Gå til innhold

Tips til hvordan små barn kan få tillit til frisøren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år som nekter å bli klippet av både frisøren og pappaen hans. Jeg (mor) får heller ikke lov til å ta en saks nær håret hans for å stusse det. Han begynner å få langt hår helt uten fasong nå. Forrige gang han klipte seg var i august i fjor da pappaen klipte han med maskin. Det gikk greit da, men neste gang i november var han hos frisøren som fort måtte avbryte klippingen da han gråt og syntes det var skummelt. Pappaen har ikke fått lov av ham å klippe siden august. 

Er det noen her inne som har noen gode råd ang. å venne små barn gradvis til frisøren? På forhånd takk for tips :) 

Anonymkode: e7810...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, vi har en 4 åring av samme slag. Ingen får klippe, men det har likevel gått greit 2-3 ganger hos frisøren. Vår gutt tror det skal gjøre vondt å klippe håret med saks, det er en sterk overbevisning han har. Men det kommer likevel an på dagsform har vi opplevd. Vi tvinger derfor ikke frem noen klipp om han absolutt ikke vil. Det vi gjør er å gå til en frisørsalong med drop in. Hvis det da ikke funker, så har vi ikke holdt av tid for frisøren for en klipp som likevel ikke går. Så får han en pastilleske eller lignende, og lov til å se på ipad eller mobil. Er vi heldige da så bryr han seg ikke så mye om frisøren. 

Anonymkode: 06521...124

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, vi har en 4 åring av samme slag. Ingen får klippe, men det har likevel gått greit 2-3 ganger hos frisøren. Vår gutt tror det skal gjøre vondt å klippe håret med saks, det er en sterk overbevisning han har. Men det kommer likevel an på dagsform har vi opplevd. Vi tvinger derfor ikke frem noen klipp om han absolutt ikke vil. Det vi gjør er å gå til en frisørsalong med drop in. Hvis det da ikke funker, så har vi ikke holdt av tid for frisøren for en klipp som likevel ikke går. Så får han en pastilleske eller lignende, og lov til å se på ipad eller mobil. Er vi heldige da så bryr han seg ikke så mye om frisøren. 

Anonymkode: 06521...124

Takk for tipset om å ta drop in time. Litt kjedelig å måtte betale for timen hvis han skulle nekte å klippe seg. Noen frisører her som har flere tips til tilvenning hos frisør? 

Ts

Skrevet

Forhør deg med venner og bekjente om barnevennlige frisørsalonger. Hos den vi bruker sitter gjerne barnet i fanget mitt mens frisøren klipper, ser på YouTube eller NRK super på mobilen min. Alle barn får ei lita eske smarties (om foreldrene syns det er Ok) både før og etter timen. Og de tar heller ikke betalt (i hvert fall ikke full pris) om barnet nekter å la seg klippe. Første gangen vi var der stussa frisøren bittelitt på sitt eget hår og mitt, etter det gikk det veldig greit for barnet å bli klipt.

Anonymkode: 49754...a0c

• Liker 1
Skrevet

Sånn var vår når han va 2-3 år. Er 4 idag og det går helt fint hos frisøren og også når vi klipper hjemme. Det som hjalp er rett og slett youtube og tegnefilmer som jeg fikk frem på mobilen mens hårklippinga foregikk. Poenget er å distrahere barnet litt slik at han/hun blir opptatt av tegnefilmen istedenfro frykten med hårklippinga. Til slutt innser de bare at "Oj, hårklippet gikk bra likevel, er ikke så farlig dette". 3-4 sånne runder, så går det seg til av seg selv.

Anonymkode: a4d2f...106

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var vår når han va 2-3 år. Er 4 idag og det går helt fint hos frisøren og også når vi klipper hjemme. Det som hjalp er rett og slett youtube og tegnefilmer som jeg fikk frem på mobilen mens hårklippinga foregikk. Poenget er å distrahere barnet litt slik at han/hun blir opptatt av tegnefilmen istedenfro frykten med hårklippinga. Til slutt innser de bare at "Oj, hårklippet gikk bra likevel, er ikke så farlig dette". 3-4 sånne runder, så går det seg til av seg selv.

Anonymkode: a4d2f...106

Takk for tips til dere begge to over her. Skal absolutt prøve å finne en barnevennlig frisør. Lurt å ta med premie og en pastilleske. Vi får prøve NRK-super på telefonen min/ evt. ta med IPad. Vi må nok prøve å feile litt til, så blir han nok tryggere av flere frisørbesøk.

Ts

Skrevet

Finn en frisør som du går fast til hver gang,det var hvertfall viktig her.Finn en som er tolmodig og flink med barn. La barnet se film på mobilen eller spille mens hun klipper. Lokk med en is eller noe lignende når han er ferdig,det gjorde susen her :P

Anonymkode: ed594...e8e

• Liker 1
Skrevet

Her har hårklipp vært en kamp helt fra han var et år. Det har vært hyl, skrik og tull uansett om dry er jeg, faren eller frisør som har gjort det. Både iPad og godis har vært brukt som «underholdning».

Nå før jul, i en alder av 4 år, klippet han seg for første gang uten altfor store protester. MEN frisøren fikk ikke lov til å bruke maskin. Kun saks. 

Har dere prøvd å la gutten selv få velge om det skal brukes saks eller maskin? Kanskje det kan virke🤞😊

Anonymkode: 042eb...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...