AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #41 Skrevet 14. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen min sa at 48 timers regelen gjelder ikke alle. Den gjelder barn og voksne som jobber med mat og helse o.l. For andre så er det ikke nødvendig med mer enn 24 timer. Anonymkode: 7de04...2b0 Barn som jobber med mat og helse? Anonymkode: 4592b...60d
Gjest thejohan Skrevet 14. januar 2019 #42 Skrevet 14. januar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er visst mange unnskyldninger for å ikke overholde 48 timers regelen. Alt bunner likevel i at man setter seg selv før andre barn og voksnes helse. Det er rett og slett dårlig gjort, samme hvilken unnskyldning man har. Anonymkode: 7f59c...aab Enig!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #43 Skrevet 14. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som jobber med mat og helse? Anonymkode: 4592b...60d Gjør «og» om til «+». Bør ikke komme med slike morsomheter hvis man ikke behersker grammatikk. Anonymkode: b9449...88b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #44 Skrevet 14. januar 2019 2 timer siden, Ms. Steele skrev: Nå må du følge med i tråden da. Når alle «sykt barn-dagene» er brukt opp så har man rett og slett ikke flere. Ulønnet omsorgpermisjon kan man søke om, jo. Anonymkode: 1c315...914
Gjest Optimo Skrevet 14. januar 2019 #45 Skrevet 14. januar 2019 Vi, som så mange andre, gikk tomme for sykt barn-dager en gang. Vi tok fri uten lønn, vi. Det går an, faktisk! De aller aller aller fleste av oss har råd til noen slike dager. Venter på AnonymBruker på krigsstien som IKKE har råd til det om 3...2...1...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #46 Skrevet 14. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som vikar. Eller midlertidig ansatt, som jeg har vært i tre år. Ha, det er lov i dag. Så står jeg utenfor, det meste. Jeg kan miste jobben om jeg er borte. Da går jeg vikar for meg, og den personen kan gjerne få fortsette i jobben. Dagens politikere støtter denne ordningen, mange flere i jobb, sier de... Ikke helt sant. De bare bytter rundt på de. Så hvorfor jeg bryter 48 t.. Det sier seg selv Anonymkode: 0fb7b...2a5 Sånn til info, du har krav på fast ansettelse når du har vært vikar så lenge. Anonymkode: 49c5e...998 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #47 Skrevet 14. januar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen min sa at 48 timers regelen gjelder ikke alle. Den gjelder barn og voksne som jobber med mat og helse o.l. For andre så er det ikke nødvendig med mer enn 24 timer. Anonymkode: 7de04...2b0 Det er jo bare tøys da! Alle er like smittsomme. Og hva om du da smitter noen med pårørende som er gamle og sjuke, eller noen med barn? Du går rundt og sprer smitte overalt. Anonymkode: 28f63...798 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #48 Skrevet 14. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare tøys da! Alle er like smittsomme. Og hva om du da smitter noen med pårørende som er gamle og sjuke, eller noen med barn? Du går rundt og sprer smitte overalt. Anonymkode: 28f63...798 Barn har som regel mer kontakt med hverandre enn voksne, i tillegg slintrer de kanskje unna på håndvasken. Ergo så smitter de lettere andre. Voksne som arbeider med mat, mennesker som barn, eldre og syke skal også holde 48 timers regelen. Men for eksempel en person som ikke har kontakt med mat og mennesker og som følger normale hygieneregler, kan fint jobbe etter 24 timer uten å smitte noen. Anonymkode: 7de04...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #49 Skrevet 14. januar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn til info, du har krav på fast ansettelse når du har vært vikar så lenge. Anonymkode: 49c5e...998 Det er en sannhet med modifikasjoner. I noen tilfeller er det 4 år som gjelder, og det er jo heller ikke relevant hvor mange år man har gått i vikarat hvis det ikke er hos samme arbeidsgiver. I teorien kan man gå i vikariater i 20 år hvis man bare jobber 1-2 år på samme sted. Anonymkode: 3933e...2da 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #50 Skrevet 14. januar 2019 Mener du barna? Yngste barnet mitt spyr mye. Av forkjølelse, av bilsyke, av gråting. Jeg kan aldri hundreprosent vite om det er omgangssyke eller hun spydde av en annen grunn igjen. Det skjer mange ganger i året også, og jeg kan ikke ta to arbeidsdager fri hver gang. Anonymkode: a1c79...ad3 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #51 Skrevet 14. januar 2019 Her var det så at sjefen prøvde å presse meg tilbake på jobb under 48timer etter oppstart av omgangssyke. Jeg hadde gitt beskjed hva jeg hadde og at jeg er borte de 3dagene totalt (rett før helg) pga smittefare. Da det ikke ble respektert og jeg ble beordret om å komme tilbake før så måtte jeg få meg sykemelding. Det værste var egentlig å prøve å unngå kontakt med mine små barn så det ble endel ekstra på partner de døgnene det tok fra smitte oppstod til de 48timene etter siste symptom. Nå håper jeg bare at vi har unngått smitte. Anonymkode: 44d49...e2a
OPIgirl Skrevet 14. januar 2019 #52 Skrevet 14. januar 2019 Fordi de er egoister uten tanke for andre.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #53 Skrevet 14. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du barna? Yngste barnet mitt spyr mye. Av forkjølelse, av bilsyke, av gråting. Jeg kan aldri hundreprosent vite om det er omgangssyke eller hun spydde av en annen grunn igjen. Det skjer mange ganger i året også, og jeg kan ikke ta to arbeidsdager fri hver gang. Anonymkode: a1c79...ad3 Ja vi også har det problemet med ene barnet. Så da synes jeg andre må stole på foreldrene som vet forskjell på oppkast pga omgangssyke og det standard oppkastet som kommer av alle de andre årsakene som har ingenting med smitte og gjøre men heller refluks relaterte plager. Det er også derfor jeg håper veldig vi har sluppet å få det på de små nå når vi hadde det i hus nettopp. For får den ene det så får den andre det garantert. Anonymkode: 44d49...e2a 1
Sushi Skrevet 15. januar 2019 #54 Skrevet 15. januar 2019 Her er det kun 48-timersregel i barnehagen, på skolen er det 24 timer. Selv i barnehagen er det begrenset effekt av å holde barna hjemme i to døgn. Man er gjerne smittsom like lenge før man blir syk, så det at mange blir smitta i en tett barnegruppe er ikke så rart. Det betyr ikke nødvendigvis at foreldre ikke har overholdt regelen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #55 Skrevet 15. januar 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo bare tøys da! Alle er like smittsomme. Og hva om du da smitter noen med pårørende som er gamle og sjuke, eller noen med barn? Du går rundt og sprer smitte overalt. Anonymkode: 28f63...798 Det er ikke tøys, 48 timer gjelder barnehager, helsepersonell og folk som jobber med mat. Ikke oss andre. Dette er pga hygiene. Småbarn er ekstremt mye mer smittsomme enn voksne, spesielt bleiebarn. Anonymkode: 2cd2b...d01 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #56 Skrevet 15. januar 2019 Veeel, av alle unskyldingene man finner, bunner det hele ut i at det egentlig ikke går an å kombinere små barn og 100% jobb! Dette var ett ikke eksisterende problem når man hadde hjemmeværende husmødre.... Arbeidspresset har blitt alt for stort. Nå skal færrest mulig folk, gjøre mest mulig jobb på kortest mulig tid. Blir noen borte pga syke barn blir det fort krise for arbeidsgiver, fordi man ikke lenger har noe "å gå på". Personlig tror jeg samfunnet på mange måter hadde tjent på en støtteording som gjorde at minst en av foreldrene ikke behøvde å jobbe mer enn 50%, men fortsatt kunne klare seg økonomisk... Da hadde man måttet ansette flere, hatt mer å gå på ved fravær og sykefraværet både kort og langtids hadd gått betraktelig ned! Merkelig at ingen skjønner dette, men bare klamrer seg fast i karusellen, som går fortere og fortere og dermed må sende syke/smittsome barn i bhg.... Anonymkode: b0e8f...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #57 Skrevet 16. januar 2019 Det høres så lett ut, men det er et utrolig høyt arbeidspress der ute. Sjefen og kollegaer er gjerne veldig på deg dersom du er mye hjemme. Jeg fikk pes for å ta ut flere sykt barn-dager med kort tid imellom, da fikk jeg beskjed av sjefen om at mannen måtte ta noen sykedager. Det hadde han jo gjort selvsagt, men barnet vårt var syk en gang i måneden i omtrent 1 helt år etter barnehagestart. I tillegg til 48t-regelen er det også 24t-regel ved feber, som barn ofte har en del av når de først blir syke. Jeg gruer meg til vår neste runde med barn nr 2, vi må jo bare fordele sykt barn-dagene som sist og stå i det. Det er ikke morsomt å være hjemme med sykt barn, og det er irriterende å være den på jobb som faktid følger reglene til barnehagen men får så mye pes og muggen stemning nettopp fordi vi følger reglene. Jeg skjønner godt at noen jukser med 24/48t reglen når det er sånn på jobb, og såpass mange andre gjør det. Men da blir barna aldri friske fra omgangssyken omtrent... Anonymkode: 1eb4d...632 2
ukjentjente Skrevet 16. januar 2019 #58 Skrevet 16. januar 2019 På 14.1.2019 den 20.56, AnonymBruker skrev: Vasker hendene ofte på jobben og. Men når en sitter tett med syke barn så får en smitte, selv om en vasker hendene. Har slitt med vondt i halsen siden før jul, og det har gått halsbetennelse der. Hender at unger hoster rett i ansiktet på en. Har 20 barn + 22 på naboavdelingen som vi er en del sammen med. Har vasket do gulv, men ikke blitt smittet. Vært i samme rom som sykt barn og sittet en dag på do. Anonymkode: ebc6e...a8c Btw og sorry avsporing, men kan foreldre se å lære unga sine og holde seg for munnen/putte munnen i ermet når se hoster og er på offentlige steder?? Er så mange store unger som er mer enn gamle nok til å lære det som går rundt og hoster overalt. Morsomt for meg som butikkansatt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #59 Skrevet 16. januar 2019 43 minutter siden, ukjentjente said: Btw og sorry avsporing, men kan foreldre se å lære unga sine og holde seg for munnen/putte munnen i ermet når se hoster og er på offentlige steder?? Er så mange store unger som er mer enn gamle nok til å lære det som går rundt og hoster overalt. Morsomt for meg som butikkansatt. De fleste lærer barna det, men det tar ofte noen år før det sitter. Min må minnes på det hele tiden. Men tar ham ikke med i butikken når han hoster da... Anonymkode: b5f2b...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #60 Skrevet 16. januar 2019 Jeg har ikke vansker med å overholde karantenetiden selv, jeg er student, og har alle forelesninger på nett i tillegg hvis jeg vil.. men.. hadde jeg vært i full jobb hadde vi hatt et seriøst problem, for min yngste fortsetter å kaste opp én gang PR dag/annenhver dag i nesten en uke etter den initielle omgangssyke rushen. Har spurt lege, det er normalt for noen. Så før jul hadde jeg barnet hjemme i ti dager, 7 dagers oppkast + 2 døgn karantene. Anonymkode: 40911...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå