AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Hei. Vi er to voksne og to barn(4og6) på en liten leilighet på 55kvm. Det er to soverom, et kjempe stort og et lite. Meg og mannen har ofret oss for ungene og sover i det lille. Dette er en sovealkove tilknyttet stuen, med med skyvedør. Nå venter vi nr 3 og tenker ikke å flytte de første 2-3 årene. Vi vil gjerne betale ned litt gjeld, få kjøpt en god bil og spart før vi kjøpet et sted permanent. Bor i Oslo og her er det dyrt! Nå går jo tankene hvordan vi skal gjøre det når lille kommer, og vi kom fort frem til at vi tar sovesofaen i stuen(med en god overmadrass) da vi uansett er oppe hver morgen og legger oss senest. Men jeg lurte på om noen har erfaringer rundt dette? Blir det veldig slitsomt i lengden? Burde kanskje meg han og baby ta soverommet og guttene det lille? (Det lille er litt større enn ca 2*3m) (stue og kjøkken er forresten separert og man trenger ikke gå gjennom stue for og komme hverken til bad eller kjøkken). Anonymkode: 82924...7d2
Oppgitt78 Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Er det mulig å dele inn det store soverommet? 1
Anonym2523 Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 Akkurat nå, Oppgitt78 skrev: Er det mulig å dele inn det store soverommet? Vi eier ikke, og da mister man plutselig mye plass igjen tanken har slått meg at babyen bare sover med oss også i et babynest. 1
Oppgitt78 Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 Det går ev. an å diskutere det med huseier, hvis en ønsker å dele et soverom i to. Dette kan ofte gjøres på en slik måte at det kan fjernes uten å etterlate nevneverdige spor. 1
altflyter Skrevet 14. januar 2019 #5 Skrevet 14. januar 2019 Ville ikke straffet ungene som skal bli storesøsken med å bli avspist med det minste rommet. Ville kjørt babynest eller hatt babyseng i stuen mens dere sover på sovesofaen. 12
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #6 Skrevet 14. januar 2019 25 minutter siden, altflyter skrev: Ville ikke straffet ungene som skal bli storesøsken med å bli avspist med det minste rommet. Ville kjørt babynest eller hatt babyseng i stuen mens dere sover på sovesofaen. Ikke sant! Føler det samme! At det ikke skal gå ut over ungene at vi sparer. Vi har ikke noe vondt av å sove i stuen egentlig er lukket fra alle kanter så privatliv får vi å. er bare å flytte oss på et av soverommene på en madrass om man feks vil sove lengre en dag noe vi sjeldent gjør uansett Anonymkode: 82924...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #7 Skrevet 14. januar 2019 Minuset med å sove i stuen er at en aldri kan legge seg tidlig mens den andre blir sittende oppe. Og hvis han er på trening og du har venninner på besøk, kan han ikke komme hjem og legge seg, men må sitte i stuen til alle har gått hjem. Dette er kanskje uproblematisk sånn som ting er nå, men jeg hadde følt litt på total mangel på privat sone. Ville samsovet frem til mini kan flytte inn på barnerommet Anonymkode: 0270a...d7a 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #8 Skrevet 14. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi er to voksne og to barn(4og6) på en liten leilighet på 55kvm. Det er to soverom, et kjempe stort og et lite. Meg og mannen har ofret oss for ungene og sover i det lille. Dette er en sovealkove tilknyttet stuen, med med skyvedør. Nå venter vi nr 3 og tenker ikke å flytte de første 2-3 årene. Vi vil gjerne betale ned litt gjeld, få kjøpt en god bil og spart før vi kjøpet et sted permanent. Bor i Oslo og her er det dyrt! Nå går jo tankene hvordan vi skal gjøre det når lille kommer, og vi kom fort frem til at vi tar sovesofaen i stuen(med en god overmadrass) da vi uansett er oppe hver morgen og legger oss senest. Men jeg lurte på om noen har erfaringer rundt dette? Blir det veldig slitsomt i lengden? Burde kanskje meg han og baby ta soverommet og guttene det lille? (Det lille er litt større enn ca 2*3m) (stue og kjøkken er forresten separert og man trenger ikke gå gjennom stue for og komme hverken til bad eller kjøkken). Anonymkode: 82924...7d2 Guttene på sovealkove? Hvor skal de ha utstyret, klær og leker? Pleier de ikke å leke det, innimellom? Anonymkode: 38673...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #9 Skrevet 14. januar 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttene på sovealkove? Hvor skal de ha utstyret, klær og leker? Pleier de ikke å leke det, innimellom? Anonymkode: 38673...ee9 Akkurat det jeg og føler, meg babisen og mannen trenger jo bare å sove, å babisen blir jo å være i stua med meg med mindre den sover. Anonymkode: 82924...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 Innser plutselig at jeg egentlig ikke trenger å bekymre meg for å bo med et barn i en en roms leilighet på 30-40 kvm..Bor selv i oslo området og det er det eneste jeg kommer til å være i nærheten å få råd til å kjøpe. Anonymkode: 78aad...efd 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #11 Skrevet 14. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innser plutselig at jeg egentlig ikke trenger å bekymre meg for å bo med et barn i en en roms leilighet på 30-40 kvm..Bor selv i oslo området og det er det eneste jeg kommer til å være i nærheten å få råd til å kjøpe. Anonymkode: 78aad...efd I Oslo er dette helt vanlig. Og ingen barn tar skade av å bo trangt er bare lærerikt. Er bare å være aktive på dagtid, litt mer tålmodig og kreativ. Vi bor i et veldig bra nabolag og kunne ikke tenkt meg og byttet til et billigere område med dårlige skoler og miljø for et ekstra soverom, for det tar barn skade av. Anonymkode: 82924...7d2 6
Hr. Aktiv Skrevet 14. januar 2019 #12 Skrevet 14. januar 2019 Jeg hadde flyttet fra Oslo. Bare der har det økt boligareal til det dobble til samme pris. Så har du bomringen osv. der du må blø skikkelig. 1
addict Skrevet 14. januar 2019 #13 Skrevet 14. januar 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal ha et tredje barn i den situasjonen der når intensjonen er å spare. Barn er dyrt. Hvorfor ikke flytte ut av Oslo og bo slik at situasjonen faktisk ble levelig for en familie med 3 (!) barn? 11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #14 Skrevet 14. januar 2019 Stor familie? Det var vel å overdrive en smule... Anonymkode: a13e3...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #15 Skrevet 14. januar 2019 Hva med en sånn skapseng. Da frigjør du plass på dagen til lek eller spisebord f.eks. De er dyre, det er over tyve tusen, men er billigere enn å kjøpe større leilighet. Se disse: https://www.aftenposten.no/osloby/i/kmEL/Hvordan-kan-far-og-tre-barn-bo-pa-55-kvadratmeter https://www.aftenposten.no/norge/i/WbvqK/Slik-bor-hun-pa-30-kvadratmeter https://www.aftenposten.no/bolig/Hakon-bor-pa-31-kvadratmeter--om-kvelden-blir-stua-til-soverom-10672b.html Anonymkode: 7d7f1...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #16 Skrevet 14. januar 2019 Også trenger du et sånt bord som de har i barnehager, eller kanskje noe liknende løsning: https://senabeikeland.no/vegghengt-bord-med-benk/ det er ikea sitt men det er ikke stort (men billig!) https://m2.ikea.com/no/no/p/norberg-veggmontert-klaffebord-hvit-30180504/ en annen ting, er lagringsplass overalt hvor du kan ha det. Under seng, under sofa, under stuebord. Se på Ikea trones for oppbevaring av alt mulig rart i gangen, de er veldig smale - bare 20 cm, så tar ikke plass i trang gang. Og billige. https://excelpubliccharterschool.org/best-ikea-trones-storage-ideas/ikea-trones-shoe-storage-hack-ideas/ Tones for oppbevaring av leker på barnesenga: https://excelpubliccharterschool.org/best-ikea-trones-storage-ideas/ikea-trones-headboard-storage-hacks-ideas/ Anonymkode: 7d7f1...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #17 Skrevet 14. januar 2019 Flytt ut av Oslo, stakkars unger. Anonymkode: 8ba75...491
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #18 Skrevet 14. januar 2019 Moro å finne praktiske løsninger. Fornuftig å spare. Anonymkode: 596bc...1c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå