AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #21 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, Nyetanker skrev: Jo det gjør vi . Men av og til med bittelitt såpe. Viss det er veldig møkkete. Her snakker vi en dråpe i 3 dl blanding. Var kanskje en dårlig idé det da: siden sykehusbakteriene har det så bra for tiden? Anonymkode: 7fb05...985 2
prt90 Skrevet 14. januar 2019 #22 Skrevet 14. januar 2019 37 minutter siden, Million skrev: Vi er jo vokst opp med at det dufter rent av rengjøringsmiddel når husvasken og rengjøring er gjort hjemme. Men ifølge denne artikkelen hos NRK, skal man bare bruke en nesten tørr mikrofiberklut til diverse rengjøring. Den skal være sentrifugefuktig, altså bare såvidt det er noe fukt i den. Da fjerner den nesten alle bakterier!?? Jeg synes det høres utrolig ut, og får liksom ikke følelsen av at det er rent et sted jeg bare har gnikket med fuktig klut uten rengjøringsmiddel eller Klorin. De eneste stedene man skal bruke midler iflg artikkelen, er dusj og do. Vasker du med bare vann og klut, eller bruker du rengjøringsmidler? Jeg bruker Ajax sitronduftende rengjøringmiddel på gulvene, og ellers mye Klorin rundt om. Zalo på kjøkkenet, og Klorin nedi vasken. Dette er jo gammelt nytt. Vann&Microfiber er det mest effektive. Grønnsåpe ødelegger gulvet og spray ødelegger lungene dine. 9
Gjest loveli Skrevet 14. januar 2019 #23 Skrevet 14. januar 2019 Det er helt fryktelig for miljøet med alle disse vaskemidlene vi overdrevet vasker med. Det som ødelegger miljøet ødelegger deg. Sprayflasker er en skikkelig jævel mot inneklimaet da bittesmå såpedråper henger i lufta veldig lenge og det er IKKE bra å puste inn. Vi vasker altfor ofte, og med unødvendig sterke såper. Alle tester jeg har sett viser gang på gang at mikrofiberklut og vann er det beste. For å fjerne bakterier, for bedre inneklima og mindre utslipp. Win win win!!!
Coronas Skrevet 14. januar 2019 #24 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vann er en dipol: dvs virker både både som syre og base. Som er prinsippet i ulike rengjøringsmidler (de fleste er baser). Men..vann er en svak base/syre og har dermed sine begrensninger. Det tar ikke ALT. I tillegg har det noe å si hvor mange som forurenser..tviler på de vasker gulv på sykehus med bare vann liksom.. Anonymkode: 7fb05...985 Som oftes gjør vi det. Bruker til og med gulvvaskemaskin uten såpe i... på sykehus. Såperester og vann på gulv er grobunn for bakterier. Må man bruke våte metoder skal det tørkes helt tørt etterpå Jeg bruker microfibermopp og kluter rett fra ny maskin som er lett fuktig til å vaske speil, vask og toalettringene med. Nedi toalettet bruker jeg en dråpe grovrent og innimellom et surt middel. Støvsuger eller tørrmopper gulvene alt ettersom. Vask med vann og micromopp når det trengs. Kjøkken får samme prosedyre. Komfyr får litt såpe innimellom pga fettsprut. Har dog grønnsåpe da jeg har oljet trebenk og bruker det innimellom for vedlikehold. 4
Gjest månedrømmer Skrevet 14. januar 2019 #25 Skrevet 14. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var kanskje en dårlig idé det da: siden sykehusbakteriene har det så bra for tiden? Anonymkode: 7fb05...985 Hvor mye tror du pasienten er på gulvet?
Gjest månedrømmer Skrevet 14. januar 2019 #26 Skrevet 14. januar 2019 8 minutter siden, Million skrev: Jeg bruker overhodet ikke "mye" vann, jeg bruker heller ikke Klorin på gulvene, annet enn gulvet rundt do. Jeg bruker en liten skvett Ajax i vannbøtta til gulvvask, fordi jeg liker duften det gir av nyvasket gulv. Jeg vrir alltid opp kluten ordentlig godt, jeg "slasker" ikke rundt med søkkvåt klut, det er ekkelt (sånn som folk gjør med klissvåt mopp, æsj). Den kluten jeg bruker er vridd opp så mye jeg klarer. Bruker microfiberkluter til rengjøring overalt. Har et utvalg i skuffen, til gulv, benker, glass, vinduer osv. Vasker klutene på kokvask etter hver bruk. Pass på at du ikke ødelegger kluter med vask . Ikke bruk skyllemiddel.
Million Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #27 Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, Nyetanker skrev: Pass på at du ikke ødelegger kluter med vask . Ikke bruk skyllemiddel. Bruker ikke skyllemiddel når jeg har mikrofiberkluter i vasken.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #28 Skrevet 14. januar 2019 Ideelt sett skal man ikke bruke mer vann enn at det er tørt etter 1/2 minutt. Jeg har aldri brukt såpe på parketten, bruker kun vann og mikrofibermopp ca 1 gang i måneden, ellers bruker jeg støvsuger og tørrmopp. Tørker opp søl med en gang, og siden det bare bor voksne personer i huset er det minimalt med søl og flekker. Vi har flisegolv på badet og i gangen, og der støvsuger jeg først, og så bruker jeg dampmopp. Jeg tørker støv med tørr klut. Vinduer og speil vasker jeg med vann og mikrofiberklut, og tørker med tørr mikrofiberklut. Kjøkkenbenk og bord tørkes av med fuktig mikrofiber. Bruker litt Jif skurekrem på rustflekker i vasken hvis de ikke går vekk med mikrofiberklut og vann. Jeg bruker Klorin WC gel i toalettet, og Klorinspray når jeg vasker inni kjøleskapet og mikrobølgeovnen. Det eneste jeg bruker grønnsåpe til, er toving av strikka sitteunderlag og votter i ull. Anonymkode: 1bf98...ba7
Gjest månedrømmer Skrevet 14. januar 2019 #29 Skrevet 14. januar 2019 Det er utstyret vi vasker med som gjør det rent . Ikke såpa. Såpe tiltrekker seg bakterier og ved rett bruk fjerner du bakterier. Og på sykehus må man være forsiktig med lukter . Mange vaskemidler har kraftig lukt
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #30 Skrevet 14. januar 2019 Mane uvitende her. Dere som ikke vil slutte å bruke så mye såpe, viser at dere ikke kan så mye om dette. Dere bare synes... Såpe er ikke alltid bra. Ofte bare drar du dritten rundt, hvis du har mye såpe. Bruker klorin i do og rundt vask. Ellers bruker jeg vann og eddik på sprayflaske, med litt oljer for god duft. Mikrofiberkluter tar opp mer bakterier enn hvis man dynker vannet i såpe. Pass på å tørke der du har vasket. Anonymkode: e383c...c7e 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #31 Skrevet 14. januar 2019 36 minutter siden, Million skrev: Jeg bruker det på kjøkkenbenker og nedi vasken og steder der det kan oppstå bakterier pga fukt, matrester, og ellers ; nedi do og rundt kanten på do og doringen, på gulvet foran do, samt nedi badekaret etc. Hvorfor i alle dager bruker du klorin på kjøkkenbenkene?? Anonymkode: 47638...b99 3
Million Skrevet 14. januar 2019 Forfatter #32 Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager bruker du klorin på kjøkkenbenkene?? Anonymkode: 47638...b99 For å drepe bakterier.
smalls Skrevet 14. januar 2019 #33 Skrevet 14. januar 2019 Heller litt klorin i doen av og til Bord, benker og sånn bruker jeg kun varmt vann Vasker speil med sånn microfiberklut Vasker gulv med varmt vann og liten dæsj grønnsåpe oppi bøtten Støvsuger 2 ganger i uken
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #34 Skrevet 14. januar 2019 5 minutter siden, Million skrev: For å drepe bakterier. Det kan da umulig være nødvendig..? Aldri hørt om noen som har gjort det. Min hovedregel er at bakterier i mitt eget hjem ikke er farlig, så lenge det opprettholdes normal hygiene. Anonymkode: 47638...b99 3
Gjest månedrømmer Skrevet 14. januar 2019 #35 Skrevet 14. januar 2019 6 minutter siden, Million skrev: For å drepe bakterier. Er det ikke bedre å fjerne de helt enn å drepe de. Er jo ikke sikkert de blir drept . De tåler veldig mye. Mye bedre å bruke en sentrifugert våt Microklut uten såpe. Det tar de bort.
Gjest månedrømmer Skrevet 14. januar 2019 #36 Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan da umulig være nødvendig..? Aldri hørt om noen som har gjort det. Min hovedregel er at bakterier i mitt eget hjem ikke er farlig, så lenge det opprettholdes normal hygiene. Anonymkode: 47638...b99 Ganske enig. Det eneste som bør bort er rått kjøtt rester og mat som kan utvikle seg til mugg. Men Microklut er best 😀
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #37 Skrevet 14. januar 2019 Gulv og støv bruker jeg ikke såpe til. Flekker på gulv må det ofte litt såpe til, er i blant noen rare og særdeles klissete spor etter små barn. Speil går fint med nesten tørr klut og vann. Noen ganger må jeg vaske det litt først med klut og vann (tannkrem-flekker fra A til Å, for eksempel). Jeg bruker klorin i do, og også badekar, badeleler og dusj får jevnlig omgang med korin. Badekar og dusj er mest fordi jeg har små barn som plutselig tisset i badevann eller dusjen. Og lekene er for at de skal være helt rene. Ellers bruker jeg såpemidler på kjøkkenflatene. Alt annet, tørrmoppes, støvsuges, tørkes med tørr eller klut med bare vann. Ristes og luftes. Anonymkode: ecf00...974
Resignert Skrevet 14. januar 2019 #38 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, Million said: For å drepe bakterier. Vet dere storforbrukere av KLORIN hvordan dette egentlig funker. Ved å bruke samme middel, som f.eks Klorin, over tid, risikerer man at resistente bakteriestammer oppstår. I næringsmiddelindustrien veksler man mellom ulike typer for å unngå dette. Kan heller heller ikke se behovet for å vaske kjøkkenbenken med Klorin. Iallefall så lenge man ikke har benken full av katter, eller har rå kylling der. Vanlig vask med vann og mikrofiber holder i lange baner. Om du er virkelig paranoid, kan du jo bruke eddik i vannet innimellom. Klorin er vel det mest miljøskadelige rengjøringsmidlet en finner i butikken, så man bør jo egentlig spørre seg selv om man trenger det. Eddik er et miljøvennlig alternativ for å ta bakterier. 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #39 Skrevet 14. januar 2019 Ang.Klorin: Jeg flyttet for meg selv for over 30 år siden og har aldri noensinne brukt klorin. Har aldri kjøpt klorin og aldri følt behov for det og vi er aldri syke selv om vi er en stor familie og har hatt diverse katter og hunder gjennom disse årene. Anonymkode: f9324...d13 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #40 Skrevet 14. januar 2019 Moderne renhold på sykehus er tørt og fuktig med mikrofiber. Om det skulle være en grunn til at det øker med bakterier så er det på grunn av stadig mindre tid for renholdet gjerne kombinert med ufaglærte. Renhold er et fag. Dere som vasker hjemme vet ikke bedre enn de som er faglærte. Hva dere gjør hjemme får være opp til dere, men ta ansvar for miljøet og helsen deres. Husk at det dere skyller ned havner rett ut i naturen/havet. Klor er helt unødvendig til annet enn bleking og renhold ved smitteutbrudd. Vi spiser ikke antibiotika hver dag for å unngå å bli syk, derfor skal vi ikke vaske med klor hver dag heller. Utvannet eddik som nevnt er et helt suverent alternativ. En spruteflaske (stråle, ikke dusj) med en dråpe zalo og en dæsj eddik. Billig, miljøvennlig og effektivt. Kanskje en dråpe frisk eterisk olje om man vil ha godlukt og ekstra antibakteriell effekt. Husk å vaske mikrofiber for seg selv. Andre tekstiler kan ødelegge mikrofiberet. Jeg bruker altså under ingen tvil mikrofiber og vann i mitt hus. Jeg får ærligtalt litt angst av tanken på å vaske med "god gammal såpe" hver uke.. Anonymkode: 42827...f45 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå