Gå til innhold

Er du for eller mot kontanter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett at debatten går på facebook ang at enkelte bedrifter kutter kontanter.

Er du for eller imot?

Jeg er imot kontanter. Det er tungvindt, lite oversiktelig, mindre sikkert, mister du lommeboka me 3000kr i på gata er pengene sannsynligvis tapt. Selv har jeg ikke lommebok engang. Har førerkort og bankkort i telefonmappa. Alltid med meg, lite å drasse på.

Nekter konsekvent å ta imot kontanter av andre. Har jeg solgt noe eller lagt ut for noe får motparten betale tilbake med vipps eller bankoverføring. 

Om det skulle være strømbrudd over lengre tid finner man alltids en løsning ang betaling for varer. Kan ikke tenke worst case senario hele tiden. Jeg var i en butikk før jul for å kjøpe en gave. Strømmen gikk, men butikken hadde vipps, så jeg fikk betalt for varen og gikk lykkelig derfra.

Personlig synes jeg gjerne alt av varer kunne vært automatisk dyrere om man skal betale kontant. 10 % påslag ved kontant betaling. 

Argumentet med eldre bruker kontanter begynner å bli tynt. De fleste eldre som klarer å handle klarer også å bruke kortet. Det samme med barn. Ingenting i veien med å la en 6åring få bankkort. Det er fullt mulig å lære barn fornuftig pengebruk uten kontanter. 

Personlig ser jeg kun fordeler med et kontantfritt samfunn. For bedrifter vil lønnsomheten skyte rett i været. Ingen ansatte må gå i banken med x antall tusen i lomma. De ansatte slipper å telle penger og være livredde for manko i kassa.

Hvirfor skal vi knuge på disse kontantene i 2018? Når digitale løsninger er så mye lettere? 

Anonymkode: 1c52b...cc1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tungvindt, lite oversiktelig, mindre sikkert, mister du lommeboka me 3000kr i på gata er pengene sannsynligvis tapt. Selv har jeg ikke lommebok engang. Har førerkort og bankkort i telefonmappa. Alltid med meg, lite å drasse på.

Og hvis du mister mobilen med bankkort er du fucked ettersom du ikke har noe betaligsmåter.

Selv bruker jeg aldri kontanter, men alltid kjekt å ha 1000 kr liggende rundt hvis jeg skulle miste bankkort. Er da på ingen måte alle som tar vipps. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg gjerne alt av varer kunne vært automatisk dyrere om man skal betale kontant. 10 % påslag ved kontant betaling. 

Why?

• Liker 9
Skrevet

Jeg er for 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er for. Cash is king. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er imot, mye pga de går ut på dato. Kjedelig å finne en hundrings eller fem av den gamle sorten i podens lommebok, nå etter det er for sent å bytte de inn.. 

Den eneste gangen jeg trenger kontanter er ifm barn (bursdager, skolecafe osv). Burde vært en kortløsning som erstattet kontanter i de tilfellene der. 

Anonymkode: 0f3cc...c61

• Liker 1
Skrevet

Jeg er "mot". Men jeg er "for" inntil man løser eventuelle problemer som kan oppstå som skissert over. Personlig liker jeg ikke å håndtere kontanter, og blir egentlig litt gretten hvis jeg mottar det som betalingsmiddel. 

Anonymkode: 1e486...6dd

• Liker 1
Skrevet

Eneste argumentet jeg har er at NOEN ganger så virker ikke kortet mitt. Prøve tre ganger med chip og det registreres ikke i maskinen i butikken. Bedt om å bruke stripe. Virker ikke. Har et kort nummer to. Men likevel, av og til funker ikke teknologien som den skal, derfor har jeg alltid 500 kr i lommeboka. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er FOR kontanter. 

Anonymkode: ea52f...8e5

• Liker 5
Skrevet

Ja til kontanter.

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett at debatten går på facebook ang at enkelte bedrifter kutter kontanter.

Er du for eller imot?

Jeg er imot kontanter. Det er tungvindt, lite oversiktelig, mindre sikkert, mister du lommeboka me 3000kr i på gata er pengene sannsynligvis tapt. Selv har jeg ikke lommebok engang. Har førerkort og bankkort i telefonmappa. Alltid med meg, lite å drasse på.

Nekter konsekvent å ta imot kontanter av andre. Har jeg solgt noe eller lagt ut for noe får motparten betale tilbake med vipps eller bankoverføring. 

Om det skulle være strømbrudd over lengre tid finner man alltids en løsning ang betaling for varer. Kan ikke tenke worst case senario hele tiden. Jeg var i en butikk før jul for å kjøpe en gave. Strømmen gikk, men butikken hadde vipps, så jeg fikk betalt for varen og gikk lykkelig derfra.

Argumentet med eldre bruker kontanter begynner å bli tynt. De fleste eldre som klarer å handle klarer også å bruke kortet. Det samme med barn. Ingenting i veien med å la en 6åring få bankkort. Det er fullt mulig å lære barn fornuftig pengebruk uten kontanter. 

Personlig ser jeg kun fordeler med et kontantfritt samfunn. For bedrifter vil lønnsomheten skyte rett i været. Ingen ansatte må gå i banken med x antall tusen i lomma. De ansatte slipper å telle penger og være livredde for manko i kassa.

Hvirfor skal vi knuge på disse kontantene i 2018? Når digitale løsninger er så mye lettere? 

Anonymkode: 1c52b...cc1

Hvorfor skal folk forandre alt hele tiden? Ting er bra som det er. Kontanter må finnes. Skal tannfeen begynne med vipps?  Eller skal all tid og de jobber som omhandler kontanter også bli borte? Skal vi effektivisere oss selv vekk? Det er effektivisering på alle plan og alle disse små tingene gjør at arbeidsplasser forsvinner. I fremtiden sitter vi i hver vår sofa med borgerlønn. Vil vi dette? 

Anonymkode: ae434...f9b

• Liker 6
Skrevet

Jeg er imot

Mange grunner, største er svart arbeid. Uten kontanter så blir det jævlig vanskelig. 

Anonymkode: 752a7...8f7

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er effektivisering på alle plan og alle disse små tingene gjør at arbeidsplasser forsvinner. I fremtiden sitter vi i hver vår sofa med borgerlønn. Vil vi dette? 

For det første, så er det leeeeenge til mennesker blir "overflødig". For det andre, så er effektivisering nødvendig for at samfunnet skal gå fremover. 

Anonymkode: 1e486...6dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for frihet, derfor er jeg for kontanter. Altså frihet som i at jeg kan kjøpe meg en tyggis uten at Gud og hvermann vet om det.

Er man mot kontanter er man for et fullstendig kontrollsamfunn.

Anonymkode: a28ce...0de

• Liker 8
Skrevet

For et kontantfritt Norge

Skrevet (endret)

Jeg er for kontanter. Kan ikke la Staten loggføre vår minste transaksjon.

Endret av Brannslangen
  • Liker 11
Skrevet

Jeg er for kontanter. Kan ikke se for meg et heldigitalisert betalingssamfunn.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for frihet, derfor er jeg for kontanter. Altså frihet som i at jeg kan kjøpe meg en tyggis uten at Gud og hvermann vet om det.

Er man mot kontanter er man for et fullstendig kontrollsamfunn.

Anonymkode: a28ce...0de

Helt enig, tenker det samme. Ja til kontanter.

Anonymkode: 9e137...544

• Liker 6
Skrevet

Jeg er absolutt for kontanter.

• Liker 5
Skrevet

For! Ser ikke helt hva for interesse staten skal ha av å vite at jeg kjøper tamponger og en sjokolade...

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...