Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

På nettstedet finnenvenn.no er en av kategoriene man kan velge for hva man er ute etter, 'hemmelig venn'. Jeg forsto lenge ikke hva dette var for noe. Jeg forsto at 'uforpliktende flørt' er folk som vil ha sex, men hemmelige venner forsto jeg liksom ikke hva kunne være meningen med, inntil jeg søkte opp profilene og begynte å lese.

Hemmelig venn = elsker.

En vesentlig del av profilene under denne kategorien ser ut til å være folk som lever i parforhold, og som søker etter noen å være utro med.

Det har vært noen tråder her om utroskap. Jeg husker en der ei kvinne forklarte hvordan ho savna gnisten i forholdet, og traff en på en chattekanal på nettet som fikk fram store følelser i henne, og så blei ho utro.

Jeg kan forstå at folk møtes, følelser utvikles og ting skjer som den rasjonelle delen av hjernen ikke har 100% kontroll over.

Men å være så ussel at man mens man sitter i et parforhold, begynner å lete etter noen på nettet til å være utro med?? Dette forstår jeg virkelig ikke. Hva er det som får folk til å gjøre dette? Hvordan kan de få dette til å henge sammen med sin personlige moral?

Ok ok ok - ikke la dette bli en "fordømte $#$@$%#$% !!!" - tråd. Fordømming gir ikke forståelse eller innsikt.

Hvordan kan vi forstå at noen som lever i et parforhold aktivt og rasjonelt søker utroskap?

Hvordan er slike menneskers personlige moral? Hvordan kan de synes dette er greit?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

La det være sagt med en gang; jeg forstår ikke, ei heller respekterer jeg, folk som er utro på en såpass veloverveid og kynisk måte.

Men jeg tror kanskje noe av dette kan være utløsende årsaker:

- man er i et forhold hvor ting har kjølnet, blitt kjedelig osv, uten at man snakker om det eller prøver å løse problemene. Kanskje den ene vil/prøver, men den andre ser ikke eller bryr seg ikke om problemstillinga.

-i tillegg er man kanskje såpass bundet til den andre gjennom materielle ting - hus, fellesgjeld, felles barn, at det ikke er noen lett, faktisk ganske tung, avgjørelse å skulle bryte ut av forholdet.

Sånn sett kan man sitte og tydelig se at forholdet er en klamp om foten i et ellers materielt velordnet liv; man ønsker ikke å bryte opp det siste, men man ser samtidig at kjærlighetsforholdet er lite verdt. Da kan kanskje noen ganske veloverveid prøve å finne seg en elsker på nett - eller som minst like mange gjør; går ut på byen med "uskyldige" intensjoner, mens de inni hodet sitt straks begynner å lete etter en/ei å være utro med.

På en måte tilsvarer vel denne typen utroskap sånn sex og nærhet som man som singel har i diverse one night stands. Altså lite følelser, ingen forpliktelser, ingen forandring i ens eget liv på sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...