Gå til innhold

Hvorfor sier man at "å leie er å kaste penger ut av vinduet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Å leie er jo ikke mer penger ut av vinduet enn mye annet. Med mindre man leier til langt over markedspris. 

Det er klart at det i de fleste tilfeller er mer lønnsomt å eie enn å leie. Ikke minst fordi man da gjerne sitter med en nedbetalt bolig og dermed lavere boutgifter den dagen man blir pensjonist. Men alle har ikke mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Inngangsbilletten kan for noen være for høy. 

Og ingen vet hva framtiden bringer. Selv om man har hatt stor verdistigning, soesielt i de større byene, de senere år, vil dette kunne snu en dag. For dem som da sitter igjen med et lån som er større enn verdien på boligen, og kanskje i tillegg har tapt inntekt og/eller renten har økt og dermed ikke klarer avdragene på lånet, er det jo en kjip situasjon å havne i. 

Eller om de pga jobb eller andre personlige grunner blir nødt til å flytte og sliter med å få solgt boligen. 

Eller om de får store skader/utgifter på boligen som forsikringen ikke dekker og som de ikke har råd til å betale. 

Endret av Thyra
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man leie det ut?

Men jeg forstår ikke hvordan dere har tapt kontra å leie. Da dere ikke får noen penger igjen av å leie. Kjipt å måtte selge og fremdeles sitte igjen med lån etter salget, men da hadde jeg virkelig ikke solgt og heller betalt ned mer på lånet før salg. Nei man har ikke gjort det bra økonomisk ved et slikt tilfelle, men bedre enn om man leida og gir bort pengene sine til noen andre. 

Anonymkode: fb034...f30

For å betale ned mer på et lån må låntager har økonomiske ressurser til å gjøre de betalingene du ser så lett på.

Dersom jobbene i et distrikt blir borte etter at markedet har vært hypet i en periode (ref. Rogaland) så er det mange som ikke har de mulighetene du litt enkelt kommer med.

Din ganske enkle markeds- og privatøkonomiske modell funker på papiret, men den baserer seg på noen forutsetninger som ikke nødvendigvis er tilstede.

Anonymkode: 92f9f...308

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi kjøpte vår første bolig for to mill. og solgte 5 år senere for 3,2 mill. uten å ha løftet en finger. Hadde aldri klart å spare 1,2 mill. Flaks og prisstigning (dette er noen år siden), men sånn er det.

Skal aldri leie mer, med mindre jeg må. Å eie byr på sikkerhet, ikke minst ovenfor bank osv. som igjen åpner for mange flere muligheter. Å eie spesielt med utleie, er så godt som gull i Norge pga skattefordelen. Flere jeg kjenner eier eneboliger i storbyer hvor utleia betaler hele millionlånet og mer til. Selvsagt blir de som leier flådd. To-tre hybler i kjellern betaler for både hus, ferier, hytta og landroveren i den nybygde garasjen 😎

Anonymkode: 3f82a...b1b

Ja og dere kjøpte da antagelig i samme marked så prisstigningen gikk jo bare til egenkapital for å kjøpe en enda mer overpriset bolig, ikke sant?

Hvordan byr å eie på sikkerhet når norsk økonomi står for fall? Polakker og andre vil etterhvert vende hjem, det fødes veldig få barn (fruktbarhetstallet var 1,62 i 2017), oljenæringen går dårligere og dårligere og vil til slutt fases ut. I Sverige rømmer de velutdannede fra skattehelvetet og finner seg gode jobber utenlands. Hvordan ser boligprisene ut når hele systemet har implodert? 

Hvordan blir de som leier flådd? Det er jo studenter sikkert, som leier frem til de får seg en langt bedre jobb enn hva utleierne hadde. Som kan velge og vrake i gode stillinger i utlandet mens utleierne sitter igjen med en elendig pensjon og hele livet bak seg? Ser liksom ikke helt fordelen her jeg? Er det bedre å være gammel og leie ut kjelleren sin enn å være ung og lovende med muligheter over hele verden? 

Nå er det vel ganske få som har 2-3 hybler i kjelleren, da har de i såfall selv bare to etasjer til rådighet. Og et såpass stort hus koster rundt 15 mill i sentrale områder. Så hvis de leier ut 2-3 hybler til 5000 i måneden så blir dette da max 180 k i året. Etter 10 år har man altså tjent 1,8 mill. Drøye 10 % av huset. For å dekke lån, renter, oppussing osv må man leie ut i minst 100 år for at leien skal ha dekket kostnaden til huset. Da er ikke engang slitasje på bad, kjøkken, møbler, hvitevarer, interiør, gulv, inngangsparti, vegger, tak osv på hyblene tatt med.  Hvor blir det så av hytta til 10 mill og landroveren til 2 mill? Gamlingene er nok døde lenge før den tid gitt. 

Anonymkode: 429b6...0e0

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er altså arbeiderklasse siden dere får fordeler fra LO. Ingen penger eller bolig i verden ville fristet meg til å bli en arbeider. For et grusomt liv der man knapt kan rykke opp i gradene og stige i lønn fordi man mangler høyere utdannelse. Dessuten har dere omtrent gått rett fra å bo hjemme til å få samboer og begynne arbeidslivet for å spare til bolig mens livet og mulighetene flyr forbi. Hvor ble det av tiden til å være ung og utforske verden? Studere i utlandet, sikre seg papirer som gjør at man lett kan klatre i bekvemme stillinger, møte folk, lære språk etc? Dere kommer til å merke belastningsskadene lenge før dere pensjoneres. Tunge løft og dritt som bare vil irritere mer og mer. Dere gleder dere vel til helgen og teller timer til arbeidsdagen er over. Og alt for å eie egen bolig! Wow, for et varp dere har gjort. 

Hvorfor overrasket det meg ikke at dere også har barn... Du får unnskylde meg men å drasse med barn på "jorda rundt" er kanskje det siste jeg hadde orket. For et mas med skrikerunger som må være med på at mor og far skal realisere seg selv fordi de ikke hadde noen ungdomstid. For et så lite barn er det uansett bare stressende å farte rundt på den måten. Er ikke for ingenting at de fleste foreldre lever A4-livet, nettopp fordi noe annet er for slitsomt og fordi det er best for barnet. Derfor ønsker de fleste å leve livet sitt FØR de sitter fast med barn og hus. Det å jobbe 6 måneder i utlandet betyr ingenting, for det er ikke det samme som å bo i utlandet i årevis, måtte lære språket skikkelig, virkelig omgås lokale og være fri og frank, dra ut og finne på ting fri fra forpliktelser. Du har jo heller ikke integrert deg i arbeidskulturen fordi du nettopp har fått jobben gjennom et norsk firma! At det går an å i det hele tatt innbille seg dette viser jo hvor blottet du er for virkeligheten.

Nå er det vel ikke flust av mennesker som vil betale titusener for å LEIE et hus. Har man ikke råd så kjøper man noe mindre mens man sparer. Dessuten hadde dere ingen garanti for at det ikke kunne skje ting og tang som gjorde at dere måtte dra hjem. Dere kunne ikke vite om det ble problemer med betaling eller annet. Dere var aldri helt frie og dere måtte fortsatt passe på at lånet ble overholdt. 

Beklager, jeg er på ingen måte misunnelig på deres valg, dere eier et hus men du verden som dere har gått glipp av livet. Og verre vil det bli ettersom arbeiderjobbene tar knekken på helsa også. Lykke til! 

Heller a4 og lykkelig enn så jævlig grinete og sur som deg. Du virker sykt bitter. Fordi andre har tatt smartere valg enn deg kanskje?

Bedre å smile i eid enebolig i Norge enn å være sint i en leid bungalow i Thailand. 🤣

Har du forresten hørt uttrykket "få i pose og sekk"? Jeg låste meg ikke inne og trakk opp nøkkelen i dass da jeg tok over huset, jeg har opplevd verden også!

Endret av loveli
Skrevet
4 hours ago, Knirke said:

Når du skal se på film eller serier, betaler du for en strømmetjeneste eller går du og kjøper alt på DVD? Netflix lar deg jo ikke eie filmene etterpå. 

Hehe. Jeg kjøper dem. Akkurat som huset. Gamle knarken jeg er.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er veldig ofte brukt her på KG.

Det er en vrangforestilling.

Man betaler for en tjeneste. Det er mange tilfeller der man betaler for en tjeneste. Slik er det også med leie. Man betaler for å leie en bolig.

Dersom man ikke har egenkapital er det å leie som regel den eneste måten å ha en bolig på. 

Når en eier en bolig betaler en ned på sin egen eiendom og driver slik en form for tvunget sparing til øket egenkapital. Men det forutsetter at en alt har spart opp de første 15 % til å investere i den første eiendommen. Har man ikke det, må man leie mens man sparer. Det er vel verken bortkastet eller sløsing med penger, men en levekostnad?

Ikke alle ønsker å eie bolig av forskjellige grunner, heller. La oss slutte å bruke "kaste penger ut av vindet" sammen med uttrykket "det er ikke en menneskerett å eie sin egen bolig" siden begge to er meningsløse! 

ble glad å lese dette

Skrevet

Jeg liker å ikke ha gjeld, så klarer meg fint uten egen bolig😉

Gjest Sislo Rucli
Skrevet

Jeg tror man heller bør se på om det lønte seg å leie fremfor å eie de siste 30 åra. Da er svaret ja, om så en eide bare ett år. I de siste åra har det vært gratis å eie pga prisstigning, lav rente, rentefradrag og inflasjon. 

Hva som vil lønne seg i morgen kan vi bare gjette på. 

Skrevet
2 minutter siden, loveli skrev:

Heller a4 og lykkelig enn så jævlig grinete og sur som deg.

Bedre å smile i eid bolig i Norge enn å være sint i en bungalow i Thailand.

Jeg studerer til å bli sivilingeniør ved et av Europas beste universiteter, samt at jeg skal ha utveksling til USA ved et av de beste tekniske universitetene der. Jeg kan tre språk flytende og har skaffet meg arbeidserfaring på egenhånd, det er ikke gitt meg gjennom et norsk selskap. Så nei, det blir nok heller elendig pensjon og fallende boligpriser på A4-menneskene mens jeg plukker meg ut en toppjobb i USA og gifter meg med en rik og kjekk mann :) 

Gjest Blondie65
Skrevet

Først av alt: WOW for en respons.

Jeg ser jeg er tatt til inntekt for en del jeg aldri har ment. Så da ønsker jeg å presisere:

Det er UTTRYKKET "Å leie er å kaste penger ut av vinduet" jeg synes er helt malplassert. Akkurat som "Det er ingen menneskerett å eie bolig". Disse to uttrykkene er med på å trykke ned debattmotstanderen og latterliggjøre dennes argumenter.

Dernest synes jeg uttrykkene er alt for generaliserende. Det KAN være lønnsomt å eie fremfor å leie gitt den enkeltes omstendigheter. Det kan også være omstendigheter som tilsier at leie er det beste for en annen person.

Personlig ville jeg - etter nå å ha eid leilighet i en god del år, aldri gå tilbake til leie. Dette fordi - som mange har påpekt - det er langt mellom de seriøse utleierne og nedslitte boliger uten fungerende strøm, varme eller vannsystem er jeg ferdig med. Riktignok var den forrige boligen jeg eide også sliten, men ikke verre enn at maling, nytt gulv og skifte av et ødelagt kjøkkenskap ga meg bud i henhold til prisantydning.

Det koster å bo - uansett om du leier eller du eier. Det er mitt poeng. Men som boligeier betaler du i tillegg til husleien din (renter, felleskostnader, off.avgifter osv) inn til deg selv i form av sparing (nedbetaling av lån).  

Jeg synes imidlertid at vi skal slutte å se ned på de som velger anderledes enn oss selv - og det var det som var mitt poeng. Når ungdom blir helt oppgitt og ikke skjønner hvordan de skal få råd til bolig samtidig som de er blitt matet med "du må ikke kaste penger ut vinduet ved å leie" så lager vi en umulig forventning. 

Jeg er fornøyd med å eie og veldig fornøyd med å slippe å bo i kollektiv. Det er virkelig ikke noe for meg. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes folk er ganske kjipe i denne tråden! Det er ikke sånn at alle kommer inn på boligmarkedet, de trenger faktisk ikke være fattige av den grunn, men om de er det, så er det tydeligvis digg å fortelle dem hvor dumme de er.

Jeg er glad for at noen med annen erfaring sier noe i denne tråden, Rogaland har ikke vært det beste stedet de siste årene, og kan skje overalt. De fleste ville selvsagt eid, hvis noen ga dem en gratis leilighet! Men det er så mye som spiller inn, så hvorfor trykke hverandre ned på den måten?

Anonymkode: 65465...064

Kloke ord. Jeg skule ønske flere leste dem og lyttet til oss som har sett himmelhøye boligpriser fulgt av himmelhøy ledighet, solide renteøkninger og fall i boligprisene et par ganger nå.

Hovmod stå for fall og mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves er det et par gamle ord som heter. De har mye klokskap i seg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer til å bli sivilingeniør ved et av Europas beste universiteter, samt at jeg skal ha utveksling til USA ved et av de beste tekniske universitetene der. Jeg kan tre språk flytende og har skaffet meg arbeidserfaring på egenhånd, det er ikke gitt meg gjennom et norsk selskap. Så nei, det blir nok heller elendig pensjon og fallende boligpriser på A4-menneskene mens jeg plukker meg ut en toppjobb i USA og gifter meg med en rik og kjekk mann :) 

Ok. Bye!

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å betale ned mer på et lån må låntager har økonomiske ressurser til å gjøre de betalingene du ser så lett på.

Dersom jobbene i et distrikt blir borte etter at markedet har vært hypet i en periode (ref. Rogaland) så er det mange som ikke har de mulighetene du litt enkelt kommer med.

Din ganske enkle markeds- og privatøkonomiske modell funker på papiret, men den baserer seg på noen forutsetninger som ikke nødvendigvis er tilstede.

Nå er det slik fpr noen og det beklager jeg. Men for mange andre er det jo slik. Og jeg k se n ikke forstå at det ikke er mulighet for å skaffe seg jobb man kunne pendlet til, har en fprsikring eller et er ller annet så situasjonen kunne løst seg annerledes. Likevel noen er jo alltid maks uheldige og situasjonen ble slik. 

Det vil ikke si at det jevnt over lønner seg å  leie. Det gjør det virkelig ikke. At ufprutsette ting skjer vet jeg. Markedet endrer seg hele tiden. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i en bydel i Oslo. 

Betaler 5500 i boliglån og 2200 i felleskostnader.

Samme type leilighet koster 15000 kr å leie.

Vet veldig godt hva som ville vært å kaste penger ut av vinduet. Jeg har minstesats på AAP og et barn å forsørge. Om jeg hadde leid samme type leilighet så hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe mat til oss. Nå har han fritidsaktiviter som er dyre, vi spiser ute noen ganger i uken, går jevnlig på kino og teater. :) 

Jeg kjenner folk med barn som har leid og jeg kan ikke forstå at man anser det som en stabil tilværelse. Bytte skole og barnehage støtt og stadig? 

Anonymkode: bc150...b89

Det tror jeg faktisk hadde vært det værste. Jeg har flere ganger fått henvendelser fra desperate folk som bare «må» ha noe i denne skolekretsen. Selv på kollektivet jeg leier ut til har jeg fått henvendelser fra folk med barn som ikke vil ut av skolekretsen. 

DET er ikke en god situasjon å være i med barn.

Anonymkode: bb471...353

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har litt flere menn å velge i enn kvinnfolk flest for rik trenger han vel ikke være. Du kommer jo til å bli rikest i verden. Minst. Ta han kjekkeste du. 

Anonymkode: f0f00...97e

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Ok. Bye!

Intet å innvende altså? Du er sjokkert over at ikke alle er fornøyd med å jobbe etter tariff og bo på bygda i tragikomiske kommunist-Norge?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Intet å innvende altså? Du er sjokkert over at ikke alle er fornøyd med å jobbe etter tariff og bo på bygda i tragikomiske kommunist-Norge?

Nei. Jeg gidder bare ikke diskutere mer med deg, du antar ting du ikke har grunnlag for å anta og er frekk. Ferdig.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja da er man jo veldig uheldig. Dette er ikke tilfellet her jeg bor. 

Ennå, nei.

Anonymkode: 86ef0...c65

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ennå, nei.

Tror ikke det er spådd at det skal skje. Har trygge jobber og et bra hus. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ennå, nei.

De færreste steder er som Rogaland med bare ett eneste ben å stå på, og om man kjøper på slike plasser så må man ta det med i beregningen. 

Anonymkode: bb471...353

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...