Gå til innhold

Hvorfor sier man at "å leie er å kaste penger ut av vinduet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 15.1.2019 den 11.14, Knirke skrev:

Regnestykket ditt utelater felleskostnader og vedlikehold. Dvs du må bruke mye mer enn 10000 kr i måneden på å eie. Det er penger du kunne investert i aksjer eller andre ting, eller til å finansiere det forbruket du gleder deg til når du blir pensjonist.

Jeg personlig foretrekker å dra på reiser etc mens jeg fortsatt er ung og har helsen i behold, fremfor å sitte på en terrasse på Granca med paraplydrink og gåstol når jeg er 80.

Å hjelpe barn inn på boligmarkedet er jo forresten en stor synd ifølge KG.

Vel, jeg eier og betaler 6.000,- mnd for min egen leilighet, og vil tjene 1 mill på salg. 

Hadde aldri klart å få leid en lik leilighet til samme pris, og reising? Jeg reiser mellom 3-4 ganger i året med 5 stjernes hotell og cruise. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye hyl og skrik fra folk som tror de vet noe😂. Hva med å legge ut et oppsett som viser forskjellen på å leie kontra eie, med samme utgangspunkt i utgifter og inntekter, de som tror de har fasiten😂?

Anonymkode: f3b78...3a7

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selvsagt er det det man skal sammenligne 🤦‍♀️ Man kan jo ikke si at det lønner seg å leie vs. å eie for jeg kan leie en 1 roms og det er billigere enn å eie et hus. Djizes!

Selv med alle de tingene du skisserer vil det lønne seg å eie en nedbetalt bolig kontra å leie en. Du bor både billigere i mnd. OG har penger "på bok" i form av verdier på boligen din. 

Anonymkode: bb471...353

Nei, selvfølgelig ikke? Det er jo ganske opplagt for enhver idiot at det er dyrere å betale ned på andres lån enn sitt eget. Spørsmålet er jo om det under noen omstendighet kan lønne seg å leie. Og det kan det så absolutt. Man er jo fullstendig blåst om man gidder å leie til 15 000 i måneden når man kunne kjøpt for samme pris. 

Det vil lønne seg å eie en hel bolig fremfor å leie tilsvarende ja (iallefall frem til nå), men det er ikke det vi snakker om. Det er ikke det som er MITT alternativ. Og hvilke penger på bok? Du kan ikke realisere før du selger og hvis du skal kjøpe noe annet uten å gå ned i standard må du finne noe i samme område.

Du sier heller ingenting om det jeg skisserer over at norsk økonomi kommer til å gå DÅRLIGERE og DÅRLIGERE. Hva er det du rett og slett ikke fatter med det? Tror du at boliger stiger i verdi uansett tilbud og etterspørsel? Tror du virkelig at med færre og færre som drar et tyngre og tyngre kommunistisk land (der flere velutdannede kommer til å flytte) så vil boligprisene fortsatt stige 20 % i året? Hva skjedde i Stavanger med boligprisene da oljekollapsen kom? Hva skjer når oljen forsvinner helt? Hva skjer med banker, finansjobber, rådgivning etc? At det går an å tro at ting vil stige og stige i all evighet. Norge var et fattig drittland før oljen og dit skal vi tilbake. Det er kun folk uten virkelighetsforståelse som faktisk TROR at et kott på Majorstuen faktisk er verdt de 4 mill som det koster nå.

Anonymkode: 429b6...0e0

Skrevet
55 minutter siden, got2go skrev:

Vel, jeg eier og betaler 6.000,- mnd for min egen leilighet, og vil tjene 1 mill på salg. 

Hadde aldri klart å få leid en lik leilighet til samme pris, og reising? Jeg reiser mellom 3-4 ganger i året med 5 stjernes hotell og cruise. 

Fordi du kjøpte for lenge siden. Jeg snakker om folk som kjøper nå, etter at boligene har steget 50 % de siste 5 årene samt med dystre utsikter for norsk økonomi. Da du kjøpte var krona sterk samt at oljeproduksjonen gikk for fullt og oljeprisen var høy. Det var andre tider for bare få år siden. 

Dessuten er det slett ikke sikkert at boligen din kommer til å holde seg i verdi når fremtiden er som jeg skisserer over. Du hadde kanskje tjent 1 mill på salget nå men om 20 år fra nå? Tror ikke det gitt. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, got2go said:

Hvis du «tjener» en million på salg, hvor skal du bo da?

Hvor mye man kan reise og hygge seg kommer jo mer an på inntekten enn på bosituasjonen til vedkommende. Du bruker både mer penger enn meg på bolig og på reising, så da kan jeg jo bare anta at du tjener mer enn meg. 

• Liker 1
Skrevet

Lei når: 

- Du kan leie billig nok til at du kan investere pengene dine på noe som gir bedre avkastning 

- Du bare skal bo et sted midlertidig (f.eks under 3-5 år) 

- Du med ganske god sikkerhet vet at du ikke greier noen dyre hendelser 

- Du bor på et sted der boligprisene står stille, eller har negativ vekst (Ja, det finnes mange slike tettsteder i Norge) 

Kjøp når: 

- Du har etablert deg 

- Bor på et sted med jevn prisvekst 

- Du har nok penger til å klare deg som boligeier 

- Leieprisene er langt høyere enn hva det koster å eie 

Det finnes ingen fasit

Anonymkode: 7ca93...52a

• Liker 5
Skrevet
På 24.1.2019 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Det gjelder kun hvis man leier noe tilsvarende det man eier. Er jo ganske opplagt og det har vi andre nevnt flere ganger i tråden. Dersom man leier noe som er billigere enn renter, fellesgjeld, felleskostnader, vedlikehold, forsikringer +++ så vil det lønne seg å leie. Dette blir vanskelig om man skal ha barn. Men ikke alle vil leve A4-livet med mann, barn og gjeld oppover ørene.

Dessuten bor man slettes ikke "gratis" når man har betalt ned lånet. Forsikringer, fellesgjeld, felleskostnader, vann og avløp +++ Det vil komme slitasje og reparasjonskostnader, møbler må skiftes ut, man må pusse opp, bytte ut diverse maskiner, male, kanskje skifte ut alle rør som har råtnet over mange år osv osv. Formueskatten ser ut til å bare øke og øke. Dessuten er norsk økonomi på vei nedover så de som kjøper i dag med de ekstremt overprisede boligprisene som er nå vil mest sannsynlig sitte igjen med lavere verdi enn det de ga. At et lite bøttekott på Majorstuen koster 4 millioner vil ikke lenger være mulig når norsk økonomi mister det ene benet det står på = oljen. 

selvfølgelig, det skjønner vel de flest. Men du glemmer at fellesgjelden inkluderer mye av det man uansett hadde måttet betalt om man leide. Tv-abonnement, innboforsikring, strøm og varmvann måtte jeg betale da jeg leide også, det var ikke inkludert i husleien. Og møbler må skiftes ut i en leieleilighet også.. 

Det siste kan jeg være enig i, Oslo f.eks er helt hinsides overpriset og en gang stopper det nok. Men så lenge det er ungdom med foreldre som er villig til å kausjonere for en 20kvm til 3mill vil prisene være stabile. 

Anonymkode: 0b2b5...c31

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...