AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #21 Skrevet 16. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så kult at du skal begynne med ridning 😄 Jobber selv med hest ,og ja takk til flere menn i stallen! Anonymkode: ee46e...094 Ikke sant? Det er jo egentlig en aktivitet som har vært veldig populær blandt menn før i tiden. Har ridd noen få ganger, og det er en utrolig kul måte å bevege seg i naturen på, og tøft å sitte på et stort og mektig dyr som villig bærer oss rundt:-) Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #22 Skrevet 16. januar 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er jo lov å ha fordommer. Men hvorfor skal man se ut som en dass bare fordi man ikke er verdensmester? Rideklær er vel også designet for å passe til aktiviteten? Olabukser gir som oftest lite bevegelighet, og joggebukser/grilldress passer best for de som spiller minigolf. Anonymkode: d54fb...5ce Jeg synes det finnes ett ekstremt stort utvalg av klær mellom kategoriene "se ut som ett dass" og "fancy". Anonymkode: 78876...c89
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #23 Skrevet 16. januar 2019 6 timer siden, sommermor skrev: Da bør du også satse på klær som tåler å bli skitne. Som rytter må du gjerne sale på hesten, børste og stelle den. Og skrape hovene før du rir. Og gjerne sale av hesten etter ridetimen. Det kan man jo betale noen for å gjøre. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det finnes ett ekstremt stort utvalg av klær mellom kategoriene "se ut som ett dass" og "fancy". Anonymkode: 78876...c89 Ja vel, men da kunne du jo gitt noen forslag da, istedetfor å komme med et surt oppstøt. Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #24 Skrevet 16. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man jo betale noen for å gjøre. Ja vel, men da kunne du jo gitt noen forslag da, istedetfor å komme med et surt oppstøt. Anonymkode: d54fb...5ce Du burde ikke drive med hest hvis ikke dyret interesserer deg, og da vil det ikke koste deg noe å møkke, sale opp, børste, stelle osv, og ta i et tak;) Å sale opp tar forøvrig ca et minutt. Anonymkode: ee46e...094 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #25 Skrevet 16. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde ikke drive med hest hvis ikke dyret interesserer deg, og da vil det ikke koste deg noe å møkke, sale opp, børste, stelle osv, og ta i et tak;) Å sale opp tar forøvrig ca et minutt. Anonymkode: ee46e...094 Interesserer meg for dyret, men man har ikke tid til alt her i verden. Er da mye bedre å betale noen for stallarbeid enn å prøve å gjøre alt selv. Husk at når man betaler noen for en tjeneste, så tjener de faktisk penger 😉. Er jo flust av stalljenter som sikkert ville tatt en slik jobb. Anonymkode: d54fb...5ce
282_NaughtySpark Skrevet 16. januar 2019 #26 Skrevet 16. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan man jo betale noen for å gjøre. Ja vel, men da kunne du jo gitt noen forslag da, istedetfor å komme med et surt oppstøt. Anonymkode: d54fb...5ce Og du lurer på hvorfor folk ikke tar deg seriøst...... Lykke til, med de "fancy" rideklærne dine, og forventninger om at andre skal stelle og ordne dyret for deg, slik at du kan sitte der som en annen påfugl..... 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #27 Skrevet 16. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interesserer meg for dyret, men man har ikke tid til alt her i verden. Er da mye bedre å betale noen for stallarbeid enn å prøve å gjøre alt selv. Husk at når man betaler noen for en tjeneste, så tjener de faktisk penger 😉. Er jo flust av stalljenter som sikkert ville tatt en slik jobb. Anonymkode: d54fb...5ce Du har tid til en halvtime der du steller dyret som finner seg i så utrolig mye dritt fra oss mennesker. Det er slik du får en relasjon til hesten. Ikke bare ved å sette seg opp og be om ting. Anonymkode: ee46e...094 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #28 Skrevet 16. januar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo lov å ha fordommer. Men hvorfor skal man se ut som en dass bare fordi man ikke er verdensmester? Rideklær er vel også designet for å passe til aktiviteten? Olabukser gir som oftest lite bevegelighet, og joggebukser/grilldress passer best for de som spiller minigolf. Anonymkode: d54fb...5ce Det er ingen som sier at du må se ut som en dass fordi man er nybegynner, men uansett hva man prøver seg på - så er det dumt å investere i masse dyrt utstyr før du faktisk vet om dette er noe du vil drive med. Hesteutstyr og rideutstyr er dyrt, og hvis det blir fort noen tusenlapper hvis man skal ha alle de "fancy" tingene før man begynner! Du kan selvsagt gå kledd akkurat som du vil, men den "engelske stilen"du refererer til er nok ikke spesielt vanlig i Norge altså. Det er ingen som går rundt i stallen en vanlig ettermiddag i hvite ridebukser, skjorte og ridejakke liksom. Det vil jo være veldig upraktisk med slike klær når det skal møkkes, børstes, og alt annet. De fleste jeg kjenner er ute av de "fancy lærridestøvlene" de har omtrent før de hopper av hesten. Ikke er slike støvler spesielt behagelige å gå med, og ikke ønsker man unødvendig slitasje på dem ved å vasse rundt i søla.. Men du skal vel ikke ut i søla kanskje? Jeg tror - tror- kanskje at du har et litt romantisert bilde av hestesporten. Sånn som du skriver så ser det ut som du skal sprade rundt i stallen i dyrt og fancy tøy, ta en tur i skogen på din majestetiske hest, for så å overlate hesten til stallhjelperen som du har betalt for å gjøre alle "drittjobbene!. Husk at det er disse drittjobbene som faktisk sørger for at hesten du rir på har det fint. Stell, børsting, på- og avsaling, foring og måking av stallen. Hvis du tropper opp i hvilken som helst stall med den attituden, så blir det rett og slett ikke spesielt populær. Ta noen ridetimer, bli kjent med folkene på din stall, ha en ydmyk tilnærming, lær om hele hesteholdet (stell er minst like viktig - og koselig) som som ridningen og så kan du kjøpe deg fancy tøy når du vet dette er noe du vil drive med, og du har lært litt om hva som er praktisk og hva som er "mote" i ditt miljø. Det varierer nok endel. Lykke til. Anonymkode: e8db8...b2f 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #29 Skrevet 16. januar 2019 8 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: Og du lurer på hvorfor folk ikke tar deg seriøst...... Lykke til, med de "fancy" rideklærne dine, og forventninger om at andre skal stelle og ordne dyret for deg, slik at du kan sitte der som en annen påfugl..... Det er tydeligvis rene kommunistredet dette her. Om man betaler skikkelig for seg så ser jeg ikke problemet. Plukker du dine egne poteter og gulrøtter for å spare bonden for strevet? Mekker du alt på din egen bil slik at bilmekanikeren kan sove istedetfor å gå på jobb (og slippe å få lønn)? Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #30 Skrevet 16. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interesserer meg for dyret, men man har ikke tid til alt her i verden. Er da mye bedre å betale noen for stallarbeid enn å prøve å gjøre alt selv. Husk at når man betaler noen for en tjeneste, så tjener de faktisk penger 😉. Er jo flust av stalljenter som sikkert ville tatt en slik jobb. Anonymkode: d54fb...5ce Men du har jo ikke begynt med hest engang ennå? Forstår du ikke at det framstår utrolig arrogant at du allerede har slått fast at dette gidder du ikke? Kanskje, når du begynner med hest, så ønsker du faktisk å stelle og ordne den selv? Vil du ikke i hvert fall være åpen for det? Klart det sikkert finnes noen stalljenter du kan betale, men du vil bli sett på som en merkelig og fisefin snobb. Sorry, men sånn er det bare. Jeg tror for øvrig det er helt tvingende umulig å bli en god rytter, eller få en god relasjon til hesten sin, dersom man ikke hvert fall av og til steller, pusler og fikser med hesten. Ikke bare rir. Anonymkode: e8db8...b2f 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #31 Skrevet 16. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som sier at du må se ut som en dass fordi man er nybegynner, men uansett hva man prøver seg på - så er det dumt å investere i masse dyrt utstyr før du faktisk vet om dette er noe du vil drive med. Hesteutstyr og rideutstyr er dyrt, og hvis det blir fort noen tusenlapper hvis man skal ha alle de "fancy" tingene før man begynner! Du kan selvsagt gå kledd akkurat som du vil, men den "engelske stilen"du refererer til er nok ikke spesielt vanlig i Norge altså. Det er ingen som går rundt i stallen en vanlig ettermiddag i hvite ridebukser, skjorte og ridejakke liksom. Det vil jo være veldig upraktisk med slike klær når det skal møkkes, børstes, og alt annet. De fleste jeg kjenner er ute av de "fancy lærridestøvlene" de har omtrent før de hopper av hesten. Ikke er slike støvler spesielt behagelige å gå med, og ikke ønsker man unødvendig slitasje på dem ved å vasse rundt i søla.. Men du skal vel ikke ut i søla kanskje? Jeg tror - tror- kanskje at du har et litt romantisert bilde av hestesporten. Sånn som du skriver så ser det ut som du skal sprade rundt i stallen i dyrt og fancy tøy, ta en tur i skogen på din majestetiske hest, for så å overlate hesten til stallhjelperen som du har betalt for å gjøre alle "drittjobbene!. Husk at det er disse drittjobbene som faktisk sørger for at hesten du rir på har det fint. Stell, børsting, på- og avsaling, foring og måking av stallen. Hvis du tropper opp i hvilken som helst stall med den attituden, så blir det rett og slett ikke spesielt populær. Ta noen ridetimer, bli kjent med folkene på din stall, ha en ydmyk tilnærming, lær om hele hesteholdet (stell er minst like viktig - og koselig) som som ridningen og så kan du kjøpe deg fancy tøy når du vet dette er noe du vil drive med, og du har lært litt om hva som er praktisk og hva som er "mote" i ditt miljø. Det varierer nok endel. Lykke til. Anonymkode: e8db8...b2f Jeg antar at folk som ønsker å ha hestehold som yrke ikke ser ned på de som er villige til å betale de i dyre dommer for at de kan drive med nettopp dét. Det er nemlig veldig idiotisk å hate kundene sine og be de gjøre jobben selv 😉 . Jeg vet at det finnes mange, spesielt jenter, som elsker å stelle med hester. Og de er flinke til det også. Om de da får 180,- i timen for å gjøre det, pluss en ridetur i ny og né, kan jeg ikke akkurat se hvorfor jeg skal være så fæl? Se på et Formel 1 team for eksempel, det er bare én fører per bil, men et team av folk (som får godt betalt) til å drifte bilen. Skulle føreren gjort alt selv hadde han ikke hatt tid til å kjøre. Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #32 Skrevet 16. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har jo ikke begynt med hest engang ennå? Forstår du ikke at det framstår utrolig arrogant at du allerede har slått fast at dette gidder du ikke? Kanskje, når du begynner med hest, så ønsker du faktisk å stelle og ordne den selv? Vil du ikke i hvert fall være åpen for det? Klart det sikkert finnes noen stalljenter du kan betale, men du vil bli sett på som en merkelig og fisefin snobb. Sorry, men sånn er det bare. Jeg tror for øvrig det er helt tvingende umulig å bli en god rytter, eller få en god relasjon til hesten sin, dersom man ikke hvert fall av og til steller, pusler og fikser med hesten. Ikke bare rir. Anonymkode: e8db8...b2f Jeg har hatt litt omgang med hester, ridd noen ganger og kjenner folk som driver med det. Møkking og gårdsarbeid er ikke noe for meg, men å ri er morsomt. Selvsagt kan jeg klappe/stelle/gi gulrøtter til hesten før og etter ridning. Men synes faktisk jeg gjør den en større tjeneste ved å betale veldig kompetente folk for å ta seg av grovarbeidet enn å kave rundt og leke bonde selv. Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #33 Skrevet 16. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at folk som ønsker å ha hestehold som yrke ikke ser ned på de som er villige til å betale de i dyre dommer for at de kan drive med nettopp dét. Det er nemlig veldig idiotisk å hate kundene sine og be de gjøre jobben selv 😉 . Jeg vet at det finnes mange, spesielt jenter, som elsker å stelle med hester. Og de er flinke til det også. Om de da får 180,- i timen for å gjøre det, pluss en ridetur i ny og né, kan jeg ikke akkurat se hvorfor jeg skal være så fæl? Se på et Formel 1 team for eksempel, det er bare én fører per bil, men et team av folk (som får godt betalt) til å drifte bilen. Skulle føreren gjort alt selv hadde han ikke hatt tid til å kjøre. Anonymkode: d54fb...5ce Jeg tror bare ikke du forstår helt hvordan heste-Norge er, eller hvordan det fungerer. Det er klart du kan betale en person 180 kroner i timen for å stelle hesten din. Men du vil bli sett ned på hvis du ikke ønsker å lære det selv engang. Du er mer opptatt av hva du skal ha på deg enn å bli kjent med dyret som skal bære deg rundt. Det vil ingen bli særlig sjarmert av, uansett hvor godt du betaler. Du skjønner, å holde på med dyr - levende individer med personlighet, behov og følelser - vil ALLTID være noe mer enn butikk. Jada, en stalleier vil så klart tjene nok penger til å få det til å gå rundt. Men først og fremst vil han eller hun se dyr som har det bra. Og hvis man skal kunne behandle dyret bra, så må man lære om det. På alle måter. Det holder ikke å bare sitte oppå hesten. Du kan ikke sammenlikne å eie en hest med å eie en bil. Selv ikke en formel1-bil. Det er selvsagt vanlig å ha en hestepasser hvis du er en konkurranserytter på internasjonalt nivå, på samme måte som en formel 1 kjører har et team. Da er det helt vanlig å ha en hestepasser som gjør alle de tingene på daglig basis. Fordi rytteren ikke har tid til å gjøre alt selv, som du sier. Men det er kanskje ikke helt nærliggende å sammenlikne seg med en rytter av internasjonalt kaliber sånn riktig ennå? Og du kan vedde på - at disse proffrytterne, selv om de ikke gjør alt stellet med hesten sin på daglig basis - så er det ikke fordi de ikke KAN. De kan selvsagt alle disse tingene, selv om de betaler noen for å gjøre det. De vet alt om det. De vet hvilken mat hesten må få for å prestere, de vet akkurat hva de skal gjøre hvis uhellet eller skaden er ute, de kan flette maner, de kan måke møkk og de kan børste. De kan pusse saltøy og vaske børster og hele sullamitten. Fordi, hvis du skal bli god, så er du nødt til å vite disse tingene. Du må vite hvordan hesten din fungerer. Hvis hesten - denne internasjonale konkurransehesten som kanskje koster flere millioner kroner - skal kunne prestere, så må alle detaljene være på plass. Jeg er nysgjerrig da, på hva du ser for deg? Skal du kjøpe hest og så ansette en stallhjelp til å ta alt utenom ridningen? Vil du gå på ridekurs? Skal du ri hver dag, eller bare en gang i blant? Hvorfor vil du ikke engang prøve å stelle hesten? Mitt beste råd kan bare være å ta et steg tilbake. Du har veldig bastante meninger om både det ene og det andre, men du har jo ikke engang prøvd ennå. Kanskje oppdager du at du ikke egentlig liker å ri. Kanskje du oppdager at du elsker det. Kanskje du blir nysgjerrig på hva som foregår i stallen utenom ridningen? Dette vet du ikke. Vær litt ydmyk og dra dit med ett åpent sinn. Og du... Hva du har på deg er ikke sååå viktig. Anonymkode: e8db8...b2f 3
sommermor Skrevet 16. januar 2019 #34 Skrevet 16. januar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interesserer meg for dyret, men man har ikke tid til alt her i verden. Er da mye bedre å betale noen for stallarbeid enn å prøve å gjøre alt selv. Husk at når man betaler noen for en tjeneste, så tjener de faktisk penger 😉. Er jo flust av stalljenter som sikkert ville tatt en slik jobb. Anonymkode: d54fb...5ce Min datter rir en hest, men før hver ridetime må hun børste og stelle hesten. Og ta på salen og grimen. Så skal en drive med hest, må en tåle fysisk arbeid. Men jeg regner ikke med at du har tenkt å ha egen hest, eller hest på for. Da er det mye mer jobb, enn før en ridetime. Hvis du ikke har den første ridetimen den dagen, så er det ikke sikkert at du trenger å sale opp eller børste/stelle hesten. Men du kommer ikke unna stall lukta Har du hest på for derimot, må du møkke for hesten og lage for poser. Å drive med hest, gir en mye, men kan også være utfordrende. Det er så mye mer enn bare å ta seg flott ut oppå en hest.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #35 Skrevet 16. januar 2019 16 minutter siden, sommermor skrev: Min datter rir en hest, men før hver ridetime må hun børste og stelle hesten. Og ta på salen og grimen. Så skal en drive med hest, må en tåle fysisk arbeid. Men jeg regner ikke med at du har tenkt å ha egen hest, eller hest på for. Da er det mye mer jobb, enn før en ridetime. Hvis du ikke har den første ridetimen den dagen, så er det ikke sikkert at du trenger å sale opp eller børste/stelle hesten. Men du kommer ikke unna stall lukta Har du hest på for derimot, må du møkke for hesten og lage for poser. Å drive med hest, gir en mye, men kan også være utfordrende. Det er så mye mer enn bare å ta seg flott ut oppå en hest. Hvor mye man må gjøre selv handler om økonomi. For min del vil det være å kjøpe hest, og betale proffe folk for den daglige driften. Betaler man flerfoldige tusen per mnd så bør man slippe å møkke ut, fôre og denslags. For å sammenlikne da; drar man på rideferie til England så blir man ikke utstyrt med gummistøvler og møkkagreip før man setter ut på tur. Da blir man behandlet som en fyrste, og får heller te og kjeks før man stiger opp på hesten og rir ut på tur. Når man er ferdig med turen klapper man hesten og gir den noen godbiter før man overlater den til stallfolka. Heldigvis er det mange jenter som driver med hest, og de ser utrolig fine ut i ridebukser 😋 . Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #36 Skrevet 16. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye man må gjøre selv handler om økonomi. For min del vil det være å kjøpe hest, og betale proffe folk for den daglige driften. Betaler man flerfoldige tusen per mnd så bør man slippe å møkke ut, fôre og denslags. For å sammenlikne da; drar man på rideferie til England så blir man ikke utstyrt med gummistøvler og møkkagreip før man setter ut på tur. Da blir man behandlet som en fyrste, og får heller te og kjeks før man stiger opp på hesten og rir ut på tur. Når man er ferdig med turen klapper man hesten og gir den noen godbiter før man overlater den til stallfolka. Heldigvis er det mange jenter som driver med hest, og de ser utrolig fine ut i ridebukser 😋 . Anonymkode: d54fb...5ce Du har avslørt deg selv for lengst, din fisk. Anonymkode: 222e1...0ee 3
sommermor Skrevet 16. januar 2019 #37 Skrevet 16. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mye man må gjøre selv handler om økonomi. For min del vil det være å kjøpe hest, og betale proffe folk for den daglige driften. Betaler man flerfoldige tusen per mnd så bør man slippe å møkke ut, fôre og denslags. For å sammenlikne da; drar man på rideferie til England så blir man ikke utstyrt med gummistøvler og møkkagreip før man setter ut på tur. Da blir man behandlet som en fyrste, og får heller te og kjeks før man stiger opp på hesten og rir ut på tur. Når man er ferdig med turen klapper man hesten og gir den noen godbiter før man overlater den til stallfolka. Heldigvis er det mange jenter som driver med hest, og de ser utrolig fine ut i ridebukser 😋 . Anonymkode: d54fb...5ce Finn deg en annen hobby i stedet. Du virker for snobbete til å ha ansvar for en hest. Her tror jeg også team Gulliksen, som er i verdenstoppen her i landet, jobber i stallen. Å fore en hest og møkke, handler om å ta vare på dyret en har ansvar for. Ja, en har ikke på seg de mest fancy rideklærne alltid. En må rett og slett tåle både svette og å bli skitten skal en ha en hest. Det handler også om å bli kjent med hesten. De som eier en hest i stallen her, betaler gjerne en del tusen i måneden på stallplass, og alt som hører til hesten. Men de møkker også, og lager for poser, og børster og steller hesten. De gjør rett og slett all jobben selv.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #38 Skrevet 16. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har avslørt deg selv for lengst, din fisk. Anonymkode: 222e1...0ee Deg igjen? Kan ikke du se å finne deg en bedre hobby? Bare fordi jeg ikke er som deg så kan du drite og dra i å ødelegge min tråd med uvesentligheter og beskyldninger. Har du ingenting som er relevant for diskusjonen å komme med, så hold deg unna. Anonymkode: d54fb...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #39 Skrevet 16. januar 2019 Har du vært på ridefeire i England? Det har nemlig jeg, og det var ikke heeelt sånn du beskriver det. Vel, alle disse tingene får du bare finne ut av selv. Du får bare troppe opp i stallen i dine dyre rideklær, strø rundt deg med penger, og fortelle stalleieren at hun skal være innmari takknemlig for at du, som er så rik og flott, vil legge igjen pengene dine der. Også får du bare vente da, på at stalljentene stiller seg i kø for å slave for han der usympatiske rikingen som gir blanke i hesten og ikke har peiling på hva som er opp og ned på hodelaget. Så kan jo du kikke litt på småjentenes rumper mens du venter på at hesten skal bli klar for rideturen? Gudene skal vite at de andre i stallen får noe å le av i hvertfall 😂 Men du tuller kanskje pittelitt med oss nå, eller? Du høres bare litt for mye ut som en "slem og snobbete riking fra Penny-bøkene" til at jeg klarer å ta deg helt på alvor. For å svare på det du spør om da. Du kan jo sjekke ut Løwenborg i Oslo. De har nettbutikk og. De fører endel «fancy» merker. Jeg har ikke vært i hestemiljøet noen år, så får ta forbehold om at noen av de tingene jeg liker er «ut» akkurat, hvis det er viktig for deg. Merker som Cavallo, Pikeur, Kingsland, Ariat, Charles Owen, Eskadron, Roeckl, kan jo være spennende for deg å sjekke ut. Da snakker vi «fancy» rideutstyr, i ordets rette forstand. I Norge altså. Det er ingen som rir rundt i tweedjakke og sånn, sånn som jeg forestiller meg du mener med «engelsk stil». Men med disse merkene flyr tusenlappene riktig så kvikt. Hvis du ønsker deg noe litt mer rimelig kan Hööks og Horze være gode steder å begynne. Hööks har dessuten en veldig fin katalog der du kan hente inspirasjon og se litt hva som er «in». Det aller viktigste når man rir er hjelm og en form for sko med hæl. Noen liker best ridestøvler, andre foretrekker ridesko. Et par ridehansker er også lurt. Det kan være tre fine ting å begynne med. Anonymkode: e8db8...b2f 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #40 Skrevet 16. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye man må gjøre selv handler om økonomi. For min del vil det være å kjøpe hest, og betale proffe folk for den daglige driften. Betaler man flerfoldige tusen per mnd så bør man slippe å møkke ut, fôre og denslags. For å sammenlikne da; drar man på rideferie til England så blir man ikke utstyrt med gummistøvler og møkkagreip før man setter ut på tur. Da blir man behandlet som en fyrste, og får heller te og kjeks før man stiger opp på hesten og rir ut på tur. Når man er ferdig med turen klapper man hesten og gir den noen godbiter før man overlater den til stallfolka. Heldigvis er det mange jenter som driver med hest, og de ser utrolig fine ut i ridebukser 😋 . Anonymkode: d54fb...5ce Det koster rundt 5000 å ha hest her. Da står ansatte for utslipp og på m dekken, samt fôringer. Du kan betale ekstra for innslipp. Oppstallører måler opp fôr og fyller fôrposer, steller hesten hver dag, møkker boksen, og trener den. De tar den altså også inn selv, i utgangspunktet. Du kan selvsagt sette hesten i helpensjon et sted og få noen til å gjøre all jobben, men å drive med hest handler om så veldig mye annet enn ridning. Ingen som kun rir hesten og ikke tar seg av den på andre måter, har et godt forhold til den. Men nå vil jeg uansett påstå at de aller fleste hester ikke har det spesielt godt i fangenskap, og grunnen til det er enkelt og greit menneskets egoisme, alt skal være enkelt og praktisk, og gud forby å gi hesten et liv som dekker de naturlige behovene Ps. I tillegg til stalleie skal du betale skoing/hovtrim, utstyr, veterinær, evnt kraftfôr, forsikring osv Anonymkode: ee46e...094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå