Gå til innhold

4,5 år leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 4,5 år og lurer på når han burde legge seg. Han våkner mye på natta og er klar for ny dag kl 05. Jeg blir sprø! Har pleid å legge han 18:30 ca, han sovner da etter ca 15-20 min. Lurer på om jeg bør legge han litt senere? Samtidig er det jo godt å få litt ut av kvelden selv også. Når legger dere 4-5 åringene deres? Hjalp det de å sove lenger når dere la de litt senere?

Anonymkode: 28554...6cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å legge småen min klokka halv åtte på den tiden. Han sov ikke noe lenger uansett når vi la han, han våknet mellom kl fem og seks hver dag året rundt. Inkludert ferier når vi la han senere (i håp om at han skulle sove lenger om morgenen i feriene i alle fall).

Virker som en del unger har installert en innvendig bryter, som slår dem på til et visst (tidlig) tidspunkt om morgenen uansett :fnise:

Jeg savner ikke akkurat småbarnstiden og de grytidlige morgenene, nei..... husker jeg sto med ungen på armen og så ut av stuevinduet en mørk vintermorgen, og vårt hus var det eneste som hadde lyset slått på i området. 

Dessverre husker jeg ikke hvor gammel barnet var før han begynte å sove lengre, sånn at vi måtte vekke han på morgenene for å stå opp.

• Liker 1
Skrevet

Vi legger vår på straks 5 ca 20:00. Sovner ikke før ca. 20:30. Sover til 7/8 på morgenen. 

Hvis du skal flytte leggetiden, så anbefaler jeg å flytte den 15 minutter og vente til hen sover 15 min lenger, før du justerer med enda 15. 

Anonymkode: eaca0...a8e

Skrevet

Om det vil hjelpe å legge senere er veldig individuelt. Noen barn våkner bare tidlig. Mine ble lagt kl 20 på den tiden og våknet en gang mellom 7 og 8. Det er ikke sikkert det vil hjelpe å legge barnet ditt senere, og hvis han sovner på et kvarter så er han nok også trøtt og klar for sengen. Du kan alltids prøve å forskyve leggetiden litt forsiktig, men du kan risikere at han blir overtrøtt og bruker lang tid på å finne roen og sovne.

Skrevet

4 åringen her legger seg ca 7 eller halv 8. Våkner ca halv 7. Merker at han er litt mer trøtt nå på vintetstid en sommer. Men det er jo alle.. i sommerhalvårer legger han seg ikke før 8. 

Anonymkode: 5af30...872

Skrevet

Her legger vi 4,5 åringen 20-2030 men hun sovner aldri før 21. Prøvd det meste og har nå "godtatt" at sånn er det bare:) jeg skulle gjort mye for litt mer alenetid,men samtidig deilig å sove lengre enn til 05. 

Skrevet

4-åringen min legger seg kl 19. Sovner i løpet av få minutter. Våkner rundt kl 6😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...