AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Her er hva jeg tenker: Mer bruk av kortsiktige kontrakter i arbeidslivet, type amerikansk bruk og kast mentalitet, og generell lønnstegnasjon for ufaglærte yrker tilsier at færre får råd til å kjøpe egen bolig, men blir heller en moderne form for leilendinger på boligmarkedet, og må leie i evig tid. De som har råd til egen bolig og drive med utleie vil være framtidens økonomiske elite. Hva tenker dere? Anonymkode: da516...1f6
kaleidoskop Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Enig med mye av det du skriver. Tror det blir for dyrt for mange å bo i byen, leiligheter blir kjøpt opp av de som har råd, og de blir leid ut. Det blir "ekslusivt" å leie i byen i stede for å eie. Jeg tror det blir mer "inn" å bo litt utenfor byen. Eneboliger kommer til å få enda mer "status". Jeg tror også det blir flere som vil leve enklere liv og bosette seg midt i skogen. Tror uansett at boligprisene blir å stige og stige. Sikkert ikke så brått den har gjort de siste årene, men tror ikke det går nedover.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 Renta stiger til 20%. Boligkrakk. Det settes opp telt på fotballbaner der vi MÅ bo. Huset tar bankene tilbake, for ingen har råd til å bo der. Flyktninger får overta våre hus, og vi nordmenn må bo i teltene. Rollene snur. Anonymkode: 01fe7...cfd
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 Hvorfor akkurat 19 år? Jeg har også tro på at det blir vanskeligere for ufaglærte i fremtiden. Heldigvis får de fleste en eller annen form for brukbar kompetanse (takk til yrkesfag på videregående skole). For folk flest tror jeg dog det blir lettere å kjøpe bolig. Absolutt all historikk, både i Norge og global basis, sier at boligmarkedet er volatilt, med lange sykluser (ofte 20-60 år). En lang opptur etterfølges av en lang nedtur. Oppturen i Norge har vart så lenge nå, at jeg tror at neste syklus starter innen 19 år. Anonymkode: b8df8...091
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #5 Skrevet 14. januar 2019 Økonomiekspertene kan ikke spå ett år fram i tid. Skal du prøve å spå lenger fram enn det, må du ha krystallkule. Vi kan være forbi apokalypsen om 19 år. Anonymkode: cb1a4...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #6 Skrevet 14. januar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Økonomiekspertene kan ikke spå ett år fram i tid. Skal du prøve å spå lenger fram enn det, må du ha krystallkule. Vi kan være forbi apokalypsen om 19 år. Anonymkode: cb1a4...1a5 Det er typisk langt lettere å spå markeder (bolig, aksjer, råvarer, etc) langt frem i tid enn kortsiktig. I det lange løp er det fundamentale faktorer som bestemmer, mens i det korte bildet er sentiment det viktigste. Jeg kan fint spå at 100 år frem i tid, vil boligmarkedet være +- lønnsvekst, og være rimelig sikker på at det noenlunde treffer. Lønnsvekst på 0-2% inflasjonsjustert er rimelig å anta (kan jo være utenfor dette - men ikke så mye, en "vet" for eksempel at det ikke blir 5-10%). Anonymkode: b8df8...091
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #7 Skrevet 14. januar 2019 19 år er bare et gitt tall...eller blir det det.. Anonymkode: da516...1f6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #8 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For folk flest tror jeg dog det blir lettere å kjøpe bolig. Anonymkode: b8df8...091 Jeg tenker at bruk av mer "Adecco"-arbeidskontrakter i arbeidslivet vil gjøre det omtrent umulig å få boliglån i framtiden for ufaglærte. Mener du at DNB o.l. vil låne millioner til folk i framtiden som kun har deltids/kortidskontrakter? Tror du ikke i så fall at de krever mer sikkerhet? Og hva slags sikkerhet skal ufaglærte klare å spare seg opp med f.eks. grunnlønn på 180-190 kr/timen (2019 tall)? Mange ufaglærte klarer knapt å spare penger og bruker mye kreditt for å finansiere forbruk. Anonymkode: da516...1f6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #9 Skrevet 14. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tenker at bruk av mer "Adecco"-arbeidskontrakter i arbeidslivet vil gjøre det omtrent umulig å få boliglån i framtiden for ufaglærte. Mener du at DNB o.l. vil låne millioner til folk i framtiden som kun har deltids/kortidskontrakter? Tror du ikke i så fall at de krever mer sikkerhet? Og hva slags sikkerhet skal ufaglærte klare å spare seg opp med f.eks. grunnlønn på 180-190 kr/timen (2019 tall)? Mange ufaglærte klarer knapt å spare penger og bruker mye kreditt for å finansiere forbruk. Anonymkode: da516...1f6 Jeg skriver jo at jeg tror at det blir vanskeligere for ufaglærte, men lettere for folk flest. Folk flest er ikke ufaglærte. Anonymkode: b8df8...091
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk flest er ikke ufaglærte. Anonymkode: b8df8...091 kilde? Anonymkode: da516...1f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå