Gå til innhold

Kan man gå med ambulanseuniform uten å jobbe i ambulanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk litt lyst til å bli paramedic, men det krever jo masse arbeid (dessverre ingen studier uten oppmøteplikt eller med fornuftig mengde oppmøteplikt).

Kan jeg bare kjøpe meg uniformen og gå rundt i den over alt? Eller er det ulovlig på noen som helst måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 492d0...851

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at det er lov.

Anonymkode: a26a3...81b

• Liker 2
Skrevet

Hva gjør du om du skulle komme på en plass, der du virkelig trengtes? De vil ta tak i deg.... Hva gjør du da? 

Hva skal du med uniform? 

Når du har de klærne på deg, så vet folk hva du kan, skal du stikke av? 

Anonymkode: ae6c5...144

• Liker 9
Skrevet

😅😂 NEI, bare NEI.

Anonymkode: 93988...971

• Liker 1
Skrevet

Finnes sikkert en fake drakt/kostyme du kan valse rundt i. 

Skrevet

Jada, det kan du. Kjør på 👍

Anonymkode: 31c6b...ba0

• Liker 2
Skrevet

Kjøp deg en uniform og se hva som skjer. Det er vel snart karneval og greier så da kan du bruke det som forklaring dersom noen trenger øyeblikkelig hjelp.

Skrevet

Skremmende at en sjaførlærer kan gjøre seg så dum.

Anonymkode: f73a9...e5d

• Liker 11
Skrevet

For å dra damer?

Det er vel bare en refleksjakke i rødt og gult. Kan ikke tenke meg at den er beskyttet av opphavsrett på noen måte. Kos deg.

Anonymkode: ad0c8...fa6

• Liker 1
Skrevet

Men har du blitt en paramedic, ved å kle deg ut som en? Interessen stakk ikke så dypt likevel?

• Liker 3
Skrevet

Det er skremmende mange som går rundt utkledd som PT-er, men det er få av oss som virkelig har utdannelsen og jobber som det. Jeg synes det er lavmål. Blir jo ganske likt på en måte. Hilsen PT-Åge 🏋🏽‍♂️

Anonymkode: 16928...a4c

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å dra damer?

Det er vel bare en refleksjakke i rødt og gult. Kan ikke tenke meg at den er beskyttet av opphavsrett på noen måte. Kos deg.

Anonymkode: ad0c8...fa6

Nei, de har rød uniform men bruker gul refleksjakke når de er ute av bilen og jobber når det er mørkt eller kaldt.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan aldri tenke meg at det er lov.

Anonymkode: a26a3...81b

Hvilken lov bryter det?

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du om du skulle komme på en plass, der du virkelig trengtes? De vil ta tak i deg.... Hva gjør du da? 

Hva skal du med uniform? 

Når du har de klærne på deg, så vet folk hva du kan, skal du stikke av? 

Anonymkode: ae6c5...144

Hvis jeg trengs en plass spiller det da vel ingen rolle hva jeg har på meg?

Gå rundt i den.

Hæ?

12 minutter siden, Chroma skrev:

Finnes sikkert en fake drakt/kostyme du kan valse rundt i. 

https://yrkesbekledning.no/butikk/kampanjer/ambulanse-rode-kors

De selger ekte uniformer på diverse nettsider. Kan til og med kjøpe sånne distinksjoner for å ha på.

http://www.stokka-brannteknikk.no/produktkategori-2419.html Denne selger også, usikker på hvorfor det er gratis (de vil bare ha betalt frakt av en eller annen merkelig grunn). 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132982007

Bilen selger de også!!! 

10 minutter siden, ViljaH skrev:

Men har du blitt en paramedic, ved å kle deg ut som en? Interessen stakk ikke så dypt likevel?

Det tar jo tre år. Skjønner ikke hvorfor man ikke kan ta teorien som brevkurs eller noe. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende mange som går rundt utkledd som PT-er, men det er få av oss som virkelig har utdannelsen og jobber som det. Jeg synes det er lavmål. Blir jo ganske likt på en måte. Hilsen PT-Åge 🏋🏽‍♂️

Anonymkode: 16928...a4c

Trodde de skulle endre det slik at alle trengte treårig snart? Men skummelt at medikamentregningsprøvene er så enkle at man ikke trenger å kunne medikamentregning.

Er det bra betalt som ambulansesjåfør?

Skrevet

Kjør på. NRK har det sikkert i sitt kostymelager

Anonymkode: 1b0fc...c04

Skrevet

Sørg for å ha litt kul bakgrunnsmusikk så blir det ekstra tøft:)

Skrevet

Så lenge det ikke står ambulanse på ryggen og svdelingsmerket er borte kan du gjøre det

Anonymkode: 484d9...b8a

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Edie, adm.

Skrevet

§ 165. Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a) ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten,
b) uhjemlet bruker et norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe som lett kan forveksles med slike, eller
c) uhjemlet offentlig eller i rettsstridig øyemed bruker norsk eller utenlandsk offentlig tittel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...