AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #1 Skrevet 15. januar 2019 Vi har en terrier på 1 år som til vanlig er vant med å være med far i huset på jobb hver dag, der hun får være i mye aktivitet hele tiden og får masse aktivisering. Nå har far vært hjemme på juleferie i 3 uker, og nå når han begynte på jobb igjen så kan hun ikke være med mer da jeg har fødsel rett rundt hjørnet. Han kan ikke nødvendigvis kjøre henne hjem om han kommer rett fra jobb (pendler med båt så det kan ta flere timer for han å komme seg til sykehuset) og naboen skal passe henne når jeg føder. Hun må derfor være hjemme med meg til far skal på jobb igjen etter fødsel. Hunden har luke i døra og løper fritt inn og ut på inngjerdet område og får tur hver dag. Hun har nå et «normalt hundeliv». Likevel så har hun begynt med mange dumme ting, som å rive istykker emballasje hvis hun får tak i det, rive i potteplanter, hente lekene til ungen, rive ut klær fra gangen, bjeffe mye når hun hører lyder og slikke seg mye på potene. Tydelige tegn på at hun er understimulert, med andre ord. Jeg prøver å leke en del med henne på dagen og far går tur når han kommer hjem. Vi koser også mye med henne og gir henne mye oppmerksomhet. Likevel så virker det ikke som om det er nok for henne da hun er vant med å være med rundt på jobb og være ute mesteparten av dagene. Har noen tips til hvordan hun kan aktiviseres i mellomtiden? Hun kan dessverre ikke få godbiter da hun spiser allergifôr for tiden for å utelukke diverse i samarbeid med dyrlege. Spor osv er derfor vanskelig. Har ikke mulighet til å gå mere tur med henne på dagtid da jeg går på krykker, så vi må vente på far. Ting kommer til å bli annerledes når fødsel er over, men det er tydelig at hunden er rastløs så vil jo gjerne at hun skal ha det bra i mellomtiden. Anonymkode: 4e3cb...43d
Duff Skrevet 15. januar 2019 #2 Skrevet 15. januar 2019 Prøv ro-trening. Når babyen kommer blir det vanskelig å opprettholde høy aktivitet så jeg anbefaler ro og mer ro. Gi ros og belønning hver gang hunden faller til ro, legger seg på plassen osv. Ikke slutt å gå tur eller leke litt men legg fokuset der du ønsker hunden skal være fremover. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #3 Skrevet 15. januar 2019 5 minutter siden, Duff skrev: Prøv ro-trening. Når babyen kommer blir det vanskelig å opprettholde høy aktivitet så jeg anbefaler ro og mer ro. Gi ros og belønning hver gang hunden faller til ro, legger seg på plassen osv. Ikke slutt å gå tur eller leke litt men legg fokuset der du ønsker hunden skal være fremover. Hun er ganske rolig generelt sett, legger seg når hun får beskjed og slapper mye av i løpet av dagen. Hun er ikke vilter av noe slag, men har begynt å bjeffe mer hvis hun hører lyder utenfor feks. Det virker som om hun kjeder seg ved å være i ro bare, så hvis vi ikke følger med så sniker hun seg gjerne på rommet til guttungen eller ut i gangen for å finne på tull. Er spesielt når vi ikke er hjemme (butikken ect) at hun har overgått nye høyder for selvaktivisering. Hvis du ikke mener ro-trening på en annen måte enn å gå og legge seg da? 😊 Har du eksempler? TS Anonymkode: 4e3cb...43d
Duff Skrevet 15. januar 2019 #4 Skrevet 15. januar 2019 Du kan trene ro ute også. Belønn når han går i det tempoet som er behagelig, belønn når han ikke har raptus ute, hår den klarer å motstå fristelser osv. Belønn ignorering
Tabris Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 Nesearbeid er en gull måte å slite ut en hund på, på en god måte. Start f.eks med å gi mest mulig av maten som godbitsøk og i kong i stedet for i skål. 2
Tvist Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 Kanskje henge opp en lapp på butikken og høre om noen har muligheten til å ta en tur med ham på dagtid? I tillegg til de andre tipsene. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 2 timer siden, Tvist skrev: Kanskje henge opp en lapp på butikken og høre om noen har muligheten til å ta en tur med ham på dagtid? I tillegg til de andre tipsene. Butikkene er 6-10 kilometer unna, så vi treffer ikke bare folk i nærområdet der dessverre 😊 Det varierer veldig hvor folk her handler. Men takk for tips! 5 timer siden, Tabris skrev: Nesearbeid er en gull måte å slite ut en hund på, på en god måte. Start f.eks med å gi mest mulig av maten som godbitsøk og i kong i stedet for i skål. Bruke fôret som godbit kan funke 😊 Men går det an å putte det i en kong? Vil det ikke bare falle rett igjennom? Har kun prøvd leverpostei i kong før, men kan ikke gjøre det nå. Må kjøpe en og prøve med tørrfôr hvis du mener det kan fungere 😃 Håper bare hun fatter nok interesse for fôret sitt. 9 timer siden, Duff skrev: Du kan trene ro ute også. Belønn når han går i det tempoet som er behagelig, belønn når han ikke har raptus ute, hår den klarer å motstå fristelser osv. Belønn ignorering Jeg ser ikke helt hvordan det skal være relevant da vi ikke sliter med urolig eller ulydig hund 😊 Hun går stort sett uten bånd ute, er lydig og har ikke problemer med å holde roen. Kan se katter ute men likevel bli om hun får beskjed om det. Det er mer det at vi ser at hun er understimulert og har begynt med ramp som aktivisering fordi hun kjeder seg, ikke at hun er vilter eller urolig 😊 Anonymkode: 4e3cb...43d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #8 Skrevet 15. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Butikkene er 6-10 kilometer unna, så vi treffer ikke bare folk i nærområdet der dessverre 😊 Det varierer veldig hvor folk her handler. Men takk for tips! Bruke fôret som godbit kan funke 😊 Men går det an å putte det i en kong? Vil det ikke bare falle rett igjennom? Har kun prøvd leverpostei i kong før, men kan ikke gjøre det nå. Må kjøpe en og prøve med tørrfôr hvis du mener det kan fungere 😃 Håper bare hun fatter nok interesse for fôret sitt. Jeg ser ikke helt hvordan det skal være relevant da vi ikke sliter med urolig eller ulydig hund 😊 Hun går stort sett uten bånd ute, er lydig og har ikke problemer med å holde roen. Kan se katter ute men likevel bli om hun får beskjed om det. Det er mer det at vi ser at hun er understimulert og har begynt med ramp som aktivisering fordi hun kjeder seg, ikke at hun er vilter eller urolig 😊 Anonymkode: 4e3cb...43d Du kan legge tørrfôret i vann, og deretter mose det til en slags grøt. Putt det i kongen og legg den i fryseren. Anonymkode: b05c8...714 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #9 Skrevet 15. januar 2019 Du kan kjøpe snufflematt og gi tørrforet i den, da må hunden bruke nesa på å finne maten. Kan også bruke søk med tørrforet som skal gis til frokost, om du putter det litt høyt opp i feks et tre må hunden utfordre seg mer i søket. Anonymkode: abbd1...308
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #10 Skrevet 15. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan legge tørrfôret i vann, og deretter mose det til en slags grøt. Putt det i kongen og legg den i fryseren. Anonymkode: b05c8...714 Det kan jeg prøve, takk! 😊 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan kjøpe snufflematt og gi tørrforet i den, da må hunden bruke nesa på å finne maten. Kan også bruke søk med tørrforet som skal gis til frokost, om du putter det litt høyt opp i feks et tre må hunden utfordre seg mer i søket. Anonymkode: abbd1...308 Snufflemat skal jeg sjekke ut, takk! 11 timer siden, Tabris skrev: Nesearbeid er en gull måte å slite ut en hund på, på en god måte. Start f.eks med å gi mest mulig av maten som godbitsøk og i kong i stedet for i skål. Jeg ringte veterinær i dag og kunne få lov til å gi henne gulrot (det er proteinet i fôret hun får spesialfôr for). Har lekt søk i en halvtimes tid, gjemt en bit om gangen og latt henne få snuse seg fram til den. Hun ble veldig ivrig 😊 Men.. Også ganske stresset. Begynte å pese til slutt og er ikke helt enig i at vi nå er ferdige. Leter og leter og leter og peser. Hun har lagt seg i sofaen nå og bare kikker på meg. Venner hun seg eventuelt til det etter hvert? Skjønner at hun synes dette var veldig spennende, men vil nødig stresse henne 😅 Har du ellers noen tips til å gjennomføre det? 😊 Anonymkode: 4e3cb...43d
Tabris Skrevet 15. januar 2019 #11 Skrevet 15. januar 2019 Du kan lære henne et ferdig-signal. Du kan lære det inn med f.eks be henne om en sitt eller en annen ting hun kan. Når hun gjør det får hun en godbit. Så sier du "ferdig" snur deg og går og ignorer henne til hun har roet seg og gått og lagt seg. Etterhvert kan du utvide til søket. Gjem èn godbit. Når hun har funnet den og spist den opp så sier du "ferdig" og går og setter deg og ignorer henne. Etterhvert vil hun da lære seg at "ferdig" betyr at det ikke skjer noe mer og at hun ikke får mer godbiter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #12 Skrevet 16. januar 2019 Kanskje du kan begynne med klikkertrening? Det kan du trene på inne og vil også kreve endel av henne. Anonymkode: abbd1...308
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #13 Skrevet 16. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan begynne med klikkertrening? Det kan du trene på inne og vil også kreve endel av henne. Anonymkode: abbd1...308 Godt tips, men har ikke helt kapasiteten til å lære henne noe helt nytt og omfattende nå når fødsel er like rundt hjørnet 😊 Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg tatt henne med ut en tur. Det er heldigvis en kort og midlertidig periode 😊 Anonymkode: 4e3cb...43d
Pepsimarx Skrevet 16. januar 2019 #14 Skrevet 16. januar 2019 Jeg går tur med hundene i nabolaget hele tiden. Postet bare i facebookgruppen til nabolaget så fikk jeg flere svar med en gang. Har dere noen lignende grupper for nabolaget/nærområdet?
Mousj Skrevet 16. januar 2019 #15 Skrevet 16. januar 2019 Dette er som å lese om vår terrier. Hun er vant til høyt aktivitetsnivå hver eneste dag, lange fjellturer og action hele tiden. Så fikk jeg influensa, sammenfalende med at mann må jobbe borte. Og hun går på veggene. Biter på poter, sleiker seg overalt, forfølger meg og står og skjelver. Det skal sies at hun har allergier også og tar tabeletter for det, men sleikingen har kommet samtidig med at hun aldri var fysisk utslitt lengre. Løsning ble at datter intensverte sirkuskunstopplæringen, hundepuslespill, tampen brenner med godbiter, og andre "barneleker" Slikt som en gjorde med barna når det regnet. Funker på hunder og. Vi er tilbake til i allefall kveldsturer nå, da er det bedring med det samme. Disse hundene er helt avhengige av stimulans. En sier at hund blir som eier, bedagelig eier, bedagelig hund, Aktiv eier - aktiv hund. Men dette gjelder ikke for en Terrier i allefall. De MÅ ha stimulans for å ikke utvikle avvik som å tisse og bæsje inne, bite på poter, eller terrorisere katten. Bruk din lokale kjøpe/selge/bytte gruppe på Facebook, og skaff deg en aktiv hundelufter, til dere er klare for å ta over selv igjen.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #16 Skrevet 16. januar 2019 14 minutter siden, Pepsimarx skrev: Jeg går tur med hundene i nabolaget hele tiden. Postet bare i facebookgruppen til nabolaget så fikk jeg flere svar med en gang. Har dere noen lignende grupper for nabolaget/nærområdet? Nei dessverre, vi bor litt på landet 😊 Jeg prøvde snuseaktivisering i går og da virket hun fornøyd en stund etterpå når hun hadde roet seg 😃 Også fikk hun en god tur på kvelden når far kom hjem. Vi har også funnet fram dronen, og denne er veldig gøy å leke med for henne. Blir veldig gira. 6 minutter siden, Mousj skrev: Dette er som å lese om vår terrier. Hun er vant til høyt aktivitetsnivå hver eneste dag, lange fjellturer og action hele tiden. Så fikk jeg influensa, sammenfalende med at mann må jobbe borte. Og hun går på veggene. Biter på poter, sleiker seg overalt, forfølger meg og står og skjelver. Det skal sies at hun har allergier også og tar tabeletter for det, men sleikingen har kommet samtidig med at hun aldri var fysisk utslitt lengre. Løsning ble at datter intensverte sirkuskunstopplæringen, hundepuslespill, tampen brenner med godbiter, og andre "barneleker" Slikt som en gjorde med barna når det regnet. Funker på hunder og. Vi er tilbake til i allefall kveldsturer nå, da er det bedring med det samme. Disse hundene er helt avhengige av stimulans. En sier at hund blir som eier, bedagelig eier, bedagelig hund, Aktiv eier - aktiv hund. Men dette gjelder ikke for en Terrier i allefall. De MÅ ha stimulans for å ikke utvikle avvik som å tisse og bæsje inne, bite på poter, eller terrorisere katten. Bruk din lokale kjøpe/selge/bytte gruppe på Facebook, og skaff deg en aktiv hundelufter, til dere er klare for å ta over selv igjen. Hehe ja, der har du terrieren! 😄 Vi bor dessverre ikke veldig sentralt, litt på landet, så det er ikke bare å hente inn folk til å hjelpe dessverre. Har brukt et par tips her i går og i dag, og hun virker mye mer fornøyd bare på å ha fått prøve noe nytt 😍 Tenkte jeg skulle ta meg en tur på dyrebutikk i morgen for å finne noe jeg kan legge fôrbiter i og som hun kan snuse og dytte på for å gjøre det litt artig å spise. Kom gjerne med tips til dette 😊 Nå kan jeg jo føde når som helst, og når babyen kommer så er far hjemme og kan gå tur på dagtid. Når han skal på jobb igjen så blir hun med, så da er hun tilbake i gamle vaner. Er heldigvis bare en kort periode 🙏🏻 Setter pris på alle gode råd og tips! 😃 Anonymkode: 4e3cb...43d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #17 Skrevet 16. januar 2019 Tren avstandskommandering... Sitt dekk stå om hverandre, samt en av dem, bli mens du går 3 meter unna, og tren det samme på avstand.. Da kan du også legge inn en innkalling i front, på plass, mellom bena og på plass etc... Div sirkustriks, er jo også kjempegøy, uten at det krever så mye av deg, og hunden bruker hjernen på å lære noe nytt... Anonymkode: fe76e...4c9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #18 Skrevet 16. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tren avstandskommandering... Sitt dekk stå om hverandre, samt en av dem, bli mens du går 3 meter unna, og tren det samme på avstand.. Da kan du også legge inn en innkalling i front, på plass, mellom bena og på plass etc... Div sirkustriks, er jo også kjempegøy, uten at det krever så mye av deg, og hunden bruker hjernen på å lære noe nytt... Anonymkode: fe76e...4c9 Kan google litt sirkustriks og sånn kanskje, godt tips! 😍 Kan jo bli gøy og koselig for begge to. Hun er generelt sett veldig god på sitt og bli og ligg osv, vi har utvidet det til å legge godbit på gulvet, lar henne løpe mot den, fryse, løpe, fryse og værsegod blant annet. Føler hun er veldig godt oppdratt i bunn, bortsett fra denne dumme bjeffingen hun har begynt med nå. Da går det ikke an å få kontakt med henne annet enn å kalle henne inn. Hun kommer, legger seg ned og hører etter, men slutter ikke å bjeffe. Takk for tips! Anonymkode: 4e3cb...43d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå