Gå til innhold

Konfirmasjon - foreldre og "nye" partnere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere som har konfirmanter dette? Eller har hatt..

Jeg og far gikk fra hverandre for 9 år siden. Vi har begge hatt nye forhold etter dette. Jeg har et nytt barn, far har ingen. Jeg er i et forhold nå, vi er samboere. 

Konfirmanten har skrevet gjesteliste, men ikke tatt med samboeren min, fordi konfirmanten er redd for at far skal bli lei seg.

Det er selvfølgelig opp til konfirmanten å bestemme gjestelisten, det er greit. 

Men er det vanlig å ikke inkludere samboere når det snart er 10 år siden bruddet? 

Anonymkode: f275e...1a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal din samboer, som konfirmanten da også bor sammen med og som er far til konfirmantens søsken inviteres! Noe annet ville vært veldig rart. 

Om far blir lei seg så får han ta på seg stor-gutt-buksene og innse at denne dagen ikke handler om han. 

• Liker 27
Skrevet

Jo det er vanlig å inkludere nye partnere, spesielt så lenge etter brudd. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Chablis skrev:

Selvfølgelig skal din samboer, som konfirmanten da også bor sammen med og som er far til konfirmantens søsken inviteres! Noe annet ville vært veldig rart. 

Om far blir lei seg så får han ta på seg stor-gutt-buksene og innse at denne dagen ikke handler om han. 

Enig! 

• Liker 1
Skrevet

I min familie har jeg vært i konfirmasjoner der steforeldre ikke har vært med. Dette avtalt på familievernkontor i sin tid, de har en rimelig detaljert skriftlig avtale der slike ting er nedfelt. Så jeg har aldri hilst på mine niesers stefar, etter 7 år. Men hyggelig konfirmasjon, da. Omgås dere ellers ukomplisert, alle mann? Hvis stefar aldri møter din eks, er det kanskje like greit. 

Anonymkode: 93089...b47

Skrevet

Jeg lot mammas langvarige samboer ikke være på min liste da jeg konfirmerte meg. Det var av omsyn til far, og jeg og samboeren har et ryddig forhold i dag.

Anonymkode: df98f...535

Skrevet

Jeg har vært i flere konfirmasjoner med nye samboere/ektefeller, også i tilfeller der forholdene har vært litt spent. Men aller skjerper seg denne dagen og det har gått bra.

En konfirmant skal være med å påvirke gjestelisten, men skal ikke ha myndighet til å utelukke noen nære, synes jeg.

Skrevet
2 minutter siden, Kritt skrev:

En konfirmant skal være med å påvirke gjestelisten, men skal ikke ha myndighet til å utelukke noen nære, synes jeg.

Spesielt ikke når det er mennesker som bor med og antagelig bidrar til å forsørge konfirmanten! 

• Liker 10
Skrevet

Her har vi det veldig ukomplisert, og begge steforeldre, alle stebesteforeldre osv har vært tilstede ved konfirmasjoner. Kunne skjønt det hvis forholdet hadde vært helt nytt, men....

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere som har konfirmanter dette? Eller har hatt..

Jeg og far gikk fra hverandre for 9 år siden. Vi har begge hatt nye forhold etter dette. Jeg har et nytt barn, far har ingen. Jeg er i et forhold nå, vi er samboere. 

Konfirmanten har skrevet gjesteliste, men ikke tatt med samboeren min, fordi konfirmanten er redd for at far skal bli lei seg.

Det er selvfølgelig opp til konfirmanten å bestemme gjestelisten, det er greit. 

Men er det vanlig å ikke inkludere samboere når det snart er 10 år siden bruddet? 

Konfirmanten skal få lov til å mene noe, men ikke avgjøre hvem som skal få komme.  Hvem som inviteres er opp til foreldrene. Det er tross alt noen «sosiale spilleregler» som skal følges.

Steforeldre bør åpenbart inviteres såfremt det ikke er helt spesielle omstendigheter.

• Liker 6
Skrevet

Takk for alle svar!!🙂

Så da kan jeg trygt si at min samboer også skal inviteres, det var egentlig det jeg håpet på... Ja, han er tross alt den barna bor sammen med til vanlig, han stiller opp for dem med det han kan. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke myndighet til å skrive gjestelisten da jeg var konfirmant...jeg var 15 år, bodde hjemme, og festen betales og holdes av mine foreldre. 

Der synes jeg der gir ungen litt mye styring.

Anonymkode: a44e0...a72

• Liker 12
Skrevet

Min mann har ei datter og da hun ble konfirmert ble jeg bedt og mamma'n sin nye samboer også bedt.  Dette var da en selvfølge.  Hun ville også at mine foreldre og mine søsken skulle være der.  Dette fungerte helt topp.  

Om mor og får er uenige om noe så er det vel visse dager i barnets liv man kan holde fred. 

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke myndighet til å skrive gjestelisten da jeg var konfirmant...jeg var 15 år, bodde hjemme, og festen betales og holdes av mine foreldre. 

Der synes jeg der gir ungen litt mye styring.

Anonymkode: a44e0...a72

Mye styring? Skal virkelig ikke en konfirmant få ha ønsker om sitt eget selskap? Blir sjokkert😟

• Liker 2
Skrevet

Nei herlighet, nye partnere skal såklart inviteres når det er snakk om nye felles barn og samboerskap. Hadde det vært 6 mnd siden bruddet og «mammas nye kjæreste» så hadde det jo vært noe helt annet.

• Liker 4
Skrevet

At det ens er et spørsmål? Det burde være den største selvfølgen at han er med etter så lang tid i barnets liv.

Anonymkode: b59bc...7dc

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, addict skrev:

Nei herlighet, nye partnere skal såklart inviteres når det er snakk om nye felles barn og samboerskap. Hadde det vært 6 mnd siden bruddet og «mammas nye kjæreste» så hadde det jo vært noe helt annet.

Han er ikke faren til barnet mitt. Men vi har vært samboere i 1,5år.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke faren til barnet mitt. Men vi har vært samboere i 1,5år.

Da syns jeg du og konfirmantens far sammen skal bestemme dette. Ønsker ikke han ham der heller, kan samboer stå over. 

Anonymkode: 93089...b47

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes ikke en 14-15-åring skal få ha full styring over hvem som skal komme. Det er foreldrene som bestemmer det. Var ingen som spurte meg hvem jeg ville ha med i min konfirmasjon, fikk lov til å invitere noen venninner til kaffen, husker jeg, det var det. 

Synes generelt mors/fars eventuelle nye partnere er selvskrevne dersom det er snakk om langvarige forhold/samboerskap/ekteskap. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Synes ikke en 14-15-åring skal få ha full styring over hvem som skal komme. Det er foreldrene som bestemmer det. Var ingen som spurte meg hvem jeg ville ha med i min konfirmasjon, fikk lov til å invitere noen venninner til kaffen, husker jeg, det var det. 

Synes generelt mors/fars eventuelle nye partnere er selvskrevne dersom det er snakk om langvarige forhold/samboerskap/ekteskap. 

Da må jeg spørre om en ting..  Du sier at du fikk ikke lov til å bestemme da du ble konfirmert..  Hva tenker du når du selv er voksen?  Er det ikke ok at barna dine kan få komme med ønsker?  Du vet vel selv hvordan følelsen var da du ikke fikk lov til det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...