Krølle-frøkna Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Jeg har delprøve som lærling i BUA-faget på onsdag og holder på å skrive ferdig en av aktivitetsskjemaene mine. Men det er et ord som ødelegger og som jeg aldri klarer helt å forvandle inn til ord. Og det kulturtilhørighet. Det er alltid travle dager i barnehagen og instruktøren min har aldri lest aktivitetskjemaene jeg har skrevet tidligere, så har heller aldri fått veiledning. Selv om jeg spør han om han kan hjelpe meg å finne fagstoff og han begynner å snakke om hvor mange tekster han har skrevet om akkurat det og det, så tar han de ikke med og glemmer det. Jeg føler at det er så vanskelig å ta det opp, fordi nå i det siste har jeg gjort det og ikke fått respons. Nå når instruktøren min skal lese aktivitetskjemaene mine blir jeg nervøs og jeg føler at jeg kommer til å skuffe både fagleder og instruktør. Men ja, hvordan kan jeg formulere kulturtilhørighet?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Jeg forstår ikke helt hva du mener med å forvandle et ord (kulturtilhørighet) inn til ord? Du mener omformulere det? Det er vanskelig å gi råd uten noen nærmere beskrivelse av teksten ellers. Du har laget en aktivitetsplan, skal kulturtilhørighet stå i dette skjema? Hva konkret er det du skal gjøre sammen med barna? Hvor kommer kulturtilhørighet inn er det vel jeg tenker på, er det tema for oppgaven din? Anonymkode: 41620...7ce
Krølle-frøkna Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hva du mener med å forvandle et ord (kulturtilhørighet) inn til ord? Du mener omformulere det? Det er vanskelig å gi råd uten noen nærmere beskrivelse av teksten ellers. Du har laget en aktivitetsplan, skal kulturtilhørighet stå i dette skjema? Hva konkret er det du skal gjøre sammen med barna? Hvor kommer kulturtilhørighet inn er det vel jeg tenker på, er det tema for oppgaven din? Anonymkode: 41620...7ce Formingsaktivitet. Kompetansemålet går ut på at jeg skal planlegge en aktivitet som er tilpasset barnas alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon. Hvordan kommer kulturtilhørighet inn i en formingsaktivitet? Jeg forstår ordet tilhørighet, men kultur har jeg aldri helt klart å satt ord på. Iallfall ikke i forbindelse med dette.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, Krølle-frøkna skrev: Formingsaktivitet. Kompetansemålet går ut på at jeg skal planlegge en aktivitet som er tilpasset barnas alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon. Hvordan kommer kulturtilhørighet inn i en formingsaktivitet? Jeg forstår ordet tilhørighet, men kultur har jeg aldri helt klart å satt ord på. Iallfall ikke i forbindelse med dette. Jeg synes dere har fått en krevende oppgave med tanke på kulturtilhørighet. Jeg vet ikke hvor i landet barnehagen ligger men en formingsaktivitet kan jo bygge på lokale tradisjoner, håndverksteknikk eller materiale fra området. For eksempel har Norge tradisjon for strikk og garnprodukter så hvis du vil bruke garn kan det knyttes til norsk kulturtradisjon. Anonymkode: 41620...7ce
Krølle-frøkna Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere har fått en krevende oppgave med tanke på kulturtilhørighet. Jeg vet ikke hvor i landet barnehagen ligger men en formingsaktivitet kan jo bygge på lokale tradisjoner, håndverksteknikk eller materiale fra området. For eksempel har Norge tradisjon for strikk og garnprodukter så hvis du vil bruke garn kan det knyttes til norsk kulturtradisjon. Anonymkode: 41620...7ce Takk for tipset Jeg får nesten bare prøve å flette det inn. Har valgt et tema, årstidene, så får nesten skrive det slik at barna finner verdier i tilhørigheten som de opplever som gruppe når de lager kunst knyttet til de fire årstidene. Det får gå sånn som det går
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #6 Skrevet 14. januar 2019 5 minutter siden, Krølle-frøkna skrev: Takk for tipset Jeg får nesten bare prøve å flette det inn. Har valgt et tema, årstidene, så får nesten skrive det slik at barna finner verdier i tilhørigheten som de opplever som gruppe når de lager kunst knyttet til de fire årstidene. Det får gå sånn som det går Ja der har du en annen vinkling, tilhørighet til Barnekulturen! Lykke til med fagprøven! Anonymkode: 41620...7ce 1
Krølle-frøkna Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja der har du en annen vinkling, tilhørighet til Barnekulturen! Lykke til med fagprøven! Anonymkode: 41620...7ce Takk for at du skrev og påminnet meg om det med norske tradisjoner, tror jeg ikke hadde klart uten det. Fikk skrevet det greit nok nå. Og du trenger ikke å si lykke til fagprøven, men tusentakk.. Heldigvis er det 1,5 år til, så god tid til å forbedre mine aktivitetsskjemaer og tolke kompetansemålene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå