AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Jeg har litt lyst å utdanne meg som helsefagarbeider, men så er det noe som stopper meg, intimstell, bytte bleier, oppkast og den slags ting. Og jeg ønsker ikke å jobbe på gamlehjem. Er det mulig å unngå disse tingene, eller burde jeg se meg etter noe helt annet ? Anonymkode: 1d90d...0a8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 Som helsefagarbeider er det umulig å ikke komme borti disse tingene. Så lenge du jobber på sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus eller boliger er dette en stor del av din daglige arbeidsoppgave da mange trenger hjelp til toalettbesøk og stell/dusj/påkledning. Min erfaring er at det er mindre av det i hjemmesykepleien i forhold til sykehjem evt. Anonymkode: 1f667...45c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som helsefagarbeider er det umulig å ikke komme borti disse tingene. Så lenge du jobber på sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus eller boliger er dette en stor del av din daglige arbeidsoppgave da mange trenger hjelp til toalettbesøk og stell/dusj/påkledning. Min erfaring er at det er mindre av det i hjemmesykepleien i forhold til sykehjem evt. Anonymkode: 1f667...45c Men alle helsefagarbeidere jobber vel ikke bare med gamle mennesker ? Anonymkode: 1d90d...0a8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men alle helsefagarbeidere jobber vel ikke bare med gamle mennesker ? Anonymkode: 1d90d...0a8 Nå er det ikke bare eldre mennesker som har behov for hjelp til personlig hygiene heller. Det finnes 20-30 åringer på sykehjem og 2-åringer i hjemmesykepleien. I hvertfall her jeg bor får man kun jobb som helsefagarbeider i hjemmesykepleien, sykehjem, boliger for utviklingshemmede og er du heldig, kanskje sykehuset. Forsåvidt er man heldig om man i det heletatt får fast jobb. Men felles for alle disse institusjonene er at de som er brukere på instutisjonen har behov for en form for hjelp. Ikke alle har behov for hjelp til wc-besøk eller intimvask, men mange har det. Og det kommer man ikke unna. Det er en del av din arbeidsoppgave som helsefagarbeider å dekke de grunnleggende behovene til brukerene dine. Klarer du ikke å utføre slike oppgaver, er dessverre ikke helsefagarbeider noe for deg. Du kan evt prøve å få deg jobb som vikar på sykehjem eller hjemmesykepleie før du søker på utdanningen? Det kan være du ikke syns det er så ubehagelig som du tror når du faktisk er i situasjonen? Hva med å bli sykepleier? De er garantert fast jobb i hvertfall. Men Sykepleiere slipper heller ikke unna slike arbeidsoppgaver så lenge de jobber på nevnte instuisjoner, men det kan være mindre av de, da sykepleiere har andre viktige oppgaver som kun de kan utføre. Og som sykepleier kan man lettere få seg jobber som ikke innebærer slike oppgaver som du ikke ønsker. Anonymkode: 1f667...45c
Christina82 Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 Ut fra hva slags "sperrer" du har så er kanskje ikke dette riktig yrke for deg. Tenkte du ta voksenopplæring eller gå vanlig videregående løp? Spør en veileder eller søk opp på nett og les litt om ulike yrker og se hva du kunne tenke deg? Det er dog vanskelig å få jobb som helsefagarbeider fast i store stillinger. Det er gjerne vikariater, små helgestillinger, man må ta ekstravakter osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå