AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Del Skrevet 14. januar 2019 På arbeidsplassen min har jeg blitt innkalt til et drøftelsesmøte, et møte de har før de skal bestemme om jeg skal bli oppsagt eller ikke. Saken er slik at årsaken til dette er gjentakende negative tilbakemeldinger på meg som leder. Det er altså noen på arbeidsplassen som har sendt inn klage/klager på meg, og dette har gitt dem grunnlag til å kunne innkalle meg til et slikt møte. Jeg må bare nevne at det har vært mye problemer med ledelsen ift. å la meg gjøre mine arbeidsoppgaver. Dette har resultert i at jeg ikke blir respektert av kollegaene mine i mange situasjoner og blir truet indirekte med at de skal rapportere meg til ledelsen hvis jeg retter på noe de har gjort feil. Jeg har aldri opptrådt uprofesjonelt og sier ifra på en ordentlig måte, men som leder er det jo min arbeidsoppgave å si ifra om de gjøre noe feil. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal tolke denne situasjonen som har oppstått? Er dette en formell måte å si at de prøver å bli kvitt meg? Hva bør jeg gjøre? Jeg skal ha med en tillitsvalgt fra fagforeningen som støtte for meg på møtet. Anonymkode: 0fc4b...062 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #2 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg har ikke vært i din situasjon. Men dersom du mener at du ikke gjør noe "galt", så bør du bare ha noen gode argumenter som du tar med, slik at de får en forståelse for din side av saken. Det kan jo nesten høres ut som at du blir utsatt for mobbing av andre. Dessuten må du ha fått en skriftlig advarsel tidligere om de skal ha grunnlag til å si deg opp. Og du må jo få muligheter til å svare på anklagene som har kommet mot deg. De er jo ikke "bevis" for at du ikke er en god leder. Hvor lenge har du vært ansatt der? Jeg tror ikke de kan si deg opp uten at du får sjansen til å endre deg, det skal være mer saklige grunner enn som så. For eksempel bør kanskje bedriften se om det er muligheter for et opplegg med lederkursing hvor du lærer å bli en god leder og gi folk tilbakemeldinger på en konstruktiv måte, samt noen utenforstående som kan ta tak i de utfordringene som er. De fleste anser nok seg selv som gode ledere, men ofte kan andre medarbeidere oppfatte dem annerledes likevel. Noen ledere er lite flinke til å gi folk anerkjennelse for gode ting, og kun kritikk når noe er feil. Andre blander seg for mye opp i detaljer og henger over folk som en hauk, fremstår som belærende, kontrollerende osv. Selv om de bare ønsker å veilede og gi gode innspill, så kan det ofte oppfattes som at lederen ikke stoler på medarbeiderne. Anonymkode: c8782...3c2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkmaster100 Skrevet 14. januar 2019 #3 Del Skrevet 14. januar 2019 Forbered deg godt og hold deg saklig og profesjonell. Hvis det du sier stemmer så har du informert dine medarbeidere om ting som må korrigeres, så har de blitt emosjonelle. Det er vel egentlig heller disse medarbeiderne som bør bli kalt inn på et drøftelsesmøte dersom dette stemmer. Eller så er du kanskje ikke så bevisst på din kommunikasjon, og det kan være at du har fremstått på en måte som kanskje ikke er helt optimal? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Del Skrevet 14. januar 2019 Hvis du tidligere har forsøkt å ta opp problemene du nevner med ledelsen, men ikke fått bistand til å få dem løst, så ville jeg brukt det også. Vise at du har forsøkt å ta initiativ for å medvirke til at situasjonen ble bedre uten at du nådde frem. Du bør vel også få en konkret agenda for møtet med de sakene de ønsker å ta opp. De kan ikke begynne å ta opp saker som du ikke er informert om og forberedt på. Anonymkode: c8782...3c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #5 Del Skrevet 14. januar 2019 Ikke alle mennesker passer inn på alle arbeidsplasser. Det er tydelig ut ifra hva du skriver at du blir mislikt av både de under deg og de over deg. Du kan selvsagt kjempe for jobben din, men du kan ikke tvinge folk til å begynne å like deg. Hvis jeg var deg, ville jeg tenkt meg godt om før jeg satte igang en kamp som du ikke kan vinne, og som ødelegger deg på veien. Skjønner dette er tøft for deg! Gå i møtet, og prøv heller å forhandle frem noen måneder med lønn uten arbeidsplikt, mot at du sier opp selv. Anonymkode: 8c096...25c 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #6 Del Skrevet 14. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært i din situasjon. Men dersom du mener at du ikke gjør noe "galt", så bør du bare ha noen gode argumenter som du tar med, slik at de får en forståelse for din side av saken. Det kan jo nesten høres ut som at du blir utsatt for mobbing av andre. Dessuten må du ha fått en skriftlig advarsel tidligere om de skal ha grunnlag til å si deg opp. Og du må jo få muligheter til å svare på anklagene som har kommet mot deg. De er jo ikke "bevis" for at du ikke er en god leder. Hvor lenge har du vært ansatt der? Jeg tror ikke de kan si deg opp uten at du får sjansen til å endre deg, det skal være mer saklige grunner enn som så. For eksempel bør kanskje bedriften se om det er muligheter for et opplegg med lederkursing hvor du lærer å bli en god leder og gi folk tilbakemeldinger på en konstruktiv måte, samt noen utenforstående som kan ta tak i de utfordringene som er. De fleste anser nok seg selv som gode ledere, men ofte kan andre medarbeidere oppfatte dem annerledes likevel. Noen ledere er lite flinke til å gi folk anerkjennelse for gode ting, og kun kritikk når noe er feil. Andre blander seg for mye opp i detaljer og henger over folk som en hauk, fremstår som belærende, kontrollerende osv. Selv om de bare ønsker å veilede og gi gode innspill, så kan det ofte oppfattes som at lederen ikke stoler på medarbeiderne. Anonymkode: c8782...3c2 Tusen takk for svar! Jeg har aldri mottatt en advarsel tidligere, ikke muntlig eller skriftlig. Mener du at jeg ikke kan bli gitt oppsigelse dersom jeg aldri har fått advarsler? Jeg har vært ansatt der i noen år. Jeg må også nevne at jeg har hatt en helt annen stilling enn den jeg ble ansatt for, men de har ennå ikke ordnet en skriftlig kontrakt på dette. Det har vært over et halvt år nå. Anonymkode: 0fc4b...062 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #7 Del Skrevet 14. januar 2019 I drøftelsesmøter er utfallet ofte allerede bestemt på forhånd dessverre. Har du noen du kan ta med deg på møtet? Anonymkode: cbebf...5f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #8 Del Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg har aldri mottatt en advarsel tidligere, ikke muntlig eller skriftlig. Mener du at jeg ikke kan bli gitt oppsigelse dersom jeg aldri har fått advarsler? Jeg har vært ansatt der i noen år. Jeg må også nevne at jeg har hatt en helt annen stilling enn den jeg ble ansatt for, men de har ennå ikke ordnet en skriftlig kontrakt på dette. Det har vært over et halvt år nå. Anonymkode: 0fc4b...062 I noen tilfeller kan du bli oppsagt på direkten, men da skal det være mer alvorlige saker som underslag av penger, seksuell trakassering osv. Ikke bare en "vanlig" konflikt, misnøye, dårlig prestasjon osv. Anonymkode: c8782...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #9 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg ble innkalt en gang til det de bare kalte et personalmøte. Helt uforberedt fikk jeg høre flere falske anklager. Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å svare for meg. De spurte om jeg ville forsvare meg, og jeg prøvde etter beste evne. På slutten av møtet sa de at 3 slike klager teller som 3 advarsler, så de sa meg opp på flekken. Var ikke noe vits i å forsvare meg, og jeg visste ikke en gang at kunne få behov for tillitsvalgt. Nå var jo det disse gjorde ikke lovlig så vidt jeg vet, men hadde jeg visst hva det handlet om hadde jeg bedt om å få høre anklagene på forhånd, og satt meg inn i reglene. Hvis jeg var deg ville jeg gått inn i møtet med en mentalitet om at det er bra at dere har dette møtet slik at dere endelig kan rydde opp i denne ukulturen hvor du ikke får gjort jobben din og ikke får rom til å veilede de ansatte. Du kan spørre om hva de egentlig forventer, både ledelse og de ansatte. Fokuser på situasjonen, og ikke på deg som person/leder. Møter som ender med at den ene siden kritiserer og den andre desperat prøver å forsvare er ikke konstruktive. Så prøv å fokuser på hvordan ALLE kan bedre situasjonen. Hvis de ikke vil det, så et det kanskje på tide å se etter en ny jobb. Ikke godta en oppsigelse hvis du mener at den ikke er gyldig. Å være leder er en utakknemlig jobb. Du kan gå overens med 99 stk, men få problemer med den ene siste. Jeg håper det bedrer seg for deg. Anonymkode: 3aeee...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #10 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg gikk gjennom dette i fjor. Det var helt jævlig. Har fått vite i etterkant at påstanden var pisspreik i tillegg. Jeg ga meg ikke på noe som helst før de ga meg et tilbud jeg kunne akseptere (sa aldri at jeg ventet på tilbud). Jeg noterte ALT i alle møter og nektet signere referater som var «feil» formulert osv. Jeg ba også om konkrete eksempler og kunne argumentere godt imot. Jeg ble sykemeldt i prosessen og min fastlege koblet inn nav og Arbeidstilsynet. I etterkant har min leder fått sparken. Hold hodet kaldt. Ikke aksepter noe. Du har lov å ha med deg noen. Lykke til!!! Anonymkode: a437c...572 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #11 Del Skrevet 14. januar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk gjennom dette i fjor. Det var helt jævlig. Har fått vite i etterkant at påstanden var pisspreik i tillegg. Jeg ga meg ikke på noe som helst før de ga meg et tilbud jeg kunne akseptere (sa aldri at jeg ventet på tilbud). Jeg noterte ALT i alle møter og nektet signere referater som var «feil» formulert osv. Jeg ba også om konkrete eksempler og kunne argumentere godt imot. Jeg ble sykemeldt i prosessen og min fastlege koblet inn nav og Arbeidstilsynet. I etterkant har min leder fått sparken. Hold hodet kaldt. Ikke aksepter noe. Du har lov å ha med deg noen. Lykke til!!! Anonymkode: a437c...572 Gratulerer. Du har sikkert flotte referanser fra den arbeidsgiveren. 😄 Anonymkode: 8c096...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #12 Del Skrevet 14. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gratulerer. Du har sikkert flotte referanser fra den arbeidsgiveren. 😄 Anonymkode: 8c096...25c Ja, jeg har faktisk det. Ganske overlegent bra attest også. Hvorfor tror du min leder fikk sparken? Gratulerer med å prøve å være en dritt. Anonymkode: a437c...572 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #13 Del Skrevet 14. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har faktisk det. Ganske overlegent bra attest også. Hvorfor tror du min leder fikk sparken? Gratulerer med å prøve å være en dritt. Anonymkode: a437c...572 Alltid noen som er kverulant og skitsekk på KG, sikkert misunnelse. Anonymkode: 1b26c...806 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #14 Del Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alltid noen som er kverulant og skitsekk på KG, sikkert misunnelse. Anonymkode: 1b26c...806 Ja, jeg er grønn av misunnelse! Eller så vet jeg at attester ikke er verdt papiret de er skrevet på, og at potensielle arbeidsgivere snakker med flere enn dem du har oppgitt som referanse. Og at urokråker er noe man holder seg langt unna. Anonymkode: 8c096...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #15 Del Skrevet 14. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er grønn av misunnelse! Eller så vet jeg at attester ikke er verdt papiret de er skrevet på, og at potensielle arbeidsgivere snakker med flere enn dem du har oppgitt som referanse. Og at urokråker er noe man holder seg langt unna. Anonymkode: 8c096...25c Ja, min leder er arbeidsledig fortsatt. Jeg fikk ny jobb med en gang. Du fremstår som en obsternasig urokråke. Anonymkode: a437c...572 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 14. januar 2019 #16 Del Skrevet 14. januar 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: I noen tilfeller kan du bli oppsagt på direkten, men da skal det være mer alvorlige saker som underslag av penger, seksuell trakassering osv. Ikke bare en "vanlig" konflikt, misnøye, dårlig prestasjon osv. Anonymkode: c8782...3c2 Det er avskjedigelse, ikke oppsigelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. januar 2019 #17 Del Skrevet 14. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er grønn av misunnelse! Eller så vet jeg at attester ikke er verdt papiret de er skrevet på, og at potensielle arbeidsgivere snakker med flere enn dem du har oppgitt som referanse. Og at urokråker er noe man holder seg langt unna. Anonymkode: 8c096...25c Klapp igjen a! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #18 Del Skrevet 14. januar 2019 Det er faktisk mange rævva ledere der ute, for alt vi vet er du en av dem. Du kommer ikke overens med hverken dem over eller under deg, et dårlig tegn. Anonymkode: e177e...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #19 Del Skrevet 14. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk mange rævva ledere der ute, for alt vi vet er du en av dem. Du kommer ikke overens med hverken dem over eller under deg, et dårlig tegn. Anonymkode: e177e...470 Du vet ingenting om situasjonen. Jeg ber ikke om at folk på kg tar min side, men om råd angående situasjonen. Anonymkode: 0fc4b...062 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 14. januar 2019 #20 Del Skrevet 14. januar 2019 Du kan lovlig gjøre lydopptak av møte, skjult (fordi du er deltager selv er skjult lovlig) eller åpent (åpent for å vise at du tar dialogen seriøst og viser at arbeidsgiver ikke kan slurve med formaliteter). Tar du opptak (også uten) ber du om å få tid til å gå gjennom referat før du signerer, slik at du kan verifisere formuleringer opp mot lydopptak eller din oppfattelse av møtet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå