Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid jobbet i en jobb hvor man har fastlønn, og får kun feriepenger i juni og «betalt» ferie ellers i året siden de trekker for 5 uker ferie i juni.

I midten av 2017 begynte jeg i ny jobb med timeslønn. Så sommeren 2018 fikk jeg feriepenger og lønn fra arbeidsgiver, siden vi ikke får lønn når vi tar ferie. Ikke noe problem det når man tar ferie etter feriepengene og sparer de.

Men hvordan er det når man skal ta ferie i 2019 og f.eks tar to uker med ferie i februar? Får jeg ikke noe lønn disse ukene? Eller får jeg lønn, men dette er av feriepengene mine for 2019? Slik at jeg får mindre feriepenger i juni bare. Noen som vet? :) har spurt på arbeidsplassen da denne måten med lønn, ferie etc er helt nytt for meg, men de ansatte som sitter med lønn er veldig trege til å svare

Anonymkode: 32457...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke lønn de 2 ukene. Men er det hovedferien du tar i februar, kan du kreve feriepenger i februarlønnen.

Anonymkode: 5211f...065

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke lønn de 2 ukene. Men er det hovedferien du tar i februar, kan du kreve feriepenger i februarlønnen.

Vi har fem uker ferie. Jeg tar to uker av disse. Det er hovedferie da? :) Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fem uker ferie. Jeg tar to uker av disse. Det er hovedferie da? :) Ts

Du skal ikke ta ut de 3 andre på en gang? Hovedferien er som regel den lengste. Skal du ha 3 uker sommerferie, så blir sommerferien hovedferie.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ta ut de 3 andre på en gang? Hovedferien er som regel den lengste. Skal du ha 3 uker sommerferie, så blir sommerferien hovedferie.

Joda, skal jo det :) men feriepengene og lønnen man fikk i 2018, det er vel for 2018? Hvordan skal folk ha råd til å ta ei uke eller to før juni 2019 da, hvis man ikke får lønn eller noe utbetaling av feriepengene sine når man tar ferie? Spør for jeg er rett og slett er uvitende, og har ikke råd til to uker uten betaling. Dette er helt nytt for meg, så derfor dumme spørsmål :)  ts

Skrevet

Generelt. Man får som regel ikke både feriepenger og lønn den måneden man mottar feriepenger, uavhengig av om man har fast- eller timelønn. For all ferie, i 2019, så beregnes feriepengene på det du tjente i 2018, men selve utbetalingstidspunktet kan variere. De fleste bedrifter utbetaler feriepenger (på grunnlag av beregning av det man tjente i fjor) i juni eller juli, litt avhengig av når bedrfiten har sin hovedferie. Så dersom dere vanligvis tar ut ferie om sommeren, så kan du nok dessverre ikke forvente å få utbetalt feriepenger i februar. Men hør med lønnsavdelingen på jobben din, så får du klart svar :) 

Anonymkode: 24a90...abd

Skrevet

De to ukene er ubetalt ja. Men så får du jo både lønn for timene du jobbet i juni + feriepenger i begynnelsen av juli da. Men hvis du ikke har buffer nok til å ha to ubetalte uker nå, ville jeg spurt sjefen om det er mulig å få utbetalt noe av feriepengene på forhånd.

Anonymkode: 18e2a...091

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt. Man får som regel ikke både feriepenger og lønn den måneden man mottar feriepenger, uavhengig av om man har fast- eller timelønn. For all ferie, i 2019, så beregnes feriepengene på det du tjente i 2018, men selve utbetalingstidspunktet kan variere. De fleste bedrifter utbetaler feriepenger (på grunnlag av beregning av det man tjente i fjor) i juni eller juli, litt avhengig av når bedrfiten har sin hovedferie. Så dersom dere vanligvis tar ut ferie om sommeren, så kan du nok dessverre ikke forvente å få utbetalt feriepenger i februar. Men hør med lønnsavdelingen på jobben din, så får du klart svar :) 

Har man timelønn får man både lønn og feriepenger. Dette fordi man ikke trekkes for ferie ved utbetaling av feriepengene. Feriefritid er ubetalt og jobber man timer vil man ikke tjene penger når man har ferie. 

Anonymkode: e374a...22c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt riv ruskende galt! 

Anonymkode: 957e3...7c6

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt riv ruskende galt! 

Anonymkode: 957e3...7c6

Hvordan mener du dette er galt?

Fast lønn: Får lønn 11 mnd i året. Feriepenger utbetales vanligvis den måneden det ikke utbetales lønn. Siden ferie som oftest er 5 uker og en måned er litt mindre blir man trukket disse ekstra dagene samme måned som man får feriepenger. 
Eks. på hvordan det kan se ut på utbetaling i juni er:
Lønn  30.000,-
Ferie - 35.000,- (en måned + 3 dager)
Feriepenger 45.000,- 
Utbetalt 40.000,-

Timesbetalt:
Får kun utbetalt lønn dersom man har jobbet. Feriepenger utbetales som oftest på fast tidspunkt (vanligvis i juni), men dersom man tar hovedferien på annet tidspunkt kan man spørre om å få utbetalt feriepenger den måneden man tar ferie. 
Dersom man tar en uke ferie i januar, en uke ferie i februar og tre uker ferie i juni får man ikke utbetalt noe for disse ukene, rett og slett fordi man ikke har jobbet. Timeslønn betales etterskuddsvis, så det vil si at i juni får man (som regel) utbetalt for de timene man jobbet i mai osv. Det vil si , med eksempelet over, at lønn i februar, mars og juli blir mindre enn vanlig, fordi man ikke har jobbet disse ukene i januar, februar og juni. Feriepenger utbetales uansett i sin helhet, uavhengig av om man tar ferie eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...