Gå til innhold

Bosted. Hva gir best oppvekstvilkår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har fått seg fancy jobb i sitt hjemland så jeg og barna (under 3 år) står fritt til å velge bosted. Hva ville du valgt, for å få de beste oppvekstvilkår for dine barn?

Storbyen hvor vi bor nå

- Billigere og raskere å reise til utlandet, feks Syden

-Vennenettverk, flere alenemammaer som jeg. 

-Mange barneaktiviteter, konserter, teater

-Men siden vi har blitt alene, føler vi på en ressursfattigdom: ingen bil, hytte, boligutgiftene tar det meste av inntekten så de billige sydenturene får vi liksom ikke dratt på likevel. Sårbart å bare ha vennenettverk feks hvis jeg blir syk. 

Hjemstedet har:

-Familie som ønsker vi flytter hjem og som barna er tett knyttet til fordi vi har vært der lenge og ofte på besøk. Barna er ikke tett knyttet til vennene mine i storbyen for vi ser dem for sporadisk og kun 2-3 timer ad gangen. 

-Biler, hytter i familien, så selv om jeg ikke har bil vi kommer vi oss rundt

-Nærhet til naturen

-Muligvis lettere for meg å få jobb siden det er et sted hvor ikke "alle" har mastergrad

Men:

-Nesten ingen venner igjen etter at jeg har bodd andre steder i 20 år. Ganske liten plass og jeg er redd jeg ikke får nye venner. Redd for å føle meg utenfor som alenemor siden det er et sted hvor mange par holder sammen siden vgs. I storbyen er jeg bare en av veldig mange som er alene med barn og jeg liker å føle at det er mange som meg. Ikke minst også for barnas del, at de ikke opplever seg annerledes.

Jeg er rådvill og skulle så gjerne visst nå hva som vil gjøre barna mine lykkelige, ikke bare nå, men også for fremtiden.

Vil gjerne høre litt tanker og innspill.

Anonymkode: 8b86f...6a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slutt mellom deg og far, eller er det en mulighet å flytte til hans hjemland?

Anonymkode: 9ebe2...547

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slutt mellom deg og far, eller er det en mulighet å flytte til hans hjemland?

Anonymkode: 9ebe2...547

Det er slutt, derfor er spørsmålet som formulert i HI.

Skrevet

I en liten kommune vil det være vanskeligere å fås eg jobb, så her må du tenke på å skaffe jobben først. Når/hvis du haler i land en jobb så tar du problemstillingen opp på nytt. Det er lettere å takke neitakk til en jobb du har tilbud om.

Anonymkode: 6b721...df0

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en liten kommune vil det være vanskeligere å fås eg jobb, så her må du tenke på å skaffe jobben først. Når/hvis du haler i land en jobb så tar du problemstillingen opp på nytt. Det er lettere å takke neitakk til en jobb du har tilbud om.

Anonymkode: 6b721...df0

Veldig godt poeng, takk! Hilsen ts

Skrevet

Jeg ville flyttet hjem. Er du redd for å bli ensom får du lage deg avtaler med familien din på forhånd om at de må sitte barnevakt én helg i måneden (du gjør selvsagt gjengjeld hvis det er snakk om søsken som skal passe), sånn at du får truffet vennene dine storbyen. 

Anonymkode: 89b79...f56

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville flyttet til hjemstedet. Det er godt for barn å ha nettverk runt seg. Der har du familie, mulighet til hjelp, kjøring, hytte til disposisjon samt natur som gir mye gratis unde4holdning i hverdagen. Hvis du får jobb ville jeg gitt det et forsøk. Du kan alltids flytte tilbake hvis det er krise før skolestart. Lykke til.

Anonymkode: b5036...c47

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du skal velge det du har lyst til og som vil være best for deg og dere på sikt. Du kan ikke basere livet ditt på hva barnas far til enhver tid finner på. Siden du er alene skal du heller ikke kimse av det å ha familie og nettverk rundt seg. Venner kommer du til å få uansett hvor du bor, du kommer til å møte folk gjennom jobben, gjennom barnehage og skole og gjennom fritidsaktiviteter. :) 

• Liker 1
Skrevet

Tror du må tenke gjennom hvilken type person du er og hva som gjør det og dine barn lykkelige. Du ramser opp mange egenskaper for hvert sted, men det er vanskelig å si hvor sterkt disse vil veie uten å vite hva som er viktig for dere. Er dere glade i naturen og kommer til å bruke den mye? I såfall er det et viktig argument for ditt hjemsted. For meg derimot, ville ikke det vært viktig siden jeg ikke er opptatt av natur eller friluftsliv. Er du og ungene opptatt av kulturelle opplevelser, er storbyen kanskje bedre. Har du en familie du trives med, vil det være et godt argument for ditt hjemsted. Hverdagslogistikken er viktig for familielivet. Hvordan blir denne på disse to stedene? I byen er det bedre kollektivtilbud, men kanskje er avstandene på ditt hjemsted sånn at du klarer deg veldig fint uten bil? Bygda kan jo være så mangt. Jeg har venner på bygda som har barnehage, skole og jobb i 5 min gåavstand. Andre har 1 times pendlevei til jobb og ungene må kjøres til skolen. Hvilken type person er du? Kommer du lett i kontakt med folk? Trives du med mange venner rundt deg? Min erfaring er at det tar lang tid å bli godt kjent med folk og at småbarnsforeldre har lite ekstra tid til å investere i nye vennskap. Dersom du ikke stresser med å bli få et nytt nettverk på plass veldig raskt, er det kanskje greit å flytte. Ting ordner seg gjerne over litt tid, men jeg synes iallefall det er krevende å skulle etable nytt nettverk i voksen alder. Lykke til uansett hva du gjør! 

Anonymkode: ab1c3...154

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...