AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Jeg fikk en vin i gave idag. Jeg er en av de som aldri drikker, er 19 år. Har aldri drukkeg vin ordentlig og kan ingenting om alkohol. Er 14% mye? Hvor full blir man av en flaske vin? hva er ca pris på en flaske vin? Ser at den kostet 240kr. Er det billig? Anonymkode: c7e53...d67
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Det høres ut som en god og tung rødvin som må nytes til biff eller kraftig kjøttgryte. Jeg ville laget en god middag sammen med venner eller familie og delt vinen med alle - så kan du smake litt til maten og la det bli med det. 14 % er ganske høy alkoholprosent for rødvin, og 240 kroner indikerer en ganske dyr vin av god kvalitet. Hvis du deler navnet på vinen kan jeg foreslå en rett som passer til! Anonymkode: 89294...7f9 3
frk.Helene Hare Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 (endret) Hva står det på etiketten? Hvis det står ripasso eller amarone, er dette ganske sødmefylte viner som fint kan drikkes alene. Spesielt amarone kommer lett opp i høy alkoholprosent. Typiske gaveviner. 240,- er ikke en fryktelig dyr vin. Endret 14. januar 2019 av frk.Helene Hare 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Italia/Massolino-Barbera-d'Alba-2017/p/3051301 dette er vinen Anonymkode: c7e53...d67
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #5 Skrevet 14. januar 2019 Takk for lenke! Vinen er ikke så tung som jeg tenkte. Den vil feks passe til en god lasagne, eller en gryterett av lam eller svin. Merete Bø i DN gir vinen 87 i score, det er slett ikke verst: https://www.dn.no/smak/vin/massolino-barbera-dalba/4-1-63004 Så denne bør du nyte til et godt måltid i festlig lag. Anonymkode: 89294...7f9 2
Djungelvrål Skrevet 14. januar 2019 #6 Skrevet 14. januar 2019 Ja, det er en dyr vin. Du burde ikke belage deg på å drikke hele flaska, da blir du nok full. Del den med ei venninne.
frk.Helene Hare Skrevet 14. januar 2019 #7 Skrevet 14. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for lenke! Vinen er ikke så tung som jeg tenkte. Den vil feks passe til en god lasagne, eller en gryterett av lam eller svin. Merete Bø i DN gir vinen 87 i score, det er slett ikke verst: https://www.dn.no/smak/vin/massolino-barbera-dalba/4-1-63004 Så denne bør du nyte til et godt måltid i festlig lag. Anonymkode: 89294...7f9 Jeg ble også overrasket - en barbera med såpass høy prosent! Det er slett ingen dum vin, nei. En god lasagne med kraftig ragú passer sikkert perfekt, ja. (Nå ble jeg suuuulten!) Forøvrig interessant å merke hva folk anser som dyrt og billig for vin. For meg koster en dyr vin fra 500,-/1000,- og oppover, men det er nok fordi jeg har jobbet med vin. Jeg drikker sjelden vin fordi jeg er for fattig til å ha råd til det jeg faktisk liker. 😩 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #8 Skrevet 14. januar 2019 Tusen takk for svar❤️ Anonymkode: c7e53...d67 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #9 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Jeg ble også overrasket - en barbera med såpass høy prosent! Det er slett ingen dum vin, nei. En god lasagne med kraftig ragú passer sikkert perfekt, ja. (Nå ble jeg suuuulten!) Forøvrig interessant å merke hva folk anser som dyrt og billig for vin. For meg koster en dyr vin fra 500,-/1000,- og oppover, men det er nok fordi jeg har jobbet med vin. Jeg drikker sjelden vin fordi jeg er for fattig til å ha råd til det jeg faktisk liker. 😩 Jeg drikker også viner i det prissjiktet, men sånn i helgene er dette en typisk vin vi kunne valgt til søndagsmiddagen her hos oss. Den er ikke veldig dyr, men den er heller ikke en billig vin som TS spurte om (med alt det innebærer). Tvert imot ser det ut til å være en vin som gir mye for pengene og er både lett og like og anvendelig som matvin - ikke verst det! Anonymkode: 89294...7f9 1
frk.Helene Hare Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg drikker også viner i det prissjiktet, men sånn i helgene er dette en typisk vin vi kunne valgt til søndagsmiddagen her hos oss. Den er ikke veldig dyr, men den er heller ikke en billig vin som TS spurte om (med alt det innebærer). Tvert imot ser det ut til å være en vin som gir mye for pengene og er både lett og like og anvendelig som matvin - ikke verst det! Anonymkode: 89294...7f9 Helt enig! Hakket dyrere enn de mest solgte (billigere) rødvinene, og sannsynligvis markant bedre. 1
Vox_populi Skrevet 14. januar 2019 #11 Skrevet 14. januar 2019 Ordinær rødvin får du for 90 kr, så en som denne, som til 233 er godt over dobbelt så kostbar, er selvfølgelig en dyr vin, uansett hva snobber som vil prøve å imponere andre og seg selv, sier. Du spør om du blir full av denne – ja, det kan du bli. Spesielt om du er spe og drikker fort (1 time) vil du kjenne det godt. Er du uheldig, kan du måtte kaste opp, i og med at du er så uvant med alkohol. Sprer du derimot flaska ut over en hel kveld (4 timer), vil du få en jevn og behagelig rus. Lykke til! Vær forberedt på at rødvin kanskje smaker fælt. I likhet med svart kaffe er dette noe som en får smaken for etterhvert, bare en tvinger seg i begynnelsen og ikke slår seg til ro med at "dette liker jeg ikke". 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #12 Skrevet 14. januar 2019 8 minutter siden, Vox_populi skrev: Ordinær rødvin får du for 90 kr, så en som denne, som til 233 er godt over dobbelt så kostbar, er selvfølgelig en dyr vin, uansett hva snobber som vil prøve å imponere andre og seg selv, sier. Du spør om du blir full av denne – ja, det kan du bli. Spesielt om du er spe og drikker fort (1 time) vil du kjenne det godt. Er du uheldig, kan du måtte kaste opp, i og med at du er så uvant med alkohol. Sprer du derimot flaska ut over en hel kveld (4 timer), vil du få en jevn og behagelig rus. Lykke til! Vær forberedt på at rødvin kanskje smaker fælt. I likhet med svart kaffe er dette noe som en får smaken for etterhvert, bare en tvinger seg i begynnelsen og ikke slår seg til ro med at "dette liker jeg ikke". Enig. Det kan være fint å spise noe ved siden av. Forskjellige oster f eks. Om det ikke er til middag. Smaker godt sammen og gir også en jevnere rus Anonymkode: d9ba0...7a6
Vox_populi Skrevet 14. januar 2019 #13 Skrevet 14. januar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være fint å spise noe ved siden av. Forskjellige oster f eks. Om det ikke er til middag. Smaker godt sammen og gir også en jevnere rus Et glimrende tips! 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #14 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: Ordinær rødvin får du for 90 kr, så en som denne, som til 233 er godt over dobbelt så kostbar, er selvfølgelig en dyr vin, uansett hva snobber som vil prøve å imponere andre og seg selv, sier. Du spør om du blir full av denne – ja, det kan du bli. Spesielt om du er spe og drikker fort (1 time) vil du kjenne det godt. Er du uheldig, kan du måtte kaste opp, i og med at du er så uvant med alkohol. Sprer du derimot flaska ut over en hel kveld (4 timer), vil du få en jevn og behagelig rus. Lykke til! Vær forberedt på at rødvin kanskje smaker fælt. I likhet med svart kaffe er dette noe som en får smaken for etterhvert, bare en tvinger seg i begynnelsen og ikke slår seg til ro med at "dette liker jeg ikke". Hvis TS i stedet spiser usnobbete lasagne til vinen sin og deler den med andre, slik man bør når man drikker en slik typisk matvin, blir hun neppe full og slett ikke dårlig. Og til mat vil den også smake slik den skal, dvs komme til sin rett, noe den garantert ikke vil gjøre om hun nipper til den i fire timer. Anonymkode: 89294...7f9 3
Vox_populi Skrevet 14. januar 2019 #15 Skrevet 14. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: slik man bør Beklager, slike som deg er ikke meningsberettiget hos normale mennesker. Hold deg til dine likesinnede, de som pleier å drikke "typiske matviner" til 310 kr pr. liter. 1
Brunello Skrevet 15. januar 2019 #16 Skrevet 15. januar 2019 8 timer siden, frk.Helene Hare skrev: Jeg ble også overrasket - en barbera med såpass høy prosent! Det er slett ingen dum vin, nei. En god lasagne med kraftig ragú passer sikkert perfekt, ja. (Nå ble jeg suuuulten!) Forøvrig interessant å merke hva folk anser som dyrt og billig for vin. For meg koster en dyr vin fra 500,-/1000,- og oppover, men det er nok fordi jeg har jobbet med vin. Jeg drikker sjelden vin fordi jeg er for fattig til å ha råd til det jeg faktisk liker. 😩 Ikke uvanlig med 14 prosent for Barbera. Massolino lager viner som er godt over gjennomsnittet i Piemonte, og det sier ikke så lite. Jeg er enig i at dette ikke er en spesielt dyr vin for oss som er interessert i vin, men den er tross alt dyrere enn det de fleste betaler for en flaske vin. Vinen passer godt for en som ikke er veldig erfaren med vin. Det er en god Barbera med fin syre, så det anbefales at den drikkes til mat. Pastaretter med kjøtt vil nok være midt i blinken. Lettere Barberaer funker bra uten mat. 1
Brunello Skrevet 15. januar 2019 #17 Skrevet 15. januar 2019 8 timer siden, Vox_populi skrev: Ordinær rødvin får du for 90 kr, så en som denne, som til 233 er godt over dobbelt så kostbar, er selvfølgelig en dyr vin, uansett hva snobber som vil prøve å imponere andre og seg selv, sier. Du spør om du blir full av denne – ja, det kan du bli. Spesielt om du er spe og drikker fort (1 time) vil du kjenne det godt. Er du uheldig, kan du måtte kaste opp, i og med at du er så uvant med alkohol. Sprer du derimot flaska ut over en hel kveld (4 timer), vil du få en jevn og behagelig rus. Lykke til! Vær forberedt på at rødvin kanskje smaker fælt. I likhet med svart kaffe er dette noe som en får smaken for etterhvert, bare en tvinger seg i begynnelsen og ikke slår seg til ro med at "dette liker jeg ikke". Du får ikke OK vin for kr 90. Man må nok opp 30-50 kroner for å få OK vin. Rundt kr 170 får man en del god vin, selv om de virkelige godsakene koster mer. 1
Chablis Skrevet 15. januar 2019 #18 Skrevet 15. januar 2019 Min favoritt koster 114 kroner og etter 8 år som ansatt på vinmonopolet så har jeg smakt MYE vin. Gå heller etter smaken enn prisen, jeg har smakt viner til 1000-lappen som smakte dritt. Å sitte å tvinge i seg vond rødvin og late som om den er god bare fordi den er dyr er snobbete og tullete 🤣 Forresten, dersom du ikke drikker vin og ikke vil ha denne, og den er kjøpt på vinmonopolet så kan du bytte den inn og få pengene tilbake uten kvittering. 😉 4
Vox_populi Skrevet 15. januar 2019 #19 Skrevet 15. januar 2019 50 minutter siden, Brunello skrev: Du får ikke OK vin for kr 90. Man må nok opp 30-50 kroner for å få OK vin. Rundt kr 170 får man en del god vin, selv om de virkelige godsakene koster mer. Tja, det var også et synspunkt. Kommer jo an på interesse, erfaring og hvor en ønsker å legge lista. I Spania kjøpte jeg for noen år siden vin på et hypermarked til 79 cent (kr 6,50) for en literskartong. I hvert fall prisen var OK, og den hadde også én av de forønskede virkninger. Du minner meg om en (trå)sykkelinteressert jeg kom i snakk med for vel 20 år siden. Jeg mente vel at med min Biltema-sykkel til 2-3000 kom jeg meg både fra A til B og fikk sårt tiltrengt mosjon. Men han mente at en var nødt til å gå betraktelig opp i pris for å få en OK sykkel. (Dette var lenge før el-syklene). En sykkel til under 30 000 er ingen ting å ha på, var hans konklusjon! 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #20 Skrevet 15. januar 2019 6 minutter siden, Vox_populi said: Tja, det var også et synspunkt. Kommer jo an på interesse, erfaring og hvor en ønsker å legge lista. I Spania kjøpte jeg for noen år siden vin på et hypermarked til 79 cent (kr 6,50) for en literskartong. I hvert fall prisen var OK, og den hadde også én av de forønskede virkninger. Du minner meg om en (trå)sykkelinteressert jeg kom i snakk med for vel 20 år siden. Jeg mente vel at med min Biltema-sykkel til 2-3000 kom jeg meg både fra A til B og fikk sårt tiltrengt mosjon. Men han mente at en var nødt til å gå betraktelig opp i pris for å få en OK sykkel. (Dette var lenge før el-syklene). En sykkel til under 30 000 er ingen ting å ha på, var hans konklusjon! Vin.. Sykler.. Hæ..? Hvorfor krangler dere, forresten? Eller, hva krangler dere om, egentlig? Ut i fra det jeg leser i tråden er dere stort sett enige, vin er godt, mat er godt, vin og mat sammen kan være enda bedre, og så videre... Men så begynner dere å konkurrere om... Pris? Hvem som er minst snobbete, hvem som har mest peil, eller... Ja, jeg vet ikke? Anonymkode: 1f6a9...114 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå