AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Hvorfor går dere på denne typen medisin og hvilken diagnose har dere? Syns dere det fungerer? Hvilken medisin er det dere går på og hvilken dose? Takk for svar på forhånd. Skal selv kanskje begynne på stemningsstabiliserende, men diagnosen min er tilbakevendende depresjon. Ønsker å høre andres erfaring. Anonymkode: e9ed2...9b1
Becka Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Jeg går på Cipralex. Hjulpet meg. Har stabilisert meg gjennom ca. 5 år. Små tilbakefall har forekommet. ( men livet skjer selv om man går på slike medisiner. ) Men nå, som 5 år er gått, så kan det hende at de har mistet litt av sin effekt...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 Jeg har generalisert angstlidelse og søvnproblemer. Hatt i mange år. De siste 6 årene eller så, har jeg ikke brukt noen medisin for angstlidelsen, men ville klare meg uten. Men jeg tok Truxal på kvelden for å få sove. Truxal hadde ingen virkning på angstlidelsen for min del. Jeg har klart meg gjennom det i flere år uten bruk av medisin, for jeg ville ikke bruke noe. Men i høst ble jeg verre, og jeg fikk nærmest anfall av angst innimellom. Det gjorde fysisk vondt i magen, så "redd" ble jeg under anfallene. Redd for hva? Ingenting. Det er bare angstlidelse der, man blir redd for alt mulig som ikke er normalt å bli så redd for. Jeg henvendte meg til legen. Fikk da en lengre samtale med legen, og vi ble enige om lav dose av Quetiapin (det samme som Seroquel). Det gjorde underverker. Jeg kan nesten ikke tro det. Alle tegn til angstanfall er borte, og jeg føler meg fin i det daglige. Litt "daffere" har jeg imidlertid blitt av den, ligger mer på sofaen. Men jeg får bare tåle det, når jeg føler meg så mye bedre ellers av å bruke den. Sovner som en stein av den på kvelden også. Jeg tar kun 2 tabletter pr dag, dvs 50 mg totalt. Anonymkode: 83a93...89d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 15 minutter siden, Becka skrev: Jeg går på Cipralex. Hjulpet meg. Har stabilisert meg gjennom ca. 5 år. Små tilbakefall har forekommet. ( men livet skjer selv om man går på slike medisiner. ) Men nå, som 5 år er gått, så kan det hende at de har mistet litt av sin effekt... Føler også det har mistet effekt etter 3 år. Men gud hjelpe meg om jeg ikke hadde hatt disse pillene... Anonymkode: 77165...585
Duckie Skrevet 14. januar 2019 #5 Skrevet 14. januar 2019 Cipralex er antidepressiva, ikke stemningsstabiliserende. Jeg er bipolar og har forsøkt veldig mange medikamenter og kombinasjoner. Har gått på seroquel, lamictal, lithium og zyprexa av stabiliserende. Går nå på zeldox i kombinasjon med wellbutrin (AD), og det fungerer veldig bra i kombinasjon med terapi. Doseringsdiskusjon blir som regel slettet, så skriver ikke doser. Det er uansett svært personavhengig hvilke medikamenter og doser som fungerer. Jeg kjenner andre som har fått livet på plass etter alle medikamentene jeg har prøvd som ikke har fungert, selv om det ikke fungerte optimalt for meg. 2
altflyter Skrevet 14. januar 2019 #6 Skrevet 14. januar 2019 (endret) Ikke spør om råd på nettet til dette. Som @Duckie sier, så er medisiner utrolig individuelt. Det som funker for deg funker ikke nødvendigvis for naboen. Diskuter dine behov med behandleren din og så finner dere veien derfra. Noen får fæle bivirkninger av et medikament mens en annen kan ha god nytte av det samme medikamentet. Ønsker deg lykke til i prøvingen, men ikke lås deg til et medikament basert på noe du har lest på nettet... Endret 14. januar 2019 av altflyter 1
Umulia Skrevet 14. januar 2019 #7 Skrevet 14. januar 2019 Jeg er bipolar og bruker Lamictal. Synes det har god effekt. Begynte med medisin i mai i fjor, og har kunn hatt 2 maniske/depressive episoder etter det.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #8 Skrevet 14. januar 2019 Har prøvd det meste uten nevneverdig effekt: cipralex, wellbutrin, effexor osv osv. Går nå på wellbutrin av "gammel vane" dvs har gått på den i 3 år og orker ikke klage og bli satt på enda en ny medisin. Jeg synes ikke denne type medisiner virker og tror de som har stor effekt stort sett opplever placebo effekt. Anonymkode: 35cba...4b9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #9 Skrevet 14. januar 2019 Jeg har gått på mange ulike antidepressiva, men det fungerte ikke. Den siste jeg gikk på, Wellbutrin, fikk jeg voldsom angst av. Har gått på 1000 mg orfiril, men kan ikke huske å ha hatt noe effekt på det. Nå går jeg på 200 mg Quetiapine og 50 mg Truxal. Både for å sikre søvn og for å stabilisere stemningsleie. Jeg aner ikke om det fungerer. Eller det fungerer veldig bra for søvn, men jeg er nå ganske ustabil. Opp og ned hele tiden. Mest ned. Anonymkode: f9a16...d60
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 Jammen hva faen da. Jeg spør om folks erfaringer. ERFARINGER!!! Tror dere jeg går til legen og sier at jeg vil begynne på Zyprexa fordi noen på KG bruker det og syns det er stas? Eh, neeeeei. Noen ganger er det bare kjekt og tidsfordriv å høre andres erfaringer. Jeg er jo ikke hjernedød selv om jeg er syk. Folk altså.... Takk til dere som faktisk har svart. Og nei, Cipralex er ikke stemningsstabiliserende så hadde vært fint om folk som vet hva de faktisk går på svarer. Anonymkode: e9ed2...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #11 Skrevet 14. januar 2019 Og tror dere VIRKELIG AT JEG HØRER PÅ FOLK FRA ET JÆVLA FORUM fremfor en LEGE/PSYKIATER/noenmedfagligkompetansekontrahengepåforum24/kompetanse? Åh, jeg blir så sur på folk som ikke klarer å LESE hva som faktisk står der! Les det jævla innlegget mitt om igjen, ser dere hva som står der? Jo, jeg vil høre andres erfaringer med stemningsstabiliserende medikamenter. Også nevner jeg at jeg selv kanskje skal begynne på det. Hvor i nwieofpkweg står det at jeg søker råd? Men skjønner, forumet her er stappfullt av tullinger. Naturligvis må dere ta deres forholdsregler. Noen er nysgjerrig på hva folk liker best på det motsatte kjønns kropp. Det er greit å diskutere/snakke om/skrive, men å bare skrive hvilke medisiner man bruker og hvilke doser, det er ikke lov fordi hva da????? Omg. OMGGggggG. Anonymkode: e9ed2...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #12 Skrevet 14. januar 2019 Okei... Pust med magen nå ts. Anonymkode: 2071a...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #13 Skrevet 14. januar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei... Pust med magen nå ts. Anonymkode: 2071a...3ff Jada. Blir bare litt sur noen ganger når folk ikke leser. Anonymkode: e9ed2...9b1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #14 Skrevet 14. januar 2019 Jeg bruker Lamictal og er mye mer stabil nå enn før jeg begynte. Er bipolar. Går på 400 mg. Godt å slippe jojo-formen jeg var i før. Anonymkode: e6f09...b00
Anim92 Skrevet 14. januar 2019 #15 Skrevet 14. januar 2019 Bipolar, 200 mg lamictal morgen og kveld. Har fungert ganske bra, men det var en periode ting gikk litt over stokk og stein og jeg var dårlig på å ta medisiner. Da gikk det mer over stokk og stein😅😅 så om du får noe, hold deg konsekvent til det!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #16 Skrevet 14. januar 2019 2 timer siden, Becka skrev: Jeg går på Cipralex. Hjulpet meg. Har stabilisert meg gjennom ca. 5 år. Små tilbakefall har forekommet. ( men livet skjer selv om man går på slike medisiner. ) Men nå, som 5 år er gått, så kan det hende at de har mistet litt av sin effekt... Cipralex er en veldig god medisin (går på den selv), selv om det såklart er veldig individuelt. Jeg kuttet den ut og DA forstod jeg hvilken effekt den hadde. Selv om også dette er individuelt, så vil jeg anbefale deg å trappe ned svært langsomt om/når du skal slutte, selv om mange sier den kan trappes ned ganske fort. Da jeg sluttet på efexor (også ssri) så var jeg i en slags kjemisk ubalanse i ca 1 år, og da jeg startet på cipralex tok det 4-5 uker før alt rettet seg. Alt ble på en måte i balanse igjen, og angsten forsvant (så og si) ☺️ Må igjen poengtere at jeg kun snakker av egen erfaring ☺️ Anonymkode: de9f2...f36 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #17 Skrevet 14. januar 2019 Jeg bruker lamictal, 200 mg foreløpig. Vet ikke diagnosen enda, men har tidligere fått diagnosen tilbakevendende depresjon. Psykologen vil derimot gå bort fra den, så vet ikke helt hva diagnosen blir 🙈 Noe er det i alle fall! Merker ikke noen spesiell effekt av den enda (etter noen mnd), kan være at jeg trenger å stå på en høyere dose. Men blir utrolig trøtt av den! Anonymkode: de9f2...f36
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #18 Skrevet 14. januar 2019 Bruker/har brukt diverse antiepileptika som også skal være stemingsstabiliserende. Har epilepsi og veldig ustabilt stemningsleie. Har brukt Lamictal, Orfiril, Neurontin, Tegretol, Trileptal, Lyrica osv. Ingen av medisinene har hatt noen særlig påvirkning på humøret, enda jeg som epileptiker bruker mye høyere doser enn dere som "bare" bruker det som stemningsstabiliserende. Anonymkode: 3a150...54f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #19 Skrevet 14. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jammen hva faen da. Jeg spør om folks erfaringer. ERFARINGER!!! Tror dere jeg går til legen og sier at jeg vil begynne på Zyprexa fordi noen på KG bruker det og syns det er stas? Eh, neeeeei. Noen ganger er det bare kjekt og tidsfordriv å høre andres erfaringer. Jeg er jo ikke hjernedød selv om jeg er syk. Folk altså.... Takk til dere som faktisk har svart. Og nei, Cipralex er ikke stemningsstabiliserende så hadde vært fint om folk som vet hva de faktisk går på svarer. Anonymkode: e9ed2...9b1 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og tror dere VIRKELIG AT JEG HØRER PÅ FOLK FRA ET JÆVLA FORUM fremfor en LEGE/PSYKIATER/noenmedfagligkompetansekontrahengepåforum24/kompetanse? Åh, jeg blir så sur på folk som ikke klarer å LESE hva som faktisk står der! Les det jævla innlegget mitt om igjen, ser dere hva som står der? Jo, jeg vil høre andres erfaringer med stemningsstabiliserende medikamenter. Også nevner jeg at jeg selv kanskje skal begynne på det. Hvor i nwieofpkweg står det at jeg søker råd? Men skjønner, forumet her er stappfullt av tullinger. Naturligvis må dere ta deres forholdsregler. Noen er nysgjerrig på hva folk liker best på det motsatte kjønns kropp. Det er greit å diskutere/snakke om/skrive, men å bare skrive hvilke medisiner man bruker og hvilke doser, det er ikke lov fordi hva da????? Omg. OMGGggggG. Anonymkode: e9ed2...9b1 Jepp, du trenger medisiner. 👍 Anonymkode: 35cba...4b9 2
Elán Skrevet 14. januar 2019 #20 Skrevet 14. januar 2019 Bruker Lamictal sammen med Cipralex og Remeron. Har moderat/alvorlig tilbakevendende depresjon og sosial angst (fortsatt under kartlegging). Cipralex virket ikke alene. Nå med kombinasjon med de tre, er jeg mer stabil enn før. Merker akkurat nå at nedturene kommer jevnt og trutt i forhold til de siste månedene, så burde nok til psykiateren igjen snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå