Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vurderer å melde meg inn i HEF, men har ikke helt bestemt meg ennå. Men jeg lurer på en ting: holder HEF møter for sine medlemmer, omtrent sånn som kirken har gudstjenester? Faste samlinger av noe slag? Eller blir HEF bare brukt til spesielle anledninger som vielse og navnefest?

Hilsen agnostiker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var medlem for en del år siden, ble det holdt medlemsmøter slik som andre foreninger. Ca 1 gang i mnd. :P

Skrevet

Hei Irma.

I Humanismens hus i St. Olavsgt. er det hver onsdag i vinterhalvåret foredrag over forskjellige temaer.

Alemengyldige emner diskuteres etc.

Du kan sikkert få utlevert en oversikt ved henvendelse til HEF.

Skrevet

Er det sånn i Trondheim også, Cherubino? Vet du det? På sidene til lokallaget her, står det at STYRET møtes 1. gang i måneden, står ikkeno om "vanlige" medlemmer.

Gjest Anonymous
Skrevet

De har sikker kaffeslaberas og diverse kurs og seminarer i Trondheim også, men tror ikke det er noen faste møter her.

Gjest Nattsol
Skrevet

I hedmark tror jeg ikke det er vanlig praksis ihvertfall, annet enn at styremedlemmer og de som har med organiseringen å gjøre møtes.

Men hvorfor ikke gjøre noe med det selv om det er ønskelig? :-) Gi uttrykk for at du ønsker litt samlinger, og heng opp lapp ellerno. Det er sikkert andre som ønsker å samtale/diskutere.

Skrevet

Jeg bare synes at HEF er litt lite synlige, hvis dere skjønner hva jeg mener. De gjør ikke så mye utav seg, synes det er litt vanskelig å oppfatte hva HEF er og hva de gjør, vet jo ikke noe om de annet enn det som står på hjemmesidene deres.

Irma

Gjest Gjesta
Skrevet

Lokallagene arrangerer møter med ujevne mellomrom, foredrag, kurs o.l - men ikke noe fast her jeg holder til i hvertfall.

Om man er med i styre og stell stiller det seg jo litt anderledes da, selvsagt - da vil man nok føle i større grad at man er med i en organisasjon.

Mitt medlemskap i HEF grunner i at jeg ønsker å støtte en forening/organisasjon som har det samme livssynet som jeg har - og som jobber for å fremme dette. Så jeg har ikke savnet møter og sånt - foreløpig i hvertfall.

Ta kontakt med ditt lokallag og spør - og ta gjerne initiativ til samlinger og møter. :)

K

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bare synes at HEF er litt lite synlige, hvis dere skjønner hva jeg mener. De gjør ikke så mye utav seg, synes det er litt vanskelig å oppfatte hva HEF er og hva de gjør, vet jo ikke noe om de annet enn det som står på hjemmesidene deres.

Irma

Humanisme og "free thinking" skal nettopp være "free thinking". Det skal ikke være konformitet (selv om det ofte blir til det. Tror mennesker har et iboende behov for å føle tilhørighet de fleste steder).

Humanisme er hva du gjør det til, ikke hva jeg sier du skal gjøre det til. HEF er vel primært en interesseorganisasjon for å skille stat og kirke, livssynsnøytral undervisning og en alternativ seremonimester. Når man får kontroll på de to førstnevnte punktene, så vil nok hef bli betraktelig mindre (hef er vel en av verdens største humainst-foreninger. Det sier ganske mye da Norge er et lite land, men tipper mange vil stå sammen for å uttrykke sin misnøye. Når man ikke lenger har noen missnøye trenger man ikke lenger å stå like sterkt sammen).

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Hvem står for seremoniene i f.eks. en begravelse i regi av human etisk forbund? Har de egne "prester" som taler i begravelsen, eller må den avdødes familie selv stå for dette?

Gjest Nattsol
Skrevet
Hvem står for seremoniene i f.eks. en begravelse i regi av human etisk forbund? Har de egne "prester" som taler i begravelsen, eller må den avdødes familie selv stå for dette?

Kontakt HEF, så får du en veldig fin brosjyre om det! Ellers kan du lese mer om det her:

http://www.human.no/templates/Page____280.aspx

Desverre er de færreste klar over at det faktisk eksisterer et alternativ til kirkens begravelse. :-?

• 2 måneder senere...
Gjest deleted
Skrevet

Må bare si hvorfor har ikke jeg hørt om dette før????? :)

Kristen dommen er ikke noe for meg! Er ikke helt enig i alle teoriene deres.

Men er jo litt skeptisk da til HEF... Finnes jo så mye rart der ute. Tror faktisk jeg kommer til å melde meg inn ja. :)

Men må jeg betale noe, eller er det slik at man må møte på noen møter?

Skrevet

man betaler en årsavgift, dette fordi det er mange som skal ha lønn og husleie som skal betales osv. men det er ikke så veldig mye, 300 eller no...

Man behøver ikke å møte på noen møter, men vet at i Oslo og Akershus har de tilbud om foredrag (blant annet Arne Næss sr. og Thomas Hylland Eriksen) og diskusjonsgrupper. De har også egen ungdomsgruppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...