Gå til innhold

Unge jenters holdninger i dag minner meg om mora mi...

manfrommars

Anbefalte innlegg

I min ungdom var jentene optatt av likestilling, stille spørsmål mot gamle dogmer og å skape sin egen fremtid basert på egne selvstendige vurderinger.... :-?

I dag har vi likestilling??? så jentene er vel ikke så optatt av det da?

Men hva bruker de sin selvfølgelige frihet til ? Kropp, slanking, sminke og mote. Og at prinsen skal komme ridende på sin vite hest, og så skal det være bryllup i kirka, og senere barnedåp, "ett dukkehjem" med moteriktige gardiner... Med den største selvfølgelighet faller de tilbake i gamle kjønsrollemønster som er forbausende i samsvarende med får foreldregenerasjon (som er født før krigen!!!! )

Var -68 generasjonens opprør kun en topp (eller bunn) i samfunsutviklingen ?

Er det flere 40+ som har den samme følelsen av å være klemt inn mellom to generasjoner?

Og hva syntes dere ungjenter om å ha gamle rødstrømper og langhåra evighetsstudenter som foreldre? Har de i det hele tatt vist dere fotoalbumet fra tenårene? (det ligger sikkert på loftet i bunnen av kassen med revolusjonær litteratur) Patetisk, kult, viktig eller uvesentlig ?

:-? :-? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det de BH-løse, forhatte rødstrømpene med lilla skjerf gikk i bresjen for, tar vel dagens ungjenter som en selvfølge.....Det som irriterer meg, er at så mange av raddisene fra 70-tallet ble så inni hælvetes borgerlige bare de passerte 30.... Idag er de kjerringer på noen og femti som irriterer seg over 'ungdommen nå til dags', mener at taggerne fortjener strengeste straff, at junkie'ne nede på plata må se å få seg en jobb som andre skikkelige folk, at situasjonen deres er selvforskyldt...osv osv

Kanskje ikke så rart at døtrene blir deretter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca. 40 år.

Men jeg tilhører ikke generasjonen som brant BH'er og stormet barrikadene. De som var 10 - 20 år eldre enn meg gjorde en kjempeinnsats for oss som kom etter. Min generasjon kunne høste fruktene og flere av oss fikk jobber som næringslivsledere eller politikere.

Vi som kom rett etter "rødstrømpene" var veldig klar over at vi hadde en "arv" å forvalte. Og vi prøvde å utvikle denne SuperKvinnen som skulle takle alt. Vi var livredd for å stoppe en utdannelse eller karriere med bleieunger og mange prioriterte nok møter fremfor hjemmelaget middag.

Unge kvinner av i dag er mer avslappet i forhold til dette, - heldigvis. Jeg skriver heldigvis fordi det virker som om de skaffer seg utdannelse, familie og karriere på sine egne premisser og ikke like mye er underlagt den "vellykkede fasaden" som vi måtte leve opp til.

Det er flere kvinner en noen gang som tar høyere utdannelse.

Menn er med å dele svangerskapspermisjon i stadig høyere grad.

Jeg legger også merke til en større selvsikkerhet blant unge kvinner i dag. Da jeg ble leder første gang var det en stor ting. En kvinne i topplederstilling! Jeg var veldig klar over at jeg ble vurdert etter andre kriterier enn mennene og forholdt meg til det. Yngre kvinner av i dag ser seg likestilt med mennene og tar det som en selvfølge at samme spillregler skal gjelde.

Om vi har likestilling enda? Langt der ifra. Det er bare å lese lønnstastikkene det! Kvinneyrker er fremdeles lavt lønnede. I tillegg tjener kvinner mye mindre enn menn også når de innehar samme stilling.

Jeg har altså ikke samme inntrykket som deg at yngre jenter har gått tilbake til "køkkenbenken". Men jeg må legge til at jeg lurer noen ganger når jeg leser KG. :wink:

Skal bli artig å høre andres meninger om dette temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 60-modell

Skjønner slett ikke tanken som ligger bak at kvinner har gått tilbake til kjøkkenbenken, og at kvinnekampen for noen som helst grunn var bortkastet. Forresten kan jeg bare si meg så enig, så enig med Litago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Trenger ikke å komme med mine synspunkter om akkurat det, da jeg er så enig, så enig med Litago. Hun har svart for oss 40+ :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

:x Jeg er hjertens enig med 40 +. Ikke nok med at dagens ungdom tror at alt dreier seg om å være sexy, i tillegg har de blitt forledet til å tro at det er kult å vise frem mest mulig for å tiltrekke seg flest mulig menn. Dette virker noe selvmotsigende når de etter eget sigende bare vil ha en eneste partner som oppfyller alle deres drømmer.

Dette var jeg selv veldig opptatt av før jeg hadde mitt første samleie. Var da ca. 16 år gammel!! Oppdaget at guttene bare ville en ting og ikke tok ansvaret for videre konsekvenser! Det har absolutt ikke endret seg pr. dags dato.

Media sender til og med gamle 60-talls filmer, som for å lære opp den oppvoksende generasjon til at kvinner er dritten under skosålen, og skal ikke ha noe respekt for seg selv. De skal være lettkledde og lettilgjengelige men kunne skvises vekk etter en hver manns forgodtbefinnende. Synes det er utrolig trist at menns hjernevask av kvinner til egen fordel finner sted fremdeles.

hot!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne på 39 og er slett ikke enig i det som skrives her.

Når jeg tenker tilbake på min egen tenåringstid, så var det noen få ting jeg virkelig var opptatt av - kroppen min og utseendet forøvrig, klær, sminke, musikk og gutter. Vi lå langflate på prøverommene i butikker for å få igjen buksene - for i den tiden skulle de være åle-trange oppe og ha en diger sleng nede.

Selv er jeg vokst opp med en mor som var hjemmeværende, og det er noe jeg virkelig har satt pris på - vi var rett og slett priviligerte i forhold til det kavet og maset som barna opplever nå til dags. Jeg har selv to gutter på 11 og 16 - da de var yngre skiftet min mann og jeg på å være hjemme på dagtid.

Utrykket "tilbake til kjøkkenet" er helt feil etter mine begreper og burde ihvertfall ikke være brukt som skjellsord - i min øyne står det respekt av kvinner og menn som prioriterer barna framfor karrieren mens barna er små.

Hva har kampen med å få alle ut i arbeid ført til ? Jo, det har ført til et jag etter materielle goder - og jeg er redd at det har ført til et samfunn som er mye hardere å leve i - et samfunn hvor flere og flere faller utenfor.

Dette var bare noen tanker som slo meg da jeg leste innleggende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...