Gå til innhold

Noen gode forslag til 3-retters?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal lage en 3-retters middag til en forening med venninner, og er ganske tom for idèer. Tenkte gjerne å lage (hjemmelagd) blomkålsuppe til forrett. Noen som har gode forslag som ikke er for avanserte? Dette blir utpå våren, hvis det har noe å si 😊

Anonymkode: 63e3e...2fa

Skrevet

Hvor mange er dere? Jeg synes det er lett å velge når det er få man skal lage til, er det mange er det desto viktigere å planlegge slik man får laget mye ferdig på forhånd. 

Hjemmelaget blomkålsuppe er nydelig, men det kommer jo helt an på hva du har lyst å servere til hovedrett. Sammensettingen skal være balansert.

Anonymkode: 74903...9e0

Skrevet

Jeg liker å spise noe lett til forett. En salat av noe slag eller grønn eller rød gazpacho (kald spansk suppe). Blomkålsuppe er jo også godt men det syns jeg kan føles litt tungt. Men det er vel smak og behag. Carpaccio med urteolje, parmesan, ruvccola og pinjekjerner syns jeg er godt eller kanskje lakse/ørrertartar. 

Som hovedrett er jeg veldig glad i biff. Langstekt indrefilet av okse med en deilig saus til, fløtepoteter eller stekte amandinepoteter, og dampa asparges feks. 

Som dessert tenker jeg på små porsjonspavlovakaker med hjemmelaga vaniljekrem og frukt, eller panna cotta med mango eller bringebærsaus. Noe litt tyngre kan jo være browniebunn med ostekakefyll oppå toppet med jordbær, eller vanlig ostekake porsjonert i glass. 

• Liker 1
Skrevet

En annen måte å gripe ting an på er å tenke sesong.

Om våren er det feks asparges og rabarbra som er i sesong. Sistnevnte kan bli til dessert, feks pai, og førstnevnte kan inngå i en forrett eller hovedrett.

Anonymkode: 03b80...ac9

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips!

Vi blir totalt 6 jenter, og en av dem har glutenallergi som må tas hensyn til.

Anonymkode: 63e3e...2fa

Skrevet

Anbefaler en av disse til forrett (de er ganske like), test den ut nå og se om det faller i smak...  

https://trinesmatblogg.no/recipe/laksetartar-med-avocado-og-mangosalsa/

https://trinesmatblogg.no/recipe/limemarinert-laks-med-mango-og-avokadosalsa/

Er selv veldig glad i blomkålsuppe, men for meg er det kanskje er litt hverdagsmat og kanskje litt mer høst/vinter, dette blir vel en samling før årets avling er klar også.

Til hovedrett så ville jeg kanskje helstekt noe kjøtt evt kylling sammen med godt tilbehør! Server med litt mer spennende tilbehør, feks en god risotto!

Og støtter forslaget om rabarbrapai og feks en god is til dessert!

Anonymkode: 97713...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...