Gå til innhold

Små barn i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en nydelig liten jente på snart 9 måneder som er veldig knyttet til meg. Jeg har kun vært borte fra henne 1 time på det meste og hun begynner å klage så snart hun skjønner at jeg ikke er i umiddelbar nærhet.

Planen er at jeg skal tilbake i jobb like etter 1-årsdagen hennes, altså om knappe 4 måneder 😳 

Før permisjonen jobbet jeg 9-17, og nå som jeg har flyttet ut av sentrumskjernen betyr det at jeg vil måtte dra hjemmefra rundt kl. 7 mtp. levering i barnehage + pendling, og jeg vil kunne hente tidligst kl. 18. Det betyr 11 timer i barnehage 😢 Er det i det hele tatt mulig å få til en slik ordning?

Jeg kommer til å forsøke å få endret arbeidstiden min, og evt. bytte jobb hvis jeg må. 

Hvordan har dere som har måttet gå ut i jobb mens barnet er lite ordnet dere? Jeg er livredd for å miste den gode kontakten med barnet mitt når jeg blir fraværende store deler av dagen. Og jeg grøsser ved tanken på hvordan den første tiden i barnehagen vil bli for henne. Jeg har helt vondt i magen.

Noen som har gode råd, tips og triks? 😕

Anonymkode: eb8bf...fcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for dagmamma hvis du har mulighet til det, evt kombinert med pass av besteforeldre.

Anonymkode: 8e42c...320

• Liker 6
Skrevet

De fleste barnehager har (heldigvis) maxtid, og de har som regel heller ikke åpent lenger enn 16:30-17. Hvis du planlegger 11 timers dager i barnehagen så forstår jeg rett og slett ikke hvorfor du skal ha barn. Du må enten flytte nærmere jobb, få jobb nærmere bosted eller gå ned i stilling så du har tid till barnet. Er det ingen far i bildet her? Hvis barnet kun har vært med deg døgnet rundt i 9 mnd så kan det jo være greit å involvere andre; besteforeldre, tanter og onkler, venner av deg, gå på babysang eller åpen barnehage osv. 

Anonymkode: f66f1...93c

• Liker 32
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg har en nydelig liten jente på snart 9 måneder som er veldig knyttet til meg. Jeg har kun vært borte fra henne 1 time på det meste og hun begynner å klage så snart hun skjønner at jeg ikke er i umiddelbar nærhet.

Planen er at jeg skal tilbake i jobb like etter 1-årsdagen hennes, altså om knappe 4 måneder 😳 

Før permisjonen jobbet jeg 9-17, og nå som jeg har flyttet ut av sentrumskjernen betyr det at jeg vil måtte dra hjemmefra rundt kl. 7 mtp. levering i barnehage + pendling, og jeg vil kunne hente tidligst kl. 18. Det betyr 11 timer i barnehage 😢 Er det i det hele tatt mulig å få til en slik ordning?

Jeg kommer til å forsøke å få endret arbeidstiden min, og evt. bytte jobb hvis jeg må. 

Hvordan har dere som har måttet gå ut i jobb mens barnet er lite ordnet dere? Jeg er livredd for å miste den gode kontakten med barnet mitt når jeg blir fraværende store deler av dagen. Og jeg grøsser ved tanken på hvordan den første tiden i barnehagen vil bli for henne. Jeg har helt vondt i magen.

Noen som har gode råd, tips og triks? 😕

Anonymkode: eb8bf...fcc

Du kan ikke ha barnet i barnehagen 11 timer hver dag.

Tror uansett du vil slite med å finne en barnehage som er åpen så lenge. Her jeg bor er barnehagene åpne i 9.5 timer hver dag, men det er ingen barn som er i barnehagen hele åpningstiden.

Anonymkode: 155b2...689

• Liker 20
Skrevet

Det går nok ikke. Jeg har aldri hørt om en barnehage som er åpen til 18. Det tillates ei. 

Det er uansett aaalt for lenge å ha ett barn i barnehagen i 11 timer om det hadde vært mulig. Mange barnehager har en maxtid på 9 timer, men anbefaler gjerne at barnet bare er rundt 8 timer. 

De blir slitne de også, likeså som oss. Barnehage kan sammenlignes som jobb. 

Tenk deg at du jobber sammen med 12-14 andre. Dere er enige, uenige, enige og uenige igjen. Det er mye å gjøre og mange inntrykk. Noe nytt å sette seg inn i hele tiden. Mange mennesker å forholde seg til. Dere spiser sammen, sover sammen, går på do sammen. Aldri ett stille øyeblikk og aldri alene... Vel, slik er det i barnehagen. Barna blir slitne. 

Du må nesten snakke med arbeidsgiveren din. Om det er mulig å gjøre noe jobb hjemme på kveldstid? Er far i bildet? Kan dere samarbeide med henting og levering? 

Ikke meningen å virke så negativ, men slik er det. Håper dere finner ut av det! ☺️

Anonymkode: 0c5a9...0d4

• Liker 11
Skrevet

Men du har rett til å jobbe redusert.

• Liker 3
Skrevet

11 timers dager i bhg for en 1åring?

Da får du heller overlate omsorgen til noen som kan ta være på barnet for dette er ikke greit. 9,5, t er heller ikke greit. 

Anonymkode: b23f5...eb1

• Liker 14
Skrevet

4 mnd. er lenge til. Barnet blir modnere med tiden.

Ellers kan du prøve ut åpen barnehage for å venne barnet til større mengde av jevnaldrende. Evt. la appaen/familien passe på barnet mer mens du er på handletur eller noe sånt.

Anonymkode: 8da9b...42f

• Liker 2
Skrevet

11 timer går ikke. Har du i det hele tatt sjekket åpningstidene på barnehagen? 

Men nei, det går ikke med 11 timer. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

11 timers dager i bhg for en 1åring?

Da får du heller overlate omsorgen til noen som kan ta være på barnet for dette er ikke greit. 9,5, t er heller ikke greit. 

Anonymkode: b23f5...eb1

Altså, jeg leser TS sitt innlegg som at hun vet at det ikke går, men at hun lurer på hvordan hun kan løse dette 

"Jeg kommer til å forsøke å få endret arbeidstiden min, og evt. bytte jobb hvis jeg må. "

• Liker 7
Skrevet

11 timer i bhg går ikke og bhg stenger vel også senest 1715 (vår gjør det). Du har fortsatt 4 mnd på deg til å finne en jobb nærmere der du bor, det er bare å hive seg rundt å søke. Evnt må du jobbe redusert. Antar far ikke er med i bildet her siden han ikke er nevnt.

Anonymkode: f9f7b...958

• Liker 3
Skrevet

Flytt nærmere jobb eller bytt jobb. Som alenemor er det egentlig bare 8-16 jobb som fungerer hvis du ikke har noe avlastning. Du finner ikke mange bhg som er oppe til etter 1730.

• Liker 3
Skrevet

Oj. Kan du forsøke å jobbe redusert en periode? 

Anonymkode: 61d6b...922

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste barnehager har (heldigvis) maxtid, og de har som regel heller ikke åpent lenger enn 16:30-17. Hvis du planlegger 11 timers dager i barnehagen så forstår jeg rett og slett ikke hvorfor du skal ha barn. Du må enten flytte nærmere jobb, få jobb nærmere bosted eller gå ned i stilling så du har tid till barnet. Er det ingen far i bildet her? Hvis barnet kun har vært med deg døgnet rundt i 9 mnd så kan det jo være greit å involvere andre; besteforeldre, tanter og onkler, venner av deg, gå på babysang eller åpen barnehage osv. 

Hører folk snakke om makstid, men har aldri sett en barnehage med det. I barnehagene vi har erfaring med er det mange som er der fra første halvtime til siste timen.

Anonymkode: 16824...4f9

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å ha barnehage ved jobben og ikke ved hjemmet? Er det noen andre som kan hjelpe med levering/henting? Om ikke vmburde du begynne å se etter ny jobb ja. ❤️

• Liker 7
Skrevet

Så utrolig frekke mange er.
TS spør om råd. og svare er "hvorfor fikk du i det hele tatt barn"

Heldigvis har det kommet noen litt mer hyggeligere svar også. Og noen som skjønner at det ikke bare er å snu på problemet med en gang. 

Anonymkode: 4aaa2...88a

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet reisetid i samme størrelsesorden, men innså i løpet av permisjonen at det ikke kom til å gå, så jeg flytta nærmere jobb. Du sier du har nettopp har flytta ut fra bykjernen, jeg skjønner det er ergelig, men jeg anbefaler deg å bite i det sure eplet og flytte tilbake.

Anonymkode: 1563f...a92

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig frekke mange er.
TS spør om råd. og svare er "hvorfor fikk du i det hele tatt barn"

Heldigvis har det kommet noen litt mer hyggeligere svar også. Og noen som skjønner at det ikke bare er å snu på problemet med en gang. 

Anonymkode: 4aaa2...88a

En voksen skal i hht arbeidsmiljøloven ikke jobbe mer enn 9 timer i døgnet, da vi ønsket å forsøke 12 timers vakter på jobb sa arbeidstilsynet nei. Men 11 timer i barnehage for en ettåring skal være greit. Sånn til sammenligning. Når ts ønsker å ha barnet i barnehage hele barnets våkne tid så kan man jo lure på poenget med å få barn jo, det er ikke frekt, det er et helt legetimt spørsmål. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok ikke. Jeg har aldri hørt om en barnehage som er åpen til 18. Det tillates ei. 

Det er uansett aaalt for lenge å ha ett barn i barnehagen i 11 timer om det hadde vært mulig. Mange barnehager har en maxtid på 9 timer, men anbefaler gjerne at barnet bare er rundt 8 timer. 

De blir slitne de også, likeså som oss. Barnehage kan sammenlignes som jobb. 

Tenk deg at du jobber sammen med 12-14 andre. Dere er enige, uenige, enige og uenige igjen. Det er mye å gjøre og mange inntrykk. Noe nytt å sette seg inn i hele tiden. Mange mennesker å forholde seg til. Dere spiser sammen, sover sammen, går på do sammen. Aldri ett stille øyeblikk og aldri alene... Vel, slik er det i barnehagen. Barna blir slitne. 

Du må nesten snakke med arbeidsgiveren din. Om det er mulig å gjøre noe jobb hjemme på kveldstid? Er far i bildet? Kan dere samarbeide med henting og levering? 

Ikke meningen å virke så negativ, men slik er det. Håper dere finner ut av det! ☺️

Anonymkode: 0c5a9...0d4

Det finnes det. Åpen fra 07:30-18. https://www.oslo.kommune.no/barnehage/finn-barnehage-i-oslo/bydel-frogner/manestrale-barnehage/#gref

vet ikke om de har noen grenser på makstid da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...