Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet et sted i 9 mnd. Hver dag ca 95%. Har et 50 %vikariat. De to andre dagene i uken har jeg jobbet ekstra. Men har jobbet alle dager helt til nå. Nå har jeg fått beskjed om at de ikke har behov for hjelp hver uke lenger (De to ekstradagene). Saken er den at det er ansatt flere vikarer etter meg,er det da lov å gi de vakter og ikke meg som har vært der mye lengre ? Nå må jeg gå til sjefen hver dag før disse dagene å spørre om jeg skal jobbe dagen etter eller ikke. 

Anonymkode: 4827e...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå hva du mener. Du har et vikariat på 50% og jobber tre dager i uka, men har også fått jobbe et par dager ekstra så du har jobbet fem dager i uka og omtrent 95% stilling? Nå blir det altså slutt på ekstradagene og du får kun jobbe de 50% som er vikariatet ditt. Stemmer det?

At det er ansatt flere vikarer er vel fordi arbeidsgiver mener det er behov for å ha flere å spille på ved sykdom, ferieavvikling osv. og for å holde på de nye vikarene må de jo få jobbe litt de også. Om det nå er mindre å gjøre, så behovet for folk er mindre skjønner jeg jo at sjefen heller gir vakter til de andre vikarene enn deg som tross alt har 50%. Det blir jo veldig urettferdig ovenfor dem om du både har 50% vikariatet og får alle ekstravaktene, så de får få eller ingen vakter, mens du jobber nesten fullt?

Anonymkode: cbed2...471

Skrevet

Som vikar som tar løsvakter, har man ingen rettigheter ifht. å få vakter. Det spiller ingen rolle at andre er nyere, sjefen kan gi til hvem h*n vil. Du har rett på vaktene som inngår i vikariatet ditt så lenge det varer. 

Men at du må ta en prat med sjefen og høre om du skal jobbe vakter som ikke er fast, er vel helt normalt? Eller evt at sjefen spør deg. Ellers er det jo en fast avtale.. 

Om du har en ekstra sleip arbeidsgiver kan det være at han kutter ned på vaktene for å unngå at du etterhvert faller under AML som sier at man kan kreve stilling om man har jobbet jevnlig uttover fast stillingsprosent (usikker på om det gjelder ved løsvakter/vikariater) i mer enn 12 mnd. Er vel mer sannsynlig som nevnt over at han fordeler jevnt mellom vikarene, eller prøver å spare penger og ikke hyre inn noen:)

Anonymkode: 6a852...71d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...