AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 Fått to jobbtilbud, et i et statlig foretak og et i et privat selskap. Stillingene er ganske like innen økonomi. Lønnen i det statlige ligger på 550k. I det private er tulbudet på 670k. Pensjonen i det statlige er bedre. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: a5ef1...878
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 Tja, som økonom burde du vel kunne vurdere dette selv. Sånn i mitt hode tenker jeg at 120K i mer lønn burde kompensere for dårligere pensjon. Du kan jo spare til pensjon selv ved å sette av midler? Anonymkode: e3368...dbb 1
Ullvott Skrevet 13. januar 2019 #3 Skrevet 13. januar 2019 Beliggenhet/kan du bo på samme sted? Reisevei? Utviklingsmuligheter i jobben? Andre goder? Hvis alt er likt eller sammenliknbart ville jeg valgt den med høyest lønn. Du har råd til å spare privar pensjonssparing med den lønnsforskjellen der. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #4 Skrevet 13. januar 2019 Jeg ville valgt det private og spart ekstra pensjon på egenhånd. Reiseveien er også litt viktig. Anonymkode: f006c...442
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 Det opplagte er jo å velge jobben i det private, men hvor sikker er jobben? Det er bedre med en trygg jobb i offentlig sektor enn å risikere å stå uten jobb etter hvert. Dersom du vurderer begge jobbene til å være nogenlunde trygge så ville jeg valgt jobben i privat sektor og satt av penger til egen pensjonssparing. Jeg kjenner forøvrig en høyt utdannet mann som etter å ha mistet jobben i det private 3 (!) ganger på få år gikk over til en jobb i det offentlige. Han kunne ikke vært mer fornøyd (og det på tross av at han egentlig kom godt ut av det de gangene han mistet jobben, da han fikk både sluttpakker og ny jobb raskt) Anonymkode: 666db...57c
Serafin Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fått to jobbtilbud, et i et statlig foretak og et i et privat selskap. Stillingene er ganske like innen økonomi. Lønnen i det statlige ligger på 550k. I det private er tulbudet på 670k. Pensjonen i det statlige er bedre. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: a5ef1...878 Jeg hadde valgt tryggheten å jobbe i offentlig sektor med tanke på pensjon, rettigheter ved sykdom og så videre
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #7 Skrevet 13. januar 2019 9 minutter siden, Serafin skrev: Jeg hadde valgt tryggheten å jobbe i offentlig sektor med tanke på pensjon, rettigheter ved sykdom og så videre Tryggheten i det offentlige faller fra som argument så fremt TS er en ansatt som faktisk gjør jobben sin. Bedre pensjon faller fra som argument så fremt TS klarer å sette til side litt av de ekstra 120 000 h*n vil tjene. Anonymkode: f4da0...a87
Serafin Skrevet 13. januar 2019 #8 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tryggheten i det offentlige faller fra som argument så fremt TS er en ansatt som faktisk gjør jobben sin. Bedre pensjon faller fra som argument så fremt TS klarer å sette til side litt av de ekstra 120 000 h*n vil tjene. Anonymkode: f4da0...a87 For en merkelig logikk du har
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #9 Skrevet 14. januar 2019 13 timer siden, Serafin skrev: Jeg hadde valgt tryggheten å jobbe i offentlig sektor med tanke på pensjon, rettigheter ved sykdom og så videre Jeg vet ikke helt hva du tenker om tryggheten ved offentlig sektor når det gjelder rettigheter ved sykdom, for reglene er akkurat like for private og offentlige virksomheter når en arbeidstaker blir syk. Hvis den private aktøren er seriøs og behandler personalet i henhold til sine plikter er det derfor likegyldig om man er ansatt privat eller offentlig med tanke på sykdom. (I mange tilfeller har private virksomheter bedre tilbud, da de har helseforsikringer som bl.a. innebærer behandlingsgaranti, uten at vi vet noe om det er tilfelle for TS.) At en jobb i det offentlige generelt er tryggere enn i det private stemmer jo, da private virksomheter er konkurranseutsatt. Både i offentlig og privat sammenheng er reglene for oppsigelse også like. Det stemmer derfor ikke det AB...a87 sier om at man er sikker bare man gjør jobben sin i det private (underforstått: ...mens man i det offentlige ikke trenger å gjøre det, engang). Anonymkode: 86b24...ca9 2
Illuminatum Skrevet 14. januar 2019 #10 Skrevet 14. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt hva du tenker om tryggheten ved offentlig sektor når det gjelder rettigheter ved sykdom, for reglene er akkurat like for private og offentlige virksomheter når en arbeidstaker blir syk. Hvis den private aktøren er seriøs og behandler personalet i henhold til sine plikter er det derfor likegyldig om man er ansatt privat eller offentlig med tanke på sykdom. (I mange tilfeller har private virksomheter bedre tilbud, da de har helseforsikringer som bl.a. innebærer behandlingsgaranti, uten at vi vet noe om det er tilfelle for TS.) At en jobb i det offentlige generelt er tryggere enn i det private stemmer jo, da private virksomheter er konkurranseutsatt. Både i offentlig og privat sammenheng er reglene for oppsigelse også like. Det stemmer derfor ikke det AB...a87 sier om at man er sikker bare man gjør jobben sin i det private (underforstått: ...mens man i det offentlige ikke trenger å gjøre det, engang). Anonymkode: 86b24...ca9 Det er vel litt forskjellig blant annet ved uføretrygd ved uførhet med 20-49% uføre? Tenker ellers at 1.200.000 i forskjell over 10 år gjør opp for litt forskjeller i ytelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå