AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #1 Skrevet 14. januar 2019 Hei! Jeg har en nydelig liten jente på snart 9 måneder som er veldig knyttet til meg. Jeg har kun vært borte fra henne 1 time på det meste og hun begynner å klage så snart hun skjønner at jeg ikke er i umiddelbar nærhet. Planen er at jeg skal tilbake i jobb like etter 1-årsdagen hennes, altså om knappe 4 måneder 😳 Før permisjonen jobbet jeg 9-17, og nå som jeg har flyttet ut av sentrumskjernen betyr det at jeg vil måtte dra hjemmefra rundt kl. 7 mtp. levering i barnehage + pendling, og jeg vil kunne hente tidligst kl. 18. Det betyr 11 timer i barnehage 😢 Er det i det hele tatt mulig å få til en slik ordning? Jeg kommer til å forsøke å få endret arbeidstiden min, og evt. bytte jobb hvis jeg må. Hvordan har dere som har måttet gå ut i jobb mens barnet er lite ordnet dere? Jeg er livredd for å miste den gode kontakten med barnet mitt når jeg blir fraværende store deler av dagen. Og jeg grøsser ved tanken på hvordan den første tiden i barnehagen vil bli for henne. Jeg har helt vondt i magen. Noen som har gode råd, tips og triks? 😕 Anonymkode: eb8bf...fcc
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #2 Skrevet 14. januar 2019 Jeg ville gått for dagmamma hvis du har mulighet til det, evt kombinert med pass av besteforeldre. Anonymkode: 8e42c...320 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #3 Skrevet 14. januar 2019 De fleste barnehager har (heldigvis) maxtid, og de har som regel heller ikke åpent lenger enn 16:30-17. Hvis du planlegger 11 timers dager i barnehagen så forstår jeg rett og slett ikke hvorfor du skal ha barn. Du må enten flytte nærmere jobb, få jobb nærmere bosted eller gå ned i stilling så du har tid till barnet. Er det ingen far i bildet her? Hvis barnet kun har vært med deg døgnet rundt i 9 mnd så kan det jo være greit å involvere andre; besteforeldre, tanter og onkler, venner av deg, gå på babysang eller åpen barnehage osv. Anonymkode: f66f1...93c 32
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #4 Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg har en nydelig liten jente på snart 9 måneder som er veldig knyttet til meg. Jeg har kun vært borte fra henne 1 time på det meste og hun begynner å klage så snart hun skjønner at jeg ikke er i umiddelbar nærhet. Planen er at jeg skal tilbake i jobb like etter 1-årsdagen hennes, altså om knappe 4 måneder 😳 Før permisjonen jobbet jeg 9-17, og nå som jeg har flyttet ut av sentrumskjernen betyr det at jeg vil måtte dra hjemmefra rundt kl. 7 mtp. levering i barnehage + pendling, og jeg vil kunne hente tidligst kl. 18. Det betyr 11 timer i barnehage 😢 Er det i det hele tatt mulig å få til en slik ordning? Jeg kommer til å forsøke å få endret arbeidstiden min, og evt. bytte jobb hvis jeg må. Hvordan har dere som har måttet gå ut i jobb mens barnet er lite ordnet dere? Jeg er livredd for å miste den gode kontakten med barnet mitt når jeg blir fraværende store deler av dagen. Og jeg grøsser ved tanken på hvordan den første tiden i barnehagen vil bli for henne. Jeg har helt vondt i magen. Noen som har gode råd, tips og triks? 😕 Anonymkode: eb8bf...fcc Du kan ikke ha barnet i barnehagen 11 timer hver dag. Tror uansett du vil slite med å finne en barnehage som er åpen så lenge. Her jeg bor er barnehagene åpne i 9.5 timer hver dag, men det er ingen barn som er i barnehagen hele åpningstiden. Anonymkode: 155b2...689 20
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #5 Skrevet 14. januar 2019 Det går nok ikke. Jeg har aldri hørt om en barnehage som er åpen til 18. Det tillates ei. Det er uansett aaalt for lenge å ha ett barn i barnehagen i 11 timer om det hadde vært mulig. Mange barnehager har en maxtid på 9 timer, men anbefaler gjerne at barnet bare er rundt 8 timer. De blir slitne de også, likeså som oss. Barnehage kan sammenlignes som jobb. Tenk deg at du jobber sammen med 12-14 andre. Dere er enige, uenige, enige og uenige igjen. Det er mye å gjøre og mange inntrykk. Noe nytt å sette seg inn i hele tiden. Mange mennesker å forholde seg til. Dere spiser sammen, sover sammen, går på do sammen. Aldri ett stille øyeblikk og aldri alene... Vel, slik er det i barnehagen. Barna blir slitne. Du må nesten snakke med arbeidsgiveren din. Om det er mulig å gjøre noe jobb hjemme på kveldstid? Er far i bildet? Kan dere samarbeide med henting og levering? Ikke meningen å virke så negativ, men slik er det. Håper dere finner ut av det! ☺️ Anonymkode: 0c5a9...0d4 11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #6 Skrevet 14. januar 2019 Men du har rett til å jobbe redusert. Anonymkode: 155b2...689 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #7 Skrevet 14. januar 2019 11 timers dager i bhg for en 1åring? Da får du heller overlate omsorgen til noen som kan ta være på barnet for dette er ikke greit. 9,5, t er heller ikke greit. Anonymkode: b23f5...eb1 14
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #8 Skrevet 14. januar 2019 4 mnd. er lenge til. Barnet blir modnere med tiden. Ellers kan du prøve ut åpen barnehage for å venne barnet til større mengde av jevnaldrende. Evt. la appaen/familien passe på barnet mer mens du er på handletur eller noe sånt. Anonymkode: 8da9b...42f 2
Gjest Albbas Skrevet 14. januar 2019 #9 Skrevet 14. januar 2019 11 timer går ikke. Har du i det hele tatt sjekket åpningstidene på barnehagen? Men nei, det går ikke med 11 timer.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 Just now, AnonymBruker said: 11 timers dager i bhg for en 1åring? Da får du heller overlate omsorgen til noen som kan ta være på barnet for dette er ikke greit. 9,5, t er heller ikke greit. Anonymkode: b23f5...eb1 Altså, jeg leser TS sitt innlegg som at hun vet at det ikke går, men at hun lurer på hvordan hun kan løse dette "Jeg kommer til å forsøke å få endret arbeidstiden min, og evt. bytte jobb hvis jeg må. " Anonymkode: 155b2...689 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #11 Skrevet 14. januar 2019 11 timer i bhg går ikke og bhg stenger vel også senest 1715 (vår gjør det). Du har fortsatt 4 mnd på deg til å finne en jobb nærmere der du bor, det er bare å hive seg rundt å søke. Evnt må du jobbe redusert. Antar far ikke er med i bildet her siden han ikke er nevnt. Anonymkode: f9f7b...958 3
atropos Skrevet 14. januar 2019 #12 Skrevet 14. januar 2019 Flytt nærmere jobb eller bytt jobb. Som alenemor er det egentlig bare 8-16 jobb som fungerer hvis du ikke har noe avlastning. Du finner ikke mange bhg som er oppe til etter 1730. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #13 Skrevet 14. januar 2019 Oj. Kan du forsøke å jobbe redusert en periode? Anonymkode: 61d6b...922 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #14 Skrevet 14. januar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste barnehager har (heldigvis) maxtid, og de har som regel heller ikke åpent lenger enn 16:30-17. Hvis du planlegger 11 timers dager i barnehagen så forstår jeg rett og slett ikke hvorfor du skal ha barn. Du må enten flytte nærmere jobb, få jobb nærmere bosted eller gå ned i stilling så du har tid till barnet. Er det ingen far i bildet her? Hvis barnet kun har vært med deg døgnet rundt i 9 mnd så kan det jo være greit å involvere andre; besteforeldre, tanter og onkler, venner av deg, gå på babysang eller åpen barnehage osv. Anonymkode: f66f1...93c Hører folk snakke om makstid, men har aldri sett en barnehage med det. I barnehagene vi har erfaring med er det mange som er der fra første halvtime til siste timen. Anonymkode: 16824...4f9 1
Rosa Sitron Skrevet 14. januar 2019 #15 Skrevet 14. januar 2019 Har du mulighet til å ha barnehage ved jobben og ikke ved hjemmet? Er det noen andre som kan hjelpe med levering/henting? Om ikke vmburde du begynne å se etter ny jobb ja. ❤️ 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #16 Skrevet 14. januar 2019 Så utrolig frekke mange er. TS spør om råd. og svare er "hvorfor fikk du i det hele tatt barn" Heldigvis har det kommet noen litt mer hyggeligere svar også. Og noen som skjønner at det ikke bare er å snu på problemet med en gang. Anonymkode: 4aaa2...88a 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #17 Skrevet 14. januar 2019 Jeg hadde i utgangspunktet reisetid i samme størrelsesorden, men innså i løpet av permisjonen at det ikke kom til å gå, så jeg flytta nærmere jobb. Du sier du har nettopp har flytta ut fra bykjernen, jeg skjønner det er ergelig, men jeg anbefaler deg å bite i det sure eplet og flytte tilbake. Anonymkode: 1563f...a92
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #18 Skrevet 14. januar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så utrolig frekke mange er. TS spør om råd. og svare er "hvorfor fikk du i det hele tatt barn" Heldigvis har det kommet noen litt mer hyggeligere svar også. Og noen som skjønner at det ikke bare er å snu på problemet med en gang. Anonymkode: 4aaa2...88a En voksen skal i hht arbeidsmiljøloven ikke jobbe mer enn 9 timer i døgnet, da vi ønsket å forsøke 12 timers vakter på jobb sa arbeidstilsynet nei. Men 11 timer i barnehage for en ettåring skal være greit. Sånn til sammenligning. Når ts ønsker å ha barnet i barnehage hele barnets våkne tid så kan man jo lure på poenget med å få barn jo, det er ikke frekt, det er et helt legetimt spørsmål. Anonymkode: f66f1...93c 9
Puny Skrevet 14. januar 2019 #19 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går nok ikke. Jeg har aldri hørt om en barnehage som er åpen til 18. Det tillates ei. Det er uansett aaalt for lenge å ha ett barn i barnehagen i 11 timer om det hadde vært mulig. Mange barnehager har en maxtid på 9 timer, men anbefaler gjerne at barnet bare er rundt 8 timer. De blir slitne de også, likeså som oss. Barnehage kan sammenlignes som jobb. Tenk deg at du jobber sammen med 12-14 andre. Dere er enige, uenige, enige og uenige igjen. Det er mye å gjøre og mange inntrykk. Noe nytt å sette seg inn i hele tiden. Mange mennesker å forholde seg til. Dere spiser sammen, sover sammen, går på do sammen. Aldri ett stille øyeblikk og aldri alene... Vel, slik er det i barnehagen. Barna blir slitne. Du må nesten snakke med arbeidsgiveren din. Om det er mulig å gjøre noe jobb hjemme på kveldstid? Er far i bildet? Kan dere samarbeide med henting og levering? Ikke meningen å virke så negativ, men slik er det. Håper dere finner ut av det! ☺️ Anonymkode: 0c5a9...0d4 Det finnes det. Åpen fra 07:30-18. https://www.oslo.kommune.no/barnehage/finn-barnehage-i-oslo/bydel-frogner/manestrale-barnehage/#gref vet ikke om de har noen grenser på makstid da...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #20 Skrevet 14. januar 2019 13 minutter siden, Puny skrev: Det finnes det. Åpen fra 07:30-18. https://www.oslo.kommune.no/barnehage/finn-barnehage-i-oslo/bydel-frogner/manestrale-barnehage/#gref vet ikke om de har noen grenser på makstid da... Svært få barnehager har åpent så sent, så ville ikke belaget meg på det.. Og vi får inderlig håpe det er makstid. Anonymkode: 140cc...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå