Gå til innhold

Kommunikasjon mellom høykonfliktsforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for at du tok turen innom!

Som nicket mitt sier er jeg nå Alenepappa for ei jente på 3. Bruddet skjedde for litt over 1 år siden, og det har vært et helvete på jord siste 11-12 mnd. Det hele har nå endt i at jeg har jentungen 90% av tiden etter en midlertidig dom I Tingretten, og BV anser meg som den eneste foreldrene som er skikket til å ta vare på barnet.

Kommunikasjonen er enveis, da jeg har gitt opp. Det kom til tider 10-20 meldinger til dagen, og i snitt 2-3 meldinger til dagen, 80% hva galt jeg har gjort. Det var stille i 2 mnd i sommer da hun ble ilagt besøksforbud etter å ha tatt deg inn i huset mitt mot min vilje. 

Hun ønsker informasjon om ALT jentungen foretar seg, ned til hver minste detalj. I en 4 ukers periode hvor hun "kidnappet" jentungen (ikke bhg på 4 uker) fikk jeg 3 meldinger til dagen, bestående av 2-3 bilder og detaljert beskrivelse av dagen. Dette er hva hun forventer i retur, hver dag... jeg makter ikke dette for hver gang jeg skriver noe til henne får jeg 3 meldinger i retur.

Spørsmålet mitt er: hvor mye kommunikasjon er vanlig. Jeg ønsker å sette opp en avtale med hva og hvor mye som er ok/normalt

- meldinger / sms - kun "milepæler" / sykdom som påvirker dagen(-e) hun er hos mor.

- mail? 

- hva kan snakkes om ved overlevering?

Setter pris på alle tanker og råd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sende henne en oppsummering til fast tid hver uke. Evt kan barnet ha en FaceTime  samtale til fast tid i tillegg. Utenom kan du velge å la være å svare på meldinger. Hold det mest mulig skriftlig. 

Anonymkode: e02fb...352

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes jo at daglig informasjon er en veldig fin ting å få, særlig med så små barn. 

Anonymkode: 6e9ed...5e8

Skrevet

Mail på fast dag en gang i uka, samt sms hvis barnet er sykt eller det er andre ting som påvirker barnet eller kommende samvær.

Daglig oppdatering er jo noe man kunne ønske som forelder, men ikke alltid realistisk å få gjennomført, spesielt ikke når det er høyt konfliktnivå.

• Liker 1
Skrevet

Må man ha direkte kommunikasjon?

her har mor forbud mot å sende meldinger om noe annet enn konkret hva som angår barnet, spydige meldinger besvares ikke.

skjer kun i forkant av overlevering til samvær.

utrolig slitsomt, hold ut

• Liker 1
Skrevet

Er vel slik at noen sa fra seg retten til daglig kontakt med barnet når dere skilte lag. Sånn er det dessverre. Ingen av foreldrene kan kreve at den andre skal kommunisere noe som helst. Men vanlig høflighet er jo å informere om noe er galt, noe noe en ønsker av den andre, avklaringen vedrørende samvær, sykdom osv.  

Skrevet

Sorry altså, men det virker som du jobber minst like hardt som henne for å gjøre ting forbannet vanskelig..når du ikke responderer, er det jo klart at hun presser på med mer meldinger. Hun savner vel ungen som besatt om den er hos deg 90% av tiden og hun har jo heller ikke lenger så alt for mye å tape siden du alt har tatt ungen fra henne. Selv om hun skulle være en dårlig mor, betyr jo ikke det at hun ikke er glad i ungen sin..Hvorfor imøtekommer du henne ikke på noe?? Koster det deg så forbannet mye å fortelle henne hva dere har gjort på?

Anonymkode: 60286...372

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sorry altså, men det virker som du jobber minst like hardt som henne for å gjøre ting forbannet vanskelig..når du ikke responderer, er det jo klart at hun presser på med mer meldinger. Hun savner vel ungen som besatt om den er hos deg 90% av tiden og hun har jo heller ikke lenger så alt for mye å tape siden du alt har tatt ungen fra henne. Selv om hun skulle være en dårlig mor, betyr jo ikke det at hun ikke er glad i ungen sin..Hvorfor imøtekommer du henne ikke på noe?? Koster det deg så forbannet mye å fortelle henne hva dere har gjort på?

Prøv å stå i situasjonen selv, så tror jeg du forstår hvorfor TS gjør som han gjør. Dette her er tydeligvis noe du ikke har peiling på.

Anonymkode: e850f...186

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tatt fra moren ungen? Blir forferdet over at noen kan mene noe slikt. Står da at far er den som har fått tildelt omsorg, så han har ikke tatt, men fått.

Sms hver dag synes jeg faktisk ikke hører noe sted hjemme. Barnet trenger ro, kke foreldre som stresser. Mail yver uke om uken som har vært burde holde.

Anonymkode: 027d0...170

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å stå i situasjonen selv, så tror jeg du forstår hvorfor TS gjør som han gjør. Dette her er tydeligvis noe du ikke har peiling på.

Anonymkode: e850f...186

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor han behandler en dame som han har vært sammen med og fått barn med så kaldt og nedlatende som han gjør. Klart det blir mye damp, når man kjører en isbit og ild sammen. Begge burde roe seg å oppføre seg mer voksent. Hun har helt sikkert ikke hatt en personlighetsforandring over natta og er nok samme dama som var bra nok for han tidligere, selv om tydeligvis ikke dugde som mor. Da trenger han ikke behandle henne nedlatende med å la være å svare henne og bruke det at han har 90% ansvar for det er verdt..det er ikke som om ungen er tjent med hverken hans eller hennes dårlige konfliktløsingsevner. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har han nok allerede forsøkt! Og leser du i hele tatt hva han skriver?? Eksen har brutt seg inn i huset hans, fått besøksforbud tidligere og kidnappet datteren! I tillegg er det hun driver med telefonterror. Hadde du svart det samme hvis ts var kvinne og det var barnefaren som holdt på slik, brøt seg inn osv?? Hva hvis det var deg, og eksen din plaget deg og barnet på den måten? Også fikk du til svar at du måtte imøtekomme han mer, hvorfor gjør du bare ikke det da, du virker vanskelig?! Nei vettu hva, det er faktisk grunner til at retten mener han er den eneste som er skikket til å ta vare på barnet. Ikke tenk på moren, du må tenke på barnet her.

Og ikke svar utfra egen virkelighet og tenk at hun kunne ha vært deg, forsøk å se det fra ts sin side. Evt se for deg at ts er moren og eksen er faren, hvis det gjør det enklere å sette mannen i rollen som den vanskelige 🙄 Og nei, jeg er ikke mann, jeg er selv kvinne og mor.

Til Ts; Ikke bry deg om svar som dette, husk at det er alle mulige slags folk som kan svare her inne, og noen kan være av samme kaliber som eksen din selv. Evt venninner av henne som kjenner igjen saken. Jeg har sett flere saker som din, og du er ikke urimelig! Du skal tenke på barnet først og fremst, ikke morens behov! Hvis du hele tiden skal danse etter hennes pipe så kommer du til å bli utslitt og deprimert, noe som igjen går utover barnet. Barnet trenger deg mest! Det er vanlig å bare snakkes en gang i uken i slike saker, det gjelder både med deg og barnet, og å skrive saklig og greit om sykdom, milepæler o.l innimellom (dette kan tas på sms eller Mail). Men absolutt ikke daglig. Du må få roet henne ned litt, så sett heller bremsene på litt nå. 

Anonymkode: 29b37...c23

• Liker 11
Skrevet

Erfaringsmessig så går ting seg til heldigvis :)

Henvis henne til barnehagen (jeg regner med at dere har delt foreldreansvar selv om du har daglig omsorg) om oppdateringer på ukentlig basis, barnehagen vet hva de kan / skal gi opplysninger om. Gi henne beskjed via advokat / BV på hvilke punkter du ser det nødvendig å informere mor (for eksempel ved langvarig sykdom, barnesykdommer, milepæler etc)

Ved overlevering gi beskjeder, ikke noe mer. At det oppstår konflikter ved overlevering kan gjøre barnet mer usikkert - og er lite heldig. Om hun begynner med noe, så ikke la det eksalere - men snakk rolig og henvis gjerne til avtalen (les brevet, dommen el)

Anonymkode: 2e003...f26

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor han behandler en dame som han har vært sammen med og fått barn med så kaldt og nedlatende som han gjør. Klart det blir mye damp, når man kjører en isbit og ild sammen. Begge burde roe seg å oppføre seg mer voksent. Hun har helt sikkert ikke hatt en personlighetsforandring over natta og er nok samme dama som var bra nok for han tidligere, selv om tydeligvis ikke dugde som mor. Da trenger han ikke behandle henne nedlatende med å la være å svare henne og bruke det at han har 90% ansvar for det er verdt..det er ikke som om ungen er tjent med hverken hans eller hennes dårlige konfliktløsingsevner. 

Tenker du på barnet her?? I det hele tatt?? Eneste jeg hører er at du tenker kun på moren. DET ER GRUNNER TIL DET, NÅR HUN NESTEN IKKE FÅR SE BARNET MER. GRUNNER SOM ER FOR BARNETS BESTE. Jeees! Du virker mannsfiendtlig og svarer tydeligvis utfra egne følelser og behov. Det han gjør er akkurat det en sakkyndig og dommer pleier å anbefale. Dette er tydelig ikke bare "vanlige" ekser som er litt sure på hverandre, det er naivt og uvitende å tro det.

• Liker 9
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta deg en skikkelig bolle! Noen kvinner er ikke egnet til å være en mor. Her er nok en av de. 

Endret av Outlander
  • Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Outlander skrev:

Ta deg en skikkelig bolle! Noen kvinner er ikke egnet til å være en mor. Her er nok en av de. 

Nettopp! Noen ser bare seg selv, og sine egne behov. Skremmende at noen ser på barna som sin eiendel eller rettighet. Barnet blir ikke nevnt en gang, hun er tydeligvis bare bekymret for moren. Som hun kanskje kjenner seg igjen i 😒

• Liker 3
Skrevet

Sitter i en lignende situasjon selv, etter at jeg gikk fra barnefar for over 2 år siden. Det er fortsatt et helvete. Politi og BV har vært innblandet ved flere anledninger. Han har fått tildelt litt samvær samvær gjennom retten, men datteren min på 9 år er veldig redd ham og har ved flere anledninger måttet holde henne hjemme fra samvær fordi hun får angstanfall og stresser så at hun kaster opp. Noen mennesker burde ikke få lov til å være foreldre... 

Jeg tar aldri telefonen når han ringer, svarer kort og konkret på meldinger og overser meldinger som bare er spydige, de er det mange av. Samt holder et øye med hans sosiale media, ettersom han ved flere anledninger har hengt meg ut offentlig. Det ser enda ikke ut til at det roer seg, dessverre. Men jeg lever i håpet...

Anonymkode: 31d94...f3f

• Liker 3
Skrevet

Det ville ikke falt meg inn å "rapportere" hver dag. Det ville tatt bort fokuset fra barnet. Om det skjer noe spesielt den ene dagen. Om barnet har lært noe nytt, blitt syk, fått spesiell beskjed fra barnahagen, så ville jeg nok gitt beskjed. Ellers burde det holde med oppdateringer om dagligdagse ting ved overlevering. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jo at daglig informasjon er en veldig fin ting å få, særlig med så små barn. 

Anonymkode: 6e9ed...5e8

Det er veldig mye! 

Anonymkode: 95be9...31f

• Liker 3
Skrevet

For det første: det skal faktisk to til for å opprettholde også en dårlig kommunikasjon. Det betyr ikke at det ikke kan være mer den enes ansvar enn den andres, men også TS (selv om han er far) må se på sin måte å kommunisere på. Han kan kun endre seg og sin måte å kommunisere på, men dette må han faktisk ta ansvar for. Og det vil høyst sannsynlig endre dynamikken i hele kommunikasjonsbildet. Dessuten - med daglig omsorg så har du TS et særskilt ansvar for å tilrettelegge for samvær og kontakt mellom barnet og moren.

For det andre: hvorfor være gnien med informasjon om barnet? Er det om å gjøre å holde barnets liv mest mulig adskilt når det er hos far eller mor? Hvorfor ikke ha holdningen at det er fint at den andre forelder vet hva som skjer i dagliglivet til barnet ? Det er faktisk ikke godt for barn å leve med "vanntette skott" mellom tilværelsen hos mor og hos far. Tror bla det kan forebygge tendensen noen barn kan utvikle med alderen med å "spille ut" foreldrene mot hverandre.

Men hvordan gjør man dette med infodeling så enkelt som mulig?

tja - jeg ville faktisk foreslå en kort SMS/epost hver kveld hvor du TS gir en tilbakemelding om dagen og ev.t highlights. Da får også mor litt info på dagligbasis, men uten at hun MÅ pepre deg med meldinger for å få en respons. Ungen er tre år, det er begrenset hva hun evner å fortelle selv. Etterhvert som ungen blir eldre, vil behovet for slike daglige oppdateringer også bli mindre, ettersom hun da vil fortelle mer selg og også selv kan ha kontakt med den forelder hun til enhver tid ikke er hos. Jeg vil også foreslå at dere lager en "bok" som følger barnet ved samvær. Der kan det gis lengre informasjon om hva man har gjort, om det har vært noe som har vært særlig positivt eller negativt, om barnet har lært noe nytt, etc. Der kan man også informere om sykdom/medisinering, huske avtaler etc. Da må man ikke ha lange samtaler ved overlevering og man er sikret at informasjonen kommer fram.

• Liker 1
Skrevet
Just now, regine said:

For det første: det skal faktisk to til for å opprettholde også en dårlig kommunikasjon. Det betyr ikke at det ikke kan være mer den enes ansvar enn den andres, men også TS (selv om han er far) må se på sin måte å kommunisere på. Han kan kun endre seg og sin måte å kommunisere på, men dette må han faktisk ta ansvar for. Og det vil høyst sannsynlig endre dynamikken i hele kommunikasjonsbildet. Dessuten - med daglig omsorg så har du TS et særskilt ansvar for å tilrettelegge for samvær og kontakt mellom barnet og moren.

For det andre: hvorfor være gnien med informasjon om barnet? Er det om å gjøre å holde barnets liv mest mulig adskilt når det er hos far eller mor? Hvorfor ikke ha holdningen at det er fint at den andre forelder vet hva som skjer i dagliglivet til barnet ? Det er faktisk ikke godt for barn å leve med "vanntette skott" mellom tilværelsen hos mor og hos far. Tror bla det kan forebygge tendensen noen barn kan utvikle med alderen med å "spille ut" foreldrene mot hverandre.

Men hvordan gjør man dette med infodeling så enkelt som mulig?

tja - jeg ville faktisk foreslå en kort SMS/epost hver kveld hvor du TS gir en tilbakemelding om dagen og ev.t highlights. Da får også mor litt info på dagligbasis, men uten at hun MÅ pepre deg med meldinger for å få en respons. Ungen er tre år, det er begrenset hva hun evner å fortelle selv. Etterhvert som ungen blir eldre, vil behovet for slike daglige oppdateringer også bli mindre, ettersom hun da vil fortelle mer selg og også selv kan ha kontakt med den forelder hun til enhver tid ikke er hos. Jeg vil også foreslå at dere lager en "bok" som følger barnet ved samvær. Der kan det gis lengre informasjon om hva man har gjort, om det har vært noe som har vært særlig positivt eller negativt, om barnet har lært noe nytt, etc. Der kan man også informere om sykdom/medisinering, huske avtaler etc. Da må man ikke ha lange samtaler ved overlevering og man er sikret at informasjonen kommer fram.

Så- det er ikke nok at den dame har skapt stress og et helvete for ikke bare mannen sin skyld, men mest overfor barna og DA burde faren føler litt skam at han ikke oppdatere hver dag?  Seriøs... høres ut som han har nok på tallerken enn å må holde den dårlig mor oppdatert til alle tiders om hvordan barnet har det.  Dette burde hun ha tenkt på før hun tok en tur til LALA land.   Hva med kveldene det er vanskelig å få ungen til å sove - skal hun begynne å mase at hun ikke har fått dagens oppdateringer?  

Det som er mest viktig her er barnet- som heldigvis høres ut til å ha en oppegående far som er der for barnet 100% til tross stresset og den emosjonelle helvete dette barn må vitne ved å ha en helt uegnet mor.  

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...