Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Tidligere alenemor på 50 som de siste 9 år har hatt omsorgen for to barn 100%. 80% jobb og 1 times kjøre vei. Hver vei. For 4 år siden kom vi også inn under radaren til barnevernet bla pga at jeg var for lite konsekvent til min strie sønn og økonomiske problemer. D ble værre da jeg mått ta fri halv dag med jobb nesten hver uke for å være tilstede på møte med enten bv, skole, helsesøster, bup, ppt. Gjorde at økonomien ble enda værre å klare. Pluss at d ble så mye å konsentrere seg om. Jeg prøvde å gå rundt til arbeidsgivere der jeg bor for å få jobb nærmere. D ble ikke noe napp. Jeg føler jeg har gått ut på dato når d gjelder å ha noen sjanse på å skaffe meg noe bedre betalt jobb. Så skjedde det i sommer som fikk enda mer katastrofale følger for min økonomi. Barnevernet ønsket å ta over omsorgen for mine barn. Dette lot jeg ikke skje og dro til utlandet med dem for å være viss på at de fikk den nødvendige utdanning og studier de trenger ved hjelp ab deres far som er fra dette landet. Jeg måtte si opp jobben min der jeg var på dagen da dette skjedde.

Jeg dro alene tilbake til Norge etter en måned for å ordne opp i ting som å flytte ut og vaske huset vi leide. Min eks mann ga meg husrom gratis mot at jeg kjører taxi for han. Jeg følte ikke jeg ikke hadde noe valg. Men denne inntekten ligger på ca 16000 kr utbetalt i måneden. Min totale gjeld nærmer seg 600 000 kr. Jeg har betalings anmerkninger. Jeg har klart å betale billån, huslån, forsikringer og mobil. Men når d kommer EU kontroll som koster tilsammen 12-15000 kr så er d bare å glemme å prøve å få betalt noe som helst annet. 

Mine barn er 10 og 12 år og jeg føler jeg bør besøke dem så ofte jeg kan. Har vært en måned her nå sammen med dem. Men d vil igjen føre til at jeg har vært borte fra jobb halve desember og halve januar vil jeg få halv lønn ca 8000 kr i januar og februar.

Jeg har lest litt rundt at jeg sikkert kvalifiserer for gjeldsordning snart. Har lest at der får man kun til livsopphold som faktisk er mere enn d jeg har hatt på lenge per måned. Det jeg lurer på er... tar de hensyn til at jeg har barn i utlandet eller må jeg holde meg i Norge 5 år fremover. Men da er en også gjeldfri.

Ved personlig konkurs har jeg skjønt at da hefter gjelden fortsatt med deg når boet er avsluttet.

Tredje alternativ er å få seg jobb i det landet der barna bor. Det er nok vanskeligere enn her hjemme fir d er ikke noe engelsk talende land. Pluss alderen min teller ikke til min fordel.

Jeg syns d er vanskelig å vite hva en skal gjøre. Har også prøvd økonomisk rådgivning hos nav men når nav ansatte ikke får d til, hvordan skal de klare å hjelpe meg? De klarte ikke det. Her er d nok store forskjeller fra hvilket personell som jobber der. H*n enste som hadde ansvar for dette hadde aldri gjort d før da h*n var overflyttet fra før ett sosial kontor. Har i det heletatt fryktelig dårlig erfaring med NAV. 

Fikk og innvilget økonomisk verge hos fylkesmannen i sommer men da vi måtte bare stikke pga bv så måtte jeg si fra meg det tilbudet. Hele livet ble på en dag snudd opp ned for oss. Og man handler sikkert ikke rasjonelt i en sånn situasjon.

Men gjelden vokser fortere og fortere og jeg har ingen sjans til å stoppe dette toget kjennes d ut som. Jeg har ikke tatt ett forbrukslån. 

Noen kloke hoder med litt kunnskap om juss og lover hadde vært fint😊

Anonymkode: 03c34...12e

Videoannonse
Annonse
Gjest rabrabara
Skrevet

Dersom du har unndratt deg en omsorgsovertakelse er det ikke da fare for at du blir pågrepet? Eller er vedtaket omgjort ettersom at barna er med far? Det er det juridiske her som jeg ville vært mest bekymret for.

Skrevet

Gurimalla, for et rotete innlegg. Hvor mange barn har du, og er de spredt for alle vinder?

Skjønte du ikke at det må ha vært grunner til at BV ville overta omsorgen? 

Føler du at du er en god nok omsorgsperson som er i stand til å dekke barna dine sine behov? 

Du har jo rømt fra Norge. Forventer du at Norge skal hjelpe deg med gjelden din da? 

Anonymkode: 20d1f...070

• Liker 7
Skrevet

Uføre?

Anonymkode: fd4b4...b0b

• Liker 1
Skrevet

Dette høres håpløst ut. Det beste er nok at du legger Norge bak deg og bosetter deg i din manns land. Da har du også barna. Vet ikke hvilket land han er fra, men om det er det jeg tror så har han plikt til å forsørge deg.

Anonymkode: 8dc38...266

Skrevet

Du skriver om billån og hus og har trolig også andre verdier. Noen muligheter: Selg unna hva du kan, for å om mulig få gjort opp for deg med gjelden. Ring til de du har utestående betalinger hos og be om midlertidig betalingsutsettelse. Forsøk å få oversikt og samle lånene om mulig - dette krever jobb og forhandlingsvilje fra din side.

Du har min forståelse for at du har reist utenlands ved rykter rundt at omsorgsovertagelse var forestående. Du har dessverre ikke gjort livet ditt enklere med dette. Det jeg vet er at det kan gå retsforhanslinger uten at dere er tilstede som konkluderer saken - 70 til 90 % av omsrogsovertagelsene i Norge er meg bekjent bassert på "tilknyttnings forstryrrelser" hos barna, så om det er det barnevernet påstår er "galt" øker det sjansen for at resultatet av forhandlngene er omsorgsovertagelse.

Av land som nå godtar Norske flykninger kjenner jeg bare til Polen. Der kan dere få asylstatus på grunn av forholdene i det Norske systemet.

En måte å rydde opp på er også å innse at Norge er det landet du får deg (ny) jobb i - da kan du ta kontakt med advokater som har spesialisert seg på familier som har "unndratt" seg barnevernet. Dette vil også fristille deg fra slaveaktig svart arbeid hos x-en din.

Personlig vekst er ofte smerefullt. Innlegget ditt er svært rotete og du sier noe om at det var en belastning for deg å forholde deg til den komplekse situasjonen med flerfoldige møter i forbindelse med barna dine. Du finner hjelp lettere, samt at du klarer deg bedre når du finner ut hvordan du kan øke mengden du greier å forholde deg til samtidig og ryddig. 

Tips her er å dele ting opp i mindre og overkommelige biter, og ta en liten sak av gangen.

Anonymkode: f139a...791

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar selv om d ikke hjalp så mye. Jeg har ikke unndratt meg noe omsorgsovertakelse. Jeg vet det er straffbart å stikke med barn når bv  har gjort ett vedtak. De kom aldri så langt som vedtak. Vi ble regelrett forfulgt der vi bodde. Folk sendt anonyme bekymringsmeldinger på helt idiotiske grunner som også bv så ikke stemte. Men bekynringsneldingene ville aldri ta slutt ... 2018 har nok vært tyngste året mitt i psykisk i mitt liv. Det er godt å ha fått fred og at jeg fortsatt har barna mine. De betyr alt for meg. 

At folk ikke vet hvordan bv sliter ut folk og når dette ryktes i nærmiljøet blir man automatisk utestengt. Skjønner at de som ikke har prøvd dette har null sjanse til og forstå og d er greit. 

Det var egentlig gjeldsordning eller personlig konkurs jeg spurte om. 

Endret av Bente1234
Skrevet

For et kaos. Du må ta ansvar for deg selv og ditt liv! 

Få deg mer jobb(mye mer), også får du la være å besøke barna så lenge/hyppig av gangen. Når du stakk av fra økonomisk verge, kan du ikke forvente å få hjelp igjen. Evt kan du kontakte en sosionom å få hjelp til å sortere situasjonen din- men da må du følge opp! 

Anonymkode: ce9be...57d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre?

Anonymkode: fd4b4...b0b

Ja! Her har vi endelig en som har klart å bruke ordet riktig! Hurra!

Økonomisk uføre er nettopp det hun har havnet i. Du skjønner uføre er noe man havner i, og ikke noe man er eller får innvilget.

Anonymkode: eb0e0...d47

• Liker 11
Skrevet

Skjønner dere ikke at jeg har søkt på jobber helt siden dette skjedde for å spe på inntekten. Men som sagt er d vanskelig når man har kommet litt opp i åra. Ingen som vil ansette noen da. I hvertfall fått avslag på alt jeg har søkt på. Jeg må bare tenke i nye baner når mere jobb ikke ser ut som d er mulig.

Skrevet
13 timer siden, Bente1234 skrev:

Skjønner dere ikke at jeg har søkt på jobber helt siden dette skjedde for å spe på inntekten. Men som sagt er d vanskelig når man har kommet litt opp i åra. Ingen som vil ansette noen da. I hvertfall fått avslag på alt jeg har søkt på. Jeg må bare tenke i nye baner når mere jobb ikke ser ut som d er mulig.

Har du kontaktet ulike avdelingsledere for å bli ringevikar i helsevesenet?

Anonymkode: 5d5fc...098

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest litt rundt at jeg sikkert kvalifiserer for gjeldsordning snart. Har lest at der får man kun til livsopphold som faktisk er mere enn d jeg har hatt på lenge per måned. Det jeg lurer på er... tar de hensyn til at jeg har barn i utlandet eller må jeg holde meg i Norge 5 år fremover. Men da er en også gjeldfri.

Det er ikke noe i veien for at du besøker barna, men utgifter til reise og samvær må i så fall betales av eget livsopphold. Og du får naturligvis ikke avsatt til livsopphold for barn som ikke er en del av din husholdning. Livsopphold for en enslig voksen er per i dag kr 8658 per måned.

En viktig forutsetning for å få gjeldsordning er at du maksimerer ditt inntektspotensial, og likevel anses som varig ute av stand til å betjene gjelden.  

Anonymkode: b69a7...819

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du kontaktet ulike avdelingsledere for å bli ringevikar i helsevesenet?

Anonymkode: 5d5fc...098

Ja d har jeg prøvd. De hadde nok folk der jeg bor 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe i veien for at du besøker barna, men utgifter til reise og samvær må i så fall betales av eget livsopphold. Og du får naturligvis ikke avsatt til livsopphold for barn som ikke er en del av din husholdning. Livsopphold for en enslig voksen er per i dag kr 8658 per måned.

En viktig forutsetning for å få gjeldsordning er at du maksimerer ditt inntektspotensial, og likevel anses som varig ute av stand til å betjene gjelden.  

Anonymkode: b69a7...819

Hei takk for svar. Ett ordentlig svar tusen takk😊. Ja skjønner at jeg må spare opp billett av livsopphold og jobbe så mye man kan. Jeg har ikke fast lønn hver måned d går på hvor mye jobb man får. Jeg tenkte også på om det vil bli ansett som brudd på gjeldsordning å dra og besøke barna da jeg i den perioden ikke vil tjene noe? Har tenkt først og få oversikt over hva jeg har i gjeld. Og ta kontakt med den personen som i flg gjeldsordningsloven som alle kommuner skal ha til å hjelpe folk i økonomisk trøbbel... (uføre var tydeligvis feil ord her inne. Typisk kvinnfolk å henge seg opp i d ene ordet😁😁). 

Så får jeg se hva jeg får ut av d. Har i hvertfall tenkt å få dette til NÅ....

Skrevet

At du har barn i utlandet er noe dem tar hensyn til til en viss grad. 
Dersom du er pålagt betale bidrag, så blir dette tatt hensyn til. At du ønsker besøke dem ofte blir ikke tatt hensyn til. 
Vil også tro at de fleste kreditorer vil si nei til avtaler hvor skyldner vil ha en så romslig ordning at det er rom for utenlandsreiser. 

Anonymkode: 070c4...401

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...