AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #61 Skrevet 15. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er voksen med to barn som snart flyr ut av huset. Jeg har leid helt siden jeg skilte meg. Ungene har bodd hos meg fast hele tiden. Jeg har flyttet 3 ganger på 12 år. Vil kalle det oppgraderinger. Jeg vil også flytte når ungene flytter. Vil ha noe mindre. Jeg er ikke eie hus typen. Liker ikke vedlikehold og male osv. Jeg er ikke glad i hage arbeid. Men har dyr så jeg trenger uteplass. Da er det perfekt for meg å leie da jeg ikke vet hva jeg gjør om 10 år. Viss jeg vinner i lotto vet jeg ikke om jeg ville ha kjøpt noe. Muligvis men ikke første prioritet. Det finnes alltid en leilighet å leie. Anonymkode: bc0cc...6bc For en merkelig prioritering. Kjipt for deg når du blir pensjonist og fremdeles har høye bokostnader, kjipt for barna dine som ikke kan få hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: bb471...353 4
Ella Ellefantella Skrevet 15. januar 2019 #62 Skrevet 15. januar 2019 Dette skulle vel ikke være en tråd der man krangler om hva som er best! Man velger det man har mulighet/lyst til! Jeg ville f eks helst ha eid leiligheten jeg bor i, siden jeg jeg elsker den og vet ikke om jeg får bo her i tre eller 20 år, men jeg velger det likevel. Fordi det ikke er til salgs og hvis det var, hadde jeg ikke hatt råd til den. Jeg synes jo ikke folk som eier er idioter selv om jeg velger å leie. Ikke noe å krangle om, folkens 🤭 2
Gjest loveli Skrevet 15. januar 2019 #63 Skrevet 15. januar 2019 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er dere jo gamle. 40 +. Kom dere inn på boligmarkedet i en helt annen tid. Haha rundtur som turist er vel ikke akkurat det samme som å leve der i flere måneder, jobbe og integreres i kulturen. Men sånt forstår du jo ikke når du tror at egen bolig er toppen av lykke. Skjønner ikke at vi må repetere dette igjen og igjen. NEI du betaler ikke «til deg selv». Mange tusen hver måned forsvinner til renter, vedlikehold, forsikring +++. Går norsk økonomi i dass kan dere bli sagt opp. Hva skjer da om dere får en uventet oppussingskostnad eller vedlikeholdskostnad som forsikringsselskapet nekter å betale? Hva om markedet blir slik at ingen vil kjøpe og renta settes opp og du fortsatt må betale? Da kan du betale 5 mill pluss masse i oppussing og vedlikehold m og få 0 som er mye verre enn å leie og få 0. Ingen betaler 5 mill for å leie og får 0? Er jo en hinsides sammenligning. Anonymkode: 429b6...0e0 Du vet ikke hvor gammel jeg er, men er mye yngre enn du tror. Jeg har bodd i Asia, teller det ikke? Tror du alle som leier lever livet mer enn de som eier? Hvem er sneversynt av deg og meg? Dine innlegg viser forakt for Norge og inneholder så mange hersketeknikker at jeg ikke gidder svare deg mer etter det neste punktumet. Jeg velger heldigvis også hva jeg bruker tiden min på. Endret 15. januar 2019 av loveli
Ella Ellefantella Skrevet 15. januar 2019 #64 Skrevet 15. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en merkelig prioritering. Kjipt for deg når du blir pensjonist og fremdeles har høye bokostnader, kjipt for barna dine som ikke kan få hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: bb471...353 Jeg skjønner prioriteringen veldig godt! Man kan ikke bruke livet sitt på å sikre barna, man lever MED barna og lærer dem å klare seg. Pluss hva vet du om hva hun arver? I mitt tilfelle er det nemlig endel, og mest sannsynlig blir det bare satt rett i bolig til barnet mitt, ihvertfall halvparten. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #65 Skrevet 15. januar 2019 Synes argumentet om at man betaler for andre når man leier men seg selv når man eier er litt merkelig. Man betaler jo for seg selv når man leier også, man betaler for ett sted å bo. Teknisk sett så betaler du noen andre ja, men det gjør du jo med alt i verden. Når du handler mat, drar på ferie, kjøper bil, whatever. For min del handler det å leie om at jeg har større frihet til å pakke sakene mine og flytte og reise og oppleve nye ting rundt om i verden. Vil MYE heller det, enn å være stuck i et hus og MÅTTE bo der for å kunne betale det ned. Folk må skjønne at folk har forskjellige prioriteringer på hva som er viktig i livet. Anonymkode: b8bc7...dd9 3
wintergirl Skrevet 15. januar 2019 #66 Skrevet 15. januar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du betaler 15000 mens begge til sammen betaler 30? Den er kanskje verdt 9 mill nå men ingen gevinst før den er realisert. Og at det kommer et boligkrakk er det ingen tvil om. Du er uansett i bankens klør de neste 30 årene. Hvis renta går opp kan du måtte selge med tap. Jeg sa uansett singel og barnløs. Da kan man bo i kollektiv. Ingen gidder vel å leie noe til flere titusener i måneden. Har man barn kan man ikke kun tenke på seg selv. Dessuten er du fanget i hamsterhjulet. Du kan ikke flytte til utlandet og bo og jobbe. Du kan ikke bare reise bort og leve i et annet land noen måneder. Du må bruke livet ditt som en maur som sliter og står på og lever A4-livet. Når du er gammel angrer du på at du ikke opplevde mer og tok flere sjanser. Skaffet flere minner. Tenkte snusfornuftig hele livet og sitter igjen uten stort mer enn et hus. Anonymkode: 429b6...0e0 Kan gjøre hva hun vil jo. Har man råd til det så kan man reise så bort så lenge man vil. Regninger kan betales via data. Kan også leie bort huset/ leiligheten sin mens man er vekk. Mulighetene er mange hvis man ser etter løsninger 🙂 4
wintergirl Skrevet 15. januar 2019 #67 Skrevet 15. januar 2019 8 minutter siden, Ella Ellefantella skrev: Dette skulle vel ikke være en tråd der man krangler om hva som er best! Man velger det man har mulighet/lyst til! Jeg ville f eks helst ha eid leiligheten jeg bor i, siden jeg jeg elsker den og vet ikke om jeg får bo her i tre eller 20 år, men jeg velger det likevel. Fordi det ikke er til salgs og hvis det var, hadde jeg ikke hatt råd til den. Jeg synes jo ikke folk som eier er idioter selv om jeg velger å leie. Ikke noe å krangle om, folkens 🤭 Enig. Bare fint at vi velger forskjellig. Ingen er bedre eller verre enn hverandre🙂 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #68 Skrevet 15. januar 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rimelig stusselig bolig du får kjøpt for 9000. Da bor du ganske på bygda og man kan bo i kollektiv til 2-3. Anonymkode: 429b6...0e0 Jeg bor på bygda, men kun 15 min unna en by. Og det er et stort hus, med flere soverom og plass til familien min. Skal bygge et nytt bad da. Vi er i alle fall storfornøyd. Føler vi har fått det vi ønsket oss for en mindre pris enn vi trodde. Og det er vel viktigst. Men likevel poenget er det samme. Jeg betaler ikke for tjenesten å bo annet enn til meg selv. Så sammenlignet er leie å kaste penger ut vinduet. At man har et annet ønske eller en annen livsstil er da helt ok det. Men det lønner seg jo og betale til seg selv og ikke noen andre. Anonymkode: fb034...f30 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #69 Skrevet 15. januar 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en merkelig prioritering. Kjipt for deg når du blir pensjonist og fremdeles har høye bokostnader, kjipt for barna dine som ikke kan få hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: bb471...353 Far til barna eier . Men han har så mye gjeld i forbindelse med hus at han ikke kan hjelpe. Og har ikke råd til noe han pga huset. Vel barnet som flytter først klarerhelt fint å skaffe seg leilighet selv . Siden barnet hatt jobb i 3 år og spart i BSU. Og nå skal flytte i kolektiv pga ny studie lengre borte . Og det er det jeg har lært begge to . Ta ansvar for deg selv. Jobb deg opp til det du ønsker. De er selvstendig mennrsker som faktisk kan klare seg selv. Stolt av de . Anonymkode: bc0cc...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #70 Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For en merkelig prioritering. Kjipt for deg når du blir pensjonist og fremdeles har høye bokostnader, kjipt for barna dine som ikke kan få hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: bb471...353 Og for meg så er det viktig med friheten enn å sitte med et stort hus eller leilighet. Det er min prioritering . Trenger ikke være din. I min slekt er det ikke mange som eier . Så vi er ikke vant til det. Og alle samme har levd et godt , langt og lykkelig liv,. Anonymkode: bc0cc...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #71 Skrevet 15. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på bygda, men kun 15 min unna en by. Og det er et stort hus, med flere soverom og plass til familien min. Skal bygge et nytt bad da. Vi er i alle fall storfornøyd. Føler vi har fått det vi ønsket oss for en mindre pris enn vi trodde. Og det er vel viktigst. Men likevel poenget er det samme. Jeg betaler ikke for tjenesten å bo annet enn til meg selv. Så sammenlignet er leie å kaste penger ut vinduet. At man har et annet ønske eller en annen livsstil er da helt ok det. Men det lønner seg jo og betale til seg selv og ikke noen andre. Anonymkode: fb034...f30 Samt garasje og stor bod ute forresten. Og hage. Anonymkode: fb034...f30
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #72 Skrevet 15. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for meg så er det viktig med friheten enn å sitte med et stort hus eller leilighet. Det er min prioritering . Trenger ikke være din. I min slekt er det ikke mange som eier . Så vi er ikke vant til det. Og alle samme har levd et godt , langt og lykkelig liv,. Anonymkode: bc0cc...6bc Det er greit det. Men økonomisk sammenlignet med noen som eier så hiver du penger ut vindu. Anonymkode: fb034...f30 4
Million Skrevet 15. januar 2019 #73 Skrevet 15. januar 2019 Fordelene ved å eie fremfor å leie er mange, etter min mening. En av dem er at man selv bestemmer når man vil flytte når man eier. Man er ikke prisgitt en utleiers forgodtbefinnende, og man slipper å kanskje bli kastet ut for fjerde gang på 5 år, og må ut på leting etter et nytt sted å bo IGJEN. Man kan aldri slå seg til ro som leietager, for man vet aldri hvor lenge man får lov å bli boende. Den usikkerheten ville for meg ødelagt nattesøvnen. Jeg trenger ro og sikkerhet og VITE at jeg kan bli boende så lenge jeg har lyst i egeneid leilighet. Da jeg var ung, leide jeg i mange år, og tenkte egentlig aldri på å kjøpe. Var en helt annen person da, og levde livets glade dager selv om jeg "bare" leide. Kjøpte min første leilighet med eksen da jeg var 32. 6
Knirke Skrevet 15. januar 2019 #74 Skrevet 15. januar 2019 2 hours ago, melly666 said: Kan jeg spørre hvilken risikofaktor man har ved boligkjøp som ikke kommer ved leie? Man har ingen garantier for å selge med gevinst, men man er nesten garantert å få tilbake noe når man selger. Samtidig er det garantert at man ikke får en eneste krone tilbake fra huseier når man leier, så man må ha en ganske lav leie vs. eiekostnad for at det skal "lønne" seg å leie. Vel... Du får vel ikke rentene tilbake fra banken, gjør du vel? Forskjellen på deg og meg er at det er banken som tjener penger på deg istedenfor en utleier. Jeg er så heldig at jeg har en eksepsjonelt lav leie og derfor lønner det seg for meg å leie. Derfor er jeg enig i TS om at påstanden "å leie er å kaste penger ut av vinduet" er feil. Hva som lønner seg for andre folk legger jeg meg ikke borti, og folk må få kjøpe og selge bolig så mye de orker. Men påstanden er altså like fullt feil. Å leie er å kjøpe en tjeneste, akkurat som du betaler folk for å klippe håret ditt eller vaske bilen din. For å svare på det første spørsmålet ditt, så er det en risiko involvert ved boligkjøp som ved alle andre investeringer. Kjøper man en bolig fordi man vet at man skal bo der resten av livet vil ikke risikoen ha noe å si. Men de aller fleste unge kjøper ikke et toroms bøttekott fordi de planlegger å tilbringe pensjonisttilværelsen der. De kjøper for å ri på prisvekst-bølgen og "kjøpe seg opp" i markedet. Det er et spill som innebærer en viss risiko, ja. Akkurat som aksjer og alle andre metoder for å tjene gratis penger. 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #75 Skrevet 15. januar 2019 5 minutter siden, Knirke skrev: Vel... Du får vel ikke rentene tilbake fra banken, gjør du vel? Forskjellen på deg og meg er at det er banken som tjener penger på deg istedenfor en utleier. Jeg er så heldig at jeg har en eksepsjonelt lav leie og derfor lønner det seg for meg å leie. Derfor er jeg enig i TS om at påstanden "å leie er å kaste penger ut av vinduet" er feil. Hva som lønner seg for andre folk legger jeg meg ikke borti, og folk må få kjøpe og selge bolig så mye de orker. Men påstanden er altså like fullt feil. Å leie er å kjøpe en tjeneste, akkurat som du betaler folk for å klippe håret ditt eller vaske bilen din. For å svare på det første spørsmålet ditt, så er det en risiko involvert ved boligkjøp som ved alle andre investeringer. Kjøper man en bolig fordi man vet at man skal bo der resten av livet vil ikke risikoen ha noe å si. Men de aller fleste unge kjøper ikke et toroms bøttekott fordi de planlegger å tilbringe pensjonisttilværelsen der. De kjøper for å ri på prisvekst-bølgen og "kjøpe seg opp" i markedet. Det er et spill som innebærer en viss risiko, ja. Akkurat som aksjer og alle andre metoder for å tjene gratis penger. Men så er det noen som til slutt eier det man har lagt inn penger til istedet for å gi dem vekk i bytte for en tjeneste. Anonymkode: fb034...f30 2
Knirke Skrevet 15. januar 2019 #76 Skrevet 15. januar 2019 2 hours ago, loveli said: Jeg sier at det å leie gir deg færre muligheter. Fordi du aldri kommer deg "ovenpå". Samma hva du tjener, du vil aldri få lavere utgifter. Jeg skrev om bestemor tidligere. Minstepensjonist. Bodde i 2-roms nær familien. Hun leide for 10.000,-. Hun var heldig som hadde en god kontrakt som sikret at leia ikke steg. Likevel måtte hun få hjelp av familien for å ha råd til å bo. Alternativet hadde vært å flytte langt vekk og isolert. Eller i kollektiv som mange her skriver. Hadde hun eid samme bolig ville den vært nedbetalt for lenge siden. Hun kunne spart til pensjon i mange år også. Utgiftene ville vært fellesutgiftene, som var 2.500,- i mnd. Så, hun ville tjent mye på å eie fremfor å leie. At din bestemor ikke klarte å spare til pensjon betyr ikke at det samme gjelder for resten av verden. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #77 Skrevet 15. januar 2019 Å leie gir frihet, eier du så har du jo alle pengen låst i boligen når den er nedbetalt. Har selv nedbetalt bolig, men vurderer å selge den for å leie en liten leilighet. For å kunne bruke penger til reising rundt i verden. Å leie er ikke bortkastet, det koster å bo. Leier du med inkluderte hvitevarer så har du jo alt, bare kjøpe en seng. Brukt sofa fås på finn.no. Når du vil flytte så er det jo bare å si opp....slipper å selge/kjøpe bolig. Står MYE friere i livet. Er min mening, men spørs hvordan du vil leve. Anonymkode: e1a2c...6be 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #78 Skrevet 15. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å leie gir frihet, eier du så har du jo alle pengen låst i boligen når den er nedbetalt. Har selv nedbetalt bolig, men vurderer å selge den for å leie en liten leilighet. For å kunne bruke penger til reising rundt i verden. Å leie er ikke bortkastet, det koster å bo. Leier du med inkluderte hvitevarer så har du jo alt, bare kjøpe en seng. Brukt sofa fås på finn.no. Når du vil flytte så er det jo bare å si opp....slipper å selge/kjøpe bolig. Står MYE friere i livet. Er min mening, men spørs hvordan du vil leve. Anonymkode: e1a2c...6be Kan bare leie ut? Og når boligen er nedbetalt så trebger man jo ikke betale mer lån og sparer mye penger. Jeg forstår ikke at noen mener å leie er bedre. Anonymkode: fb034...f30 5
Gjest loveli Skrevet 15. januar 2019 #79 Skrevet 15. januar 2019 (endret) 25 minutter siden, Knirke skrev: Vel... Du får vel ikke rentene tilbake fra banken, gjør du vel? Forskjellen på deg og meg er at det er banken som tjener penger på deg istedenfor en utleier. Jeg er så heldig at jeg har en eksepsjonelt lav leie og derfor lønner det seg for meg å leie. Derfor er jeg enig i TS om at påstanden "å leie er å kaste penger ut av vinduet" er feil. Hva som lønner seg for andre folk legger jeg meg ikke borti, og folk må få kjøpe og selge bolig så mye de orker. Men påstanden er altså like fullt feil. Å leie er å kjøpe en tjeneste, akkurat som du betaler folk for å klippe håret ditt eller vaske bilen din. For å svare på det første spørsmålet ditt, så er det en risiko involvert ved boligkjøp som ved alle andre investeringer. Kjøper man en bolig fordi man vet at man skal bo der resten av livet vil ikke risikoen ha noe å si. Men de aller fleste unge kjøper ikke et toroms bøttekott fordi de planlegger å tilbringe pensjonisttilværelsen der. De kjøper for å ri på prisvekst-bølgen og "kjøpe seg opp" i markedet. Det er et spill som innebærer en viss risiko, ja. Akkurat som aksjer og alle andre metoder for å tjene gratis penger. Ganske stor forskjell på å betale renter på lånet på et par tusen i mnd og full leie. Renta slutter man i tillegg å betale når man er gjeldsfri. Men hvert sitt valg, heldigvis. Endret 15. januar 2019 av loveli
melly666 Skrevet 15. januar 2019 #80 Skrevet 15. januar 2019 21 minutter siden, Knirke skrev: Vel... Du får vel ikke rentene tilbake fra banken, gjør du vel? Forskjellen på deg og meg er at det er banken som tjener penger på deg istedenfor en utleier. Jeg er så heldig at jeg har en eksepsjonelt lav leie og derfor lønner det seg for meg å leie. Derfor er jeg enig i TS om at påstanden "å leie er å kaste penger ut av vinduet" er feil. Hva som lønner seg for andre folk legger jeg meg ikke borti, og folk må få kjøpe og selge bolig så mye de orker. Men påstanden er altså like fullt feil. Å leie er å kjøpe en tjeneste, akkurat som du betaler folk for å klippe håret ditt eller vaske bilen din. For å svare på det første spørsmålet ditt, så er det en risiko involvert ved boligkjøp som ved alle andre investeringer. Kjøper man en bolig fordi man vet at man skal bo der resten av livet vil ikke risikoen ha noe å si. Men de aller fleste unge kjøper ikke et toroms bøttekott fordi de planlegger å tilbringe pensjonisttilværelsen der. De kjøper for å ri på prisvekst-bølgen og "kjøpe seg opp" i markedet. Det er et spill som innebærer en viss risiko, ja. Akkurat som aksjer og alle andre metoder for å tjene gratis penger. Hvis man selger med fortjeneste (over inflasjonen) vil man i tjent inn (noe av) kostnadene til rentene. Videre vil man på et tidspunkt ha nedbetalt lånet, eller kanskje man ikke tok opp lån i det hele tatt - i slike tilfeller betaler man kun felleskostnader / kommunale avgifter, som oftest er betydelig lavere enn leiekostnader. Som jeg skriver må man ha en svært lav leiekostand for at det skal lønne seg å leie fremfor å eie. Det kan godt være at det gjelder deg. Jeg forstår fortsatt ikke hvilken risiko man tar ved boligkjøp som man ikke tar ved leie. Man kan så klart risikere å ikke få tilbake pengene man har investert, men den "risikoen" er 100 % garantert når man leier, så det er ikke et argument mot å kjøpe bolig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå