Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel er man når man bør legge fra seg drømmen om å bli lege?

Og da mener jeg ikke "deter aldri for sent å studere". Men på et eller annet tidspunkt blir man vel for gammel til å bli ansatt noe sted som nyutdannet?

Anonymkode: 16cb2...ba4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle legesenterene er jo desperate etter folk. Det er som trafikklæreryrket. Hvis du klarer å kle på deg om morgenen og skrive under på en kontrakt er du ansatt.

Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Alle legesenterene er jo desperate etter folk. Det er som trafikklæreryrket. Hvis du klarer å kle på deg om morgenen og skrive under på en kontrakt er du ansatt.

Tenk å ta så grunnleggende feil:ironi:

Anonymkode: 14cb0...811

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da mener jeg ikke "deter aldri for sent å studere". Men på et eller annet tidspunkt blir man vel for gammel til å bli ansatt noe sted som nyutdannet?

Et sted mellom 30 og 40 vil jeg si. 

Anonymkode: 3501e...f0f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kanskje komme i gang senest i begynnelsen av 30-årene. 

Anonymkode: f77b3...0e3

Skrevet

Jeg ville kommet igang så jeg var ferdig utdannet til jeg var rundt 40 år

Anonymkode: 336ef...37a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du bør være ferdig på skolen til du er 40 

Anonymkode: a4c4c...6cf

• Liker 2
Skrevet

Det tar jo 12 år og du skal bli allmennlege eller annen type spesialist. Så du bør være ferdig utdannet innen 45, tenker jeg

Anonymkode: 9fd91...b83

Skrevet

I 2031, da blir det ulovlig.

Anonymkode: c6220...7e4

Skrevet

Vi hadde en nyutdannet lege hos oss som var godt over 50. Han hadde fulgt drømmen i voksen alder. Tok både legestudiet og spesialistutdannelse. 

Anonymkode: 2a46e...aa1

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en nyutdannet lege hos oss som var godt over 50. Han hadde fulgt drømmen i voksen alder. Tok både legestudiet og spesialistutdannelse. 

Uff, googlet han fordi jeg ble minnet om han pga dette.. Ser han døde i en tragisk ulykke for ett år siden 😥 Måtte bare få det ut et sted. Har ikke hatt kontakt med han på sikkert 10 år...

Jeg hadde egentlig skrevet «verdens herligste menneske» i innlegget over, men tok det vekk fordi det ikke var relevant. Men det var han virkelig.  

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, googlet han fordi jeg ble minnet om han pga dette.. Ser han døde i en tragisk ulykke for ett år siden 😥 Måtte bare få det ut et sted. Har ikke hatt kontakt med han på sikkert 10 år...

Jeg hadde egentlig skrevet «verdens herligste menneske» i innlegget over, men tok det vekk fordi det ikke var relevant. Men det var han virkelig.  

Hva slags ulykke?

Anonymkode: f3a2c...cb7

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ulykke?

Anonymkode: f3a2c...cb7

Bilulykke😢

Skrevet

Nå er jeg ikke lege og ta det med en klype salt, men folk jeg kjenner i helsevesenet mener at aldersdiskriminering ikker så stort problem der. Det går mer på kompetanse og om man har råd til og takler en krevende og veldig lang utdannelse i godt voksen alder, som jo også er etterfulgt av LIS spesialisering. Man bruker fort 10 år på en legeutdannelse med spesiasliering/LIS og det som hører til, så det første spørsmålet bør jo da være økonomi. Har man råd til å betjene sinen forpliktelser som lån og andre utgifter? Har man barn med de utgifter og oppfølging familien krever? Deretter om man takler lange sykehusskrift (i følge leger jeg kjenner, med de unntak i AML som nesten tillater leger å jobbe nesten ubegrenset). Ikke like lett med 20 timers skift i 40-50 årene kontra tyveårene. 

Anonymkode: a34ed...17d

• Liker 1
Skrevet

Tja, det ER jo aldri for sent, men studiet er 6 år. De 3 første er relativt harde med mye teori. Så kommer praksis og etterhvert LIS1 (tidligere turnustjeneste), som nå ikke er loddtrekning, men søknadsbaserte stillinger hvor de har gitte plasser. De er det rift om. Det handler ikke lenger om "prøv i nord, der har de alltid behov", er det ikke stilling så er det ikke stilling. Det er en legemangel fordi vi mangler LIS1, som igjen gjør at vi mangler LIS2 (videre spesialisering). Allmennleger jobber for det meste selvstendig, som selvstendig næringsdrivende, om de ikke er ansatt på et kommunalt legesenter. De jobber sjeldent 8-16. Sykehusleger går ofte 18-timers vakter (fri påløpende dag, jobb natt igjen). Makter du det? 

Igjen, kommer an på hvilken spesialisering du velger og om du jobber på sengepost eller dagpost. Psyk eller somatisk. Men vi trenger flere leger! Så om dette er noe du vil, søk! Heia deg!! 

Anonymkode: 62b34...2a2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ikke lege og ta det med en klype salt, men folk jeg kjenner i helsevesenet mener at aldersdiskriminering ikker så stort problem der. Det går mer på kompetanse og om man har råd til og takler en krevende og veldig lang utdannelse i godt voksen alder, som jo også er etterfulgt av LIS spesialisering. Man bruker fort 10 år på en legeutdannelse med spesiasliering/LIS og det som hører til, så det første spørsmålet bør jo da være økonomi. Har man råd til å betjene sinen forpliktelser som lån og andre utgifter? Har man barn med de utgifter og oppfølging familien krever? Deretter om man takler lange sykehusskrift (i følge leger jeg kjenner, med de unntak i AML som nesten tillater leger å jobbe nesten ubegrenset). Ikke like lett med 20 timers skift i 40-50 årene kontra tyveårene. 

Anonymkode: a34ed...17d

Når man er spesialist, er det nok ikke så mye aldersdiskriminering. Men før man kommer så langt kan det fort være en annen historie...

Anonymkode: b7c9c...fa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...