb og skole, og går hjemmefra 07.30" Anonymkode: 53d5c...acb 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det ikke er unormalt at små barn våkner og står opp 06.00. (Noen 05.00 også.) Dere må faktisk bare leve med det i noen år, til de blir større og sover lenger på morgenen av seg selv. Når står dere opp på hverdager siden dere synes 06.00 er så tidlig at dere må bruke ekstra innsats for å få ungene til å sovne igjen? (Hilsen "vekker de store barna så vi kan komme oss på jobb og skole, og går hjemmefra 07.30" Anonymkode: 53d5c...acb 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er for tidlig fordi de faktisk trenger mer søvn, og de sovner igjen, så er det helt greit. Hvis det er for tidlig fordi dere ikke har lyst til å starte dagen da, så synes jeg ikke det er greit. Anonymkode: 4f180...813 3 minutter siden, BearMama skrev: Ville du likt å bli tvunget til å sove lenger? Barna har fått søvnen de trenger. Og små barn våkner mellom 06-07. Sånn er det bare. Barm skal ikke tilpasses voksens sovevaner. Det er vi voksne som må tilpasse oss barna. Om min 3 åring våkner usedvanlig tidlig eller jeg desperat trenger litt mer søvn så gir jeg han faktisk iPaden så tidlig. Han koser seg i sengen og slapper av og jeg får litt mer søvn. Men de siste 3 1/2 årene så har jeg fulgt ungen sin døgnrytme. Sånn det burde og skal gjøres med mindre ungen våkner før 05.00. Da er det lov å prøve å få barnet til å sove litt lenger. Takker for svar. Jeg synes ikke dette er greit og står alltid opp med barna så lenge de våkner etter kl 5. Jeg spurte fordi dette er en krangel jeg har med mannen min ofte. Jeg jobber skift og drar ofte tidlig på jobb. De våkner da rett før jeg drar (kl 6) og da vet jeg han tvinger dem til å sove mer for hans egen del. Han sitter gjerne oppe for å spille og gidder derfor ikke stå opp tidlig. Jeg blir rasende fordi dette gjør at han på to år ikke klarer å sove på dagen og får en dårlig ettermiddag. Ts Anonymkode: f41e7...cb5
skruf Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 Jeg synes ikke det er greit. Hadde det vært klokka 4 så hadde jeg forstått det. De voksne får heller legge seg tidligere for å få nok søvn hvis de har barn som våkner tidlig Og ja, har selv en unge som startet hver dag i 5-tida da hun var lita. Hun hadde ikke iPad, men lærte seg etterhvert å slå på tv-en for å se barnetv da hun ble litt eldre sånn at vi foreldre kunne få en liten time til på øyet. I helgene sto vi opp med henne hver vår morgen. Noen mennesker er bare morgenfugler, helt fra de er små. Morgenfuglen vår er nå 15, hun står gjerne opp i 7-tiden selv om det er helg og ferie. På hverdager spretter hun opp i 6-tiden, blid som er sol, selv om hun i teorien kan sove til 7. 1
Hactar Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 (endret) Jeg tenker at det er greit å ga en grense for når det er morgen, men synes vel klokka seks er innafor for så små barn. Virker de uthvilte om de står opp klokka seks? Vi innførte i «morgenlampe» som lyste når det var greit å stå opp, for vår våknet så tidlig at det gikk ut over humøret på dagtid. Når han slapp å stå opp for å spørre om det var morgen, sovnet han mye lettere igjen. Så det kan være en mulighet så de lettere faller til ro om de trenger søvnen. Men i utgangspunktet mener jeg vel klokka seks tilsier uthvilte barn. Edit: Ser nå at dette er noe bare mannen gjør og bare av og til. Da tenker jeg det er hårreisende å torpedere rutinene til toåringen fordi man selv ikke vil endre døgnrytme. Det får meg også til å lure på hvor lenge de egentlig sover etterpå, siden han føler det «lønner» seg å sitte inne og legge dem på nytt. Endret 15. januar 2019 av Hactar
Outlander Skrevet 15. januar 2019 #8 Skrevet 15. januar 2019 (endret) Barna har fått nesten 12 timer søvn og mannen synes de våkner for tidlig? Altså hæ??! Be mannen å legge seg tidligere som de fleste oppegående voksne foreldre som skjønner at småbarn våkner tidlig. Jeg synes dette der er ikke greit i det hele tatt og mannen er en lattsvamp. Endret 15. januar 2019 av Outlander 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #9 Skrevet 15. januar 2019 Våkner de 6 er det morgen her. Det er også da det er vanlig å våkne når vi alle skal ut av huset på hverdagene. Våkner de før dette antar jeg at det er en grunn til det og forsøker da å rette på dette for så å legge ned igjen. Sovner som regel etter litt vann, pupp, bleieskift el likn. Mannen din ødelegger jo rutinene når han holder på slik, så det er ikke greit. Anonymkode: e4494...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #10 Skrevet 15. januar 2019 Klokka seks er det morgen, ren egoisme og idioti av en forelder å tvinge barn til å sove lengre for ens egen del. Hadde blitt rasende hadde min mann holdt på sånn. Anonymkode: 91e39...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #11 Skrevet 15. januar 2019 Mine pleier å våkne kl 8-9 hver morgen. Om de skulle våkne kl 6 pleier jeg å si det er natt også legger de seg ned igjen. Men det er fordi de trenger det! Om de står opp kl 6 er dagen deres ødelagt. Men hadde de vært uthvilt kl 6 hadde vi selvfølgelig stått opp! Hadde klikket på mannen om det var for at han satt å spilte på kvelden og syntes det var for tidlig. Jeg tror faktisk jeg hadde tatt han med til fvk! Det er lite som provoserer meg så mye som voksne folk med barn som bruker tiden sin på spill Anonymkode: 654ad...c24 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #12 Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg synes ikke dette er greit og står alltid opp med barna så lenge de våkner etter kl 5. Jeg spurte fordi dette er en krangel jeg har med mannen min ofte. Jeg jobber skift og drar ofte tidlig på jobb. De våkner da rett før jeg drar (kl 6) og da vet jeg han tvinger dem til å sove mer for hans egen del. Han sitter gjerne oppe for å spille og gidder derfor ikke stå opp tidlig. Jeg blir rasende fordi dette gjør at han på to år ikke klarer å sove på dagen og får en dårlig ettermiddag. Ts Anonymkode: f41e7...cb5 5 syns jeg et altfor tidlig, med mindre helefamilien begynner dagen sin da. Et av de beste rådene jeg fikk var å bestemme seg for et tidspunkt som er «morgen», og holde seg strikt til det. Helg og hverdag. Det kan godt være 6 (eller 5, men vil dere ha det slik i helger også, man vil jo gjerne være våken på dagen. Er det naturlig for dem å våkne opp da og de aldri sovner igjen etter 5 ville jeg lagt dem senere). Det innebærer at når de våkner, skal de hysjes på og roes i sengen til de sovner igjen, eller hvis kl. er 05.45, må de ligge i sengen til klokka er 06.00 hvis tidspunktet er 06. Da skal de voksne stå opp med dem, hvis de er våkne. For vår del var tidspunktet 06.30. Hvis barna sovner igjen, er det vel ikke noe i veien for at han «tvinger dem til å sove», men hvis de da sover til langt på dag må dere jo få inn bedre rutiner. Anonymkode: b14bf...975
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #13 Skrevet 15. januar 2019 Jenta mi våkner 0830. Hun har våkna halv seks en periode. Alt er innafor. Har aldri tvunget henne til å legge seg til å sove hvis hun er uthvilt og vil stå opp og tiden er ok. Alt fra klokka 5 er greit. Jeg skal ærlig innrømme at jeg gav henne YouTube på mobilen idag da hun våkna åtte, da lå jeg inntil henne og duppa:).. hun er to år:) Anonymkode: bb476...48b
Gjest BearMama Skrevet 15. januar 2019 #14 Skrevet 15. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg synes ikke dette er greit og står alltid opp med barna så lenge de våkner etter kl 5. Jeg spurte fordi dette er en krangel jeg har med mannen min ofte. Jeg jobber skift og drar ofte tidlig på jobb. De våkner da rett før jeg drar (kl 6) og da vet jeg han tvinger dem til å sove mer for hans egen del. Han sitter gjerne oppe for å spille og gidder derfor ikke stå opp tidlig. Jeg blir rasende fordi dette gjør at han på to år ikke klarer å sove på dagen og får en dårlig ettermiddag. Ts Anonymkode: f41e7...cb5 For meg hadde det vært en dealbreaker. At han setter seg selv og egne behov og egoisme over egne barn. Han oppfører seg som et barn og det hadde ikke jeg giddet å leve med. Enten vokse opp, ta ansvar og legge seg til normale tider eller ta konsekvensen med å være trøtt på morgenen. Men ungene skal IkKE tvinges til å ligge i sengen når de først har våknet og klar for dagen....
Sinsiew Skrevet 15. januar 2019 #15 Skrevet 15. januar 2019 Det er jo ikke noe rart at barna våknet tidlig! De sover neste tolv timer, og di mann klager? Altså hæh? Hvem klager på 12 timer ro og fred? 1
abc123detvardet Skrevet 15. januar 2019 #16 Skrevet 15. januar 2019 6 minutter siden, Sinsiew skrev: De sover neste tolv timer, 10.5 timer er ikke uvanlig: Småbarn (1-2 år): 11–14 timer (Mindre enn 9 timer og mer enn 16 timer er ikke anbefalt) Førskolebarn (3-5 år): 10–13 timer (Mindre enn 8 timer og mer enn 14 timer er ikke anbefalt) Skolebarn (6-13 år): 9–11 timer(Mindre enn 7 timer og mer enn 12 timer er ikke anbefalt) https://forskning.no/samfunnsmedisin-menneskekroppen-psykologi/sa-lenge-bor-du-sove/512595
Sinsiew Skrevet 15. januar 2019 #17 Skrevet 15. januar 2019 7 minutter siden, abc123detvardet skrev: 10.5 timer er ikke uvanlig: https://forskning.no/samfunnsmedisin-menneskekroppen-psykologi/sa-lenge-bor-du-sove/512595 Jeg vet. Hvordan er det relevant for det jeg skrev?
addict Skrevet 15. januar 2019 #18 Skrevet 15. januar 2019 Vi brukte natt/dag-klokke. Det var lov å komme inn til oss kl 07, når sauen på klokka stod opp. Dette hjalp han med å finne roen i senga selv, i stedet for å sprette opp kl 0530 og ikke få sove igjen. Med natt/dag-klokke så kunne han legge seg å sove igjen. Av og til så valgte han å bare ligge og slumre i senga og leke med noen leker. Men han fikk en annen ro på morgenen når han visste hva som gjaldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå