Mimie Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 Hei Noen som er godt kjent i / med Italia? Jeg tenker å ta med samboeren min dit i April/mai(?). Jeg er 29 og han 33 hvis det skulle være relevant. Jeg har aldri vært der og er ikke godt kjent med Italia, så lurer på om noen kan gi meg noen tips om hvor vi bør dra, hva vi bør besøke og hva vi kan gjøre. Jeg tenker ikke på Roma, men vil gjerne dra innom Venezia og har veldig lyst til å dra til «landet» / besøke landsbygda i Italia. Jeg har en samboer som er ganske rastløs av seg. Han er IKKE typen som slapper av, leser bøker eller koser seg med ett glass vin. Det skal heller være action og skje noe store deler av tiden. Tenker å være der fra 4-7 dager. (Hvordan er det å eventuelt dra dit i påsken?) Noen som har gode tips, ideer, eller reiseerfaringer? Og tar gjerne imot tips om det er noe vi «MÅ» spise eller drikke
Christiane_W Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 Treviso er en hyggelig by som ligger omtrent en halvtime med tog fra Venezia. Fin artikkel om byen her: https://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/italy/veneto/articles/Treviso-Italy-an-underrated-gateway-to-Venice/ Det er nesten ikke turister der og man får en langt mer genuin Italia-opplevelse der. Dessuten er det billigere å både bo og spise der enn i turistfylte Venezia. Personlig tenker jeg at en dag holder i Venezia, byen er ikke så stor og man blir fort lei menneskemengdene overalt, i alle fall ble jeg det. En drøy halvtime fra Treviso ligger landsbyen Roncade. På mandager er det marked i hovedgata, der det selges alt fra klær til levende høns, rett og slett et ekte, gammeldags marked. I Roncade ligger vinslottet Castello di Roncade. Et gammelt palazzo med middelaldermurer rundt. Her er det vinsmakinger, pizza- og grillkvelder (på sommeren) og de har bed and breakfast om man ønsker å overnatte. Om dere ønsker å besøke andre italienske byer kan flere av dem nås med hurtigtog fra Venezia, bl.a. Firenze, Napoli, Roma, Torino og Milano. Med direktetog tar det f.eks. såvidt over to timer fra Venezia til Firenze. Til Roma tar det drøyt 3,5 timer. Det er jo også mulig å leie bil og kjøre litt rundt. Veneto ligger jo i nord, mot Dolomittene og fra Treviso til det velkjente vintersportsstedet Cortina tar det litt under to timer å kjøre og til vintersportsstedene i Val di Fiemme tar det i underkant av 2,5 timer å kjøre til. Om kjæresten din vil stå på ski/drive vintersport. Ellers kan jo Proseccoens fødeby, Valdobbiadene, være verdt et besøk. Vakker natur! https://www.winemag.com/2017/11/30/conegliano-valdobbiadene-the-birthplace-of-prosecco/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå