Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente som går på vgs som vurderer å bli lærer, og da helst i matte og naturfag på ungdomsskolen. Er det noen som vet og kan fortelle meg hvordan studiet er bygget opp? Hva gjør man på skolen? Hva lærer man? Er det mye obligatorisk oppmøte? Er det et spesielt krevende studie? 

Jeg er åpen for alt av informasjon fra en som vet mye om studiet eller som er/har vært lærer :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du å gå på høyskole eller universitet? Jeg går lektorutdanning på universitetet og stortrives! Det er mye faglig, både pedagogisk og det du vil undervise i. Du lærer mer dybde i det du skal undervise i (må ha minst 60 stp, dvs et år studie, i et fag for å kunne undervise), for å bli lektor må du ta master i et undervisningsfag. Du skal også ha 70 (tror jeg) stp for å bli adjunkt. Dette lærer du mer på studiet. Praksis varierer på høyskoler og universiteter. På mitt studie var det lite obligatorisk i starten men har blitt mer og mer da det blir mer og mer lærerretter lenger inn på studiet. 

Kort fortalt: 

7 minutter siden, sarai skrev:

Er det noen som vet og kan fortelle meg hvordan studiet er bygget opp? Veldig forskjellig. Både faglig i ditt undervisningsfag, pedagogikk og didaktikk. 

Hva gjør man på skolen? På universitetet? Lærer å bli lærer

Hva lærer man? Undervisningsfag, pedagogikk og didaktikk 

Er det mye obligatorisk oppmøte Varierer fra studiersted 

Er det et spesielt krevende studie? Spørs hva du vil undervise i og hvilket år

Anonymkode: 6b7b4...86f

Skrevet

Jeg tenkte kanskje å søke meg inn på oslomet, altså høyskole. Er bare rimelig stressa med tanke på at jeg skal søke snart og ikke er heeelt sikker på hva jeg vil bli. Har vært innom veterinær, kiropraktor og litt forskjellig egt haha, og nå er det læreryrket som frister mest :) 

Vet du hva som er forskjellen på å ta studiet på et universitet og en høyskole?

Skrevet

Jeg har ikke selv erfaring med å gå på høyskole, så kan være jeg skriver noe litt ukorrekt. Jeg får inntrykket at lektorutdanning på universitetet har mer fokus på faglig dybde, mens høyskoler fokuserer mer på pedagogikken. I fordypningsemnene tar du fag sammen med de som går andre studier på universitetet, men på høyskolen er det kun rene lærerstudieemner. 

Du kan lese mer her: 

https://oslomet.no/studier/lui/grunnskolelerer-5-10

https://www.uio.no/studier/program/lektorprogrammet/

Hvis du er usikker på hva du vil bli kan du slå deg til ro med at det er ganske vanlig å bytte studier flere ganger. Det er få jeg kjenner som er ferdig utdannet med bachelor når man er 21/22 år. Så det er ikke noe å stresse med.

Anonymkode: 6b7b4...86f

Skrevet

Nå som det er innført masterkrav også for GLU-løpet (grunnskolelærerutdanningen), så har også skillet mellom universitets- og høyskolevarianten blitt mindre. GLU har gjerne mer praktiske fag og mer didaktikk, mens lektorstudiet er litt høytsvevende (mitt personlige inntrykk fra UiO) med mer avanserte fag og mindre praksis. Kan hende dette har endret seg, men jeg tror fortsatt GLU har flere praksisdager. Lektorstudiet utdanner deg til å jobbe ved trinnene 8-13 (ungdomsskole og VGS), mens på GLU søker du opptak til enten 1-7 eller 5-10. Det er kanskje egentlig den største forskjellen: hvilke trinn du kvalifereres til å undervise på.

Det er veldig lurt å se på de ulike emnene som inngår i graden. Klikk deg inn på oslomets hjemmesider, finn studiet og sjekk ut emene. Les f.eks. pensumlister, datoer og tider for oppmøte osv., så du får et lite inntrykk av hvordan hverdagen på studiet ser ut. Det har jeg gjort på alle mine studier, og har opplevd det som veldig god forberedelse :)

Skrevet

Hei! Jeg går andreåret på grunnskolelærer 5.-10. på HVL. Har matte og naturfag. Hos oss er det bygd opp slik at du førsteåret har pedagogikk, fag 1 og fag 2. Fagene du kan velge varierer etter hvor du velger å gå. Andreåret fortsetter du med fag 2, og i vårsemesteret (nå) har du pedagogikk og fag 1 igjen. 

I matte har vi hatt 80% obligatorisk oppmøte, men dersom det ikke hadde vært obligatorisk ville jeg fortsatt anbefalt og møtt opp slik at du slipper å lære deg alt pensum alene. Vi har hatt flere arbeidskrav i hvert fag hvert semester, men så lenge dette jobbes trutt med vil ikke det være noe problem. De er i tillegg også veldig greie når det kommer til å bli flinkere og tryggere i faget (synes jeg). I naturfag hadde vi også 80% obligatorisk oppmøte, samtidig som at alle ekskursjoner og forsøk var 100% (kan selvfølgelig være unntak hvis du er syk o.l.). Synes naturfag var litt tøffere enn matte, fordi læreren vi hadde var veldig effektiv med gjennomgang av pensum, og det var ikke alltid du hang helt med i timene. 

Du starter jo også med praksis allerede to måneder etter studiestart, og for mange gir dette en god pekepinne på om det er noe de vil fortsette med. Praksis er veldig gøy og lærerikt, men er samtidig en litt konstruert setting. Det er nok ikke ofte i arbeidslivet dere er 4 studenter, 1 lærer og 3 assistenter inne i et klasserom på likt! I praksis får dere undervist i flere fag (som kommer an på praksislærer og praksisskole), men det er ikke nødvendigvis slik at dere får undervise i det dere har lært på skolen i forkant, så det kan være ting som man må sette seg litt inn i.

Jeg trives hvertfall veldig godt! Bare til å stille spørsmål hvis det er noe mer du lurer på ang. studiet! Kan selvsagt bare forklare ut ifra hvordan det er på HVL, men hvis du sjekker nettsiden til Oslomet vil det nok stå mye informasjon der ang. fag, oppbygging og hva man i teorien skal lære.

Anonymkode: a5219...612

• 4 uker senere...
Skrevet

Vil man få tittelen som lektor når man er ferdig med tanke på at utdanningen har blitt en 5-årig master? 

Og tror du studentmiljøet er bedre på feks HVL enn det er i Oslo?

Skrevet

Det er veldig mange som klager på læreryrket, både lønna og arbeidsbelastningen. Mange timers forberedelser som man må ta på fritiden osv. Det er respekt til deg at du vil bli noe i et så utskjelt yrke (ungdomsskoleelever kan være et mareritt overfor læreren).

Veterinær hadde jeg blitt om jeg skulle startet forfra i dag! :)

Anonymkode: 23858...79e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har funnet ut at læreryrket ikke er så dårlig betalt som alle skal ha det til ;) Og ungdomsskoleelever behøver ikke å være et problem om man vet hvordan man skal oppføre seg ovenfor dem ;) 

Jeg vurderte veterinær lenge, men fant for litt siden ut at jeg ikke orker å holde meg oppdatert på all mulig forskning hele tiden. Tror også veterinær handler om mange timer med hjemmearbeid slik som du frykter det vil bli i læreryrket 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...