Gå til innhold

Økonomi, dere som er samboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har et spørsmål til dere som er samboere. Kjæresten min har flyttet inn til meg nå, hvor jeg eier leiligheten. Hvordan fordeler dere kostnadene med deres samboer om dere ikke eier sammen?
Jeg ønsker han skal kjøpe seg inn etterhvert, men vil vi skal være sammen litt lenger før vi tar det skrittet.
Jeg er fulltidsstudent og lever på Lånekassen med deltidsjobb og han jobber 100% med ca 600 000 i årslønn (om det har noe å si).

Mine utgifter er:
Lån: 8000 kr per måned
Strøm: mellom 4-800 kr  per måned
Internett: 408 kr  per måned
Felleskostnader: 400 kr  per måned
Kommunale avgifter: 1570 per kvartal 

Hvordan ville dere delt utgiftene? Kun 50% på alt utenom lån eller ville dere bedt om litt ekstra for bo? Per nå har han ingen utgifter utenom bil og studielån. 
Vil ha alt klart før jeg foreslår noe og gjerne høre deres erfaringer rundt det :)

Anonymkode: fc528...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

50% på alt utenom lån eller ville dere bedt om litt ekstra for bo?

50% på alt utenom lån + halvparten av  hva det koster å leie en tilsvarende bolig.

Anonymkode: 1d168...c51

• Liker 1
Skrevet

Hvis han skal betale 50 % av det, så betaler han jo ned på ditt lån og utgifter, uten å sitte igjen med noe dersom det blir slutt? 

Anonymkode: a6536...0ae

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg har et spørsmål til dere som er samboere. Kjæresten min har flyttet inn til meg nå, hvor jeg eier leiligheten. Hvordan fordeler dere kostnadene med deres samboer om dere ikke eier sammen?
Jeg ønsker han skal kjøpe seg inn etterhvert, men vil vi skal være sammen litt lenger før vi tar det skrittet.
Jeg er fulltidsstudent og lever på Lånekassen med deltidsjobb og han jobber 100% med ca 600 000 i årslønn (om det har noe å si).

Mine utgifter er:
Lån: 8000 kr per måned
Strøm: mellom 4-800 kr  per måned
Internett: 408 kr  per måned
Felleskostnader: 400 kr  per måned
Kommunale avgifter: 1570 per kvartal 

Hvordan ville dere delt utgiftene? Kun 50% på alt utenom lån eller ville dere bedt om litt ekstra for bo? Per nå har han ingen utgifter utenom bil og studielån. 
Vil ha alt klart før jeg foreslår noe og gjerne høre deres erfaringer rundt det :)

Antar dette er tidlig i forholdet. I så måte ville jeg sagt at du over tid antar han enten kjøper seg inn i leiligheten på et senere tidspunkt, eller at dere eventuelt kjøper noe annet sammen. (For å gi uttrykk for at du skjønner han ikke vil betale ned på ditt lån i all overskuelig framtid).

Deretter ville jeg vært litt mer skjønnsmessig i vurderingen. Etter min mening bør 5-6 000,- i måneden være Ok så lenge du står ansvarlig for alle utgiftene ved leiligheten. Det er din leilighet, du som får konsekvensen av eventuell slitasje og dermed bekoste reparasjoner. Da er det ikke uhørt å be om litt mer enn løpende utgifter. 

For hans del regner jo jeg med boutgiftene uansett halveres, så ergo kan jo han spare tilsvarende beløp ++ til bolig selv.

Skrevet

Samboeren flyttet inn hos meg. Jeg eide leiligheten som jeg hadde et lån på. Vi avtalte om at alle faste utgifter og kommunale utgifter skulle deles 50/50. Registrerte tilsvarende fakturaer på hans bankkonto slik at han fikk ansvar for disse. Ingen behov for å diskuttere dette hver mnd/etter hver faktura.

På den måten avlastet han min økonomi med ca. 3000 kr samtidig som han sparte like mye på å bo med meg da hans tidligere boutgifter var på rundt 6 000 kr. Så dette ble veldig ryddig og rettferdig for oss.

Alt annet var uansett felles (utenom leiligheten) da vi følte oss som en familie med planer for fremtiden. Ikke noe mitt og ditt.

Skrevet

Takk for svar :) ts

• Liker 1
Skrevet

Hos oss betaler han 50% av alle felles utgifter, inkl husleien. Lånet står jeg selv for, også rentene.

Jeg tar ingenting i "husleie" til meg personlig. Det er greit, for han tar seg av en del vedlikehold og små reparasjoner. 

Jeg får stordriftfordeler og han kan spare (til å kjøpe seg inn etterhvert). 

Anonymkode: d5257...06e

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville tatt husleie til deg selv før han eventuelt skal kjøpe seg inn. Hvis han betaler 50% på de andre postene og husleie i tillegg har du jo bare lånet igjen som den husleien eventuelt skulle gått til, og da betaler han i teorien ned på ditt lån uten å få rett på noe.

Jeg bor i samboers leilighet, betaler 50% av utgiftene for å bo der, som strøm, internett og felleskostnader. 

Anonymkode: 90f67...8b2

Skrevet

Jeg betalte ingen verdens ting det 1,5 året jeg bodde sammen med samboer i hans Eide leilighet. Jeg sparte heller pengene til egenkapital når vi skulle kjøpe noe sammen. Jeg kjøpte dog litt mat, interiør osv. På det tidspunktet var jeg fulltidsstudent og jobbet deltid. Nå er jeg ferdig utdannet og vi eier en større bolig sammen og deler alt 50/50.

Anonymkode: dda29...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...