AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Hei. Skal fylle ut skjema vedrørende grunnstønad i forbindelse med glutenallergi hos barnet på 7 år. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor barnets kontonummer skal føres opp og ikke oss foreldre sitt kontonummer? Er det ikke meningen at denne grunnstønaden skal gå til å dekke økte utgifter i forbindelse med kostholdet, og det er vel ingen barn på 7 år som betaler sin egen mat? Noen andre her med barn som har glutenallergi og kan si noe om hvordan de har gjort dette? Anonymkode: c57ed...2fa
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Skal fylle ut skjema vedrørende grunnstønad i forbindelse med glutenallergi hos barnet på 7 år. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor barnets kontonummer skal føres opp og ikke oss foreldre sitt kontonummer? Er det ikke meningen at denne grunnstønaden skal gå til å dekke økte utgifter i forbindelse med kostholdet, og det er vel ingen barn på 7 år som betaler sin egen mat? Noen andre her med barn som har glutenallergi og kan si noe om hvordan de har gjort dette? Anonymkode: c57ed...2fa Du skal oppgi barnets kontonummer fordi det er barnet som søker og eventuelt får innvilget og utbetalt stønaden. Dere skriver under som verger. Dere må opprette konto i barnets navn som dere foreldre selvfølgelig har disponeringsrett på. Anonymkode: a7349...be1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 Vi måtte opprette konto i barnets navn, som vi begge disponerer og som jeg bare overfører direkte fra i nettbanken. Det er fordi pengene skal følge barnet, og ikke være del av bidrag/samvær/delt økonomi/fosterforeldre-problematikk. Det er penger direkte til BARNETS mat, uavhengig av annet, og følger barnet også når det fyller 16, 18, 25 og ut livet. Ikke som barnetrygd, som går til familien. Anonymkode: 873f2...fa2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Skal fylle ut skjema vedrørende grunnstønad i forbindelse med glutenallergi hos barnet på 7 år. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor barnets kontonummer skal føres opp og ikke oss foreldre sitt kontonummer? Er det ikke meningen at denne grunnstønaden skal gå til å dekke økte utgifter i forbindelse med kostholdet, og det er vel ingen barn på 7 år som betaler sin egen mat? Noen andre her med barn som har glutenallergi og kan si noe om hvordan de har gjort dette? Anonymkode: c57ed...2fa barnet må ha egen konto. Vi gjorde det slik at vi opprettet en egen konto til barnet for dette formålet (for å skille den fra barnets sparekonto), og så har vi et autotrekk fra den kontoen til vår konto (som vi vil stoppe den dagen hun flytter hjemmefra). Helt uproblematisk. Du vil helt sikkert få svar fra noen som får pengene inn på de voksnes konto, men da har de vært heldige og fått "feil" behandling, men det offisielle svaret er at barnet må ha egen konto. Anonymkode: db382...84c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #5 Skrevet 15. januar 2019 hei.. har vært gjennom den prossessen allerede. Til slutt ga jeg bare opp. NAV ønsker å gjøre dette så vanskelig som mulig. Sendte inn søknad, fikk til svar at barnet måtte ha egen kontonr. Ok... ordnet det. Sendte på nytt. Fikk til svar at dokumentasjonen fra legen ikke var god nok... ok, gikk til legen, fikk send ove rpå nytt. Fikk avslag. Herregud... Til slutt ga jeg bare opp. Orker ikke å ha noe med NAV å gjøre, selv om de tkoster oss noen tusen kr i året. Anonymkode: 70726...b23
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #6 Skrevet 15. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: hei.. har vært gjennom den prossessen allerede. Til slutt ga jeg bare opp. NAV ønsker å gjøre dette så vanskelig som mulig. Sendte inn søknad, fikk til svar at barnet måtte ha egen kontonr. Ok... ordnet det. Sendte på nytt. Fikk til svar at dokumentasjonen fra legen ikke var god nok... ok, gikk til legen, fikk send ove rpå nytt. Fikk avslag. Herregud... Til slutt ga jeg bare opp. Orker ikke å ha noe med NAV å gjøre, selv om de tkoster oss noen tusen kr i året. Anonymkode: 70726...b23 Da hadde du ikke behov for hjelp da. De gjør det vanskelig fordi glutenallergi har blitt et "motediagnose" og nå er alle plutselig cøliaker. Heldigvis har de blitt strengere på dette, og krever mer bevis, kanskje gastroskopi, for å være 100% sikker det er behov for staten norge å supplere med penge. Anonymkode: c18e8...28a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #7 Skrevet 15. januar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da hadde du ikke behov for hjelp da. De gjør det vanskelig fordi glutenallergi har blitt et "motediagnose" og nå er alle plutselig cøliaker. Heldigvis har de blitt strengere på dette, og krever mer bevis, kanskje gastroskopi, for å være 100% sikker det er behov for staten norge å supplere med penge. Anonymkode: c18e8...28a de krever som regel ikke gastroskopi på barn lenger, men blodprøve som viser cøliaki. Hvis det er cøliaki er det enkelt å få støtte - hvis det er glutenintoleranse er det nok vanskeligere, men ikke umulig. Anonymkode: db382...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå